Тема. Арифметична прогресія. Розв’язування вправ.
Мета: повторити відомості про арифметичну прогресію; розвивати навички використання відомих формул до розв'язування вправ, уміння висувати та захищати ідеї, вирішувати поставлені проблеми.
Хід уроку
I. Оголошення теми і мети уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Усне опитування учнів.
9. Які бувають арифметичні прогресії?
2. Робота з карткою формул.
Кожному учневі пропонують картку для перевірки знання формул. Учні вписують на картці своє прізвище та серед запропонованих формул вибирають правильні, які обводять кружечком.
Після виконання роботи аркуші здають учителю. Бали виставляють за кількістю правильних відповідей (кожна правильна відповідь — 1 бал).
3. Усне розв'язування задач.
1. Чи є послідовність арифметичною прогресією?
а) 4; 3; 2; 1; 0; ...
б) -3; -1; 1; 4.
2. Назвіть три наступні члени послідовності, у якої а1 =-10, d = 4.
III. Розв'язування задач і вправ.
Учні працюватимуть, об'єднавшись у п'ять груп (по 2 - 3 учні). Їм треба показати вміння використовувати теоретичні відомості про арифметичну прогресію під час розв'язування задач. Обговорення питань, що виникатимуть, відбуватиметься шляхом колективного обдумування — «мозкового штурму», який можна провести так:
4. Подані ідеї аналізуються (обговорюються) у групах.
Під час «мозкового штурму» найефективнішими правилами поведінки є такі:
Задача 1. Чи є число 106 членом арифметичної прогресії (ап): 10; 14;... . Якщо так, то вкажіть його порядковий номер. Вказівка щодо організації роботи. Учні, працюючи у групах, висувають пропозиції щодо розв'язування задачі (чим більше пропозицій — тим краще). Вони вільно виражають свої думки, колективно обговорюють їх. У процесі колективного обговорення знаходять раціональний спосіб розв'язування. Якщо деякі запропоновані способи хибні, то їх треба відкинути і вказати, в чому полягає їх помилковість.
Відповідь. Число 106 є 25-м членом арифметичної прогресії.
Задача 2. Знайти суму шести перших членів арифметичної прогресії,
якщо х4 =19, х8 =35.
Вказівка щодо організації роботи.
Висуваються всі можливі ідеї розв'язування задачі. Обговорення
проходить у групах: кожна група вибирає свій спосіб розв'язування.
Біля дошки після виконання завдання працюють одночасно
по одному учневі від кожної групи. Кожна група захищає
свій спосіб розв'язувані учні обирають найраціональніший.
Вказівка щодо організації роботи. Кожен учені самостійно шукає способи розв'язування. Не радячись з групою, самостійно обирає найраціональніший. Після розв'язування вчитель просить учнів передавати по колу свій зошит членам своєї групи, поки кожен не отримає свій зошит назад. У результаті кожен учень може знати, чи правильне він розв'язав задачу і скільки разів зустрівся його спосіб, тобто може зробити висновок щодо вдалості обраного способу та правильності розв'язання.
Далі в групі обговорюються різні способи розв'язування і колективно з'ясовується, який найдоцільніший. Потім цей спосіб пропонується іншим учням класу.
Тоді обчислимо суму S членів арифметичної прогресії з десятого по двадцять п'ятий включно:
S = S 25- S 9 = 1400-216 = 1184 . Відповідь. 1184.
Задача 5. Між числами 3 і 24 вставте три числа так, щоб утворилась арифметична прогресія.
Вказівка щодо організації роботи. Завдання кожен учень виконує самостійно, спосіб розв'язування не оголошується, наприкінці перевіряється відповідь.
Розв'язання
За умовою прогресія містить п'ять членів, тому а1 = 3 , а5 =24. За відомими формулами:
, d=5,25
Тоді
а2=а1+d, а2=8,25;
о3=а2+d, а3=13,25;
а4—а3+d, а4= 18,75.
Відповідь. а2=8,25; а3=13,25; а4= 18,75.
IV. Підсумок уроку.