Урок "На оперній сцені"

Про матеріал
Конспект уроку №21 з Мистецтва (інтегрованого курсу музичного мистецтва) для 5-го класу НУШ на тему: "На оперній сцені".
Перегляд файлу

5 КЛАС  1 Л.М.Масол

Урок № 21

Дата:

Тема. На оперній сцені

Складові оперної вистави (увертюра, арії речитативи, дуети, хорові сцени, танці).

Портрет митця. С. Гула́к-Артемовський.

Сприймання: С. Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм»: романс Оксани «Місяцю ясний», пісня Карася «Тепер я турок не козак», фінальний хор

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Обладнання:  мультимедійний комплект

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Створення позитивного психологічного клімату класу.

Добрий день, дорогі друзі!

Добрий день!

На вас чекає гарний день.

Бачу, всі веселі і здорові

До уроку всі готові!

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Демонстрація навчальної презентації.

Слайд 3. Пригадайте.

Яку оперу ви слухали в театрі або в Інтернеті?

Чим оперна вистава відрізняється від спектаклю в драматичному театрі?

 

Слайд 4-13. Слово вчителя

Опера — один із найскладніших музичних жанрів. У ньому злиті в єдиному дійстві поезія і драматичне мистецтво, вокальна та інструментальна музика, танці й пантоміма, живописні декорації та костюми.

Композитор або композиторка пише оперу на певний сюжет, нерідко взятий з літератури. Словесний текст опери називається лібрето. Проте головною «героїнею» оперного синтезу є МУЗИКА.

Увертюра — симфонічний вступ, який уводить слухача в загальну емоційну атмосферу вистави, знайомить із головними музичними темами.

Оперні співаки та співачки виконують арії, в яких розкриваються характери героїв та героїнь, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика «малює» портрет героїв.

Оперні співаки та співачки виконують арії, в яких розкриваються характери героїв та героїнь, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика «малює» портрет героїв.

В оперній виставі діючі особи співають не тільки соло, а й об’єднуються в ансамблі. Важливою «дійовою особою» оперної вистави є хор, який має велике значення в розвитку дії, він часто звучить у масових сценах фіналу.

Увертюра, арії та речитативи, ансамблі й хори, а інколи й балетні чи оркестрові епізоди — основні складники опери. Підготовку оперної вистави здійснюють режисер, диригент, хормейстер і балетмейстер.

«Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського — яскравий зразок опери. Дія відбувається в часи Запорізької Січі. У творі втілено тему любові до Батьківщини й туги за рідним краєм на чужині.

Сюжет побудовано навколо двох ліній — ліричної та комічної.

Перша розкривається у характеристиках закоханих Оксани й Андрія, які мріють таємно втекти з турецького полону. У створенні цих образів переважають пісенні інтонації, споріднені з українським фольклором.

Комічні образи козака Карася та його дружини Одарки мають інше забарвлення. Вони пройняті народним гумором, інтонаціями й ритмами, характерними для жартівливих народних пісень.

Східний колорит відчувається в сценах свята, що відбувається в палаці султана. Музичні номери в опері чергуються з розмовними діалогами, інколи речитативами, є танцювальні сцени (гопак, козачок тощо).

 

Слайд 14. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» романс Оксани «Місяцю ясний».

 

Слайд 15. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» пісня Карася «Тепер я турок не козак».

 

Слайд 16. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» фінальний хор «Там за тихим за Дунаєм».

 

Слайд 17. Обговоріть.

Чим відрізняються музичні образи ліричних персонажів від комічних?

 

Слайд 18-24. До портретної галереї. Семен Гулак-Артемовський.

Семен Гулак-Артемовський (1813-1873) — український композитор, співак (бас, баритон). Долю юнака вирішив випадок: коли він навчався в Київській бурсі, на його талант звернув увагу композитор Михайло Глінка, який почав навчати Семена співу.

За кошти, зібрані від концертів у Петербурзі, які організував М. Глінка на користь свого обдарованого учня, він відправив його начатися за кордон. Після двох років навчання молодий український співак дебютував у Флорентійській опері.

Понад два десятиліття С. Гулак-Артемовський був солістом оперних театрів. У Петербурзі він потоваришував із Тарасом Шевченком, якому присвятив пісню «Стоїть явір над водою».

Головне досягнення композитора — створення лірико-комічної опери «Запорожець за Дунаєм», яка стала першою оперою, написаною на лібрето українською мовою.

Прем’єра в Маріїнському театрі (1863), де автор виконав партію Карася, мала успіх. Але царська цензура забороняла постановку опери протягом 20 років. Згодом вона набула широкої популярності і стала музичною класикою.

«Запорожець за Дунаєм» знайомив широку публіку з побутом та традиціями українського народу, в ній композитор передав глядачам та слухачам інформацію про свою Батьківщину, яку палко любив.

Завдяки захоплюючому сюжету, гумору, а головне - чарівній музиці з наспівними мелодіями опера «Запорожець за Дунаєм» зазвучала на сценах багатьох музичних театрів України та за кордоном.

 

Слайд 25. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» Молитва Андрія.

 

Слайд 26. Віртуальна екскурсія. Одеський національний академічний театр опери та балету.

Спробуйте і ви потрапити до цього знаменитого театру, помилуватися красою його інтер’єрів, пройтися прикрашеними скульптурами сходами, зазирнути в затишні ложі, розглянути в центрі глядацької зали люстру, яка звисає зі стелі з розписними плафонами із зображенням сцен з творів Шекспіра.

 

Слайд 27. Відвідайте Одеський національний академічний театр опери та балету.

 

Слайд 28. Гімнастика для очей.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Слайд 29-33. Мистецька скарбничка

Арія — сольний номер героя або героїні в опері.

Лібрето — книжечка зі змістом опери, балету.

Опера (від італ. opera — дія, праця, твір) — музично-драматичний жанр, який ґрунтується на синтезі музики, слова та дії.

Увертюра — інструментальний вступ до вистави.

Речитатив (з лат. — декламувати) — вид вокальної музики, яка інтонаційно та  ритмічно відтворює розмовну декламаційну мову.

 

Слайд 34. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

Які види мистецтва складають оперний синтез?

Поясніть роль оркестру і хору в оперній виставі. Які вокальні та інструментальні номери входять до її складу?

Розкажіть про оперу «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського та її значення для української культури. Яке ставлення вона викликала у вас? Що зацікавило, сподобалося чи здивувало?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 35-36. Самостійне дослідження, медіапошук

Перегляньте фільм-оперу «Запорожець за Дунаєм» (2007). Поміркуйте, чому понад 150 років ця музика не сходить зі сцен оперних театрів, а її автор та головні герої та героїні потрапляють на ювілейні монети.

 

Слайд 37. Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Спробуйте зімпровізувати жартівливий фрагмент пісні Карася «Тепер я турок, не козак» з опери «Запорожець за Дунаєм» речитативом, скоромовкою, у стилі реп.

Який варіант краще передає народний гумор?

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Слайд 38. Рефлексія. Вправа «Відкритий мікрофон»

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я зрозумів (-ла), що…
  • Тепер я зможу…
  • Я навчився (-лася)…
  • У мене вийшло…
  • Я зміг / змогла…

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 березня 2023
Переглядів
1945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку