На уроці поєдную мову, літературу та живопис. Картина, на якій зображено Т.Шевченка, дає змогу описати митця, додавши власну оцінку, що робить твір художнього стилю.
Іржавецький НВК «ЗНЗ-ДНЗ» І-ІІ ступенів
План-конспект
уроку української мови
у 7 класі
на тему:
РМ № 20
Письмовий
твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі
Підготувала
Хоменко Н.М
Тема: Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому
стилі
Мета:
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Епіграф уроку:
«Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу…
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
І.Я.франко
Хід уроку
І Організаційний момент
Робота з епіграфом уроку
ІІ Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку
ІІІ Актуалізація мотиваційних можливостей школярів
1.З якою метою письменники використовують описи зовнішності героїв у художніх
творах?
2.У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?
3.Чим вони відрізняються від художніх?
4.Які риси обличчя найчастііше аналізуються в художніх описах?
5.Пригадайте, які мовні засоби використовує письменникдля опису зовнішності своїх героїв.
IV Підготовча робота для складання твору-опису людини в художньому стилі
1. Слово вчителя
- Коли ми описуємо зовнішність людини, то передаємо риси, не притаманні іншій людині. В описі обов’язково присутнє “відоме” і “нове”.
“Відоме” - це обличчя, очі, брови…
“Новими” в описі є ознаки:
Коли в твої очі вдивлюся (відоме),
Здається мені,
Мов бачу я небо прозоре (нове).
Творча робота:
Визначте в тексті “відоме” і “нове”, тип і стиль мовлення тексту:
Мотря не виходила у його з думки, неначе тут стояла, на току, недалечко від нього, під зеленою яблунею, і дивилася на його своїми темними і маленькими очима. Він неначе бачив як пашіло її лице рум’янцем на всю щоку, як біліли її зуби між тонкими червоними губами.
За І. Нечуєм-Левицьким
Робота з картиною:
- Розгляньте репродукцію картини Костянтина Олександровича Трутовського
«Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром»
Дайте відповіді на запитання:
1. У чому полягає особливість опису зовнішності за картиною?
2. До якого жанру належить картина?
3. Чому автор дав творові таку назву?
4. Які риси характеру героя зумів передати художник?
5. З чого видно, що доля Шевченка була нелегкою? Зверніть увагу на одяг поета.
6. Яке враження справила на вас картина?
Поясніть значення слів:
жупан — старовинний верхній чоловічий одяг;
шаровари — широкі штани певного крою, які становлять частину національного одягу деяких народів;
кобза – струнний щипковий музичний інструмент. Має 8 струн.
Каракулева шапка – (Каракуль) — цінне хутро зі шкури ягнят каракульських овець знятої на 1-3 день після народження.
V Складання письмового твору-опису в художньому стилі за картиною
К. О. Трутовського «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром».
ПАМ’ЯТКА
Як складати твір-опис зовнішності людини в художньому стилі
1.Розгляньте уважно картину, подумайте, чи її назва розкриває тему.
2.Доберіть художні засоби, що допоможуть описати зовнішність зображеної людини.
3.Розкажіть про передній план картини.
4.Опишіть головного героя картини: його портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.
5.Назвіть особливі деталі, використані художником для розкриття образу героя.
6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.
Зразок творчої роботи:
Перед нами репродукція картини А.Манастирського “Запорожець”. Це портрет козака в похідному одязі зі зброєю в руках. Художник намагається зобразити суворого і водночас задуманого запорожця.
На передньому плані картини ми бачимо немолоду людину з міцною поставою. Позаду бувалого воїна — сутички, війни, битви. На смаглявому обличчі сліди часу і переживання, адже чоло пооране глибокими зморшками. Густі чорні брови суворо насуплені, в очах причаєний смуток, задума. Орлиний ніс із горбинкою надає обличчю виразу мужності, сили і впевненості в собі. На самому чубі розлігся оселедець. Довгі вуса грізно настовбурчені, а густі, як ліс, брови нависають над очима.
Одягнений чолов’яга у сорочку з жупаном. Зверху, наче шкура ведмедя, обвисає кирея. У міцних руках захисника народу застигла шабля, загартована в кривавих боях.
Образ героя, змальований художником, викликає пошану до вірного сина свого народу, нагадує славне історичне минуле.
На мою думку, художнику вдалося зобразити на картині задуманий і водночас суворий вигляд запорожця.
VI Домашнє завдання
1