Вчитель музичного мистецтва Палій О.В.
4 клас І семестр
урок 1 Дата__________
Тема уроку: Я ЛЮБЛЮ КРАЇНУ - УКРАЇНУ!
Мета: навчити учнів, що таке народна пісня; чим вона відрізняється від авторської; які характерні особливості притаманні народній пісні; розвивати вокально-хорові навички, слухацькі здібності; виховувати повагу до народної пісні, творчості композиторів, любов до рідного краю.
Музичний матеріал: українська нар. пісня «Повішу я колисочку», К.Стеценко «Вечірня пісня»; муз. М.Ведмедаря, сл. Н.Рубальської «Добрий день, матусю-Україно!».
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
(Учні входять до класу під музичний супровід М.Ведмедері
"Добрий день, матусю-Україно!")
Музичне вітання.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Добридень! Ось ми й знову зустрілися. Наша подорож країною Музики триває! Яку музику, дорогі учні, ви слухали влітку? Що нового дізналися?
Цього року ми будемо мандрувати світом народної та професійної музики. І вже сьогодні на нас чекають музичні стежки України. А невдовзі ми завітаємо на гостини до інших країн! Коли будете ознайомлюватися із національною музикою, дізнаєтеся, у чому виявляються її особливості та яку роль вона відіграє в житті народу. Під час таких мандрівок вас супроводжуватимуть друзі.
- Пригадайте, як вони виглядають.
Тож, вирушаймо! Рідний край, милі серцю домівка, вулиця, місто, країна... Які ласкаві слова! А ще — рідна мова та пісні!
Український народ надзвичайно співучий, адже мова наша — солов’їна, тобто милозвучна й пісенна. Неможливо уявити жодного свята, під час якого не звучала би пісня.
ІІІ. МУЗИЧНА ГРАМОТА.
Складаючи народну пісню, українці намагалися зробити її правдивою, щирою, емоційною. У давні часи пісні не записували, а передавали з уст в уста (усно). Імена творців, на жаль, невідомі, оскільки загубилися у віках. Тому називаються такі пісні народними.
Народна пісня — це створений народом музично-поетичний твір.
- Пригадайте особливості народної пісні. Скористайтеся підказкою королеви Мелодії.
СПІВУЧІСТЬ НАСПІВНІСТЬ
МЕЛОДІЙНІСТЬ РИТМІЧНІСТЬ
ЛІРИЧНІСТЬ ЖАРТІВЛИВІСТЬ
ІV. СЛУХАННЯ МУЗИКИ.
Упродовж багатьох століть люди створюють і співають пісні, у яких передають свою радість і сум, згадують про минуле і мріють про майбутнє, змальовують природу рідного краю. У народних піснях відображається характер народу, його звичаї, традиції, обряди, свята та ігри. Найулюбленішою піснею всіх дітей з народження є колискова — пісня, що дарує малечі спокій, тепло й ласку, які линуть з маминим чи бабусиним голосом.
(Українська народна пісня «Повішу я колисочку»)
- Який характер пісні? Що виникло в уяві під час прослуховування? Який настрій викликає ця пісня?
Український композитор Кирило Стеценко був зачарований природою України та її піснями — ніжними, ліричними... У своєму творі «Вечірня пісня» він зобразив захід сонця, тишу і спокій літнього вечора, почуття людини, закоханої у природу, її красу.
- Прочитайте слова з цієї пісні. Якби вам випала така нагода — стати композитором, у якому характері ви написали би цю пісню? А як назвали би?
Тихесенький вечір на землю спадає,
І сонце сідає в темнесенький гай.
Ой сонечко ясне, невже ж ти втомилось,
Чи ти розгнівилось? Іще не лягай!
(слухання Кирило Стеценко, «Вечірня пісня»)
- Яка картина виникла в уяві? Схарактеризуй мелодію, темп, динаміку. Чи схожа ваша мелодія з музикою композитора?
- Порівняйте настрої пісні та картини. Що в них спільного?
V. ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА.
Український композитор Кирило Стеценко народився в багатодітній сім’ї. Від тата отримав хист до малярства — навчався в художній школі, а від мами і старших сестер — любов до музики та здібності до її створення й виконання. Якось маленький Кирило із захопленням змайстрував собі скрипку, з якою брав участь у родинних співочих вечорах. Та найбільше хлопець полюбляв слухати народні пісні, що їх виконували батьки.
Усе своє життя К. Стеценко присвятив музиці, яка вирізняється щирістю, поетичністю, яскравою мелодійністю. У його доробку чимало хорових й інструментальних творів, а також багато обробок народних пісень. Був організатором Першого київського народного хору. Створив опери для дітей: «Лисичка, котик і півник», «Івасик-Телесик».
VІ. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА.
Розспівування.
Перед тим як вирушити у дивовижний пісенний світ, наповнений різноманітними цінностями, давайте привітаємо нашу Батьківщину. В цьому нам допоможе пісня українського творця. Це дивовижна Людина, яка сприймає світ у всіх барвах. Він вміє мелодією загорнути слухача в зимову казку, або перенести у спекотне літо... А хочете знову побувати під дощем? Без проблем! Цього чарівника звуть Микола Олексійович Ведмедеря. Пісня, якою ми розпочнемо наш семестр називається "Добрий день, матусю-Україна!".
(слухання пісні муз. М.Ведмедарь, сл. Н.Рубальської
«Добрий день, матусю-Україно!» у виконанні вчителя або в записі)
Робота над літературним та музичним текстом пісні (визначення структури мелодії, руху кожної фрази), проспівування голосних та чіткою вимовою приголосних звуків
(розучування приспіву та першого куплету
пісні «Добрий день, матусю-Україно!» )
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. - Допоможіть Тріольчику правильно виконати українську народну пісню «Повішу я колисочку».
2. - Порівняйте «Вечірню пісню» К. Стеценка з українською народною піснею «Повішу я колисочку». Що в них спільного?
3. - Оберіть музичний інструмент, який би найкраще відобразив наспівність мелодій цих творів.
Народна пісня - це твір який ми чуємо з самого раннього дитинства, який супроводжує нас все життя. Пісня, що лунає в наших серцях.
(вихід з класу під супровід українська народна пісні «Повішу я колисочку»)
1