Урок музики № 3 в 3 класі 1 семестрі
Тема уроку. Різні приклади пісенності
Мета: Вчити дітей аналізувати музичні твори, виділяти в них пісенність, знати характерні риси пісенності – наспівність, лагідність, мелодійність, вміти добирати музичні інструменти при виконанні пісенної мелодії. Знати музичні лади – мажор і мінор, та вміти виділяти їх в музиці; розвивати вокально-хорові здібності, музичний, ритмічний слух; виховувати інтерес до музики, музичних інструментів.
ТЗН: ноутбук
Наочність: портрети композиторів, дитячі музичні інструменти
Тип уроку: урок поглиблення в тему
Хід уроку:
1. Музичне привітання.
2. Актуалізація знань:
Сьогодні ми на хвилину станемо репортерами, візьмемо інтерв’ю в учнів, та дізнаємося, як вони засвоїли нову тему. Я пропоную пограти в цікаву гру «Музичні репортери».
Гра «Музичні репортери»
(Діти задають запитання по темі минулого уроку один одному)
- Скажіть, будь ласка, яку тему ви розглядали на минулому уроці музики? (Пісенність в музиці).
- З яким новим музичним твором познайомились? («Ранок» із сюїти «Пер Гюнт» Е.Гріга).
- Яку особливість мала ця музика? (Пісенність).
- Які інструменти симфонічного оркестру виконували основну мелодію цього твору? (Скрипки).
- Що таке сюїта? (Це симфонічний багаточасний твір).
- Яку нову пісню ви вивчили на минулому уроці? (Я.Степовий «Літо минулося»).
- Яка особливість музики цієї пісні? (Пісенність)
- Чому? (Тому що мелодія пісні наспівна, лагідна, мелодійна).
- Які ще існують особливості музики? (Танцювальність, маршовість).
3. Слухання музики:
Сьогодні на уроці ми познайомимось з новим жанром мистецтва – балетом.
Словникова робота:
Балет – це складний музичний жанр, в якому поєднуються: музика, література, хореографія, образотворче мистецтво, сценічна майстерність.
- Ми сьогодні з вами познайомимось з балетом Родіона Щедріна «Горбоконик», і послухаємо фрагмент з балету, який називається «Ніч».
Родіон Костянтинович Щедрін – наш сучасник. Ще під час навчання його вчитель сказав: «Багато чого можна очікувати від Родіона Щедріна – одного з талановитіших серед сучасної композиторської молоді». Очікування наставника справдилися: Щедрін дійсно один із найцікавіших композиторів двадцятого сторіччя.
Свій балет «Горбоконик» композитор написав на однойменний літературний твір, який написав відомий письменник А.С.Пушкін. Саме ця казка і лягла в основу лібретто (сценарію) балету.
Словникова робота:
Лібретто – в перекладі з італійського означає книжечка.
- Послухайте, будь ласка, фрагмент «Ніч» з балету «Горбоконик». (Діти слухають фрагмент).
- В якому епізоді може звучати музика фрагмента «Ніч»? (На початку казки, де брати вночі охороняють поле).
- Як композитор зображає ніч? (Наспівно, мелодійно, музика дуже тиха та повільна).
- Яка особливість цієї музики? (Пісенна).
- Покажіть, будь ласка, рухами як зображено ніч в цьому фрагменті.
Пластичне інтонування
(діти дуже пластичними та повільними рухами «малюють» картину ночі).
4. Музична грамота:
- Якщо ви помітили, щоб намалювати якісь художні образи в музиці, композитори використовують багато засобів музичної виразності. Сьогодні ми з вами познайомимось з одним з таких засобів – ладом.
Словникова робота:
Лад – це об’єднання звуків, різних за висотою, що тяжіють один до одного.
- Лад може бути веселим за звучанням – мажорним, та сумним – мінорним.
- Згадайте, в фрагменті «Ніч» з балету «Горбоконик», яким був лад, мажорним, чи мінорним? (Мінорним).
- А як ви вважаєте, чому композитор обрав саме цей лад? (Тому що вночі дуже тихо, спокійно, і навіть трішки навиває сум).
- Щоб закріпити поняття лад я пропоную вам погратися у гру «Музичне коло» та відобразити рухами почутий лад.
Гра «Музичне коло»
(Діти слухають вже відомі їм музичні твори та пісні, і почувши певний лад показують його рухами: мажор – руки підіймають вгору, мінор – вниз. Звучать: Ж.Бізе увертюра з опери «Кармен», Е.Гріг «Ранок», Я.Степовий «Літо минулося», Р.Щедрін фрагмент «Ніч» з балету «Горбоконик»).
5. Вокально-хорові вправи:
- Послухайте мелодію, чи знайома вам вона? (Це куплет з пісні «Особливості музики»).
- Заспіваймо його дуже лагідно та наспівно. (Діти розспівують голоси).
6. Вивчення пісні:
- Послухайте мелодію, та скажіть, чи знайома вам вона? (Так, це пісня Я.Степового «Літо минулося»).
- Пригадайте, будь ласка, яка особливість цієї музики? (Пісенність).
- Якщо б ви були композиторами, які б інструменти дібрали для її виконання? (Струнну групу оркестру).
- Заспіваймо всі разом перший куплет пісні, та уявимо, що ми граємо на маленьких скрипочках.(Діти виконують пісню).
Вивчення другого куплету пісні.
- Сьогодні на уроці ми також познайомимось з новою піснею, яку написав вже знайомий вам композитор Д.Кабалевський, вона називається «Класне рондо». Послухайте цю пісню, та скажіть, яку вона має особливість?(Це і
пісенна, і танцювальна, і маршова мелодія. Коли співають дівчатка звучить танцювальність, коли співають хлопчики звучить маршовість, а всі разом дуже наспівно співають, і це, звісно, звучить пісенність.
Словарна робота:
Рондо – музична форма, в як головна тема (рефрен) звучить не менш трьох разів, а поміж неї звучать нові (контрастні) епізоди.
- Давайте заспіваємо перший куплет пісні та зробимо його з танцювальними рухами (дчти танцюють і співають).
7. Підсумок уроку:
- В мене є чудова музична квітка. На її пелюстках запитання до уроку. Я пропоную вам пограти в цікаву гру, та подивитись, хто з вас краще за всіх знає новий матеріал, та назбирає більш всього пелюсток.
Гра «Збери пелюстки»
(Діти відповідають на запитання, та збирають пелюстки квітки. Виграє той, хто більш всього назбирав пелюсток).
- З яким новим твором ви познайомились на уроці музики? (Діти відповідають).
- Що таке балет? (Діти відповідають).
- Що таке лібрето? (Діти відповідають).
- Яка особливість музики фрагменту? (Діти відповідають).
- Хто з письменників написав однойменну казку? (Діти відповідають).
- З якою новою піснею ви познайомились? (Діти відповідають).
- Що таке форма рондо? (Діти відповідають).
- Що таке лад? (Діти відповідають).
- Які особливості «Класного рондо» Д.Кабалевського? (Діти відповідають).
8. Оцінювання учнів.