Урок – подорож
Тема. Вживання знака м'якшення.
Мета уроку: навчальна - закріпити знання, вміння, навички правопису слів із знаком м'якшення.
розвивальна - розвивати логічне мислення, уяву, мовлення;
виховна - сприяти вихованню любові і поваги до рідної мови, художнього слова.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Основним завданням нашого уроку є закріплення правопису слів із знаком м'якшення, яке ми проведемо під час цікавої мандрівки у казку.
На нас чекають пригоди і, можливо, небезпека, пов'язана з грамотністю.
„Подорожуючи,” ми будемо виконувати завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Психологічний настрій .
Любі діти!
- Давайте пригадаємо правила, яких слід дотримуватись, починаючи серйозну подорож.
Ми всі одна команда.
Один за всіх і всі за одного.
Будь ввічливим, не ображай і не ображайся.
Кожен має свою думку.
Пам'ятай правила!
Говори правильно!
Пиши грамотно!
Не перебивай!
(На дошці карта із маршрутом подорожі)
Слово вчителя. Введення в гру
Увага! Увага!
Трапилась непередбачувана пригода.
Не за морями глибокими, не за горами високими, а в мовознавчій державі жив-поживав цар М'який знак. Гордо походжав він перед своєю родиною. А коли збереться все сімейство на нараду, то його величність вихваляється:
Я один в сім'ї такий,
Кажуть, надто вже м'який.
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак
І кожен повинен був визнавати важливість його величності. Гнів і обурення проймали все його єство, коли хтось не виконував його наказів, не вчив правил. Тоді він уживав рішучих заходів, йшов у наступ. Якось слуги донесли йому, що в одній із шкіл п'ятикласник Рибальченко Василь не підкорився волі царя, не забажав вивчити жодного правила про м'який знак і навіть у своєму прізвищі допустив помилку. Розсердився цар М'який знак і вирішив поквитатися із незнайком. Він наказав слугам схопити Василька, кинути у в'язницю, а що страшніше – позбавити його імені.
- Друзі! Ви ж хочете допомогти вашому однолітку: повернути ім'я, визволити його?
Нам пора вирушати в мандрівку до царя. Але потрібно добре засвоїти паролі-правила царя М'якого знака і виконати всі його завдання.
Запис теми уроку.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
Таблиця «Правила вживання м'якого знака»
Ь пишеться |
Ь не пишеться |
1. Після м'яких д,т,з,с,ц,н,л: мідь,гість, вісь, сіль, олень |
1. Після б,п,в,м,ф : голуб,насип, вісім,верф |
2. У дієсловах на –ться: Вибачається, умивається |
2. Після букв ж,ч,ш,щ: ріж,річ,вишня |
3. Після л , що позначає м'який приголосний, який стоїть перед іншим м'яким приголосним: їдальня, пальці |
3. Після букви р : базар,кобзар,писар |
4. У буквосполученнях –льк-, -льч-, -льц-, -ньк-, -ньч-, -ньц-:лялька-ляльці-ляльчин, ненька-неньці-неньчин |
4. Після н,л у буквосполученнях –лк-, -лч-, -лц-, –нк-, -нч-, –нц- : Наталка-Наталчин – Наталці, хустинка – хустинці |
5. Слова-винятки : тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати, женьшень, Маньчжурія. |
|
Якими літерами позначається м'якість приголосних?
Коли вживається м'який знак в українській мові?
«Де Ти З'їСи Ці ЛиНи?» або «Де СоНЦе ЗоЛоТе?»
Коли ми не пишемо м'який знак?
Чи можемо ми обійтись без цих знань у повсякденному житті?
- Отже, діти, ми дізналися, що Іван перебуває в царстві М'якого знака. Щоб потрапити туди, слід спочатку подолати Трясовину фонетичної транскрипції. А з неї не так-то й легко вийти.
1. Завдання: подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм. (Картки)
[ т'м'аний ], [л'в'івс'кий] , [зустр'інуц' :а] , [пов'іл'но] , [с'ома ], [бород'ба], [л'ох], [с'іл':у] , [старесен'кий], [кол'оровий], [м'іл'йон], [пал'ц'а], [ коле ц':а ].
- Перший бар'єр ви здолали: переправились через Трясовину і опинились в Орфографічному чагарнику. Щоб вийти з нього, нам треба виконати завдання.
2. Завдання: виписати слова з м'яким знаком, пояснити написання.
Оповідання „Чому”
- Сподобалось оповідання ?
- Яка його тема? (Потрібно бути добрими, чуйними і уважними одне до одного)
- Які слова з орфограмою „ знак м'якшення ” ви виписали?
( Вчителькою, ось, думалось, радість, привітність, сьогодні, тільки )
Фонетичний аналіз одного слова
- Ви тішите мене своїми успіхами! Вже здолали майже половину шляху. Ось перед нами Пустеля помилок - страшна, безводна і жорстока.
3. Рівневі завдання.
Високий рівень: до поданих слів дібрати й записати синоніми з орфограмою “Позначення м'якості приголосних”.
Портмоне -…(гаманець), страждання -…(біль), поблизу -…(близько), гуртом -…(спільно), покаяння -…(сповідь), пусто -…(порожньо), темрява -…(пітьма), школяр -…(учень), простір -…(широчінь), хитрун -…(шельма), декламатор -…(читець), чаклун -…(відьмак), юнак -…(хлопець), старанний -…(ретельний), нелюбов -…(ненависть).
Достатній рівень: списати текст, вставити пропущені букви. Пояснити вживання –ь-.
Ви ж..вете сер..д людей. Кожен ваш вчинок, кожне ваше бажан..я відбивают..ся на людях. Знайте, що існує межа між тим, що вам хоч..т..ся, і тим, що можна. Ваші бажан..я – це радощі або ж сл..ози ваших близ..ких. Пер..віряйте свої вчинки свідомістю: чи не завдаєте ви зла, непр..ємності, н..зручності людям своїми вчинками. Робіт.. так, щоб людям, які оточуют.. вас, було добре. (В. Сухомлинський)
Низький та середній рівні
Оазис (Фізкультхвилинка)
Нарешті, є можливість перепочити і набратись нових сил.
- Цар М'який знак, довідавшись, що ми йдемо на допомогу Василеві-в'язню, вирішив ускладнити нам життя, наслав густий туман. Слід шукати нові стежки в його царство. Перед нами наступне випробування.
Туманне марево
4. Завдання: подані іменники стоять у давальному відмінку однини (кому? чому?). Усі приголосні перед - ці вимовляються м'яко. Запишіть слова в дві колонки: у які вставили м'який знак; 2) у які не треба вставляти м'якого знака.
Квіт..ці, жін…ці, авос..ці, бджіл..ці, очеретян..ці, жмен..ці, гус..ці, свин..ці, галуз..ці, стеблин..ці, кізон..ці, мис..ці, однокол..ці, внучен..ці, снігурон..ці, колис..ці, оболон..ці, нян..ці, тріс..ці, сопіл..ці.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву.
З цих букв прочитаєте початок вислову .
„… - то найвища людська освіченість” (Вміння відчувати добро…)
- Як ви його розумієте?
5. Пагорб кмітливості.
- Кожен із вас має можливість виділитись не тільки знаннями, але й кмітливістю. Припустимо, що цар задасть вам низку загадок, а відгадки – слова з м'яким знаком.
1. Кругла, а не місяць,
Біла, а не борошно,
З хвостиком, а не миша. (Редька)
2. Більш за всіх кричить,
А найменше робить. (Півень)
3. Хто спить, а очей не зажмурює? (Заєць)
4.Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель)
5. Що дістане зубами потилицю? (Гребінець)
6. Утрьох їдуть братці верхи на конячці . (Пальці й олівець)
- Ви молодці! Нічого силоміць цар М'який знак із вами не вдіє. З останніх сил протидіє нам.
Ми вже майже біля мети. Але перед палацом несподівано з'явилося озеро, озеро творчості
6. Озеро творчості. Скласти сенквейн
1. Назва (іменник) Орфограма
2. Опис (два прикметники) Важлива, ключова.
3. Дії (опис трьома словами) Вивчаємо, вживаємо, використовуємо.
4. Почуття (фраза) Полегшує вимову й написання слів
5. Повторення суті (синонім назви) М'який знак.
- Ось ми і прийшли в царство М'якого знака, навіть подружилися із ним. Врятували хлопчика, допомогли зрозуміти, як важливо вчити правила.
Закінчіть речення: «У мандрівці ми навчилися…»
V. Підсумок уроку.
- Ось і закінчилась наша подорож. Я думаю, що вона принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Всі перешкоди ви подолали успішно. Сподіваюся, що знання, здобуті під час вивчення теми, будуть міцними і допоможуть вам долати не лише уявні, а й реальні перешкоди.
Метод „Мікрофон”
- Що ви розкажете про сьогоднішню подорож удома?
Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал. Написати 5 речень з використанням слів з знаком м’якшення.