Урок музичного мистецтва у 3 класі з теми "Інтонація"

Про матеріал
Розробка уроку музичного мистецтва у 3 класі з теми "Інтонація. Інтонаційна виразність виконання музики. Слухання і виконання українських щедрівок."
Перегляд файлу

Урок музичного мистецтва у 3 класі

Тема:

Інтонація. Інтонаційна виразність виконання  музики. Слухання і виконання українських щедрівок.
Мета:

Навчальна:

Формувати предметні компетентності: вокально-хорову - вміння співати вокально правильно на диханні, музично-ритмічну - вміння витримувати ритм і темп в русі під музику, виконавську - вміння виразно і правильно передавати музичний образ;

Закріпити поняття інтонації, як найменшої виразно - смислової частинки музики; познайомити з видами інтонації - вокальної та інструментальної; вчити визначати в музиці головну інтонацію.

Розвиваюча:

  Розвивати ключові компетентності: продуктивної творчої діяльності - готовність і прагнення до творчості; соціальну - вміння співпрацювати, проявляти ініціативу; комунікативну - вміння спілкуватися, презентувати результати своєї діяльності; полікультурності - прагнення до оволодіння досягненнями культури; музичні здібності (слух, голос, емоційну сферу), музичне мислення учнів (вміння аналізувати, виділяти головне, робити висновки).

Виховна:

 - Виховувати любов до музичного мистецтва, любов до рідного краю, народних традицій; культуру слухача.

Музичний репертуар: розспівування «Сидить ворон»,«Ми третьокласники»,

Українські щедрівки «Ой сивая та ї зозуленька», «Щедрик», «Павочка ходить», колядка «Їшов Миколай».

Обладнання та наочність: комп'ютер, проєктор, презентація до уроку, плакати на дошці з назвами станцій та малюнком будиночка феї Інтонації.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок-подорож.

 

 

Хід уроку

Учні заходять до класу під «Вальс квітів» П.Чайковського.

1. Організаційний момент

1.Музичне привітання.

У. – Добрий день (співає)

Д. – Добрий день (співають)

2.Повідомлення теми уроку.

    Діти! Сьогодні ви зайшли до класу під таку святкову піднесену музику тому, що урок у нас незвичайний – у передчутті дива чудесних свят – Миколая, Нового Року, Різдва. І музика у нас буде лунати незвичайна, дуже гарна, урочиста і виразна. Виразності музики і присвячена тема нашого уроку.Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з однією з характеристик музичного твору - інтонацією. А для цього ми відправимося в захоплюючу подорож до Країни Музики. Щоб дістатися до будиночку феї Інтонації, нам необхідно пройти кілька станцій, які відповідають основним видам роботи на уроці музики. На нашому маршруті

Отже, тема нашого уроку «Інтонація. Інтонаційна виразність виконання музики». Сьогодні ми з вами поглибимо знання, отримані на попередніх уроках, познайомимося з новими видами інтонації, будемо вчитися визначати їх у музичних творах.

2. Актуалізація опорних знань

Отже, давайте згадаємо, що ж таке інтонація (виразність виконання). Яка буває інтонація (розповідна, питальна, стверджувальна (оклична) – як у мові, адже в музиці також є фрази і речення, головні слова, рух мелодії, крапки і коми, акценти;ритмічна, темпова, динамічна, мелодична, темброва (до речі, що таке тембр?), сумна, жартівлива (відтворює характер музики), виражальна та зображувальна.

3. Мотивація навчальної діяльності

Добре, молодці! А зараз час вирушати в дорогу. Отримані під час подорожі знання допоможуть вам глибше зрозуміти музичні твори, зробити наш спів виразніше і яскравіше. Фея Інтонація править Країною Музики, і якщо ви навчитеся слухати і розуміти її, то відкриєте навколо себе дуже красивий і цікавий світ.

4. Викладення нового матеріалу

Отже, 1 станція.

На ній нас чекає пісня, яку ми розучували на попередньому уроці – Ішов Миколай, а також тут ми познайомимося з таким явищем  в культурі українського народу як обрядові зимові пісні і розучимо щедрівку «Павочка ходить».

Але для того, щоб почати виконувати пісні ми повинні? (Розспіватися)

І розспіваємося на поспівці «Сидить ворон». Зверніть увагу на чистоту інтонації, тобто на правильне виконання мелодії.

-Добре! А давайте спробуємо заспівати сумного ворона (із сумною інтонацією), радісного ворона. За допомогою чого ми це зробили? (інтонації темпової та виражальної).

-Молодці!

А тепер давайте виконаємо поспівку «Ми третьокласники». З якою інтонацією ми її виконали? (стверджувальна)

-Отже, тепер давайте виконаєм пісню «Ішов Миколай» (виконують)

-Яка інтонація тут присутня? (радісна, мелодійна, весела, розповідна).

-Добре! Але тут також присутні вокальні інтонації. А кому знайоме слово «вокал»? Яким синонімом можна його замінити?(спів). Людей, які займаються співом, називають вокалістами. Ми теж займаємось співом, і музичні інтонації, які ми співаємо, називають пісенними або вокальними. Отже, вокальні інтонації будуть присутні і в пісні, яку ми зараз послухаємо і потім будемо виконувати (слухають).

Що це за жанр пісні, коли їх співали,який обряд вони супроводжували, нам розкажуть діти, які підготували повідомлення  (діти розповідають)

1.Через тиждень по Різдві, 13 січня за новим стилем, відзначали українці Новий рік - Щедрий вечір (свято преподобної Меланії, або Меланки). Вважалося, що Меланка-Вода приходить на Щедрий вечір разом із Василем-Місяцем сповістити господарів про наступні торжества та справити гостини.

 

2.Щедрівки — величальні українські народні обрядові пісні, які виконуються під Новий рік і під Йордан у Щедрий Вечір. Відповідно до різдвяно-новорічних звичаїв, щедрівки, як і колядки, величають господаря та членів його родини.

3. У щедрівках висловлюється побажання багатого врожаю, добробуту, приплоду худоби, доброго роїння бджіл. Поетичне слово в щедрівках і колядках виконує магічну функцію.

4. У щедрівках і колядках християнського циклу переважають мотиви біблійних і євангельських оповідань: картини народження Христа, поклоніння волхвів і пастухів.

5. Щедрівки і колядки християнського циклу відзначаються своїм глибоким етичним змістом і великою мистецькою красою. Основні мотиви їх — християнська любов, милосердя, глибока пошана до матері.

 

6. Щедрівки відрізняються від колядок неодмінним приспівом «Щедрий вечір, добрий вечір, добрим людям на весь вечір».

7.У цей день, за традицією, хлопці й дівчата знову ходили від хати до хати, щедруючи - бажаючи господарям щедрого вечора, доброго здоров’я та добробуту у новому році. Щедрування супроводжувалось магічними діями, музикою, танцями, пантомімою, обрядовими іграми з масками. Величальних обрядових новорічних пісень — щедрівок, співали окремо господарю, господині, хлопцю, дівчині, усій родині.

8. Багатством змісту і поетичною формою щедрівок захоплювалися українські письменники і композитори, зокрема Микола Лисенко, Микола Леонтович.

- Молодці! Додам, що хлопці та дівчата ходили по хатах , перевдягнуті у казкових героїв (козу, чорта),  із зіркою та великими торбами для дарунків – солодощів, горішків, тощо.

А ми повертаємось до пісні. Прогляньте текст, давайте проговоримо його з ритмічною інтонацією пісні. (Проговорюють)

А тепер давайте зінтонуємо мелодію (співають) – по рядах, куплет-приспів.

Добре, молодці! Гарно попрацювали і тепер рухаємось далі; наступна станція – гра на музичних інструментах.

Зараз ми виконаєм пісню «Павочка ходить» із супроводом ударно-шумових інструментів.

-Яка інтонація присутня при такому виконанні?(ритмічна, інструментальна, виражальна і зображувальна).

-Молодці! Ми гарно поспівали, пограли і тепер прибуваємо до 3 станції – музично-ритмічної. Давайте трошки порухаємося. Стали рівненько біля парт, слухаємо музику і рухаємося ритмічно.

Добре! Сідайте.

Ми почули іще один вид інтонації – інструментальну. Вона присутня, коли музику виконують інструменти. Ми беремо її із собою і крокуємо далі на станцію Слухання музики, де нас зустрічає перлина української музики - українська народна щедрівка в обробці композитора М. Леонтовича «Щедрик». (Слухають)

-Отже, які інтонації присутні в цьому творі? (вокальні, мелодійні (зерно-інтонація), виражальні (виражають настрій – схвильований, піднесений), темброві - високі голоси, як у пташок.

-Добре! Молодці! А зараз… (стук у двері, заходять щедрувальники)

-Дозвольте защедрувати?

 

1 Щедрику-ведрику,

Дайте вареника,

Грудочку кашки,

Кільце ковбаски,

А ще й вареничку,

А ще й паляничку,

А ще й на дохід

Паляницю й хліб,

Решето вівса,

А зверху ковбаса!

Дрбрий вечір!

 

2 Я маленька дівонька.

Як у  полі квітонька.

На сопілку граю.

Пісеньку співаю,

Всіх вас розважаю.

 

3 Сійся, родися,

Жито, пшениця,

Всяка пашниця.

На столі хлібами,

В печі пирогами!

 

4 Сію, сію, засіваю,

З Новим роком вас вітаю!

На той новий рік,

Щоб ліпше вродило,

Ніж торік!

 

(щедрують, виконують щедрівку «Ой сивая та і зозуленька»)

-Сподобалось, діти?

Віддячимо щедрувальникам?

Добре! Дякуємо за щедрування! (Дають цукерки, щедрувальники уходять)

Які інтонації були присутні у щедрівці «Ой сивая та й зозуленька», яку виконали дівчата?

5. Осмислення і систематизація знань

-Отже, ми рухаємось до наступної станції – Музична грамота. І тут нас чекає цікавий кросворд, в якому ми згадаємо і нові поняття, з якими познайомимося сьогодні, і ті, що ми знаємо з попередніх уроків. (Розгадують)

       1) Третя нота гами (мі)

2) Спеціальний прилад, який допомагає розраховувати темп (метроном);

3) Рівномірне чергування звуків різної тривалості в музиці (ритм);

4) Музична інтонація, призначена для співу (вокальна);

5) Сила звучання музичного твору (динаміка);

6) Українська обрядова пісня зимового календарного циклу (щедрівка);

7) Музичний наголос (акцент);

8) Музична інтонація, призначена для гри на музичних інструментах

(інструментальна);

9) Один з основних елементів музики, мотив пісні чи п’єси (мелодія).

 

-Добре! Усі молодці!

Отже, ми пройшли всі станції і підійшли до будиночка феї Інтонації, познайомилися з нею. Шлях був нелегким, але цікавим. Давайте підсумуємо те, про що ми говорили на уроці.  Поміркуйте, яка властивість музики зробила нашу подорож цікавою та пізнавальною? (Інтонація)

-З якими видами інтонації ви познайомились?

-Які пісні співали?

-З яким обрядом познайомились?

-Які пісні слухали?

-З ім’ям якого композитора познайомились?

Сьогодні ми впевнилися, що для яскравості і виразності твору треба використовувати всі види інтонації.

-Сподобався вам урок?

-Які позитивні емоції ви відчули?

 6.  Підсумок уроку

-Мені теж сподобалося як ви працювали.

Особливо__________________________________(«чудово»)

«Молодець» отримують____________________________________

«Гарно»_________________________________________________

«Добре»_________________________________________________

 

 А ще, оскільки ви всі теж співали щедрівку, то, звичайно, отримуєте солодкі призи, які з’істе по закінченню уроку.

7. Домашнє завдання -  творчє.

Намалювати ілюстрацію до пісні, яка сьогодні сподобалася більше за усі.

Музичне прощання, діти виходять з класу під «Вальс квітів».

 

docx
Додано
26 січня 2021
Переглядів
1444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку