Урок. «На це варто витратити час ...?!» (за оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»).

Про матеріал
Мета уроку: навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, вміння обстоювати власну думку; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Перегляд файлу

       Тема. «На це варто витратити час ...?!» (за оповіданням Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»). Формування характеру Деві у незвичайних обставинах. Необхідність боротьби до «останнього дюйма»

Мета: навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, вміння обстоювати власну думку; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.

Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, ілюстрації до твору художника Д.Присяжнюка, макет валізи, асоціативні малюнки із зображенням дружніх сімейних стосунків.  підручник «Зарубіжна література»

( О.М.Ніколенко, Т.М.Конєва, О.В.Орлова)

Прийоми , форми та методи роботи: проблемне питання, прийом «золота валіза», технологія незакінченого речення.

 

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія, пряме і переносне значення слів, портрет.

Обладнання: портрет письменника, асоціативні малюнки дітей із зображенням дружніх сімейних стосунків.

 

Тип уроку: урок поглибленого вивчення твору, застосування знань, умінь і навичок.

 

Учні  повинні знати:

-   факти з життя письменника Д.Олдріджа;

-   зміст оповідання «Останній дюйм»;

Учні повинні вміти:

-   розповідати про життя і творчість письменника;

-   переказувати фрагменти твору;

-   аналізувати дії, вчинки, риси характеру головних героїв;

-   оцінювати поведінку персонажів;

-   висловлювати та обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;

-   робити узагальнення, висновки.

 

Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальне завдання, проблемні запитання, словникова робота, прийом «Мікрофон», «Золота валіза»

 

ЕПІГРАФ

Останній дюйм, який розділяє всіх і вся,

нелегко подолати...

Дж.Олдрідж

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

 

- У нас сьогодні незвичайний урок. Я хочу, щоб ви запам’ятали його на все життя… Адже будемо говорити про саме дороге для людини - сім’ю, батьків, родинні стосунки.

Учитель. Що впливає на відносини між батьками і дітьми? Як ви думаєте, чи потрібно прикладати зусилля, щоб ці стосунки були надійними і близькими? Чи просто це зробити? Чому виникає непорозуміння, відчуження між рідними людьми?  

 Саме на ці питання ми постараємося дати відповідь.   Допоможе нам в цьому англійський письменник Джеймс Олдрідж.    

 ІІ. Етап цілевизначення та планування.

Запишіть у зошит тему уроку й епіграф до нього.

Завдання на урок.

Подумайте, що корисного ви зможете отримати на уроці, чого навчитися? (очікування запишіть в зошит)

.     В оповіданні «Останній дюйм» герої постали перед вибором – вибором шляху, по якому будуть розвиватися  їхні взаємовідносини – відносини батька та сина. Бен і Деві. Батько і син. Здавалося б, хто може бути ріднішим, ніж вони. Але на початку оповідання ми бачимо  абсолютно чужих людей. Прослідкуємо за цими героями. І почнемо з портретної характеристики.

ІІІ. Етап опрацювання навчального матеріалу.

(Учні знаходять і зачитують характеристики героїв.)

Бен: «…стукнуло 43», «робота в Канаді дала хорошу закалку», «батько – стороння, різка і небагатослівна людина…» і т.д.

Деві: «одинокий, неприкаяний хлопчик», «…нещасний вигляд…», «…переляканий хлопчина…» і т.д.

Вчитель. Такі наші герої на почату. Але їхні відносини не стоять на місці і протягом оповідання розвиваються.

Питання до учнів. Який момент, на вашу думку, став переломним у стосунках Бена та Деві? (Під час підводних зйомок)

Бесіда.

- Що трапилося з Беном під час підводних зйомок? (учні відповідають, цитуючи текст)

- Про кого відразу ж він починає думати? (Мабуть, чи не вперше Бен зрозумів, що відповідає за життя сина. Адже, якщо його не стане, Деві залишиться сам, і хлопчика не скоро знайдуть у цій пустелі, якщо взагалі знайдуть).

- Як ви вважаєте його попереднє ставлення до Деві було виявленням нелюбові батька до сина? (Ні, його неуважність пояснюється зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).

Бен зрозумів, щоб врятувати себе і сина, треба знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.

  • Як змінюється ставлення батька до сина? (Бен намагається зрозуміти, про що думає син, старається розгледіти вираз його обличчя, підбирає необхідні слова, розмовляє з ним лагідно, не хоче його налякати).

            Підтвердіть цю думку словами з тексту.

  • Визначте епізод найвищої напруги в новелі (Хлопчина вперше сідає за штурвал літака. Дитина в страшенному напруженні веде літак з підказки батька, який постійно втрачає свідомість. Ціною неймовірних нелюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування).
  • Як Деві долає останній дюйм? Зачитайте (Діти читають уривок «Залишилась хвилина до посадки…)

В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті -  вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.

А тепер настав час з’ясувати, чому новела має таку назву. У короткому тлумачному словнику української мови слово дюйм (застаріле слово) означає – одиниця міри довжини, близько 25 міліметрів. У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри, непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».

 

ІV. Рефлексійно-оцінювальний етап.

 Якими словами закінчується оповідання? Зачитайте.

 1.Проблемне питання:

- Чому автор не закінчив оповідання щасливим розв’язанням проблеми? Чому пише:  «Тут або все почнеться, або остаточно урветься, і можливо, назавжди?». (Дає можливість читачам усвідомити, що нелегко відновити хороші стосунки. Для цього потрібно багато часу, бажання, терпіння і саме головного - розуміння.)

2.Прийом «Золота валіза». Давайте з вами складемо золоті правила, поради для Деві та Бена, які б допомогли їм зберегти сім’ю . (Для того, щоб остаточно не урвалося)

Бену          Деві

Більше уваги приділяти сину   По мірі можливості зрозуміти

проблеми батька

Стати другом і наставником    Допомагати батькові

Відкрито проявляти свою любов   Не звинувачувати його

Поважати особистість сина   Прислухатися до порад батька

Приймати сина таким яким він є Підтримувати у життєвих труднощах

Бути добрішим

 

Поради учні записують на заздалегіть заготовлених асоціативних малюнках із зображенням дружніх сімейних стосунків. Картки вивішують на дошці і вибірково ознайомлюються.

1.Повернення до теми уроку.

- Який розділовий знак ви поставите? Прокоментуйте.

- Які слова ви добавили б у епіграф уроку? ( «але можливо»)

2.Слово вчителя:

Хочу, діти, сказати вам, що в нашому складному житті ваші батьки теж мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Бажаю вам повного порозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

 3. Виставлення  і аргументація оцінок

Домашнє завдання.

Скласти порадник для батьків і дітей «Як порозумітися між собою».    

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку