Урок на тему "Алгоритми з розгалуженням"

Про матеріал
Мета:навчальна: навчити розрізняти структури розгалуження в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури розгалуження у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з розгалуження у вигляді послідовності команд виконавця у середовищі Скретч; розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навикироботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність. виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;
Перегляд файлу

 

 

Тема. Алгоритми з розгалуженням.

Мета:навчальна: навчити  розрізняти структури  розгалуження в алгоритмах із  життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури розгалуження у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з розгалуження у вигляді послідовності команд   виконавця у середовищі Скретч;

розвивальна:  розвивати пізнавальний інтерес, навикироботи з середовищем  виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.

виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи : словесні (розповідь, бесіда, пояснення) ; наочні (презентація) ; практичні (робота з підручником, робота з ПК)

Інтерактивні методи : метод «Девіз уроку», метод «Збери слово», метод «Продовж речення»

Обладнання:комп’ютер, презентація, підручник

Здоров’язберігаючі технології : фізкультхвилинка

Програмне забезпечення : програма Scratch

Література :

Хід уроку

I.Організація класу

  • Привітання

Добрий день,мене звати Ганна Ігорівна. Сьогодні урок інформатики проведу я

Прочитаємо девіз уроку: (слайд 1)

Ми сьогодні не сумуєм

В країну Інформатики дружно крокуєм!

На всі питання старанно будем відповідати

Й дерево знань наше буде зростати!

  • Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі

Давайте пригадаємо правила поводження у комп’ютерному класі. Подивіться на екран і скажіть що це за правило ?

  • HE ТОРКАТИСЬ  ПАЛЬЦЯМИ ЕКРАНА МОНІТОРА (слайд 2)
  • Працювати на клавіатурі та з мишею чистими і сухими руками (сл. 3)
  • НЕ НАМАГАТИСЯ САМОСТІЙНО усунути неполадки У РОБОТІ КОМП'ЮТЕРА – НЕГАЙНО повідомити про них ВЧИТЕЛЯ (сл 4)
  • HE ТОРКАТИСЬ ПРОВОДІВ І РОЗ'ЄМІВЗ‘ЄДНУВАЛЬНИХ КАБЕЛІВ (сл. 5)
  • НЕ вмикати і не вимикати КОМП'ЮТЕР БЕЗ ДОЗВОЛУ ВЧИТЕЛЯ (сл.6)

II. Розвивальні завдання

Діти,вчора ввечері я на мою електронну скриньку надійшов лист від  песика Гав           

Тема листа «завдання для 4-В класу». Тож давайте вирішимо ці завдання,а я потім відішлю цому відповіді               

  1. У люстрі було 18 лампочок, а 8 з них перегоріли. Скільки лампочок залишилося в люстрі? Відповідь — залишилося 18 лампочок (10 працюючих і 8 перегорілих).
  2. Оксана, Маша і Марина пройшли по стежці 3 кілометри. Скільки пройшов кілометрів кожен з них? Відповідь — по 3 кілометри.
  3. У дідуся онук Антошка, кішка Катька, теля Семен, щеня Льова. Скільки у дідуся онуків? Відповідь — один онук Антошка.
  4. Перший страус до річки долетів за 3 хвилини, а другий за 8 хвилин. Хто з страусів швидше? Відповідь — страуси не вміють літати.

III. Перевірка домашнього завдання

Що таке інтернет?

Що можна робити в інтернеті?

На минулому уроці ви вивчали тему «Безпечна робота в інтернеті»

Тож давайте згадаємо правила роботи в інтернеті.

1. Нікому без дозволу батьків не давати особисту інформацію: домашню адресу, номер домашнього телефону, робочу адресу батьків, їхній номер телефону, назву й адресу школи.

2. Якщо знайдете якусь інформацію, що турбує вас, негайно сповістіть про це батьків.

3. Ніколи не погоджуватися на зустріч з людиною, з якою ви познайомилися в Інтернеті. Якщо все ж таки це необхідно, то спочатку потрібно спитати дозволу батьків, а зустріч повинна відбутися в громадському місці й у присутності батьків.

4. Не посилати свої фотографії чи іншу інформацію без дозволу батьків.

5. Не відповідати на невиховані і грубілисти. 

6. Не відкривати невідомі файли

IV. Актуалізація знань учнів

Обчислювальний ланцюжок.

Задумайте число від 1 до 10. Додайте до нього 6. Зменшити на 4. Якщо можливо, поділіть отримане число на 2. Якщо ні – додайте 1 та поділіть на 2. (сл. 6)

Яке число отримали?

А задумали?

Чи можна цей ланцюжок назвати алгоритмом?

  1. Що таке алгоритм?
  2. Чи буде вважатися алгоритмом послідовність дій, що не приводить до результату?

Алгоритм — послідовність вказівок, що визначають, які дії і в якому порядку потрібно виконати для досягнення певної мети. (сл. 7)

Команда   це спонукальне речення, що вказує, яку дію має виконати виконавець алгоритму.
Хто може бути виконавцем алгоритму?— той,хто діє згідно з наданим алгоритмом(людина,тварина,машина)

Хто може навести приклад алгоритму?(інструкція,оригамі,рецепт,навігатор)

Алгоритми можуть бути словесні (сл. 8),графічні

V. Повідомлення теми і та мети уроку

Як ви зрозуміли тема нашого уроку пов’язана з алгоритмом. Але це незвичайний алгоритм. Щоб дізнатися тему уроку треба розв’язати вузлики зі слів

Отже, тема уроку алгоритм з розгалуженнями

VI. Вивчення нового матеріалу

У житті часто виникають ситуації, коли якісь дії потрібно виконати тільки за певної умови. Наприклад, якщо на вулиці дощ, потрібно взяти парасольку.

