Мета:
-
розвивати логічне та асоціативне мислення;
-
розширювати кругозір та пізнавальний інтерес.
Вікова категорія: 10-11 кл.
Обладнання: фішки для поділу учнів по командам, бланки для відповідей, крейда, нагороди для переможців.
Правила проведення:
-
Клас ділиться на 3 команди (у розрахунку на 21 особу, плюс 2 помічники вчителя) за допомогою фішок у торбинці (є 3 кольори фішок, які знаходяться у торбинці; учні вибирають собі одну; потім усі групуються по командам за принципом кольору фішки: 1-ша команда – сині фішки, друга команда – жовті, третя команда – оранжеві).
-
Вікторину проводить учитель та 2 його помічники (учні). Перший слідкує за тим, представник якої команди (за узгодженням із іншими гравцями) підняв руку (прапорець) на відповідь першим, а другий – фіксує перебіг гри на дошці.
-
Вікторина проходить у 3 тури: письмовий, усний та кросворду.
На початку першого туру команди сідають колом і дають письмову відповідь на 5 запитань:
-
Перерахуйте причини Першої світової війни.
-
Поява нової сильної держави на міжнародній арені – Німеччини;
-
Поділ Європи на два ворогуючих блоки;
-
Колоніальні суперечності;
-
Міжнародні кризи (н-д., Балканські);
-
Гонка озброєнь.
-
Досягнути яку мету прагнула Франція вступаючи у війну? (визначіть кілька тезисно)
-
Прагнула реваншу за поразку від Німеччини у 1870р.;
-
Мала намір повернути Ельзас і Лотарингію, відокремлені від неї Німеччиною після франко-прусської війни 1870р.;
-
Зазнавала збитків на своїх традиційних ринках збуту в конкуренції з німецькими товарами;
-
Остерігалася нової німецької агресії;
-
За будь-яку ціну прагла зберегти свої колонії, особливо Північну Африку.
-
Досягнути яку мету прагнула Сербія вступаючи у війну?
-
Новоутворена (1878) держава прагла утвердитися на Балканах як лідер слов’янських народів півострова;
-
Планувала утворити Югославію, включивши до неї усіх слов’ян, які жили на півдні Австро-Угорської імперії.
-
Досягнути яку мету прагнула Німеччина вступаючи у війну?
-
Як нова динамічна імперія в Європі прагла стати військовим, економічним і політичним лідером на континенті;
-
Включившись у боротьбу за колонії лише після 1817р., претендувала на рівні права у колоніальних володіннях Англії, Франції, Бельгії, Голландії та виявляла особливу активність у здобутті ринків;
-
Розцінювала російсько-французький союз як угоду, що мала на меті підірвати могутність Німеччини.
-
Досягнути яку мету прагнула Великобританія вступаючи у війну?
-
Не могла вибачити Німеччині підтримку бурів у англо-бурській війні 1899-1902рр.;
-
Не мала наміру відсторонено споглядати за проникненням Німеччини в райони, які вважала «своїми»: Східну та Південно-Західну Африку;
-
Вела проти Німеччини неоголошену економічну та торговельну війну.
-
Перед початком війни Антанта домінувала над Німецьким блоком у співвідношенні військово-економічного потенціалу, але Німеччина мала кілька переваг над суперниками. Визначіть, яких саме?
-
Німеччина довго і наполегливо готувалася до війни;
-
Солдати були добре навченими, озброєння перебувало на високому рівні, високими були темпи мобілізації.
-
перерахуйте країни, які виступили на боці Антанти у 1914-1916рр.
-
Сербія, Росія, Франція, Англія, Чорногорія, Бельгія, Японія, Єгипет, Італія, Португалія, Румунія.
По закінченню туру вчитель одразу ж перевіряє роботи. Враховуються швидкість, повнота, правильність відповідей. Помічники оголошують перші результати і вказують на допущені помилки.
Другий тур має назву «6 на 5», оскільки має 5 раундів по 5 запитань у кожному. За кожну правильну відповідь у другому турі команда отримує 1 бал.
Перший раунд – «5 визначень». Учні мають закінчити речення і назвати необхідне визначення. Кожна команда пише свій варіант, один помічник засвідчує його свої підписом, далі представники команд озвучують свій варіант відповіді.
-
що означає у перекладі із французької Антанта? («сердечна угода»)
-
насильницьке приєднання (захоплення) частини, або усієї території іншої держави чи народу (анексія)
-
що означає «білц-криг»? (швидка війна)
-
Бурний патріотичний настрій войовничого характеру, яке підтримується палкою фантазією й засноване на сліпому почутті, яке виключає перевірку дій доведеннями розуму. (шовінізм)
-
зосередження кораблів у групу у супроводі потужних військових крейсерів і підводних човнів. (конвой)
Другий раунд – «5 подій». Учні мають відповісти на запитання: «Яка це подія і де вона відбулася?»
-
22 квітня 1914р. (перше застосування хімічної зброї – хлору на р. Іпр)
-
1 серпня 1914р. (початок Першої світової війни)
-
28 червня 1914р. (Сараєвське вбивство)
-
лютий 1917р. (Лютнева революція в Росії)
-
11 листопада 1918р. (Комп’єнстське перемир’я)
Третій раунд – «5 історичних осіб». Учні мають відповісти на запитання: «Хто це був?»
-
Народився у 1881р. у Симбірську. Депутат ІV Думи (обраний у 1912р.), де очолив фракцію соціалістів. У 1917р. – прем’єр-міністр Російської республіки. (Керенський Олександр)
-
Державний діяч США. У 1879р. закінчив Прінстонський університет. Захистив докторську дисертацію з історії. Член Демократичної партії США. У 1913-1921рр. – президент США. (Вілсон Вудро Томас)
-
Державний діяч Великої Британії, лорд. Член Ліберальної партії. У 1916-1922рр – прем’єр-міністр. (Ллойд Джордж Девід)
-
Засновник більшовицької партії, теоретик марксизму, ідеолог більшовизму. 25.10.1917р. очолив збройне повстання в Петрограді. (Ленін Володимир Ілліч)
-
Французький політик, публіцист. Під час першої світової війни виявив себе як рішучий і діяльний політик. У 1906-1909 і 1917-1920рр. – прем’єр-міністр. (Клемансо Жорж Бенжамен)
Четвертий раунд – «Що це означає?» Командам показують певні зображення. Мета команд: визначити, що означають чи зображається на картинці (н-д., подія). Той, хто був найближчим до правильної відповіді отримує 3 бали, решта команд – по 1 балу.
-
карикатура на англо-російську дружбу.
-
вбивство ерцгерцога Франца-Фердинанда.
-
«Плоди війни». (карикатура з італійської газети «Аванті!»)
-
вояки армій країн – учасниць війни. (Малюнок французького хлопчика з м. Седан)
-
наслідки газової атаки німців. Осліплі солдати ідуть до шпиталю.
П’ятий раунд – «5 історичних осіб-2». Учні мають відповісти на запитання: «Хто це був?»
-
фото англійського короля Георга V.
-
фото президента Франції Пуанкаре.
-
фото російського імператора Миколи ІІ.
-
фото короля Сербії Петра І.
-
фото німецького імператора Вільгельма ІІ.
П’ятий раунд – «правда чи брехня». Учні повинні визначити чи правильне запропоноване учителем твердження чи ні. Якщо відповідь вгадана, то команда отримує 1 бал, якщо твердження неправильне, але учні сказали, що вона неправильна, вони мають право назвати вірну відповідь і отримати бонус – 1 бал (у сумі – 2 бали)
-
Куба воювала на боці Німецького блоку. (ні – на боці Антанти) - максимально за відповідь 2 бали
-
Росія хотіла захопити Константинополь. (так) – за відповідь 1 бал
-
Норвегія не брала участі у війні. (так) – за відповідь 1 бал
-
До Четвертного союзу, який утворився у 1914р. після початку війни, входили Німеччина, Австро-Угорщина, Туреччина та Румунія. (ні, не Румунія, а Болгарія) - максимально за відповідь 2 бали
-
у ході війни було вперше використано танки. (так) – за відповідь 1 бал
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ДВОХ ТУРІВ. КОМАНДА, ЯКА НАБРАЛА НАЙМЕНШЕ БАЛІВ НЕ БЕРЕ МУЧАСТІ У ФІНАЛІ. ДВІ КОМАНДИ БЕРУТЬ УЧАСТЬ У ТРЕТЬОМУ ТУРІ, ЯКИЙ ПОВИНЕН ВИЗНАЧИТИ ПЕРЕМОЖЦЯ ВІКТОРИНИ.
П’ятий раунд – «Розгадай кросворд». Учні мають розгадати ключове слово кросворду та пояснити його. За кожне розгадане слово команда отримує 1 бал, якщо розгадано всі слова команда отримує бонус – 3 бали, якщо ключове слово пояснене, то команда отримує ще 5 балів.