Тема: Сума п перших членів геометричної прогресії.
Мета: ознайомити учнів з формулою для обчислення суми п перших членів геометричної прогресії; формувати навички й уміння застосовувати формулу для розв'язування задач; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички учнів; виховувати інтерес до предмета; показати зв'язок математики з життям.
Обладнання: таблиця значень степенів чисел 2 і З, таблиця квадратів натуральних чисел від 10 до 99.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
а) 3; 3; 3; 3 ...;
б) 2; 0; 0; 0 ...;
в) 3; 6; 12; 24; 48...?
6. Відомо, що числа а1, а2, а3... утворюють геометричну прогресію. Чи є геометричною прогресією послідовність 3а1, 3а2,3а3 ...?
II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
III. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Щоб зрозуміти ідею виведення формули для обчислення суми п перших членів геометричної прогресії, спочатку поговоримо про шахи. Не дивуйтесь цьому.
Шахи — одна з найдавніших ігор. Вона існує багато віків, і не дивно, що з нею пов'язані різні перекази, правдивість яких через давність часу неможливо перевірити.
З однією з таких легенд ми сьогодні й ознайомимося. Щоб зрозуміти її, зовсім не треба вміти грати у шахи: досить знати, що гра відбувається на дошці, поділеній на 64 клітинки (чорні і білі).
Шахову гру було придумано в Індії, і коли індуський цар Шерам ознайомився з нею, він був у захопленні.
Довідавшись, що її винайшов один з його підданих, цар наказав покликати його, щоб особисте нагородити за вдалу видумку.
Винахідник, його звали Сета, з'явився перед троном повелителя. Це був скромно одягнений учений, який заробляв на життя, навчаючи інших.
(Далі легенда переказується у вигляді сценки, підготовленої учнями класу. Діючі особи: цар Шерам, винахідник Сета, слуги, старшина придворних математиків.)
Цар Шерам. Я бажаю гідно нагородити тебе, Сето, за чудову гру, яку ти придумав.
(Мудрець вклонився.)
Цар. Я досить багатий, щоб виконати найсміливіше твоє бажання. Назви нагороду, яка тебе задовольнить, і ти одержиш її.
(Сета мовчить.)
Цар. Не бійся, вислови своє бажання. Я не пошкодую нічого, щоб виконати його.
Сета. Велика добрість твоя, повелителю. Але дай строк обміркувати відповідь. Завтра я повідомлю тобі моє прохання.
Учитель. На другий день Сета знову з'явився в палаці.
Сета. Повелителю! Накажи видати мені за першу клітинку шахівниці одну пшеничну зернину.
Цар (здивовано). Просте пшеничне зерно?
Сета. Так, повелителю. За другу клітинку накажи видати дві зернини, за третю — чотири, за четверту — вісім, за п'яту — шістнадцять...
Цар (роздратовано перебиває Сету). Досить. Ти одержиш свої зерна за всі 64 клітинки дошки, як бажаєш: за кожну вдвоє більше від попередньої. Але знай, що прохання твоє недостойне моєї щедрості. Просячи таку мізерну нагороду, ти нехтуєш моєю милістю. Воістину, як учитель ти міг би показати кращий приклад поваги до милості й щедрості свого повелителя. Іди. Слуги мої винесуть тобі твій мішок з пшеницею.
(Сета посміхнувся і покинув замок.)
Учитель. Після обіду цар згадав про винахідника шахів і надіслав слугу дізнатися, чи виніс нерозсудливий Сета свою мізерну нагороду.
Цар. Чи отримав Сета свій мішок з зерном?
Слуга. Повелителю! Наказ твій виконується. Придворні математики підраховують кількість належних зерен.
(Слуга виходить.)
Учитель. Цар нахмурився, він не звик, щоб його повеління виконувалися так повільно. Увечері, ідучи спати, цар ще раз звернувся до придворних.
Цар. Чи давно Сета зі своїм мішком пшениці покинув палац?
Слуга. Повелителю! Математики твої невтомно працюють і сподіваються ще до світанку закінчити підрахунок.
Цар. Чому зволікають з цією справою? Завтра, до того, коли я прокинуся, все до останньої зернини повинно бути видано Сеті. Я двічі не наказую!
Учитель. Уранці цареві доповіли, що старшина придворних математиків просить вислухати важливе донесення. Цар наказав йому зайти.
Цар. Перед тим, як ти казатимеш про інші справи, я бажаю почути, чи видано, нарешті, Сеті ту мізерну нагороду, яку він собі сам призначив.
Старшина придворних математиків. Заради цього я і насмілився з'явитися до тебе у таку ранню годину. Ми сумлінно полічили кількість зерен, яку бажає одержати Сета. Число це таке велике...
Цар (гордовито перебиває). Яке велике воно не було б, житниці мої не збідніють. Нагороду обіцяно і її треба видати...
Старшина придворних математиків. Ти не можеш, повелителю, виконати таке бажання. У всіх коморах твоїх немає такої кількості зерен, яку зажадав Сета. Немає його і в житницях цілого царства. Не знайдеться стільки зерна і на всьому просторі Землі. І якщо бажаєш неодмінно видати обіцяну нагороду, то накажи перетворити всі земні царства на поля, накажи осушити моря й океани, накажи розтопити лід і сніги, що вкривають далекі північні пустелі. Нехай увесь земний простір буде засіяно пшеницею. І все те, що виросте на цих полях, накажи віддати Сеті. Тоді він одержить свою нагороду.
Цар (після паузи роздумливо). Назви ж мені це дивовижне число...
Старшина придворних математиків. 18 квінтильйонів 446 квадрильйонів 844 трильйони 73 більйони 709 мільйонів 551 тисяча 615, о повелителю!
Учитель. Така легенда. Чи справді було те, про що тут розповідалося, невідомо, але нагорода, про яку йшлося, мала бути саме такою.
Помножимо обидві частини цієї рівності на знаменник прогресії, одержимо:
Як швидше обчислити це число? Кількість зернин, про які йдеться, є сумою 64 членів геометричної прогресії, перший член якої
b1= 1, а знаменник q =2. Позначимо цю суму через S:
Маса такої кількості зерен більша за масу пшениці, зібраної людством до теперішнього часу.
Індуський цар не міг видати таку нагороду, але якби він знав математику, то легко міг би звільнитися від такого обтяжливого боргу. Для цього потрібно було лише запропонувати Сеті самому відлічити собі зернину за зерниною всю належну йому пшеницю.
Виведемо формулу суми п перших членів довільної геометричної прогресії. Скористаємося тим самим способом, за допомогою якого було обчислено суму зерен.
IV. Формування навичок і вмінь.
(Номери завдань вказано за підручником: Бевз Г.П. Алгебра: Проб, підруч. для 7—9 кл. серед, шк. — 2-ге вид. — К.: Освіта, 1997.)
№ 255 (а). Знайти суму 15 перших членів геометричної прогресії 1, 2, 4, 8, ...
№ 260. Було це майже 100 років тому. Селянин продавав 20 овець за 200 крб. Коли один з покупців став надто довго торгуватися, селянин запропонував: «Дай за першу вівцю одну копійку, за другу — 2 к., за третю — 4 к. і далі за кожну вівцю вдвічі більше копійок, ніж за попередню». Покупець погодився. Скільки він заплатив за тих 20 овець?
Розв'язання
Вартість овець, про які йдеться в задачі, є сумою 20 членів геометричної прогресії, перший член
якої в1 = 1, а знаменник q = 2. Тоді
№ 261. Бактерія, потрапивши в організм, до кінця двадцятої хвилини ділиться на дві, кожна з них до кінця двадцятої хвилини знову ділиться на дві і т.д. Скільки бактерій стане в організмі через добу?
Розв'язання
Проілюструвати задачу можна таким малюнком:
Очевидно, що за одну годину поділ бактерій пройде тричі, за 24 год (тобто за добу) поділ бактерій відбудеться 3 • 24 = 72 (рази).
Отже,
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
§ 61, № 255 (в), 257 (а, б), 263 (додатково).