Алгоритм, у якому ті чи інші команди виконуються залежно від заданої умови, називають алгоритмом із розгалуженням.

Пригадаймо які бувають блок-схеми (сл.  10)

На блок-схемах команду перевірки умови записують у блоці, що має форму ромба

  • Зверніть увагу на екран. Ось наприклад, алгоритм переходу дороги також є розгалуженим, оскільки треба прийняти рішення і залежно від цього рішення буде виконуватися та чи інша дія. Підійшовши до переходу, що треба зробити? Яка перед нами постає проблема?(подивитися на світлофор).Коли можна буде перейти дорогу?(сл. 11)
  • Ось, наприклад. Ви прокинулися, вдягнули форму, поснідали,взяли портфель і зібрлися виходити до школи. Відкрили двері і побачили , що на вулиці дощ. Давайте складемо розгалужений алгоритм цієї ситуації. Перед тим я виходити на вулиц що потрібно було зробити?(подивитися у вікно) (сл.12)
  • На уроках української мови ви вивчали правило написання префіксів с-або з-.  (сл. 13)

Префікс слід обирати залежно від літери, з якої починається корінь слова. Якщо корінь слова починається з літер к, п, т, ф, х, то пишеться префікс с-. В іншому разі пишеться префікс з-. А от як виглядатиме блок-схема цього алгоритму. А тепер, використовуючи алгоритм спробуйте визначити який префікс матиме слово (фотографувати,клеїти,класти,подобатися)

В казках теж простежується алгоритм з розгалуженням. Ось, наприклад, у казці Колобок. Зверніть увагу на екран(показую слайди)

Отже, алгоритм з розгалуженням включає в себе вибір дії в залежності від умови

  • Фізкультхвилинка.

Трава – низенька-низенька, (Присісти.)

Дерева – високі-високі. (Встати і потягнутися.)

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво хитає,

То вперед, то назад, (Нахили тулуба вліво-вправо, вперед-назад.)

То вниз пригинає.

Птахи  летять, відлітають, (Помахи руками, як крилами.)

А учні тихенько за парти сідають

Й урок інформатики вивчають.

VII. Закріплення матеріалу

Отже, хто може сказати що таке розгалуження? А що таке алгоритм з розгалуженням?

Пограємо у гру. Уважно прослухайте моє твердження і якщо воно правильне плесніть у долоні.

  • Інструкція та рецепт це алгоритми
  • Стіл може бути виконавцем алгоритму
  • На блок-схемах команду перевірки умови записують у блоці, що має форму ромба
  • Алгоритм – це спонукальне речення, що вказує, яку дію має виконати виконавець

VIII. Практична робота

Сьогодні ми з вами продовжимо працювати з програмою Скретч, а саме з такими командами.

Сьогодні ми з вами будемо працювати з такими групами як Вигляд, Оператори, Датчики, Керувати та з блоками «запитати», «відповідь», «=», «говорити», «якщо, інакше» (сл. 20,21)

Ми створимо проект, в якому буде діалог кота з користувачем. А ви будете відповідати на запитання кота

Для цього потрібно запустити програму Рудий кіт.

Відкрити групу Керувати і знати блок «коли натиснуто». Відкрити групу Датчики і знайти блок «запитати». І записати у вільне поле «7*8=?»

Після цього у групі Керувати знайти і додати до алгоритму блок під назвою «якщо, інакше». У ромб цього блоку вставити команду з групи Операції, це знаки «=». В 1 клітинку цього блоку додати команду відповідь з групи Датчики. А в другу клітинку написати «56» . (сл. 22)

 Наступна дія у блок «якщо» додати блок «говорити», який знаходиться у групі Вигляд. І записати туди «Молодець!» (сл.23)

У блок «інакше» також вставити блог «говорити» і написати «Подумай ще раз!» Відповідь треба писати в нижній рядок і натиснути Enter? Якщо користувач відповість правильно то кіт скаже «Молодець», а якщо ні, то «Подумай ще раз!» (сл. 24)

Створивши цей діалог спробуйте задати інше питання. Для цього впишіть його у блок «запитати» і варіанти відповідей на це питання.

Отже, якими групи команд треба використати? А які команди? Що ми будемо створювати?

Правила ТБ. 

  1. Сидіть прямо.
  2. Відстань між монітором і очима має бути 45-75 см.
  3. Не треба сідати на краєчок стільця
  4.  Голову потрібно тримати прямо й рівно, не витягувати шию вперед

Робота за ПК(10-15 хв.)

IX. Релаксація

Вправи для очей

  • Раз, два, три! 
    Очі догори! 
    На чотири та й на п’ять 
    Будем міцно їх стулять. 
    Знову очі догори 
    Ми рахуєм раз, два, три!
  • Очі щоб відпочивали 
    Дивимось ми вліво – вправо. 
    Потім блимаєм очима. 
    І знову ними вправо - вліво.

X.Підсумок уроку

Що ми сьогодні вивчали?

Який алгоритм називають розгалуженням?  Той що передбачає варіанти дій у випадку істинності умови і хибність.

Як в блок-схеми позначають умову?  Ромбом.

Якими блоками користувалися при створенні діалогу?

За бажанням спробуйте вдома самостійно створити діалог

XI.Повідомлення домашнього завдання

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 квітня 2023
Переглядів
752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку