Урок музичного мистецтва в 1 класі НУШ
Тема уроку: Мистецтво музики і руху
Сьогодні як ніколи стоїть завдання збереження народних традицій, які живлять не тільки мистецтво, але складають моральну цінність нашого українського народу.
Велика кількість пісень, танців, маршів належить до найскладніших творів світового музичного мистецтва. Мільйони людей на земній кулі жодного разу не чули професійної музики і навіть не підозрюють про існування нотної грамоти, але навряд чи є серед них хоч одна людина, яка не проспівала за своє життя жодної пісні, не станцювала жодного танцю, не брала участі в жодній процесії під музику, хоча б під ритмічні удари народних барабанів.
Так, будучи не лише трьома найпростішими і найдоступнішими для дітей жанрами, а й трьома корінними основами усієї музики взагалі, пісня, танець і марш дають можливість об’єднати велике музичне мистецтво з музичними заняттями у школі, забезпечуючи при цьому їхній тісний зв’язок з життям. Та, беручи до уваги дану презентацію, до історичної спадщини нашого народу.
Всі діти ще до школи—в дитячому садку, вдома і на вулиці, в місті і в селі—змалку безліч разів чули і самі співали найрізноманітніші пісні безліч разів слухали танцювальну музику, бачили людей, які танцюють, і самі танцювали; безліч разів слухали марші, бачили, як під музику крокували солдати, спортсмени, колони демонстрантів, і самі не раз марширували.
Цей абсолютно реальний життєвий досвід, як правило, самими дітьми не усвідомлюється. Але він живе у кожному першокласникові і дає можливість учителю на першому ж уроці, після короткої розповіді про хореографію і її зв'язок з музичним мистецтвом. Граючи на музичному інструменті, він викличе у дітей радісне здивування, коли вони відкриють, що знайомі з основами музики, з її фундаментом.
Опора на пісню, танець і марш, найдемократичніші, наймасовіші загальнонародні сфери музики, розкриває дуже широкі перспективи для встановлення різноманітних зв’язків цього виду мистецтва з усіма ланками історії людського суспільства, що вивчається в школі. Величезні можливості ховають у собі народні пісні і танці—своєрідна енциклопедія життя народів світу.
Інноваційність підходу:
Беручи до уваги суспільно-політичну ситуацію в країні, вважаю за доцільне, по-можливості, використовувати на уроках народно-патріотичний матеріал, не змінюючи при цьому тему та зміст теоретичного матеріалу. Саме, в цьому вбачаю інноваційність підходу для вивчення, сприйняття та усвідомлення музично-культурної спадщини народу, як складової основи для формування гідного громадянина держави Україна.
Тема: Мистецтво музики і руху
Мета:
навчальна: розкрити дітям поняття «хореографія», познайомити з історією козацтва, видами гопака та розівчити народну пісню «Гарний танець гопачок».
розвиваюча: розвивати чуття ритму, цілісне сприймання культурних процесів, інтерес до народної творчості.
виховна: виховувати цікавість до історії народу, його культури, побуту, творчості. Плекати повагу до суспільно-культурного надбання предків.
Завдання :
навчальні: Розкрити ключові поняття – в кожного народу є своя музика, українська народна пісня, про що розповідається в українських народних піснях; музичні поняття; композитор, виконавець, слухач.
розвиваючі: збагачувати музичні враження дітей, розвиток ритмічного та звуковисотного чуття;
виховні: виховувати інтерес та любов до музики та історії рідного народу.
Тип уроку: вступ у тему.
ТНЗ: комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка.
План уроку
(35хв для шестиліток)
1.Організаційний момент. Музичне вітання. 1хв
2.Актуалізація опорних знань. 1хв
3. Розвиток ритмічності. 3хв
4.Мотивація навчальної діяльності. 1хв
5. Подача нового матеріалу. 2хв
6.Розповідь про козаків. 2хв
7. Запорізький марш. 2хв
8. Бойовий гопак. 3хв
9.Козацький гопак. 2хв
10. Танець «Гопак». 5хв
11. Фізкульт – хвилинка 1хв
12. Актуалізація набутих знань. 1хв
13.Розспівка 2хв
14. Вивчення пісні 8хв
15. Підбиття підсумку уроку 2хв
(резерв – 1 хв)
Хід уроку
1. Організаційний момент
Учні заходять під музику «Козацький марш»(Слайд № 2)
Музичне вітання: (Слайд № 3)
"Привітальна добрий день»
( на мелодію "Гей, ви стрільці, січовії...")
вчитель учні
Треба разом привітатись - добрий день
Дружно голосно сказати - добрий день
Вліво, вправо повернутись
туди, сюди посміхнутись - добрий день, добрий день, добрий день.
У долоні заплескайте - добрий день
Дружно всі не відставайте - добрий день
Вліво, вправо повернутись
туди, сюди посміхнутись - добрий день,добрий день ,добрий день.
2. Актуалізація опорних знань (мета: зацікавити народною музикою, розкрити загальні поняття, актуалізація знань)
Учитель: Під яку музику ви зайшли до класу?
Учні: Під веселу. Під марш.
Учитель: А хто написав цю музику?
Учні: Композитор. Козаки.
Учитель: Музику може писати композитор, а може і народ.
Ім`я людини, яка написала цю музику, не відоме. Часом буває і так, що створена музика дуже давно і не відомо ким, хтось навіть згадав про козаків. Так, можливо, саме згадуючи про їхні подвиги композитор написав цей марш, щоб ми пам’ятали славу козацької України.
Запам’ятайте, коли нам невідомо, хто створив чи написав музику, ми кажемо, що творець музики - народ, а таку музику ми називаємо народною.
Насамперед ми з'ясуємо, як виникає музика і хто потрібен для цього. Ми мабуть помітили, що навколо нас велика кількість звуків. Вони дуже різні. Що або хто потрібні для того, щоби вони стали музикою? Спробуємо розгадати кросворд:
м |
|||||||||||||
|
3. |
с |
л |
у |
х |
а |
ч |
||||||
1. |
к |
о |
м |
п |
о |
З |
и |
т |
о |
Р |
|
|
|
|
|
И |
|
||||||||||
2. |
в |
и |
К |
о |
н |
а |
в |
е
|
ц
|
ь |
|||
А |
|
||||||||||||
1. Людина. Яка професійно створює музичні твори?... КОМПОЗИРОР.
2.Уявіть, композитор написав дивовижну музику і…. поклав її у стіл… Чи можемо ми сказати щось про музику, яку не чули? А хто потрібний для того щоб музика прозвучала? Як називають людей, які грають на музичних інструментах або
співають? ( підказка на дошці у кросворді) Так, потрібен ВИКОНАВЕЦЬ.
3.Композитор створив музику, виконавець її виконав, але її не хто не почув. Чи ми можемо сказати що ця музика дуже красива? Ні, ми її не почули! Кого не вистачає , тих, для кого створюється і виконується музика! ( підказка на дошці у кросворді)Так, не вистачає СЛУХАЧІВ.
Отже без кого музика не може виникнути та існувати без … (композитора, виконавця та слухача). Музика стає справжнім мистецтвом тільки тоді, коли її профе сійно створив композитор, художньо виконав виконавець та емоційно сприйняв слухач.
3. Розвиток ритмічності.
На минулих уроках ми з вами не одноразово працювали над поняттями ритмічність, ритм, ритмічний малюнок. Щоб закріпити, та не втратити навики отримані на попередніх уроках пропоную вам помандрувати на осінній город, щоб позбирати вже достиглі овочі(плоди нашої праці). (Відео. Слайд № 4 )
4. Мотивація навчальної діяльності.
Ми знову разом вирушаємо до чарівного світу музики. Там разом будемо співати пісні, навчимося слухати та розуміти музику, дізнаємося багато нового і цікавого. Познайомимося з Трьома китами в музиці.
Сьогодні ми будемо слухати козацький марш, переглянемо народний танець і вивчимо українську народну пісню. Все це ми зробимо для того, щоб краще пізнати культуру Української землі, її історичне минуле та народну творчість.
5. Подача нового матеріалу.
Для того щоб зрозуміти, полюбити музику, необхідно навчитися її слухати. Але музичних творів так багато! Що нам допоможе зрозуміти, розібратися в тому що воно така ця МУЗИКА…(Слайд № 5)
Ми відправимося з вами в уявну подорож, у часи сивої давнини, коли жили наші предки. У ті часи люди багатьох речей не розуміли. Наприклад чому день змінюється ніччю, чому ріка тече і її вода нікуди не витікає…Щоби всі незрозумілості пояснити люди вигадали міфи і легенди. У ті часи люди вірили, що Земля схожа на великий млинець або тарілку. Щоби пояснити чому він не перекидається і не падає вигадали, що Землю тримають на своїх спинах три великих кити. Які день за днем, рік за роком пливуть і несуть її на собі по річці часу через століття…
Сьогодні такі пояснення нам здаються смішною казкою. Але Ви мабуть замислилися при чому тут ця легенда і кити до музики?
Уявляєте, але в музиці існують свої «три кити», тільки музичні. І сьогоднішня наша розмова буде про “трьох китів”. Що ж це за “кити” і чому їх три, не два, не чотири чи п’ять? Ми сьогодні визначимо. Але …
Нам потрібно бути дуже уважними, щоби через відчуття відмінностей у характері звучання музики навчитися розпізнавати трьох музичних китів.
Послухайте, будь ласка вірш, додайте пропущені слова, та розгляньте малюнок, що на дошці.
Нащо людям мандрувати?
Мабуть, щоби краще знати
Землю – наш великий дім,
Дім під дахом голубим.
Нині, навіть діти чули,
Що планета – ніби куля.
Щ пливе, дола потроху,
Свою зоряну дорогу.
А колись вважали люди:
Землю, як пиріг на блюді,
Три кити несіть на спинах
В океанських хвилях синіх.
Три кити – всьому основа
Про них матимем розмову.
Бо у світі звуків ти,
Також стрінеш три кити.
Тих китів всі змалку чують.
З першим – весело крокують,
І лунають кроки наші
Під бадьорі звуки…… МАРШІВ
Другий кит - такий мінливий!
Вальсом проплива грайливим.
Жартівливим увиванцем
Чи якимось іншим …….. ТАНЦЕМ
Третій ким – не менш важливий,
Бо всі знають: неможливо
Справи добрі ьа корисні
На землі творить без …….ПІСНІ
Всі кити три симпатичні
В морі мешкають музичнім
І, звичайно ж, дуже часто
Їм потрібно разом плисти
А коли вони зберуться
І разом усі озвуться –
Ти тоді відчути зможеш,
Що кити бувають схожі.
Поясніть, чому ПІСНЮ, ТАНЕЦЬ, і МАРШ називають трьома китами музики.
(Відповіді дітей).
Поміркуйте, як відрізнити музичних китів?
.На “трьох китах”, можна сказати, майже вся музика тримається з тих незапам’ятних часів, коли тільки-но народжувалося це чарівне мистецтво звуків.
Це три основні дуже розповсюджені галузі або, як ми часто їх називаємо – три основні жанри музики. А ще точніше – три основні типи музики.
І саме головне, ви всі їх добре знаєте! (Слайд № 6)
Вперше поняття про Трьох китів ввів в музичну практику російський композитор Дмитро Кабалевський, котрий багато творів написав саме для дітей. (Слайд № 7 )
6. Розповідь про козаків.
Споконвіку наша Україна боролося за незалежність. І до тепер нашим вороам важко з тим змиритися.
- пригадайте, як називалася музика, під котру ви сьогодні ввійшли до класу? («Козацький марш»)
- а що ви знаєте про козаків?(відповіді дітей)(Слайд №8)
Щоб дізнатися про них більше, пропоную Вам переглянути цей відео-матеріал.(Слайд № 9)
7. Слухання музики «Запорізький марш» Є. Адамцевича.
Якось негоже нам, побувавши на січі не послухати бойового Запорізького маршу, автором якого є український композитор Євген Адамцевич. (Слайд № 10)
- для чого козакам був потрібний марш?
Завдання до слухання музики: який настрій музики. Зараз ми з вами проведемо гру «Ловимо в долоньки».
Учитель: Я допоможу вам краще описати характер музики цього маршу Зробимо це грою. Приготуйте долоньки, складіть їх одна до одної. Я буду називати різні характеристики музики, причому такі, які підходять, і не підходять. Ви будете ловити в долоньки лише вірні варіанти.
Будьте уважні, почали:
- веселий, героїчний, граціозний, сумний, бойовий, усміхнений, злий, елегантний, гордовитий, гнівний, урочистий, закличний, мужній, вольовий,бойовий, відважний, безстрашний, впевнений, переможний, ліричний,сумний, лагідний, рішучий.
Що ж ми зловили у долоньки? Давайте перечислимо!
Учні (всі разом): героїчний, бойовий, урочистий, закличний, мужній, вольовий, відважний, безстрашний, впевнений, переможний, рішучий.
8.Гопак, як бойове мистецтво.
Наші козаки обороняли від ворогів кордони України. В цьому їм допомагали постійні тренування та хитре бойове мистецтво «Гопак». Саме так. В часи козацтва Гопак був саме видом бойового мистецтва. Як саме він виглядав? - пропоную поглянути на екран.(Слайд № 11)
9. Козацький гопак.
Та козаки були винахідливими, і навіть таке складне бойове мистецтво зуміли творчо довершити, та зробити їх тренування не такими нудними. Тому розглянемо другого музичного кита, котрим є танець, на прикладі «Козацького гопака». (Слайд № 12(Відеофрагмент).
Отже:
Танець – це вид мистецтва, в якому музична думка відтворена пластичними рухами.
10. Танець «Гопак»
Гопак – веселий, радісний , запальний танець. Виник у середовищі козаків Запорізької Січі, тоді його виконували лише чоловіки. Сьогодні у цьому беруть участь і жінки. Виконавці створюють яскраву картину, з одного боку, героїчну, а з другого – дотепну, жартівливу: парубки красені впевнено і мужньо розпочинають, стрімко вибігають пари, солісти демонструють свою майстерність – присядки, стрибки, кружляння…Галоп зберігає таку танцювальну фігуру – підскоки (стрибки), під час якої колись звучало слово «гоп». Саме воно дало назву танцю. Пропоную Вам переглянути танець «Гопак» у виконанні Національного заслуженого академічного ансамблю танцю України імені Павла Вірського. (Слайд № 13)
11. Фзкульт – хвилинка.
Тай нам не зашкодило б розім»яти свої м»язи, бо щось ми засиділися. Пропоную Вам повторити рухи за нашими героями. (Слайд №14)
12. Закріплення набутих знань.
- про кого ми сьогодні ведемо мову на уроці? (про трьох китів, про козаків)
- де жили козаки?(на січі, на острові Хортиця)
- чим займалися козаки?(охороняли країну, зберігали культуру)
- як називалося бойове мистецтво, котрим володіли козаки?(Гопак)
- а що ще ми називаємо словом «Гопак»?(танець)
13. Розспівка.
Перед тим, як ми приступимо до вивчення наступного музичного кита,
(-а який кит сьогодні ще залишився без нашої уваги? (пісня))
Нам необхідно буде потрудитися разом із музичною феєю. (Слайд № 15)
14. Розучування Української народної пісні «Гарний танець гопачок»
а) .Вступна бесіда.
Виникли українські народні пісні дуже-дуже давно, коли люди ще не вміли писати, а тільки оволоділи мовою. Створювались вони простими, але талановитими людьми, передавалися з вуст в уста, від матері до дітей, від бабусі чи дідуся до онуків. Наш співучий народ склав пісень стільки, що й не злічити. Про що ж розповідала в пісні людина?
Сьогодні, продовжуючи тему трьох китів, та епохи козацтва в Україні, пропоную Вам розі вчити українську народну пісню «Гарний танець гопачок»
Перед прослуховуванням твору прошу учнів визначити про що розповідається у пісні? Визначити характер і настрій кожного із куплетів..
б). Виконую твір та прошу відповісти на поставлені запинання.
в) Розучування твору.
- Розучуємо мелодію та текст по фразах.
- Аналізуємо прослухані музичні фрази.
- Звертаю увагу на чистоту інтонування.
- Дикцію та артикуляцію в складних словосполученнях.
- Визначаємо складні місця та робимо підсумок аналізу тексту, мелодії.
Виконуємо твір з пластичним інтонуванням
15. Підбиття підсумків уроку.
Сьогодні на уроці ми з’ясували роль композитора, виконавця і слухача у виникненні та розвитку музичного мистецтва. А також познайомилися з трьома “китами” в музиці, відчули різницю в характері музики маршу, танцю та пісні. Переконались, що немає таких людей, які б не заспівали за своє життя хоча б однієї пісні, не станцювали хоча б одного танцю, не брали участі хоча б раз у якійсь процесії маршу під звуки хай навіть найпростіших народних інструментів
Ось і завершується наш урок.
Художник малює портрети, Вірші — то вже пишуть поети.
Письменник складає історії, А музика? Хто її створює?
Людина, яка створює музику,— це композитор.
1