Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи
Мета: закріпити в учнів уміння і навички розстановки розділових знаків у реченнях з прямою мовою, діалогом; навчити застосовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; розвивати пунктуаційні вміння ставити і обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові та діалозі;
розвивати творчі вміння реконструювати речення з прямою мовою у складні речення; удосконалювати вміння редагувати монологічний текст у діалогічний;
сприяти дотриманню норм етики спілкування в різних життєвих ситуаціях.
Обладнання: підручник, картки.
Тип уроку: урок закріплення вивченого.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
• Бесіда з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів з теми «Пряма мова. Діалог».
— Яка будова речення з прямою мовою?
— Що спільного і відмінного мають у своїй будові речення з прямою мовою і діалог?
— Які розділові знаки ставлять у реченнях з прямою мовою, діалогом?
— Наведіть приклади речень із прямою мовою.
__ Наведіть приклад діалогу.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
IV. Виконання системи практичних завдань.
1. Коментований диктант.
— Запишіть речення, поясніть розділові знаки при прямій мові, накресліть схеми речень.
Сковорода навчав нащадків: «Будьте обачливими у виборі друзів». «Дружба — найнеобхідніше для життя», — писав Арістотель. Далі він роз’яснював: «Дружба не тільки неоціненна, але й прекрасна». «Дружба не тільки додає втіхи й чарівності життю, — доводив Плутарх, — але й зменшує страждання».
2. Трансформація складних речень на речення з прямою мовою.
— Перебудуйте складні речення на речення з прямою мовою; поясніть розділові знаки.
У вступі до підручника записано, що мова — найважливіший, найцінніший дар. Поет Максим Рильський закликає, щоб ми, як парость виноградної лози, плекали мову.
3. Творчий диктант з елементами навчального редагування.
— Запишіть текст у формі діалогу, розставивши потрібні розділові знаки. Замініть слова, що повторюються, іншими, щоб уникнути повторів.
Мамо привіт! Добрий день Марійко! Як справи у школі? Усе гаразд мамо. Що нового ти дізналася сьогодні на уроках Марійко? Про дятла мамо. А що ж саме розповідали про дятла Марійко? Що дятел лікує дерева в лісі, що називають дятла лікарем лісу, що дятел дістає з-під кори дерев комах... А де ж Марійко живе дятел? Мамо а дятел живе у лісі.
4. Робота з підручником.
5. Вправа-реконструювання (перебудова монологічного тексту в діалогічний).
— Перебудуйте поданий монологічний текст в діалогічний; вкажіть вид діалогу.
— Ситуативне завдання: доповніть перелік дієслів, що використовуються в діалогах учителя та учнів на уроці.
Розгорніть, встаньте, скажіть, читайте...
Робота в групах (три групи учнів; кожна група вибирає одного учня для виконання завдання).
— Доберіть систему запитань до учнів з теми «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки», пригадайте етикетні норми.
— Робота експертів (2-3 учні-експерти оцінюють роботу учасників за вказаними критеріями: уміння вести діалог; оригінальність; доцільність поставлених запитань; послідовність, міміка, жести; мовленнєва грамотність).
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Скласти зв’язне висловлювання, де використовують речення з прямою мовою;— скласти діалог (тема «У магазині»).