Урок. "Музика в кіно" . Урок 27

Про матеріал
Конспект уроку для 5 -го класу з мистецтва на тему: "Музика в кіно". НУШ Підручник Л.Масол
Перегляд файлу

5 КЛАС  1 Л.М.Масол

Урок № 27

Дата:

Тема. Музика в кіно

Мова кіномистецтва (кадр, монтаж). Портрет митця: Дж. Вільямс

Сприймання: Дж. Вільямс. Саундтреки з х/ф «Зоряні війни» «Імперський марш», «Гаррі Поттер», «Супермен». Р. Роджерс. «Do-Re-Mi» з мюзиклу «Звуки музики»)

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Обладнання:  мультимедійний комплект

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Побажаю всім натхнення.

За роботу в добрий час!

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Демонстрація навчальної презентації.

Слайд 3. Поміркуйте.

Які фільми привернули вашу увагу саме завдяки музиці?

Які пісні з кінофільмів ви пам’ятаєте?

Чи подобається вам дивитися мюзикли?

 

Слайд 4-10. Слово вчителя

Сьогодні неможливо уявити сучасне життя без кіномистецтва. Але зовсім недавно, трохи більш як сто років тому, людство нічого не знало про це диво техніки.

Кіномистецтво — це новий вид синтезу мистецтв, де вже неможливо розділити звук і зображення.

Він органічно поєднує елементи різних видів мистецтва — літератури, театру, музики, живопису, хореографії. Але водночас не замінює і не дублює їх, а переробляє відповідно до особливостей екранної творчості.

Кіно народилося у Франції наприкінці XIX ст. Перші кінострічки тривали лише кілька хвилин і не мали звуку. Це було так зване німе кіно, але таким насправді воно не було, бо гра акторів супроводжувалася музикою.

Для створення певного настрою в кінотеатрі грав музикант-ілюстратор, якого називали тапер (найчастіше це був піаніст, але інколи й цілий оркестр).

Датою народження кінематографу прийнято вважати 28 грудня 1895 року, коли в Парижі на бульварі Капуцинів у приміщенні «Гранд кафе» братами Огюстом і Луї Жаном Люм’єрами було організовано перший у світі публічний кіносеанс.

У1893 році в Одесі відбувся перший кінопоказ коротких стрічок «Верхогони-кавалеристи» та «Метання списа».

Однак деякі дослідники історії кіно доводять, що французів на два роки випередив Йосип Андрійович Тимченко, майстер з Одеського університету. Незалежно від братів Люм’єрів він створив прототип кінокамери - кінетоскоп.

Головний герой цієї комедійної стрічки містер Фьост (з англ. - перший) щиро вірить, що сеанси «сінематографа» здатні роботи дива й перевиховувати людей, навіть бандитів-ковбоїв.

 

Слайд 11. Обговоріть.

  • У чому, на вашу думку, сила впливу на людей мистецтва кіно?
  • Як ви вважаєте, яка роль музики у фільмах?
  • Поміркуйте, чи показують у фільмі трагічні події під веселі пісні.
  • Яку музику ми чуємо, коли у фільмі відбувається втеча героїв чи погоня?

 

Слайд 12-14. Слово вчителя

Будь-яку сучасну кінострічку завжди супроводжує музика. Вона звучить з перших кадрів, у титрах, налаштовує глядача на відповідний настрій для сприйняття фільму. Наділяючи героїв індивідуальними музичними характеристиками, можна підкреслити особливості їхньої вдачі та поведінки.

Застосування національних інтонацій здатне перенести глядача в потрібне місце розгортання подій, як наприклад, звучання коломийки у фільмі допомагає уявити атмосферу Карпат («Тіні забутих предків»).

Проте поява української народної пісні в епізоді, знятому в Африці чи Індії, ймовірно викликатиме відчуття штучності. Адже будь-яка музика, що звучить у кінофільмі, повинна відповідати характеру дії на екрані. Але головне - вона повинна вразити, тобто «запасти в душу».

 

Слайд 15-21. До портретної галереї. Джон Вільямс

Джон Вільямс — сучасний американський композитор, який народився в Нью-Йорку (1932), виріс у музичному середовищі, в дружній та міцній родині.

В шкільні роки окрім фортепіано юнак опанував трубу, тромбон і кларнет. Він навчався у класичних американських музичних закладах у найвідоміших педагогів США.

Виступав у клубах як джазовий піаніст, тривалий час працював диригентом Бостонського естрадного оркестру, писав музику до численних кінофільмів.

Джон Вільямс став п’ятикратним лауреатом премії «Оскар» (і понад 50 разів номінувався), трикратним премії Огатту за музику до фільмів.

Для цього фільму композитор написав неймовірно чарівну музику, яка стала однією з головних дійових осіб фільму і буквально врятувала його від провалу. З того часу двоє митців стали друзями й постійними партнерами.

Музика до фільму «Зоряні війни» (режисер Джордж Лукас) принесла маестро великий успіх, саундтрек до фільму залишається популярним серед любителів кіно музики й донині.

Деякі фільми завдяки музиці Джона Вільямса було врятовано від забуття. Багато саундтреків композитора відірвалися від кінофільму і живуть самостійним концертним життям.

 

Слайд 22. Перегляньте: Джон Вільямс. Саундтрек з кінофільму «Зоряні війни» «Імперський марш»

 

Слайд 23. Перегляньте: Джон Вільямс. Саундтрек з кінофільму «Список Шиндлера»

 

Слайд 24. Перегляньте: Джон Вільямс. Саундтрек з кінофільму «Гаррі Поттер»

 

Слайд 25. Перегляньте: Джон Вільямс. Саундтрек з кінофільму «Зоряні війни» (з титрами)

 

Слайд 26. Перегляньте: Джон Вільямс. Саундтрек з кінофільму «Супермен» (із кінофрагментами)

 

Слайд 27. Гімнастика для очей.

 

Слайд 28. Слово вчителя

Сучасні кінофільми часто створюються на основі мюзиклів. Зрозуміло, що значення музики в такому фільмі набагато важливіше, ніж у звичайному

 

Слайд 29. Пригадайте.

Які музичні фільми ви дивилися? Чи належать вони до мюзиклів?

Які види мистецтв поєднуються в мюзиклі?

 

Слайд 30-31. Слово вчителя

Кінофільм «Звуки музики» американського режисера Роберта Уайза (1965) вважається класичним мюзиклом. Автор музики — композитор Річард Роджерс.

З появою молодої гувернантки Марії у дім повернулися сміх і радість. Нова вихователька дуже любила музику, гарно співала і складала для дітей пісні. Вони припинили бешкетувати й теж полюбили музику, яка повернула у родину щастя.

Діти разом із Марією розучують жартівливу пісеньку про музичний звукоряд, співають в ансамблі. Отже, музика є «головною дійовою особою» цього кінофільму.

 

Слайд 32. Перегляньте фрагменти з кінофільму «Звуки музики».

 

Слайд 33. Обговоріть.

  • Розкажіть про свої враження.
  • Схарактеризуй пісні з мюзиклу (мелодії, ритмічні й темброві особливості).
  • Які засоби музичної виразності використав композитор, щоб створити образ щастя?
  • Яка роль у цьому хореографа?

Слайд 34-36. Музична грамота

А тепер треба запам ’ятати, де пишуться ті самі за назвами ноти у другій октаві.

Підпишіть ноти другої октави на нотному стані й покажіть на клавіатурі.

Потренуйтеся складати ребуси з назвами нот, які розмістіть серед літер на нотоносці.

Доміно, помідор, море, камін, дорога, ремесло, фантазер, лялька, таксі, факел, земля, поляна.

 

Слайд 37-38. Заспівайте фрагмент пісні з кінофільму «Звуки музики» з пластичним інтонуванням у різних варіантах (поступово змінюючи динаміку  або на контрасті форте і піано, в різних темпах, і з різними штрихами).

 

До – пташина в'є гніздо,

Ре – діточок береже,

Мі – у нашому дворі,

Фа – радіє дітвора.

Соль – співає дітвора.

Ля – радіє вся земля.

Сі – усі співають, хто

хоче знов прийти у до.

 

Слайд 39. Прослухайте: Річард Роджерс. «До-Ре-Мі з мюзиклу «Звуки музики» (Національна оперета України та ансамбль дитячого театру «Мюзік-хол»).

 

Слайд 40. Мистецькі поради

  • Проспівайте пісню по фразах зі словами українською та англійською мовами.
  • Співаючи, стежте за інтонацією і фразуванням.
  • Під час співу відтворюйте відповідний настрій музики.
  • Виконуючи пісню хором, намагайтеся співати злагоджено, ритмічно, створюючи гарний ансамбль.
  •  

Слайд 41. Виконайте пісню з пластичним інтонуванням, з інсценізацією (у групі).

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Слайд 42-45. Мистецька скарбничка

Кіномистецтво — вид художньої творчості, що сформувався на технічній основі кінематографії, синтез мистецтв — літератури, театру, образотворчого мистецтва і музики.

Мюзикл — музична вистава, в якій на основі літературного сюжету поєднуються виражальні можливості музичного, хореографічного, драматичного та оперного мистецтв.

Саундтрек (англ. soundtrack, розм. — звукова доріжка) — музичне оформлення будь-якого матеріалу, наприклад, кінофільму, мульфільму, мюзиклу, телепередачі, комп’ютерної гри, книги.

Тапер — музикант, зазвичай піаніст, який супроводжував своїм виконанням танці на вечорах, балах, згодом - німі фільми.

 

Слайд 46. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

Як поєдналися види мистецтв у кінематографі? Яка у ньому роль музики?

Пригадайте дитячі музичні фільми, які ви дивилися останнім часом. У якому з них музика найбільше сподобалася і запам’яталася? До якого виду кіно належать ці фільми?

Порівняйте мюзикл з оперою і балетом, визначте спільне і відмінне.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 47. Самостійне дослідження, медіапошук

Складіть музичну історію (сторітелінг), яка стане основою сценарію комічного фільму «Тріо чи квартет?» за поданою ілюстрацією.

 

Слайд 48. Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Щоб зрозуміти роль музики у кіно проведіть невеличкий експеримент: вимкніть звук і перегляньте спочатку деякі фрагменти, як у німому кіно. Потім зробіть те саме зі звуком. Так ви зможете краще відчути, як музика змінює сприймання твору.

 

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Слайд 49. Рефлексія «В кінотеатрі»

  • Ця частину «фільму» мені не сподобалась …
  • Я б хотів передивитись ще раз цей «фрагмент» …
  • Я оцінюю гру «акторського складу» (вчителя, свою та однокласників) так …
  • Мене вразив та здивував «епізод» про …
  • Найбільш яскравим моментом «фільму» був …

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Билоголовая Татьяна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 березня 2023
Переглядів
2392
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку