5 КЛАС 1 Л.М.Масол
Урок № 21
Дата:
Тема. На оперній сцені
Складові оперної вистави (увертюра, арії речитативи, дуети, хорові сцени, танці).
Портрет митця. С. Гула́к-Артемовський.
Сприймання: С. Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм»: романс Оксани «Місяцю ясний», пісня Карася «Тепер я турок не козак», фінальний хор
Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Обладнання: мультимедійний комплект
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення позитивного психологічного клімату класу.
Добрий день, дорогі друзі!
Добрий день!
На вас чекає гарний день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові!
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Демонстрація навчальної презентації.
Яку оперу ви слухали в театрі або в Інтернеті?
Чим оперна вистава відрізняється від спектаклю в драматичному театрі?
Слайд 4-13. Слово вчителя
Опера — один із найскладніших музичних жанрів. У ньому злиті в єдиному дійстві поезія і драматичне мистецтво, вокальна та інструментальна музика, танці й пантоміма, живописні декорації та костюми.
Композитор або композиторка пише оперу на певний сюжет, нерідко взятий з літератури. Словесний текст опери називається лібрето. Проте головною «героїнею» оперного синтезу є МУЗИКА.
Увертюра — симфонічний вступ, який уводить слухача в загальну емоційну атмосферу вистави, знайомить із головними музичними темами.
Оперні співаки та співачки виконують арії, в яких розкриваються характери героїв та героїнь, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика «малює» портрет героїв.
Оперні співаки та співачки виконують арії, в яких розкриваються характери героїв та героїнь, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика «малює» портрет героїв.
В оперній виставі діючі особи співають не тільки соло, а й об’єднуються в ансамблі. Важливою «дійовою особою» оперної вистави є хор, який має велике значення в розвитку дії, він часто звучить у масових сценах фіналу.
Увертюра, арії та речитативи, ансамблі й хори, а інколи й балетні чи оркестрові епізоди — основні складники опери. Підготовку оперної вистави здійснюють режисер, диригент, хормейстер і балетмейстер.
«Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського — яскравий зразок опери. Дія відбувається в часи Запорізької Січі. У творі втілено тему любові до Батьківщини й туги за рідним краєм на чужині.
Сюжет побудовано навколо двох ліній — ліричної та комічної.
Перша розкривається у характеристиках закоханих Оксани й Андрія, які мріють таємно втекти з турецького полону. У створенні цих образів переважають пісенні інтонації, споріднені з українським фольклором.
Комічні образи козака Карася та його дружини Одарки мають інше забарвлення. Вони пройняті народним гумором, інтонаціями й ритмами, характерними для жартівливих народних пісень.
Східний колорит відчувається в сценах свята, що відбувається в палаці султана. Музичні номери в опері чергуються з розмовними діалогами, інколи речитативами, є танцювальні сцени (гопак, козачок тощо).
Слайд 14. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» романс Оксани «Місяцю ясний».
Слайд 15. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» пісня Карася «Тепер я турок не козак».
Слайд 16. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» фінальний хор «Там за тихим за Дунаєм».
Слайд 17. Обговоріть.
Чим відрізняються музичні образи ліричних персонажів від комічних?
Слайд 18-24. До портретної галереї. Семен Гулак-Артемовський.
Семен Гулак-Артемовський (1813-1873) — український композитор, співак (бас, баритон). Долю юнака вирішив випадок: коли він навчався в Київській бурсі, на його талант звернув увагу композитор Михайло Глінка, який почав навчати Семена співу.
За кошти, зібрані від концертів у Петербурзі, які організував М. Глінка на користь свого обдарованого учня, він відправив його начатися за кордон. Після двох років навчання молодий український співак дебютував у Флорентійській опері.
Понад два десятиліття С. Гулак-Артемовський був солістом оперних театрів. У Петербурзі він потоваришував із Тарасом Шевченком, якому присвятив пісню «Стоїть явір над водою».
Головне досягнення композитора — створення лірико-комічної опери «Запорожець за Дунаєм», яка стала першою оперою, написаною на лібрето українською мовою.
Прем’єра в Маріїнському театрі (1863), де автор виконав партію Карася, мала успіх. Але царська цензура забороняла постановку опери протягом 20 років. Згодом вона набула широкої популярності і стала музичною класикою.
«Запорожець за Дунаєм» знайомив широку публіку з побутом та традиціями українського народу, в ній композитор передав глядачам та слухачам інформацію про свою Батьківщину, яку палко любив.
Завдяки захоплюючому сюжету, гумору, а головне - чарівній музиці з наспівними мелодіями опера «Запорожець за Дунаєм» зазвучала на сценах багатьох музичних театрів України та за кордоном.
Слайд 25. Прогляньте: Семен Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм» Молитва Андрія.
Слайд 26. Віртуальна екскурсія. Одеський національний академічний театр опери та балету.
Спробуйте і ви потрапити до цього знаменитого театру, помилуватися красою його інтер’єрів, пройтися прикрашеними скульптурами сходами, зазирнути в затишні ложі, розглянути в центрі глядацької зали люстру, яка звисає зі стелі з розписними плафонами із зображенням сцен з творів Шекспіра.
Слайд 27. Відвідайте Одеський національний академічний театр опери та балету.
Слайд 28. Гімнастика для очей.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Слайд 29-33. Мистецька скарбничка
Арія — сольний номер героя або героїні в опері.
Лібрето — книжечка зі змістом опери, балету.
Опера (від італ. opera — дія, праця, твір) — музично-драматичний жанр, який ґрунтується на синтезі музики, слова та дії.
Увертюра — інструментальний вступ до вистави.
Речитатив (з лат. — декламувати) — вид вокальної музики, яка інтонаційно та ритмічно відтворює розмовну декламаційну мову.
Слайд 34. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо
Які види мистецтва складають оперний синтез?
Поясніть роль оркестру і хору в оперній виставі. Які вокальні та інструментальні номери входять до її складу?
Розкажіть про оперу «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського та її значення для української культури. Яке ставлення вона викликала у вас? Що зацікавило, сподобалося чи здивувало?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Слайд 35-36. Самостійне дослідження, медіапошук
Перегляньте фільм-оперу «Запорожець за Дунаєм» (2007). Поміркуйте, чому понад 150 років ця музика не сходить зі сцен оперних театрів, а її автор та головні герої та героїні потрапляють на ювілейні монети.
Слайд 37. Фантазуємо, експериментуємо, діємо
Спробуйте зімпровізувати жартівливий фрагмент пісні Карася «Тепер я турок, не козак» з опери «Запорожець за Дунаєм» речитативом, скоромовкою, у стилі реп.
Який варіант краще передає народний гумор?
VІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Слайд 38. Рефлексія. Вправа «Відкритий мікрофон»