Причини війни та як відбувся вступ у війну великих держав; яким був привід до війни та як відбувся вступ у війну великих держав; розгортання воєнних дій у 1914р. ; пояснити поняття і терміни: «шовінізм», «Липнева криза 1914р.», «план Шліффена», «бліцкриг», ; розвивати вміння учнів аналізувати й узагальнювати історичний матеріал.
Урок на тема (Історія Всесвітня 11 клас). Причини, привід та початок Першої світової війни. Стратегічні плани противників. Основні театри військових дій.
Мета: визначити причини війни та як відбувся вступ у війну великих держав; пояснити яким був привід до війни та як відбувся вступ у війну великих держав; охарактеризувати розгортання воєнних дій у 1914р. ; пояснити поняття і терміни: «шовінізм», «Липнева криза 1914р.», «план Шліффена», «бліцкриг», ; розвивати вміння учнів аналізувати й узагальнювати історичний матеріал; виховний аспект уроку реалізується на підставі усвідомлення учнями трагічності такого історичного явища, як війна, для населення воюючих держав.
Обладнання: підручник, стінна карта «Перша світова війна», атлас, ілюстра-тивний і дидактичний матеріал.
Основні терміни і поняття: шовінізм, Липнева криза 1914р., план Шліф-фена, бліцкриг, геноцид.
Основні дати : 1 серпня 1914 - 11 листопада 1918р. - Перша світова війна, 18 серпня -21 серпня 1914р. - Галицька битва, 5-12 вересня 1914р. - битва на Марні.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель інформує учнів, що впродовж наступних трьох уроків вони познайом-ляться з подіями Першої світової війни, повідомляє тему й основні завдання уроку.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Запитання і завдання
1. Що таке новітня історія?
2. Якими є хронологічні межі періоду новітньої історії, що вивчатиметься вами цього року?
3. Якою була кількість населення світу в 1900р. ?
4.Скільки міст із населенням понад 1 млн осіб існувало у світі на початку ХХст. ?
5.Охарактеризуйте основні зміни, що відбулися в розвитку людства в 1900-1939р.
6. Якими були характерні риси народонаселення світу на початку ХХ ст. ?
7. Назвіть характерні риси політичного життя початку ХХ ст. ?
8. Які ознаки притаманні імперіалізму як стадії розвитку капіталізму ?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання і завдання
1. Коли утворилися Троїстий союз і Антанта? Які держави входили до цих воєнно-політичних блоків ?
2. Які міжнародні конфлікти та кризи відбувалися на початку ХХ ст. ?
3. Наведіть факти, що свідчать про розгортання гонки озброєнь на початку ХХ ст.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. ПРИЧИНИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ І ЦІЛІ ВОЮЮЧИХ ДЕРЖАВ.
Цікаво знати (додаткова інформація, яку презентує учень з класу) загальні відомості про війну.
Розповідь учителя
Перша світова війна розпочалася 1 серпня 1914р. і тривала до 11 листопада 1918р. За розмахом ця війна стала найбільшою з усіх попередніх.
Зовнішня політика провідних держав світу: Великої Британії, Франції, Ні меччини, Австро-Угорщини, Росії підпорядковувалась їхнім економічним інтересам — боротьбі за ринки збуту товарів і капіталів, доступ до джерел сировини і дешевої робочої сили.
Німецька імперія, що стала світовою державою наприкінці XIX ст. захопи ла менше колоній, ніж «старі» колоніальні імперії і вважала себе обділеною. Німеччина розгорнула шалену гонку озброєнь, довівши видатки на підготовку до війни до 1/2 всього державного бюджету.
Європейські країни, готуючись до нових загарбницьких воєн, шукають собі союзників, об'єднуючись у воєнно-політичні блоки. У 1882 р. утворився Троїстий Союз. До нього увійшли Австро-Угорщина, Італія та Німеччина. На противагу Троїстому Союзу Франція, Англія та пізніше Росія створили протягом 1904-1907 рр. свій блок під назвою Антанта (що в перекладі означає «сердечна угода»).
Особливо гостре економічне суперництво виникло між Великою Британією та Німеччиною, яка бажала покінчити з пануванням Англії на морях, послабити її вплив на світовий ринок та захопити колонії. Німеччина мала територіальні претензії до Франції, прагнула приєднати промислово розвинені північно-східні регіони Франції. Щодо Росії, то Німеччина хотіла захопити Прибалтику, Україну, Дон і Кавказ.
Франція планувала повернути Ельзас і Східну Лотарингію, захистити Саарську область та лівий берег Рейну (там були розташовані сучасні промислові підприємства).
Англія сподівалась захопити частину німецьких колоній в Африці, по ділити Османську імперію, особливо хотіла привласнити багаті нафтою Месопотамію та частину Аравійського півострова.
Плани Австро-Угорщини поширювались на Балкани. Вона мріяла за хопити Сербію, відібрати в Росії Польщу та Правобережну Україну (Поділля та Волинь).
Щодо Османської імперії, яка виступала на боці Троїстого Союзу, то вона розраховувала захопити російське Закавказзя і поновити вплив на Балканах.
Росія прагнула приєднати Галичину, встановити своє панування на Балканах і в протоках Босфор і Дарданелли, послабити економічно Німеччину.
Японія планувала захопити німецькі орендні території в Китаї (півострів Шаньдунь) та острови у Тихому океані.
Групове завдання
Сформулюйте основні причини Першої світової війни після роботи з документами?
1-а група
Доповідь царю, яку склали МЗС і Морське міністерство Росії напередодні І світової війни «Про ціль вітчизни на найближчі роки»
Безперечно, аж до остаточного вирішення завдання твердо приймається для всіх дипломатичних зусиль Росії така політична ціль: у найближчі роки — 1918–1919 рр. — заволодіти Босфором і Дарданеллами.
Член німецького генерального штабу Ф. фон Бернгарді
Малоймовірно, що Німеччина і Франція зможуть будь-коли домовитися щодо своїх проблем. Францію необхідно знищити взагалі. Вона повинна бути знищена раз і назавжди як велика держава.
Із висловлювань президента Франції Р. Пуанкаре
Я не бачив у свого покоління іншої мети у житті, ніж надію повернути наші втрачені провінції.
2-а група
Із таємної доповіді міністра закордонних справ Росії про мету
Антанти (14 вересня 1914 р.)
1. Головна мета союзників — зламати могутність Німеччини та її претензії на військове та політичне панування…
2. Територіальні зміни повинні визначатися принципом національностей.
3. Росія приєднує до себе нижню течію Неману і східну частину Галичини, а до Царства Польського вона приєднує Східну Познань, Сілезію і західну частину Галичини.
4. Франція повертає назад Ельзас-Лотарингію, долучаючи до неї яку захоче частину рейнської Пруссії та Палатинату.
5. Бельгія суттєво розширює свою територію.
6. Шлезвіґ-Гольштейн повертається Данії.
9. Сербія приєднує Боснію та Герцеговину, Далмацію і Північну Албанію.
11. Греція приєднує південь Албанії, за винятком Валлони, яка відійде до Італії.
12. Англія, Франція та Японія розділять між собою німецькі колонії…
13. Німеччина й Австрія заплатять військову контрибуцію.
3-я група
Із таємної «Доповідної записки професорів» канцлеру Німеччини про мету війни 1914 р.
Щоб забезпечити «тривалий мир», необхідно:
а) у Франції значно зміцнити наш західний кордон від Бельфору до моря. Треба завоювати частину північно-західного французького берега каналу, щоб мати стратегічні гарантії проти нападу Англії й отримати сприятливий вихід до океану. Франція повинна сплатити величезну суму у вигляді військової контрибуції. Нам не слід також забувати, що Франція має порівняно великі колонії…
б) утримання Бельгії народ вважає справою честі, що не підлягає обговоренню…
в) на кордоні з Росією треба створити з російських земель прикордонний пояс, доступний німецькій сільськогосподарській колонізації. Проте ми не зупинимось перед тим, щоб вказати на російські остзейські провінції…
г) оскільки ця війна є війною Англії проти впливу Німеччини на світовому ринку, на морі та в заокеанських країнах, необхідно досягти повернення на світовий ринок і забезпечити собі морські шляхи. Контрибуції повинні бути такими, щоб вони покривали країні її військові витрати… й надавали б можливість відновити й розширити нашу військову могутність.
Причинами Першої світової війни стали:
- прагнення переділити уже поділений світ;
- посилення ролі держави, що перетворювалася в носія загальнонаціональної ідеї, яка замінила ідеї демократії;
- зростання монополій з державою, формування державно-монопо-лістичного капіталізму посилювало агресивність державної політики;
- намагання вирішити внутрішні проблеми (соціальну напруженість між бідними і багатими та національну — між пануючими і пригнобленими націями);
- швидкий економічний розвиток провідних країн та гострі суперечності між ними, викликані нерівномірністю такого розвитку;
- мілітаризація економіки і суспільної свідомості.
Робота з термінами і поняттями
Шовінізм - одна з агресивних форм націоналізму, для якої характерна проповідь непереможності й винятковості своєї нації, її зверхності над усіма іншими.
Мілітаризм (лат. militaris – військовий) – державна ідеологія, політика нарощування військово-економічної могутності з метою підготовки загарбницьких воєн, а також придушення опозиційних існуючому режимові рухів всередині певної країни. Основу мілітаризованої політики складають збройні сили з відповідною базою оснащення і комплектації, а також розгалужена інфраструктура військового керівництва.
Завдання. Показати на карті, які країни, які входили до складу Антанти і Троїстного союзу.
Цікава інформація (Зброя першої світової війни)
2. ЛИПНЕВА КРИЗА 1914р. І ПОЧАТОК ВІЙНИ.
Розповідь учителя
Приводом до розв'язання війни стало вбивство 28 червня 1914 р. дев'ятнадцятирічним сербським студентом Гаврилою Принца спадкоємця австро-угорського престолу ерцгерцога Франца-Фердинанда з дружиною. Троїстий Союз використав цю подію як привід до початку війни.
28 липня Австро-Угорщина оголосила війну Сербії. 29 липня в Росії було оголошено часткову мобілізацію, а Німеччина відразу ж оголосила війну: Росії — 1 серпня, а Франції — 3 серпня. Німецькі війська вирушили на французьку територію через Бельгію. Англія стала на бік нейтралітету Бельгії і 4 серпня оголосила війну Німеччині. Так розпочалася Перша світова війна.
Воєнні дії розгорнулися в Бельгії та Франції, Східній Прусії і на Україні, у Сербії та Палестині, у Закавказзі і Африці, а також на всіх океанах Землі. У воєнний конфлікт поступово було втягнуто 38 держав, мобілізовано 74 млн. осіб.
3 ВСТУП У ВІЙНУ ВЕЛИКИХ ДЕРЖАВ.
Колективна робота з підручником
Учні самостійно опрацьовують відповідний матеріал параграфа, визначаючи, як вступили у війну великі держави, і розпочинають складання хронологічної таблиці.
РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ «Розглянути і показати на карті основні фронти і хто з ким воював на цих фронтах»
Театри бойових дій у Першій світовій війні
Назва, період існування |
Противники |
|
Антанта і її союзники |
Троїстий (Четверний) союз і його союзники |
|
Західний фронт (1914 -1918рр.) |
Велика Британія, Франція, Бельгія, США та ін. |
Німеччина |
Східний фронт (1914 - 1917рр.) |
Росія |
Німеччина, Австро-Угорщина |
Італійський фронт (1915- 1918рр.) |
Італія, Велика Британія, Франція |
Австро-Угорщина |
Румунський фронт (1916 - 1918рр.) |
Румунія, Росія |
Німеччина, Австро-Угорщина, Болгарія, Туреччина |
Кавказький фронт (1914 -1917 рр.) |
Росія |
Туреччина |
Салонікський фронт (1915р.) |
Сербія, Чорногорія |
Німеччина, Австро-Угорщина, Болгарія |
Балканський фронт (1917 - 1918рр.) |
Франція, Греція, Сербія, Чорногорія |
Німеччина, Австро-Угорщина, Болгарія |
Месопотамський і Палестинський фронт (1914-1918рр.) |
Велика Британія та її домініони |
Німеччина, Туреччина |
Африканський фронт (1914-1918рр.) |
Війська держав Антанти |
Німецькі колоніальні війська |
Далекосхідний фронт (1914р.) |
Японія, британські домініони |
Німеччина |
4. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
ПЛАН ШЛІФФЕНА
Розповідь вчителя
Робота з термінами і поняттями
Бліцкриг (у перекладі «блискавична війна») - теорія ведення агресивної війни, розрахована на капітуляцію противника в найкоротші строки внаслідок раптового нападу на нього й швидкого просування в глиб країни.
5. ВОЄННІ ДІЇ у 1914 р.
Колективна робота з підручником
Учні самостійно опрацьовують відповідний матеріал параграфа, визначають основні воєнні дії, що відбувалися у 1914р., і продовжують заповнювати таблицю «Основні воєнні дії та події Першої світової війни». Учитель систематизує й уточнює результати роботи учнів, використовуючи наведений нижче матеріал.
Додаткова інформація
Постать в історії (Пауль фон Гінденбург), - повідомлення учня.
Робота в групах
1-а група
Текст 1
Бойові дії на Західному фронті було відкрито 4 серпня німецьким вторгненням до Бельгії та Люксембургу в обхід фортифікаційних споруд на франко-німецькому кордоні. Німці ж, відповідно до розробленого у 1905 р. начальником німецького генерального штабу Альфредом фон Шліффеном плану («план Шліффена»), обминули французьку оборону, яка перетворилася на нікому не потрібний своєрідний «музей бойової техніки»…
На розгром Франції, за «планом Шліффена», відводилося не більше одного місяця. Після цього німецькі війська залізницею мали перекинути на Схід і розгромити російську армію. Проте події для німців розгорталися не зовсім так, як вони передбачали.
Наприкінці серпня їхні війська опинились у 25 милях від столиці Франції. Президент та уряд 2 вересня залишили Париж і вирушили до Бордо. Німецькі війська вийшли на р. Марна з метою оточити французів. Тут і сталася перша битва на західному театрі воєнних дій, що тривала з 5 по 12 вересня. У ній з обох боків взяло участь 1,5 млн вояків. Обопільні втрати сягнули 600 тис. убитими й пораненими.
Німецьке командування виявилося неспроможним координувати дії своїх наступальних сил, які швидко просувалися вперед.
Скориставшись із цього, французький головнокомандувач генерал Жоффр стрімко перекинув свіжі сили з інших фронтів і, знайшовши слабке місце в обороні німецьких військ, завдав контрудару.
Маючи значну перевагу над німцями, які до того ж були виснажені тривалим наступом, Жоффр примусив їх, починаючи з 9 вересня відходити до р. Ена.
Результатом битви на Марні став остаточний провал «блискавичної війни» — основи плану Шліффена.
Після цього німецькі війська на Західному фронті зарилися в окопи, розпочалася позиційна війна. Фронт розтягнувся від протоки Ла-Манш до швейцарського кордону і наприкінці 1914 р. стабілізувався.
Текст 2. Із французького офіційного повідомлення від 12 вересня 1914 р. про поразку німецьких військ на Марні
«З 24 серпня відбувається бій на фронті Париж — Верден. Від самого початку правий фланг німців під командуванням фон Клука, що просунувся 24 серпня до міста Провена, почав відходити, зважаючи на небезпеку обходу французами; йому пощастило уникнути небезпеки, і він кинувся на наш фланг, що обходив його на півночі з боку Марни і з заходу з боку Урка.
Проте франко-англійські війська спромоглися завдати ворогові значних втрат і затримати його, оскільки це було потрібно для успіху нашого наступу в інших місцях.
Тепер ворог відступає до річок Ена та Уаза, іншими словами, він відійшов за чотири дні на 60–70 кілометрів…
Отже, перша фаза на Марні схиляється на користь союзників, бо правий фланг і центр нині відступає».
Завдання
1. На якому фронті були розпочаті військові дії військ Троїстого союзу проти військ Антанти?
2. За яким планом німці розпочали свій наступ? Коротко охарактеризуйте цей план.
3. Назвіть основні місця битв на Західному фронті.
4. Через що, на вашу думку, німецькі війська зазнали поразки в битві на Марні?
2-а група
Текст 3
Інакше розгорталися події на східному театрі, де сторони застосували тактику швидких маневрених дій. Російська армія була вимушена розпочати наступ на Східну Пруссію через відчайдушне прохання про допомогу з боку своєї союзниці Франції, коли німецькі війська рвалися до Парижа. Східнопрусська операція для російських військ виявилася невдалою через неузгоджені дії 1-ї та 2-ї російських армій.
Новий командувач німецьких військ генерал Гінденбург, використовуючи розгалужену систему залізниць, оточив ударні сили 2-ї російської армії, розгромив їх і примусив російські війська в середині вересня залишити Східну Пруссію.
Натомість наступ російських армій під командуванням генерала Брусилова в Галичині та на Буковині виявився вдалим. Битва в Галичині відбувалась одночасно з битвою у Східній Пруссії у вересні 1914 р. Російські війська в перші дні наступу (битва тривала з 5 серпня по 13 вересня 1914 р.) відкинули австрійські війська від Львова, а потім примусили їх залишити територію Галичини. Австрійці залишили лише сильний гарнізон в обложеному росіянами Перемишлі. Вони втратили 400 тис. вояків, у тому числі 100 тис. полоненими; російські війська — 230 тис.
Текст 4. Зі спогадів німецького генерала Людендорфа про воєнні дії в серпні 1914 р. на Східному фронті та їх вплив на перебіг війни.
«Наприкінці серпня не можна було заперечувати скрутного становища австро-угорських армій, що мали проти себе переважаючу більшість росіян. Начальник австро-угорського генерального штабу генерал фон Конрад цілком мав рацію, коли вимагав від нас наступу через Нарев. Проте оскільки 8-ма німецька армія поступалася Ранненкамфу, це неможливо було здійснити. Будь-який рух у напрямі на Млаву і Пултуськ у будь-який момент міг зупинити наступ Рененкамфа на лінію Алленштейн–Ельбінг. Нічого іншого не залишалось, ніж спочатку покінчити з російською Неманською армією…
Австро-угорська армія була повністю розгромлена і відійшла з величезними втратами за річку Сян. Росіяни йшли за нею; російське вторгнення в Моравію, а згодом у Верхню Селезію стало можливим. Треба було допомогти австро-угорській армії, в іншому разі їй загрожувало знищення… Підкріплення мало ось-ось підійти, і треба було додати їм якомога більшої сили. Західний же фронт зміцнити ми були не спроможні…»
Запитання
1. Про бойові дії на яких фронтах йдеться?
2. Де сталися основні битви?
3. Як німецький генерал оцінював операцію у Східній Пруссії?
3-я група
Текст 5
Третім фронтом у Європі був Балканський. На Балканському фронті бойові дії точились між Австро-Угорщиною, Сербією та Чорногорією.
Спершу тут було три австрійські армії, але з початком воєнних дій між Росією та Австро-Угорщиною в Галичині остання була вимушена терміново перекинути одну з армій (2-гу) на Російський фронт. Сербія розгорнула свої збройні сили у складі чотирьох армій, на допомогу їй прийшла чорногорська армія. 16–24 серпня 1914 р. австро-угорські війська зазнали поразки від сербів у горах Цера. Австро-угорські війська в 1914 р. так і не просунулись на територію Сербії.
Мужні сербський та чорногорський народи, які чудово знали місцеві умови й поєднували боротьбу польових військ з партизанськими методами, могли тривалий час вести війну, навіть не отримуючи допомоги союзників. Так і сталося. Більше року, до осені 1915 р., невеликі сили Сербії та Чорногорії самостійно захищали свої території від австро-угорських військ, незважаючи на брак озброєння та боєприпасів.
Кавказький фронт виник після вступу у війну Туреччини на боці Німеччини 1 листопада 1914 р. Воєнні дії проти Росії Туреччина розпочала ще 29 жовтня. Того ж дня турецькі міноносці потопили російський канонерський човен «Донець», а 30 жовтня німецько-турецький флот розпочав обстріл портів Севастополя, Феодосії, Новоросійська. У відповідь на це російський уряд оголосив Туреччині війну, російська Кавказька армія 2 листопада 1914 р. перетнула кордон і вирушила в глиб турецької території. Турецькі війська, у свою чергу, вторглися до Батумської області. Найбільш значною подією того періоду на Кавказькому фронті була Сарикамиська операція, що тривала з 22 грудня 1914 р. до 7 січня 1915 р. Турки прагнули розгромити головні сили російської Кавказької армії. Російські війська чинили гідний опір турецьким атакам, а 3 січня перейшли у наступ. Сарикамиська операція закінчилася повним знищенням 3-ї турецької армії.
Запитання
1. Які фронти бойових дій були ще відкриті на початку війни?
2. Яким чином розгорталися військові дії на Балканах?
3. За яких умов Туреччина вступила у Першу світову війну?
4. На чиєму боці була ініціатива на початку війни?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Бесіда за запитаннями
Тести. Перша світова війна
1. Перша світова війна відбулась у:
а) 1913 - 1917 рр.;
б) 1913 - 1918 рр.;
в) 1914 - 1918 рр.
2. Приводом до світової війни стало:
а) Бомбардування Лондона німецькою авіацією;
б) Вбивство у Сараєво;
в) Оголошення Росією мобілізації.
3. Виберіть положення стратегічного плану Великої Британії у світовій війні:
а) Короткочасна війна проти Франції;
б) Сухопутних операцій не передбачалось;
в) Воєнні дії на двох фронтах.
4. Виберіть подію кампанії 1914 р.:
а) Вступ у війну Туреччини;
б) Вступ у війну США;
в) битва за Галичину.
5. Перший етап воєнної кампанії 1914 р. на Західному фронті завершився:
а) Падінням Парижа;
б) Розгортанням наступу французьких військ;
в) Стабілізацією фронту і переходом до позиційної війни.
6. Виберіть правильний склад учасників одного з військових блоків I Світової війни:
а) Росія, Австро-Угорщина. Англія, Франція, Італія;
б) Росія, Франція, Англія, Італія, США, Японія;
в) Франція, Болгарія, Італія, Португалія
7. Виберіть зброю, що вперше була застосована у роки Першої світової війни :
а) Танки;
б) Кулемети;
в) Гармати.
8. Німецький план блискавичного розгрому Франції називався
а) “план Гінденбурґа”
б)“план Шліффена”
в) “план кайзера Вільгельма”
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Як ви вважаєте, чи завжди потрібно вирішувати світові проблеми військовим шляхом?