Урок. "Театр відчиняє двері"

Про матеріал
Розробка уроку № 19 з Мистецтва для 5-го класу на тему: "Театр відчиняє двері". НУШ. Підручник Л. М. Масол
Перегляд файлу

5 КЛАС  1 Л.М.Масол

Урок № 19

Дата:

Тема. Театр відчиняє двері

Театр і його види: драматичний, ляльковий, музичний. Становлення театру. Комедія дель-арте. Пантоміма (міміка, жестикуляція)

Сприймання: Р. Шуман. «Карнавал»: «П’єро», «Арлекін», «Панталон і Коломбіна»

Портрет митця: Р. Шуман»

Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Обладнання:  мультимедійний комплект

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Створення позитивного психологічного клімату класу.

Пролунав шкільний дзвінок

На наступний вже урок.

Струнко станьте біля парт,

Привітайтесь не на жарт.

Урок ми починаймо,

До нових тем приступаймо.

Щоб знання міцні були,

Попрацюймо плідно ми.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Демонстрація навчальної презентації.

Слайд 3. Поміркуйте.

Чи любите ти театр?

У якому театрі вам довелося побувати?

Пригадайте, які персонажі діяли у виставі.

Що вам запам’яталося найбільше?

 

Слайд 4-11. Слово вчителя

Театр — це мистецтво акторської гри, яка є важливою складовою палітри сценічних засобів виразності.

Цілі покоління акторів та акторок тисячоліттями створювали на сцені особливу мову театру, відшліфовуючи слова, інтонації, манеру декламації, шукаючи виразні жести, пози й рухи. Своєю майстерністю перевтілення вони примушують нас переживати різноманітні емоції та почуття. 

Завдяки театру можна здійснити захоплюючу подорож у будь-який куточок планети, зазирнути в різні епохи, навіть у майбутнє.

Розрізняють драматичний, ляльковий і музичний театри, а також театр пантоміми.

У драматичному театрі на сцену виходять актори та акторки, щоб розповісти про життя героїв, яких вони зображують.

Діючими особами лялькового театру є ляльки, якими керують актори-ляльководи. У музичному театрі сюжет розкривається мовою інструментальної музики, співу і танцю.

Пантоміма належить до виду сценічного мистецтва, в якому для передачі змісту використовують не слова, а виразні рухи, жести й міміку.

Виступ міма зазвичай супроводжується музикою, що підсилює емоційне сприйняття образу. Пантоміма - елемент мистецького синтезу в цирку, театрі, зокрема балету.

 

Слайд 12. Гра-пантоміма «Відгадайте персонажа». Перетворіться на міма і зімпровізуйте німу сценку, яку треба розшифрувати.

 

Слайд 13-17. Театральна грамота

Вам вже відомі такі слова, як спектакль, актор, сцена, декорація тощо. Познайомтеся детальніше з іншими складовими театральної мови.

Міміка (з грец. - наслідування) — це вираз обличчя, рухи м’язів, що є однією з форм прояву емоцій. Майстерність актора проявляється в умінні мімікою передавати емоційний стан, притаманний конкретному образу.

Не випадково з мімічного зображення посмішки виник смайлик (з англ. — посмішка) “ та його численні друзі, без яких сьогодні важко уявити інтернет-спілкування.

Жестикуляція (рухи рук) — також суттєвий елемент театральної мови. Акторські жести мають бути еластичними, рухливими. Гармонійна жестикуляція підсилює вплив слів актора, спрямовує увагу глядачів.

Жест здатний передавати інформацію і виражати емоції: гнів — кулак, сумнів — розведені руки тощо. Жести використовують і наші улюблені смайлики.

 

Слайд 18. Визначте за мімікою і жестами, що означають ці повідомлення. Пофантазуйте і придумайте свої смайлики із виразною мімікою і жестами.

 

Слайд 19-21. Слово вчителя

Коли і де виник театр? Ще давні греки вперше побудували театральну споруду в Афінах. Спочатку виникла сцена, навколо якої на пагорбі розміщувалися глядачі. Невдовзі для них півколом у скелі висікли лавки.

Актори-чоловіки грали в масках, які глядачі могли розгледіти навіть здалеку. Маска відображала настрій, почуття та емоції героя (веселий чи сумний, добрий або злий). Гру акторів супроводжував хор.

Відтак маска з тих далеких часів стала головним атрибутом театру. Греки завжди зображували з масками Мельпомену — музу трагедії і Талію — музу комедії.

 

Слайд 22. Розгляньте схему глядацької зали театру.

Визначте і запам’ятайте, де розташовано партер, амфітеатр, бельетаж, ложі й балкон.

 

 

 

Слайд 23-25. Слово вчителя.

Після тривалого занепаду мистецтво театру відродилося в Італії у формі комедії дель арте або комедії масок. Тут ролі назавжди закріплювалися за кожним актором.

Популярності в усій Європі набули сумний паяц П’єро в незграбному білому балахоні з довгими рукавами й пишним комірцем жабо, спритний балагур Арлекін в яскравому костюмі й смішному капелюсі та його кохана Коломбіна — простувата, але підприємлива служниця.

Музичні образи персонажів комедії дель арте створив Роберт Шуман.

 

Слайд 26. Схарактеризуйте театральних персонажів, зображених у живописі та скульптурі. Зверніть увагу на рухи, жести. Що особливого в їхніх костюмах?

 

Слайд 27. Робота в парах. Гра «Озвуч картину». Уявіть себе персонажами картини «П’єро і Арлекін». Зімпровізуйте пантоміму — сценку-діалог.

 

Слайд 28. Гімнастика для очей.

 

Слайд 29-32. Портрет митця. Роберт Шуман

Роберт Шуман (1810-1856) — видатний німецький композитор-романтик, піаніст і диригент — народився в передмісті Бонну.

Вчився в університетах Лейпцига та Гейдельберга, готувався стати юристом. Проте з юності він захоплювався музикою та літературою, мав талант і композитора, і письменника.

Шуман писав музику, статті для енциклопедій, видавав журнал. У спадщині митця переважають вокальні та фортепіанні твори, зокрема для дітей. Образи його програмної музики нерідко навіяні літературою.

Великий фортепіанний цикл Р. Шумана «Карнавал» є зразком програмної музики, яка розвивається за сюжетом. Вона сповнена особливої театральності, адже у коротких п’єсах (епізодах) розкривається портретна галерея персонажів комедії дель арте та сучасників композитора.

 

Слайд 33. Прослухайте: Роберт Шуман. «П’єро»

 

Слайд 34. Прослухайте: Роберт Шуман. «Арлекін»

 

Слайд 35. Прослухайте: Роберт Шуман. «Панталоне і Коломбіна».

 

Слайд 36. Обговоріть.

Схарактеризуй музичні образи відомих театральних персонажів. Порівняй з їхніми живописними й скульптурними портретами.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Слайд 37-40. Мистецька скарбничка

Атрибут (з лат. — властивість) — властивість предмета, об’єкта.

Пантоміма (з грец — наслідування) — вид сценічного мистецтва, в якому зміст передається за допомогою жестів та міміки.

Сторітелінг (від англ. story  — історія, telling — розповідати) — це мистецтво розповідати історії з метою навчання.

Театр (з грец. — місце для огляду, видовищ) — вид мистецтва, основою якого є сценічна дія, виступ акторів та акторок перед глядачами; також споруда для театральних постановок.

 

Слайд 41. Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

  • Де і коли виник театр? Які види мистецтва складають театральний синтез?
  • Які види театрів ви знаєте? Схарактеризуйте особливості їх мови.
  • Назвіть персонажів комедії дель арте, які стали типовими образами-масками. Коротко опишіть їхні характери. Які з цих рис притаманні й вам?
  • Поясніть, чому, на вашу думку, символом театру є дві маски.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слайд 42-43. Самостійне дослідження, медіапошук

Перегляньте на ютубі сценки-пантоміми «Подарунок», «Квіти» тощо. Запропонуйте однокласникам та однокласницям розіграти їх.

Подивіться балет на музику Р. Шумана «Карнавал». Упізнайте прослухані на уроці музичні портрети.

 

Слайд 44-45. Фантазуємо, експериментуємо, діємо

Виконайте вправу для розвитку міміки: зобразіть емоцію, а потім розслабтеся (повторіть кілька різів).

У наступній вправі додайте відповідні жести.

  • «Подив» — підніміть брови, «радість» — лагідно посміхніться,
  • «насолода» — посміхніться і зажмуртеся,
  • «страх» — розширте очі,
  • «жах» — сильно зажмуртеся.

 

VІІ. РЕФЛЕКСІЯ

Слайд 46. Рефлексія «5 пальців»

Яким був мій фізичний стан?

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
14 березня 2023
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку