Урок музичного мистецтва у 1 класі на тему Музика і природа

Про матеріал

Мета:

навчальна: учити учнів визначати життєвий та емоційний зміст музичних творів; продовжувати формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами та виконанням;

розвивальна: розвивати ціннісне ставлення до музики;

виховна: виховувати любов до природи, почуття людяності.

Музичний матеріал: С. Прокоф'єв «Ходить місяць над лугами»; поспівка «Ходить місяць»; Б. Фільц «Морозець»; А. Філіпенко «Новорічна»; гра «Телевізор».

Наочні посібники:нотна хрестоматія; репродукції картин «Березовий гай» Л. Куїнджі та «Лютнева блакить» І. Грабаря; казка «Ой, який музика!»; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; вірші «Зорі у воді», «Ніч» Н. Красоткіної.

Обладнання: дитячі музичні інструменти; CD-програвач; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Перегляд файлу

Урок № 19.

Тема. Музика і природа

Мета:

навчальна: учити учнів визначати життєвий та  емоційний зміст музичних творів; продовжувати формувати вміння виражати характер музичних творів пластичними рухами та виконанням;

 розвивальна: розвивати ціннісне ставлення до музики;

виховна: виховувати любов до природи, почуття людяності.

Музичний матеріал: С.  Прокоф’єв «Ходить місяць над лугами»; поспівка «Ходить місяць»; Б. Фільц «Морозець»; А. Філіпенко «Новорічна»; гра «Телевізор».

Наочні посібники:нотна хрестоматія; репродукції картин «Березовий гай» Л. Куїнджі та «Лютнева блакить» І. Грабаря; казка «Ой, який музика!»; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»; вірші «Зорі у воді», «Ніч» Н. Красоткіної.

Обладнання: дитячі музичні інструменти; CD-програвач; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід («Ходить місяць над лугами» С. Прокоф’єва).

1. Організаційний момент

  • Перевірка готовності класу до уроку
  • Музичне вітання

2. Актуалізація опорних знань

  • Які настрої може передавати музика?
  • Які засоби музичної виразності ви можете пригадати?
  • Яка музика може передати настрій колискової, а яка — запального танцю?
  • Що таке «темп» у музиці?

Гра «Телевізор»

Виконання ритмічної вправи (робота у зошитах, с. 22)

3. Мотивація навчальної діяльності

Ми живемо у напружений час: упродовж дня інколи бракує часу на виконання всіх справ. Але іноді у вихідний день потрапиш за місто, озирнешся навколо  — яка чудова картина природи відкривається, який краєвид!

І так стає легко і радісно на душі, так легко дихати, так радісно відчувати звучання музики природи навколо нас! А  чи можна відчути музику вночі, коли бачиш місяць, зірки, безкрає небо? Чи може музика передавати звучання нічної природи?

Сьогодні ми послухаємо музику, на створення якої композитора надихнуло саме звучання ночі.

4. Слухання музики

Багато художників захоплено малюють картини природи. Погляньте на  репродукції картин «Березовий гай» Архипа  Івановича Куїнджі та «Лютнева блакить» Ігоря Емануїловича Грабаря.

  • Що ви бачите на репродукціях цих картин?

Поети теж змальовують картини природи, але не фарбами, а віршами.

 

ЗОРІ У ВОДІ

Вночі в воді відбились ясні зорі

І зникло все, лише одна краса

Лишилась на озерному просторі…

Не розбереш: вода чи небеса?

 

А місяць виплив, у воді скупався

І човником по озеру пливе.

Який нам світ у спадщину дістався!

Яка краса у світі цім живе!

Н. Красоткіна

Музика, як вам відомо, може передавати різні почуття та настрої.

  • Чи може музика намалювати картину природи?

 Отже, музика справжня чарівниця, і разом з нею ми перенесемося далеко за місто, на широкий луг та відчуємо дивовижну красу природи. Але спочатку послухайте невеличку казочку.

ОЙ, ЯКИЙ МУЗИКА!

У високому зеленому просі жив Цвіркун. Удень він ховався від сонця. А щойно сонечко зайде — Цвіркун вилазив на високе стебло. Сяде на зеленому листку,— перед ним просо — як ліс. Сяде й настроює свою скрипку. Бо Цвіркун  — ой, який музика! У  нього співуча скрипочка. Торкнеться її Цвіркун смичком — бринить дивна, чарівна музика. Слухають ту музику дерева і квіти. Слухають зайчики й мишенята. Слухає весь степ.

НІЧ

В небі зорі заблищали,

Розлилася скрізь пітьма.

Люди всі позасинали,

Й звуків вже ніде нема.

Тиша всюди розлилася,

Тіні в хату заповзли.

 

Ніч в куточках розповзлася,

Звірі в нори забрели.

Все заснуло до світанку,

І вночі присняться сни.

А засвітить сонце зранку —

Всім захочеться весни…

Н. Красоткіна

 

Побачити і  відчути цю чудову картину природи нам допоможе п’єса «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф’єва. Послухайте її.

  • Яку б ви намалювали картину?

Слухання «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф’єва

  • За допомогою чого композитор намалював картину природи?

Після того як сонечко ховається, настає ніч  — темрява, тиша, спокій, і  тільки інколи виникають якісь таємничі шелест та  шарудіння, неначе тіні стеляться по землі. Немовби все завмирає, і лише місяць неспішною ходою крокує над луками. Послухайте уважно ще раз цю музику та  покажіть рухами, коли змінюється характер нічної картини.

Повторне слухання «Ходить місяць над лугами» С. Прокоф’єва з пластичним інтонуванням

5. Вокально-хорова робота

Розучування поспівки «Ходить місяць»

Але ані зайчата, ані малята не бояться зимових морозів. Усі радіють зимовим забавам. Саме про це йдеться у пісні «Морозець». Послухайте її.

  • Який настрій викликає прослухана пісня?

Слухання та розучування пісні «Морозець» Б. Фільц разом з рухами:

  • пощипування за щічки
  • тупотіння
  • плескання по боках
  • «фонарики»,
  • плескання «тарілочки»

Продовження роботи над піснею «Новорічна» А. Філіпенка з використанням танцювальних рухів за змістом пісні

5. Підбиття підсумків уроку

  • У якому творі ми «побачили» картини нічної природи?
  • Які засоби виразності допомогли створити таку картину?

Учні виходять із класу під музичний супровід («Ходить місяць над лугами» С. Прокоф’єва).

Завантаження...
docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку