Тема: Давня Індія
Мета: сформувати уявлення про природно- кліматичні умови та географічні положення Індії; основні заняття та повсякденне життя стародавніх індійців;
розвивати вміння порівнювати різні цивілізації; удосконалювати навички роботи з історичною картою і підручником;
виховувати зацікавленість історією
Обладнання : настінна карта Азії, Давньої Індії; схеми «Повноваження раджі», «Давньоіндійське суспільство»; підручник, ілюстрації
Тип уроку :урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань
Історичний диктант
1.На якому континенті розташований Давній Єгипет ?
2. Яка річка протікає в Давньому Єгипті ?
3. Яку назву має місце впадання річки Ніл у море ?
4. Які річки протікають у Межиріччі ?
5. Звідки беруть початок річки Межиріччя ?
6. Куди впадають річки Межиріччя ?
7. Які великі держави існували в Межиріччі ?
8. На берегах якого моря розташована Фінікія ?
9. Перелічіть основні винаходи фінікійців ?
10. Як називається певний рівень економічного і культурного розвитку народу ?
Перевірка історичного диктанту проводиться методом «робота в парах». Вчитель підбиває підсумки роботи: перші цивілізації виникали зазвичай у долинах великих річок, частіше в Азії.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Географічні та природно – кліматичні умови півострова Індостан
Гра «Юні географи»
Вчитель пропонує учням розглянути на карті розташування півострова Індостану та самостійно проаналізувати природні умови що тут склалися.
Бесіда за питаннями
Додатковий матеріал
Гімалаї – найбільші гори у світі, завдовжки 2400 км. та завширшки 350 км. Найбільша вершина – Джомолунгма ( або Еверест – дістала назву на честь ученого, який її виміряв ) - 8846 м., уперше підкорена в 1953 році. Усього в Гімалаях є 11 вершин заввишки більше ніж 8000 м.
2. Найдавніші цивілізації в долині Інду
Розповідь вчителя супроводжується роботою з ілюстраціями та історичною картою
В ІІІ тис. до н. е. в долині Інду виникла розвинена землеробська цивілізація. Найбільшими містами були – Мохенджо – Даро та Хараппа. Ці міста мали значно вищий рівень культури, ніж усі інші країни Стародавнього Сходу: в них були каналізація, водогони відстійники для брудної води, у багатьох будинках – ванні кімнати. Ця цивілізація мала свою писемність, але вона й досі не розшифрована.
Повідомлення учня «Хараппська цивілізація» ( випереджальне завдання )
Територія Хараппської цивілізації майже вдвічі перевищувала сумарну територію Давніх Єгипту та Месопотамії, приблизно дорівнювала території сучасної України. Центрами Хараппської цивілізації були міста. У містах жили вправні ремісники. Вони робили гарний посуд, вкритий візерунками, ткали тонкі тканини, виплавляли з міді і бронзи знаряддя праці і прикраси. На руїнах будинків археологи знайшли зернотерки, ступки, сокири, ножі та зброю, зроблену з міді та бронзи. Заліза стародавні індійці ще не знали. Міста вели жваву торгівлю. Про це свідчать малі та великі бронзові гирі, знайдені під час розкопок.
Існує кілька гіпотез щодо її загибелі: вторгнення аріїв, екологічна катастрофа ( зумовлена нераціональним веденням поливного землеробства та хижацькою виробкою лісів ), епідемія малярії.
3. Наслідки арійського завоювання
Розповідь вчителя + робота з таблицею
Арії — «шляхетні, благородні люди» — кочівники-скотарі, що прийшли з північного заходу (Європи) — вважаються предками більшості європейських народів і деяких азіатських народів (індійців, персів). Завойовники були високі на зріст, мали білу шкіру |
|
Перешли до осілого способу життя |
Почали займатися землеробством |
Освоїли долини Гангу |
Створили нові держави (правителі — раджі) |
Робота зі схемою «Повноваження раджі»
Верховний розпорядник Раджа командувач війська
майна і землі
головний управлінець захисник дхарми
( правил благородного життя )
Повідомлення учня «Ведійська цивілізація» ( випереджальне завдання )
Освоєння долини річки Ганг аріями тривало майже тисячоліття. Цей період називається Ведійським, оскільки саме тоді було складено священні тексти Вед. Перші міста на цій території з’явилися не раніше за VІІІ ст. до н. е., вони були меншими за хараппські та гірше від них упорядковані. Із приходом аріїв утвердилася система варн і каст, яка складає основу суспільного життя і сьогодні. Із часом вона змінювалася, так близько VІІ ст. до н. е. з’явилися ачхуті – «недоторкані», які не входили до системи варн. Їм заборонялося жити в місті чи селі, здебільшого вони селилися на цвинтарі, носили одяг мертвих, їли лише з битого посуду. «Недоторкані» існують в Індії і зараз, вони складають 8% населення країни.
Формування понять ( словникова робота )
Варни – в перекладі означає «доля, визначена богами» замкнені соціальні групи, що формувалися за принципом спадковості.
Касти - групи людей однієї професії, з визначеними правами та обов’язками.
Робота зі схемою «Давньоіндійське суспільство»
Брахмани( створені з вуст Брахми – жерці, вчені )
Кшатрії ( створені з рук Брахми – раджі, полководці )
Вайшії ( створенізі стегон Брахми – хлібороби, скотарі)
Шудри ( створені зі ступнів Брахми – слуги, раби )
Додатковий матеріал
Брахмани стверджували, що людина могла змінити «долю, визначену богами», тільки в наступному народженні. Якщо сумлінно виконувати свої обов’язки, бути слухняним і ґречним, то в наступному житті можна посісти місце серед представників більш високих варн.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Заповнити порівняльну таблицю «Давні Індія та Єгипет»
Характеристика |
Індія |
Єгипет |
Континент |
|
|
Річки |
|
|
Моря, океани |
|
|
Міста |
|
|
Титул правителів |
|
|
Заняття населення |
|
|
V. Підсумки уроку
Вчитель зачитує відповіді, вказуючи правильні та помилкові, а діти самостійно їх перевіряють. Вчитель указує на типові помилки та акцентує увагу на основних моментах уроку.
1. Найдавніша цивілізація Індії процвітала в долині Інду в к. III — поч. II тис. до н. е.
2. Один з найбільших міських центрів цієї цивілізації розкопаний археологами в Мохенджо-Даро.
3. У другій половині II тис. до н. е до Північної Індії проникли племена аріїв.
4. До середини I тис. до н. е. була заселена долина річки Гангу, сформувалися держави.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа; виконати завдання по контурних картах; скласти кросворд на 15 слів за темою.