Тема. «На це варто витратити час ...?!» (за оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»). Формування характеру Деві у незвичайних обставинах. Необхідність боротьби до «останнього дюйма»
Мета: навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, вміння обстоювати власну думку; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, ілюстрації до твору художника Д.Присяжнюка, макет валізи, асоціативні малюнки із зображенням дружніх сімейних стосунків. підручник «Зарубіжна література»
( О.М.Ніколенко, Т.М.Конєва, О.В.Орлова)
Прийоми , форми та методи роботи: проблемне питання, прийом «золота валіза», технологія незакінченого речення.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія, пряме і переносне значення слів, портрет.
Обладнання: портрет письменника, асоціативні малюнки дітей із зображенням дружніх сімейних стосунків.
Тип уроку: урок поглибленого вивчення твору, застосування знань, умінь і навичок.
Учні повинні знати:
- факти з життя письменника Д.Олдріджа;
- зміст оповідання «Останній дюйм»;
Учні повинні вміти:
- розповідати про життя і творчість письменника;
- переказувати фрагменти твору;
- аналізувати дії, вчинки, риси характеру головних героїв;
- оцінювати поведінку персонажів;
- висловлювати та обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;
- робити узагальнення, висновки.
Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальне завдання, проблемні запитання, словникова робота, прийом «Мікрофон», «Золота валіза»
ЕПІГРАФ
Останній дюйм, який розділяє всіх і вся,
нелегко подолати...
Дж.Олдрідж
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
- У нас сьогодні незвичайний урок. Я хочу, щоб ви запам’ятали його на все життя… Адже будемо говорити про саме дороге для людини - сім’ю, батьків, родинні стосунки.
Учитель. Що впливає на відносини між батьками і дітьми? Як ви думаєте, чи потрібно прикладати зусилля, щоб ці стосунки були надійними і близькими? Чи просто це зробити? Чому виникає непорозуміння, відчуження між рідними людьми?
Саме на ці питання ми постараємося дати відповідь. Допоможе нам в цьому англійський письменник Джеймс Олдрідж.
ІІ. Етап цілевизначення та планування.
Запишіть у зошит тему уроку й епіграф до нього.
Завдання на урок.
Подумайте, що корисного ви зможете отримати на уроці, чого навчитися? (очікування запишіть в зошит)
. В оповіданні «Останній дюйм» герої постали перед вибором – вибором шляху, по якому будуть розвиватися їхні взаємовідносини – відносини батька та сина. Бен і Деві. Батько і син. Здавалося б, хто може бути ріднішим, ніж вони. Але на початку оповідання ми бачимо абсолютно чужих людей. Прослідкуємо за цими героями. І почнемо з портретної характеристики.
ІІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу.
(Учні знаходять і зачитують характеристики героїв.)
Бен: «…стукнуло 43», «робота в Канаді дала хорошу закалку», «батько – стороння, різка і небагатослівна людина…» і т.д.
Деві: «одинокий, неприкаяний хлопчик», «…нещасний вигляд…», «…переляканий хлопчина…» і т.д.
Вчитель. Такі наші герої на почату. Але їхні відносини не стоять на місці і протягом оповідання розвиваються.
Питання до учнів. Який момент, на вашу думку, став переломним у стосунках Бена та Деві? (Під час підводних зйомок)
Бесіда.
- Що трапилося з Беном під час підводних зйомок? (учні відповідають, цитуючи текст)
- Про кого відразу ж він починає думати? (Мабуть, чи не вперше Бен зрозумів, що відповідає за життя сина. Адже, якщо його не стане, Деві залишиться сам, і хлопчика не скоро знайдуть у цій пустелі, якщо взагалі знайдуть).
- Як ви вважаєте його попереднє ставлення до Деві було виявленням нелюбові батька до сина? (Ні, його неуважність пояснюється зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).
Бен зрозумів, щоб врятувати себе і сина, треба знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.
Підтвердіть цю думку словами з тексту.
В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті - вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.
А тепер настав час з’ясувати, чому новела має таку назву. У короткому тлумачному словнику української мови слово дюйм (застаріле слово) означає – одиниця міри довжини, близько 25 міліметрів. У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри, непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».
ІV. Рефлексійно-оцінювальний етап.
Якими словами закінчується оповідання? Зачитайте.
1.Проблемне питання:
- Чому автор не закінчив оповідання щасливим розв’язанням проблеми? Чому пише: «Тут або все почнеться, або остаточно урветься, і можливо, назавжди?». (Дає можливість читачам усвідомити, що нелегко відновити хороші стосунки. Для цього потрібно багато часу, бажання, терпіння і саме головного - розуміння.)
2.Прийом «Золота валіза». Давайте з вами складемо золоті правила, поради для Деві та Бена, які б допомогли їм зберегти сім’ю . (Для того, щоб остаточно не урвалося)
Бену Деві
Більше уваги приділяти сину По мірі можливості зрозуміти
проблеми батька
Стати другом і наставником Допомагати батькові
Відкрито проявляти свою любов Не звинувачувати його
Поважати особистість сина Прислухатися до порад батька
Приймати сина таким яким він є Підтримувати у життєвих труднощах
Бути добрішим
Поради учні записують на заздалегіть заготовлених асоціативних малюнках із зображенням дружніх сімейних стосунків. Картки вивішують на дошці і вибірково ознайомлюються.
1.Повернення до теми уроку.
- Який розділовий знак ви поставите? Прокоментуйте.
- Які слова ви добавили б у епіграф уроку? ( «але можливо»)
2.Слово вчителя:
Хочу, діти, сказати вам, що в нашому складному житті ваші батьки теж мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Бажаю вам повного порозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
3. Виставлення і аргументація оцінок
Домашнє завдання.
Скласти порадник для батьків і дітей «Як порозумітися між собою».