5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 22
Дата:
Тема. Там, де панує рух. Балет
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Обладнання: мультимедійний комплект
Мова хореографії: взаємодія музики, танцю, пантоміми. Пластична інтонація. Складові балету (варіація, па-де-де, кордебалет)
Сприймання: В.-А.Моцарт. Менует з «Маленької нічної серенади». П. Чайковський. Балет «Лебедине озеро» (фрагмент на вибір).
Виконання: А. Житкевич. Під звуки вальсу
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Добрий день, дорогі друзі!
Добрий день!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові!
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демонстрація навчальної презентації.
Слайд 3. Поміркуйте.
Слайд 4-7. Слово вчителя
Мистецтво танцю має давню цікаву історію. У стародавніх греків танцювальним мистецтвом опікувалася муза Терпсіхора. Її зображували з лірою в руках.
З танцю зародилася хореографія — сценічне синтетичне мистецтво, в якому взаємодіють музика, танець, пантоміма. За допомогою рухів, жестів, міміки виникає своєрідна пластична інтонація.
У хореографії розрізняють такі види танців: побутові, спортивні, бальні, естрадні
Побутові танці, зокрема народні, є невід’ємною частиною життя людей. Найпопулярнішим бальним танцем упродовж кількох століть був французький менует. Його характерна ознака — урочистість, яка досягається плавною ходою, поклонами і хорового співу й реверансами.
Слайд 8. Прослухайте: Вольфганг Амадей Моцарт. Менует з «Маленької нічної серенади».
Слайд 9-11. Слово вчителя
Королем бальних танців справедливо називають вальс, який уже понад два століття чарує красою, граціозністю та витонченістю.
За право вважатися Батьківщиною вальсу претендують одночасно три країни — Франція, Австрія та Чехія. Колись вальс висміювали і навіть забороняли. Але він переможно крокував і крокує країнами світу.
Сучасна танцювальна культура розвивається надзвичайно стрімко. Виникають спортивні й естрадні танці. Танцювальна музика звучить на змаганнях з художньої гімнастики та фігурного катання, на різних вечірках і дискотеках.
Слайд 12. Розгляньте картини Огюста Ренуара.
Слайд 13-15. Слово вчителя
Музика і танець, драматичне і образотворче мистецтво поєдналися у виставі, яка отримала назву балет.
Балет виник в Італії, де популярними були веселі танцювальні сценки під час карнавалів.
У Франції розквітнув придворний балет — пишне й урочисте видовище, в якому брали участь навіть король і королева.
Слайд 16. Поміркуйте.
Хто є авторами балету?
Слайд 17-19. Слово вчителя
Музику створює композитор, а сценічну постанову здійснює балетмейстер. Сюжет будують за мотивами літературного твору або пишуть спеціально.
Тема балету з його виразними танцювальними рухами та граційними позами приваблювала багатьох митців.
Французький художник Едгар Дега часто зображував танцівниць на буденних репетиціях чи під час вистав.
Слайд 20. Порівняйте живописне і скульптурне зображення балерин Едгара Деги.
Які характерні риси мистецтва танцю привернули увагу митця?
Слайд 21-25. Хореографічна грамота
Балет складається з класичного танцю, характерного танцю, пантоміми
Сольні танці в балеті називаються варіаціями.
Часто головні дійові особи танцюють удвох. Їхній дует — це па-де-де.
Адажіо — центральна частина балету, яку виконують головні персонажі.
Крім солістів та солісток у балеті бере участь і велика група артистів та артисток — кордебалет.
Слайд 26. Пригадайте знаменитий «Танець маленьких лебедів», який ви слухали в початкових класах.
Слайд 27. Слово вчителя
Композитор Петро Чайковський — автор багатьох популярних балетів, зокрема «Лускунчик», «Спляча красуня», «Лебедине озеро».
Слайд 28. Прогляньте: Петро Чайковський. Балет «Лебедине озеро» (фрагмент).
Слайд 29. Обговоріть.
Слайд 30. Гімнастика для очей.
Слайд 31. Прослухайте пісню «Під звуки вальсу». Вірші і музика А. Житкевича.
Слайд 32-33. Розучуємо пісню «Під звуки вальсу».
1. Крутиться, крутиться кругла старенька платівка,
В залі шкільному вся наша велика сім’я
Музика, музика ллється, то тихо, то дзвінко,
Радісна, радісна вчителька перша моя
Приспів:
І танцює вальс весь наш перший клас,
вчителька моя, тато, мама і я.
2. Парами, парами, наче по небу лелеки,
Мріями, мріями ми летимо в майбуття.
А по переду таке незвичайне й далеке
Наше шкільне і нелегке доросле життя.
Приспів.
3. Шлягери, шлягери… Більше тепер вони в моді.
Та не здолати їм вальсу зорю світову,
Знову я з вальсом, неначе той птах на свободі,
Звуками, звуками понад землею пливу.
Приспів.
Слайд 34. Виконуємо пісню «Під звуки вальсу».
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Слайд 35-37. Мистецька скарбничка
Балет — музична драма, виражена засобами хореографії.
Менует — старовинний французький тридольний танець
Хореографія (з грец — «танець, хоровод» та «писати») постановки танцю.
Слайд 38. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Слайд 39. Самостійне дослідження, медіапошук
Самостійно дослідіть тему «Танець у живописі», розширюючи інформацію, отриману з підручника.
Слайд 40. Фантазуємо, експериментуємо, діємо
У вільний час вдома потренуйтеся танцювати вальс із друзями та подругами.
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Слайд 41. Рефлексійна мішень. «Влуч» цеглинкою LEGO в мішень та оціни урок.