Мета: ознайомити учнів із безособовими дієсловами; розвивати вміння доречно вживати безособові дієслова в усному та писемному мовленні; прищеплювати інтерес до народної медицини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( формування мовної компетенції)
Обладнання: мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Якщо ви любите свій рідний край,
зробіть усе можливе, щоб зберегти
його красу й неповторність.
В.Протопопова
Урок №11
Тема. Безособові дієслова
Мета: ознайомити учнів із безособовими дієсловами; розвивати вміння доречно вживати безособові дієслова в усному та писемному мовленні; прищеплювати інтерес до народної медицини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( формування мовної компетенції)
Обладнання: мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Оголошення епіграфа уроку
Якщо ви любите свій рідний край,
зробіть усе можливе, щоб зберегти
його красу й неповторність.
В.Протопопова
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Колективна робота з текстом ( пошуково-вибірковий диктант)
Прочитайте текст. Випишіть дієслова, визначте спосіб, особу і число.
Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Однак незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу.
Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево-судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір. Виноград, вишні, сливи зміцнюють організм.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Розгляд таблиці «Безособові дієслова» (на екрані).
2. Трансформація мовних одиниць у висловлюванні
Замініть особові дієслова на безособові. Визначте синтаксичну роль безособових дієслів.
На грядці видніється суниця. Її користь ніхто не переоцінить. Вона виводить камені, зміцнює серце. Суниця лікує анемію, зміцнює десна, кістки і зуби. Тому виводять різні сорти цієї культури і високо її цінують.
3.Творче конструювання
Від поданих дієслів утворіть безособові. Визначте спосіб творення безособових дієслів.
Чує, бачить, живе, діє, працює, хоче.
4.Творче реконструювання
Перебудуйте речення так, щоб у кожному було безособове дієслово.
Сосна виділяє фітонциди, що вбивають мікроби. Ехінацея підвищує імунітет. Яблука зміцнюють здоров’я. Кропива поповнює організм аскорбіновою кислотою.
5.Гра «Утвори мене»
Дайте відповідь безособовим дієсловом.
Явище природи, що свідчить про початок дня.
Випадковий успіх у справах.
Явище природи, що свідчить про початок вечора.
Стало холодніше.
Синонім до дієслова вечоріє.
Явище природи, характерне великою кількістю опадів.
Ключ: світає, щастить, вечоріє, похолодало, смеркає, дощить.
VІ.Систематизація й узагальнення знань
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання
1.Підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Безособові дієслова».
2.Записати 3-4 народні рецепти від будь-яких хвороб, використовуючи безособові дієслова.