Урок української мови в 7 класі на тему: "Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі"

Про матеріал

На уроці поєдную мову, літературу та живопис. Картина, на якій зображено Т.Шевченка, дає змогу описати митця, додавши власну оцінку, що робить твір художнього стилю.

Перегляд файлу

 

Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

                                             План-конспект                                                                                            

уроку української мови

у 7 класі

 на тему:

 

 

 

РМ № 20

 

 

 

Письмовий

твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі

 

 

 

                                                                              Підготувала

                                                                              Хоменко Н.М

 

 

 

 

Тема: Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому

           стилі

 

 Мета:

  • удосконалити мовленнєво-мислительні вміння, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу щодо опису зовнішності людини; вчити будувати твір-опис зовнішності людини за картиною;
  • розвивати зв’язне мовлення;
  • виховувати інтерес до образотворчого мистецтва, національну гордість за Великих українців, відданість своєму народові,мовленнєву культуру учнів.

 

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

 

Епіграф уроку:

 

 

«Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу… 

Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».

                                                                                                                  І.Я.франко

 

 

Хід уроку

 

 І  Організаційний момент

 

 Робота з епіграфом уроку

 

 ІІ Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку

 

 ІІІ Актуалізація мотиваційних можливостей школярів

 

1.З якою метою письменники використовують описи зовнішності героїв у художніх

   творах?

 

 2.У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?

 

 3.Чим вони відрізняються від художніх?

 

 

 4.Які риси обличчя найчастііше аналізуються в художніх описах?

 

 5.Пригадайте, які мовні засоби використовує письменникдля опису зовнішності своїх героїв.

 

 IV Підготовча робота для складання твору-опису людини в художньому стилі

 

1. Слово вчителя

 

 - Коли ми описуємо зовнішність людини, то передаємо риси, не притаманні іншій людині. В описі обов’язково присутнє “відоме” і “нове”.

 

“Відоме” - це обличчя, очі, брови…

 

 “Новими” в описі є ознаки:

 

 Коли в твої очі вдивлюся (відоме),

 Здається мені,

 Мов бачу я небо прозоре (нове).

 

Творча робота:

 

Визначте в тексті “відоме” і “нове”, тип і стиль мовлення тексту:

 

  Мотря не виходила у його з думки, неначе тут стояла, на току, недалечко від нього, під зеленою яблунею, і дивилася на його своїми темними і маленькими очима. Він неначе бачив як пашіло її лице румянцем на всю щоку, як біліли її зуби між тонкими червоними губами.

                                                                                                   За І. Нечуєм-Левицьким

 

Робота з картиною:

 

 - Розгляньте репродукцію картини Костянтина Олександровича Трутовського    

                                                                   «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Описание: К. Трутовський (1826-1893). Тарас Шевченко з кобзою над Дніпром, 1875 р.

 

Дайте відповіді на запитання:

 

 1. У чому полягає особливість опису зовнішності за картиною?

 

 2. До якого жанру належить картина?

 

 3. Чому автор дав творові таку назву?

 

 4. Які риси характеру героя зумів передати художник?

 

5. З чого видно, що доля Шевченка була нелегкою? Зверніть увагу на одяг поета.

 

 6. Яке враження справила на вас картина?

 

 Поясніть значення слів:

 

жупан — старовинний верхній чоловічий одяг;

 

 шаровари — широкі штани певного крою, які становлять частину національного одягу деяких народів;

 

кобза – струнний щипковий музичний інструмент. Має 8 струн.

 

Каракулева шапка – (Каракуль) — цінне хутро зі шкури ягнят каракульських овець знятої на 1-3 день після народження.

 

 

 

 

V Складання письмового твору-опису в художньому стилі за картиною

    К. О. Трутовського  «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром».

 

 

ПАМ’ЯТКА

 

Як складати твір-опис зовнішності людини в художньому стилі

 

 1.Розгляньте уважно картину, подумайте, чи її назва розкриває тему.

 

 2.Доберіть художні засоби, що допоможуть описати зовнішність зображеної людини.

 

 3.Розкажіть про передній план картини.

 

 4.Опишіть головного героя картини: його портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.

 

 5.Назвіть особливі деталі, використані художником для розкриття образу героя.

 

 6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

 

Зразок творчої роботи:

 

 

Перед нами репродукція картини А.Манастирського “Запорожець”. Це портрет козака в похідному одязі зі зброєю в руках. Художник намагається зобразити суворого і водночас задуманого запорожця.

  На передньому плані картини ми бачимо немолоду людину з міцною поставою. Позаду бувалого воїна — сутички, війни, битви. На смаглявому обличчі сліди часу і переживання, адже чоло пооране глибокими зморшками. Густі чорні брови суворо насуплені, в очах причаєний смуток, задума. Орлиний ніс із горбинкою надає обличчю виразу мужності, сили і впевненості в собі. На самому чубі розлігся оселедець. Довгі вуса грізно настовбурчені, а густі, як ліс, брови нависають над очима.

  Одягнений чолов’яга у сорочку з жупаном. Зверху, наче шкура ведмедя, обвисає кирея. У міцних руках захисника народу застигла шабля, загартована в кривавих боях.

  Образ героя, змальований художником, викликає пошану до вірного сина свого народу, нагадує славне історичне минуле.

  На мою думку, художнику вдалося зобразити на картині задуманий і водночас суворий вигляд запорожця.

 

 

 

 

 

VI Домашнє завдання

 

  1. Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці.
  2. Підготувати доповідь «Живописні твори Т.Шевченка»

1

 

doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
12494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку