Тема. Алгоритми з розгалуженням.
Мета:навчальна: навчити розрізняти структури розгалуження в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури розгалуження у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з розгалуження у вигляді послідовності команд виконавця у середовищі Скретч;
розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навикироботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи : словесні (розповідь, бесіда, пояснення) ; наочні (презентація) ; практичні (робота з підручником, робота з ПК)
Інтерактивні методи : метод «Девіз уроку», метод «Збери слово», метод «Продовж речення»
Обладнання:комп’ютер, презентація, підручник
Здоров’язберігаючі технології : фізкультхвилинка
Програмне забезпечення : програма Scratch
Література :
Хід уроку
I.Організація класу
Добрий день,мене звати Ганна Ігорівна. Сьогодні урок інформатики проведу я
Прочитаємо девіз уроку: (слайд 1)
Ми сьогодні не сумуєм
В країну Інформатики дружно крокуєм!
На всі питання старанно будем відповідати
Й дерево знань наше буде зростати!
Давайте пригадаємо правила поводження у комп’ютерному класі. Подивіться на екран і скажіть що це за правило ?
II. Розвивальні завдання
Діти,вчора ввечері я на мою електронну скриньку надійшов лист від песика Гав
Тема листа «завдання для 4-В класу». Тож давайте вирішимо ці завдання,а я потім відішлю цому відповіді
III. Перевірка домашнього завдання
Що таке інтернет?
Що можна робити в інтернеті?
На минулому уроці ви вивчали тему «Безпечна робота в інтернеті»
Тож давайте згадаємо правила роботи в інтернеті.
1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.
2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.
3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.
4. Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.
5. Не відповідати на невиховані і грубілисти.
6. Не відкривати невідомі файли
IV. Актуалізація знань учнів
Обчислювальний ланцюжок.
Задумайте число від 1 до 10. Додайте до нього 6. Зменшити на 4. Якщо можливо, поділіть отримане число на 2. Якщо ні – додайте 1 та поділіть на 2. (сл. 6)
Яке число отримали?
А задумали?
Чи можна цей ланцюжок назвати алгоритмом?
Алгоритм — послідовність вказівок, що визначають, які дії і в якому порядку потрібно виконати для досягнення певної мети. (сл. 7)
Команда — це спонукальне речення, що вказує, яку дію має виконати виконавець алгоритму.
Хто може бути виконавцем алгоритму?— той,хто діє згідно з наданим алгоритмом(людина,тварина,машина)
Хто може навести приклад алгоритму?(інструкція,оригамі,рецепт,навігатор)
Алгоритми можуть бути словесні (сл. 8),графічні
V. Повідомлення теми і та мети уроку
Як ви зрозуміли тема нашого уроку пов’язана з алгоритмом. Але це незвичайний алгоритм. Щоб дізнатися тему уроку треба розв’язати вузлики зі слів
Отже, тема уроку алгоритм з розгалуженнями
VI. Вивчення нового матеріалу
У житті часто виникають ситуації, коли якісь дії потрібно виконати тільки за певної умови. Наприклад, якщо на вулиці дощ, потрібно взяти парасольку.
Алгоритм, у якому ті чи інші команди виконуються залежно від заданої умови, називають алгоритмом із розгалуженням.
Пригадаймо які бувають блок-схеми (сл. 10)
На блок-схемах команду перевірки умови записують у блоці, що має форму ромба
Префікс слід обирати залежно від літери, з якої починається корінь слова. Якщо корінь слова починається з літер к, п, т, ф, х, то пишеться префікс с-. В іншому разі пишеться префікс з-. А от як виглядатиме блок-схема цього алгоритму. А тепер, використовуючи алгоритм спробуйте визначити який префікс матиме слово (фотографувати,клеїти,класти,подобатися)
В казках теж простежується алгоритм з розгалуженням. Ось, наприклад, у казці Колобок. Зверніть увагу на екран(показую слайди)
Отже, алгоритм з розгалуженням включає в себе вибір дії в залежності від умови
Трава – низенька-низенька, (Присісти.)
Дерева – високі-високі. (Встати і потягнутися.)
Вітер дерева колише, гойдає,
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад, (Нахили тулуба вліво-вправо, вперед-назад.)
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, (Помахи руками, як крилами.)
А учні тихенько за парти сідають
Й урок інформатики вивчають.
VII. Закріплення матеріалу
Отже, хто може сказати що таке розгалуження? А що таке алгоритм з розгалуженням?
Пограємо у гру. Уважно прослухайте моє твердження і якщо воно правильне плесніть у долоні.
VIII. Практична робота
Сьогодні ми з вами продовжимо працювати з програмою Скретч, а саме з такими командами.
Сьогодні ми з вами будемо працювати з такими групами як Вигляд, Оператори, Датчики, Керувати та з блоками «запитати», «відповідь», «=», «говорити», «якщо, інакше» (сл. 20,21)
Ми створимо проект, в якому буде діалог кота з користувачем. А ви будете відповідати на запитання кота
Для цього потрібно запустити програму Рудий кіт.
Відкрити групу Керувати і знати блок «коли натиснуто». Відкрити групу Датчики і знайти блок «запитати». І записати у вільне поле «7*8=?»
Після цього у групі Керувати знайти і додати до алгоритму блок під назвою «якщо, інакше». У ромб цього блоку вставити команду з групи Операції, це знаки «=». В 1 клітинку цього блоку додати команду відповідь з групи Датчики. А в другу клітинку написати «56» . (сл. 22)
Наступна дія у блок «якщо» додати блок «говорити», який знаходиться у групі Вигляд. І записати туди «Молодець!» (сл.23)
У блок «інакше» також вставити блог «говорити» і написати «Подумай ще раз!» Відповідь треба писати в нижній рядок і натиснути Enter? Якщо користувач відповість правильно то кіт скаже «Молодець», а якщо ні, то «Подумай ще раз!» (сл. 24)
Створивши цей діалог спробуйте задати інше питання. Для цього впишіть його у блок «запитати» і варіанти відповідей на це питання.
Отже, якими групи команд треба використати? А які команди? Що ми будемо створювати?
Правила ТБ.
Робота за ПК(10-15 хв.)
IX. Релаксація
Вправи для очей
X.Підсумок уроку
Що ми сьогодні вивчали?
Який алгоритм називають розгалуженням? Той що передбачає варіанти дій у випадку істинності умови і хибність.
Як в блок-схеми позначають умову? Ромбом.
Якими блоками користувалися при створенні діалогу?
За бажанням спробуйте вдома самостійно створити діалог
XI.Повідомлення домашнього завдання