Урок музичного мистецтва у 1 класі на тему Знайомство з маршем

Про матеріал

Мета:

навчальна: засвоювати з учнями поняття «танець», «марш», «пісня», «танцювальна музика»; учити на елементарному рівні висловлювати враження від музичних творів, виразно співати;

розвивальна: розвивати спостережливість, почуття ритму;

виховна: виховувати музичні смаки, інтерес до музичних образів.

Музичний матеріал: П. Чайковський «Марш дерев'яних солдатиків»; В. Сильвестров «Марш»; Д. Кабалевський «Три кити», «Труба і барабан»; поспівка «Наша пісенька летить»; А. Філіпенко «Біля мами гарно так»; Б. Фільц «Морозець»; українські народні танці «Гопак», «Козачок».

Наочні посібники: роздавальний матеріал; нотна хрестоматія; таблиця «Три кити»; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»;

Обладнання: CD-програвач; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Перегляд файлу

Урок № 20.

Тема. Знайомство з маршем

Мета:

 навчальна: засвоювати з учнями поняття «танець», «марш», «пісня», «танцювальна музика»; учити на елементарному рівні висловлювати враження від музичних творів, виразно співати;

розвивальна: розвивати спостережливість, почуття ритму;

виховна: виховувати музичні смаки, інтерес до музичних образів.

Музичний матеріал: П.  Чайковський «Марш дерев’яних солдатиків»; В.  Сильвестров «Марш»; Д. Кабалевський «Три кити», «Труба і барабан»; поспівка «Наша пісенька летить»; А. Філіпенко «Біля мами гарно так»; Б. Фільц «Морозець»; українські народні танці «Гопак», «Козачок».

Наочні посібники: роздавальний матеріал; нотна хрестоматія; таблиця «Три кити»; «Музичний віночок. Робочий зошит із музичного мистецтва. 1 клас»;

Обладнання: CD-програвач; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід («Марш» В. Сильвестрова).

1. Організаційний момент

  • Перевірка готовності класу до уроку
  • Музичне вітання

2. Актуалізація опорних знань

На початку наших зустрічей ми слухали дві п’єси, у яких ішлося про ігри дівчаток.

  • Які назви мають ці п’єси?
  • Хто їх написав?
  • Який настрій викликала ця музика?

3. Мотивація навчальної діяльності

Щоб полюбити, зрозуміти музику, необхідно навчитися її слухати. Але музичних творів так багато! Як же навчитися розбиратися та орієнтуватися в безмежному океані музики? У цьому нам допоможуть уроки музичного мистецтва.

4. Основна частина

Як вам відомо, музика може передавати різні почуття, різні події і навіть розповідати про дитячі розваги. Погляньте на ці маленькі іграшки.

Хто це? (Розглядання іграшки чи малюнка.) Так, це маленькі іграшкові солдатики. Мабуть, вони вирушили на парад. А на параді обов’язково лунає музика!

Якщо ви дуже уважно слухатимете цю музику, то зможете відповісти на запитання.  Як музика підказує нам, що солдатики не крокують на місці, а рухаються?

Слухання «Маршу дерев’яних солдатиків» П. Чайковського

Спочатку музика звучала тихо, нібито солдатики йдуть здалеку, потім музика стає гучнішою — солдатики наблизилися до нас, музика почала знову стихати, тому що солдатики пішли далі. Як гарно крокували солдатики!

  • Що їм допомагало?

Так, це — особлива музика, це — марш.

 

Музичний словник

Марш  це музична п’єса енергійного, бадьорого характеру, під яку можна крокувати.

 

 Ця п’єса має назву «Марш дерев’яних солдатиків», а написав її Петро Ілліч Чайковський.

Послухайте ще раз цей марш та підкресліть пульс п’єси П. Чайковського «Марш дерев’яних солдатиків» рівними кроками

Повторне слухання «Маршу дерев’яних солдатиків» П. Чайковського, крокування під маршеву музику

У давні часи люди не вміли пояснити чимало навколишніх явищ. Наприклад, не могли зрозуміти, якою є наша Земля, а тому і вигадували різні неймовірні пояснення. Вигадали, що Земля схожа на диск, оточений океаном. Люди хотіли пояснити, чому цей диск нікуди не провалюється. Вони вигадали, що його тримають на спинах три кити. Колись люди серйозно вірили в існування цих китів.

Чому я пригадую цю легенду? А  тому, що в  музиці існують свої «три кити». На  цих трьох китах, можна сказати, майже вся музика тримається з давніх-давен, коли лише зароджувалося це чарівне мистецтво звуків. Звісно, вислів «три кити» є умовним. Це три основних типи музики.

Що ж це за  жанри? Як звуть цих «трьох китів»? Послухайте, яка музика зараз прозвучить.

Виконання вчителем фрагментів пісень «Ой, є в лісі калина»,«Ось на скрипочці я граю» і т. ін.

  • До якого типу належить ця музика?

Так, звісно, це — пісня.

Як різняться всі пісні! Це і заспокійлива колискова «Ой, я жу-жу», і весела «Новорічна», і енергійна «Пісня про зарядку», і зовсім маленькі поспівки.

Ось ми і назвали першого «кита» музики — це пісня.

Щоб назвати ім’я другого «кита», необхідно лише прислухатися до  музики, що, крім пісень, звучить на кожному шкільному святі, що звучала у дитячому садочку, що звучить на різноманітних концертах та шоу по телебаченню.

Виконання вчителем фрагментів українських народних танців «Гопак», «Козачок»

  • Що це за музика?

Правильно, це  — танцювальна музика. Ця музика так само, як і  пісні, дуже різноманітна. Упродовж століть народи світу створювали свої пісні та  танці.

  • Які танці вам відомі?

Ім’я другого «кита» — танець.

Ім’я третього «кита» ми вже дізналися — це марш.

  • Де можна почути маршеву музику?

Правильно, фізкультурники перед початком змагань ідуть стадіоном із величезними прапорами. Спортсмени йдуть чітко, злагоджено, легко. Або парад на  площі. Чітко тримають крок солдати, ідуть, як один, твердою, бадьорою ходою. Попереду — великий військовий оркестр. А ось — дитячий садок. Дошкільники заходять до великої зали і крокують нею, а за фортепіано сидить музичний керівник.

  • Яку музику ви почули?

Так, це — марш.

Послухайте ще одну п’єсу — «Марш» В. Сильвестрова — та позначте пульс цього твору тихими ударами по парті.

Слухання «Маршу» В. Сильвестрова з позначенням пульсу маршу

Позначте кольоровим олівцем клітинки біля слів, що описують характер прослуханої музики.

  • плавний   
  • бадьорий
  • спокійний  
  • іграшковий

 

  • Що спільного в маршах П. Чайковського та В. Сильвестрова?
  • Що відрізняє ці марші один від одного?

У Києві та інших великих містах відбуваються паради військових: проїжджають площами військові машини, танки, чітко крокують стрункими лавами солдати. Що допомагає солдатам так красиво та злагоджено крокувати? Звісно, музика.

  • Які музичні інструменти є головними у військовому оркестрі?

Музика, яку написав Д. Кабалевський, зараз вам це підкаже.

Слухання «Труба і барабан» Д. Кабалевського

(робота у зошитах, с. 24)

  • Яку б назву ви дали цій музиці?
  • На якому інструменті було виконано цю п’єсу?
  • Що нагадав вам ритм першої частини п’єси?
  • Що нагадала інтонація другої частини?

На фортепіано можна зобразити звучання двох зовсім різних інструментів — труби і барабана. Мелодія дуже виразно передає впевненість і рішучість.

Простукайте паличками ритмічний супровід до п’єси Д. Кабалевського «Труба і барабан».

 Ми назвали трьох музичних «китів» (пісня, танець, марш). Перевірмо ваші знання та кмітливість. Послухайте твір «Три кити» Д. Кабалевського.

Слухання Д. Кабалевського «Три кити», обговорення трьох жанрів музики, визначення їх особливостей

  • Які «кити», тобто жанри музики прозвучали?

Розгляньте малюнки, допишіть у клітинках, яку музику на них зображено (учитель роздає учням малюнки, на яких зображено асоціації зі словами «танець», «пісня», «марш» та клітинки зі словами, у яких недописано літери).

Із «трьома китами» ми вирушаємо у чудове плавання океаном «Музика».

5. Вокально-хорова робота

  • Розучування поспівки «Наша пісенька летить»
  • Розучування пісні «Біля мами гарно так» А. Філіпенка, робота над м’яким звуковеденням, читкою дикцією, артикуляцією

6. Підбиття підсумків уроку

  • Про яких «трьох китів» музики ми дізналися сьогодні на уроці?
  • Яку музику подарував нам перший «кит»? (Пісню)
  • Яку музику подарував нам другий «кит»? (Танець)
  • Який «кит» подарував нам марш? (Третій)

(Робота у зошитах, с. 23.)

Учні виходять із класу під музичний супровід («Марш» В. Сильвестрова).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Смиром Карина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
2728
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку