Урок музики № 4 в 3 класі 1 семестрі
Тема уроку. Танцювальність – важлива якість музики.
Мета: Вчити дітей аналізувати музичні твори, вміти виділяти в них танцювальність; знати основні риси танцювальності; засвоїти поняття «лад», «особливості» музики; розвивати творчі здібності, вокально-хорові навички, музичну пам’ять та спостережливість; засвоїти поняття «ритм»; виховувати любов до музики, класичних творів.
ТЗН: ноутбук.
Наочність: картки з рисами особливостей музики, плакати композиторів, дитячі музичні інструменти.
Тип уроку: урок поглиблення в тему.
Хід уроку:
1. Музичне привітання.
2. Актуалізація знань:
- Сьогодні ми з вами далі вивчаємо тему особливості музики. І сьогодні до нас у гості завітає танцювальність.
Якщо музика ритмічна,
Дуже жвава, динамічна,
Танцювальність це лунає –
Краще музики немає!
- Найважливіші риси танцювальності – жвавий, танцювальний ритм, під таку музику завжди хочеться танцювати.
- Послухайте вірш-загадку, та дізнайтеся, музику якого композитора ми будемо слухати сьогодні на уроці:
Співвітчизник наш відомий,
«Горбоконик» написав.
І його балет чудовий
Казку всім подарував. (Р.Щедрін).
- Правильно, сьогодні ми з вами послухаємо інший фрагмент з балету «Горбоконик» – «Золоті рибки».
- Скажіть, будь ласка, з яким фрагментом із балету ви познайомились на минулому уроці? («Ніч»).
- Яка особливість музики була в ньому? (Пісенність).
- Які інструменти виконують основну тему в музиці? (Скрипки).
3. Слухання музики:
- Послухайте, будь ласка, фрагмент «Золоті рибки», та скажіть, яку особливість ви почули в музиці. (Танцювальність).
- Чому саме танцювальність? (Тому що музика була енергійною, жвавою).
- Що ви собі уявили під цю казкову музику? (Як золоті рибки жваво плескаються в фонтані у палаці царя Гороха, нібито танцюють у прозорій воді).
- Покажіть, будь ласка, рухами як граються у воді золоті рибки.
Пластичне інтонування
- Тож назвіть основні риси танцювальності. (Танцювальний ритм, жвава, весела музика, під яку хочеться танцювати).
- Зараз перевіримо, як ви засвоїли риси особливостей музики, та пограємо у музичне лото.
Гра «Визнач риси особливостей музики»
(Дітям роздають картки – лото з зображенням особливостей музики – пісенності та танцювальності, а діти добирають до кожної особливості свої риси: пісенність – наспівність, мелодійність, лагідність; танцювальність – жвавість, ритмічність, динамічність;).
4. Музична грамота:
- З яким засобам музичної виразності ви познайомились на минулому уроці? (З ладом).
- Що таке лад музики? (Діти відповідають).
- Яким він буває? (Діти відповідають).
- Який лад у фрагменті з балету горбоконик «Ніч»? (Мінор).
- Який лад в «Золотих рибках»? (Мажор).
- Сьогодні ми з вами познайомимось з таким засобом музичної виразності як ритм.
Словникова робота:
Ритм – чергування звуків і пауз різної тривалості.
- Я пропоную вам пограти в дуже цікаву гру, та навчитися відображати ритми музики.
Гра «Веселі ритми»
(Діти, дивлячись на малюнок відображують різні ритми на музичних інструментах).
- А тепер уявіть що музика пісенна. Які інструменти підходять для її виконання?
Гра «Добери інструменти»
(Діти обирають відповідні до особливостей музики інструменти: пісенність – сопілка, дзвіночок; танцювальність – бубон, барабан).
5. Вокально-хорові вправи:
Діти виконують пісню-поспівку «Особливості музики» і роблять відповідні рухи:
Якщо музика лунає
Дуже лагідна, наспівна,
Знайте, діти, це – пісенність.
Її музика чарівна.
(Діти виконують пластичні рухи руками).
Якщо музика ритмічна,
Дуже жвава, динамічна.
Танцювальність це лунає –
Краще музики немає!.
(Виконують «пружинку»).
6. Виконання пісні:
- Послухайте мелодію, та вгадайте, що це за пісня. (Це – «Літо минулося» Я.Степового).
- Яка особливість цієї музики? (Пісенність).
- Заспіваймо перший та другий куплет дуже лагідно та наспівно. (Діти співають).
- Вивчимо третій куплет пісні, та виконаємо його в характері – дуже наспівно та трішечки сумно.(Вивчення третього куплету).
- Послухайте музику пісні, та скажіть, чи знайома вам вона? (Так. Це – «Класне рондо» Д.Кабалевського).
- Яку особливість воно має? (Тут присутні всі три особливості).
Діти співають спочатку 1 частину пісні – «Ми – третьокласники»
- Яка в неї особливість? (Пісенність).
Співають 2 частину - «Дівчатка ми».
- Яку особливість музики має ця частина пісні? (Танцювальність).
Співають 3 частину пісні – «Ми – хлопчики».
- Яку особливість має музика в цій частині пісні? (Маршовість).
- Ось бачите, в цій пісні теж зустрілися всі особливості.
- А хто пригадає, що таке рондо? (Діти відповідають).
7. Підсумок уроку:
- Ми з вами зараз перетворимося на вчителів, та спробуємо задавати запитання по темі один одному.
Гра «Вчителі та учні»
(Діти задають один одному питання та відповідають на них).
8. Оцінювання учнів.