Урок на тему :"Вивчення синонімів, омонімів, антонімів"

Про матеріал
Урок -систематизації вивченого матеріалу з елементами гри. На уроці учні зможуть перевтілитись у героїв-синоніма , антоніма та омоніма, що дасть можливість розвинути їхні не тільки лексичні , а й драматичні навики.
Перегляд файлу

ТЕМА:     Групи слів за значенням: синоніми, антоніми,омоніми. Словники синонімів, антонімів, омонімів . 

 

 

 

МЕТА:          поглибити знання учнів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас школярів; виробляти вміння і навички використання синонімів, антонімів, омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; ознайомити учнів із словниками синонімів,  антонімів, омонімів; виховувати інтерес до знань, допитливість.

 

 

ТИП УРОКУ:          повторення та узагальнення здобутих знань.

 

 

ОБЛАДНАННЯ:     підручник, словники, картки, кросворди, завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя.

Діти, сьогодні ми продовжуємо говорити з вами про багатство нашого чудового українського рідного мовлення. Усі ми зараз помандруємо у чудовий світ, яскравий і несподіваний, який зветься – мова. Там, у цьому світі процвітає та розвивається країна – лексикологія. Саме в ній царюють три цікаві царевича. Як їх звуть та як вони як вони правлять цією країною ми з вами скоро дізнаємось. Але це непрості правителі, вони дуже розумні та мудрі, саме тому ви спочатку повинні вгадати, через підказки,які вони вам приготували , як же ж їх звуть.

 

2.Розгадування загадок, кросворду, чайнворду.

На дошці ви бачите загадку-це вам І брат підготував, щоб перевірити наскільки ви розумні та кмітливі, бо тільки кмітливі, виховані та по-справжньому розумні діти можуть потрапити до цієї країни та пізнати всю її красу. То ж давайте розгадаємо загадку.

ОМОНІМИ.(загадка на дошці надрукована).

Наступний брат – королевич теж розумний і підготував для вас кросворд. Впишіть у рядки слова – антоніми до слів: мало(багато), раніше(пізніше), всерйоз(жартома), дешево(дорого), увечері(вранці), вірно(невірно), влітку(взимку).

АНТОНІМ.

 

Ну і ІІІ брат вирішив не відставати, він пропонує вам чайнворд(на дошці).

Рухаючись по колу від літери зі стрілочкою, прочитайте ім,я третього царевича.

СИНОНІМ.

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку

 

ІV.Засвоєння матеріалу.

Учні-провідники розкажуть нам про головні особливості правителів країни у, у яку ми мандруємо,щоб ми добре знали особливості трьох королів і змогли довести їм, що ми дійсно багато знаємо. Провідники добре знають царевичем і усе нам повідомлять про них. Діти, які отримали завдання ознайомитись з додатковим матеріалом, розповідають по картках про омоніми, антоніми, синоніми.

 

Висновок: що нового ви дізнались від провідників, чого нам чекати від господарів країни?

 

5.Творча робота.

Учні складають та розігрують діалоги, використовуючи синоніми, антоніми, омоніми, на такі теми:

-чи люблю я рідну мову.

-для чого нам потрібна країна лексикологія

-який правитель більш розумний

Висновок-роздум: для чого нам потрібні ці слова( синоніми, антоніми, омоніми), де ми їх використовуємо?

 

6.Цікаві вправи-пригоди.

Любі діти, не так просто потрапити до країни, спочатку треба пройти певні перешкоди і трохи поринути у казкові пригоди, які нам підготували брати.

-Завдання від Синоніма

-дібрати синоніми до слів: коханий,сміється, друг синоніми.

- відшукати у словнику синонімічний ряд до слова мати, батько, дочка.

- виписати синоніми з віршика « Дощик ». (вірш на столі у учнів).

 

-Завдання від Омоніма

Загадки:

-якою голкою нічого не пошиєш?

-яку державу влітку можна носити на голові?

-яка земля ніколи не постаріє?

-з якої чашки не нап,єшся?

-з якого крана не набереш води?

-яке лексичне значення омонімів, складіть з кожним омонімом речення:

Став-став, склад-склад, вити – вити.

-Завдання від Антоніма

-Скориставшись словником антонімів доберіть антоніми до поданих слів:

Гіркий, гострий, робота, ніч, світ, тепло, гучно, сміятися, дружба.

-Прочитайте прислів,я.Замість крапок вставте слова – антоніми.

Занедбаєш науку в …….., пожалкуєш в старості.Руки білі, а сумління …….. .

 

Радість красить, а ……… палить.Де багато слів, там …….. діла.

 

7.Гра « скажи без затримки».

Учитель називає слова, а учні називають по черзі до них антоніми.

Активний, вродливий, корисний, хвороба, скупий, забути, сучасне, лінь, прощатися, туди, гарячий,дозвіл, тимчасово, ворожба.

V. Підсумок уроку.

Виставляння оцінок за урок, висновок про те, те ми опинилися, мандруючи по країні лексикологія, що нового ми дізнались, з ким познайомились, для чого нам потрібна ця країна та її правителі.

8.Завдання « Включи уяву». Скласти казку лексикологічну про те, як царюють три брати та про інших жителів країни та їх казкову країну, в яку ми сьогодні потрапили. Що ми побачили на вулицях Лексикологічної країни.

Д.З  Скласти 7 тестів з теми.Повторити параграфи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 березня 2021
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку