Мета: Вдосконалити вміння учнів знаходити неповну частку та остачу, оперувати з конгруенціями; розвивати розумові операції, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією; виховувати самостійність, організованість і мотиви діяльності.
Тип уроку: урок формування навичок і вмінь
Цикл уроків з алгебри на тему «Основи теорії подільності»
для 8 класів з поглибленим вивченням математики
підготувала вчитель математики
НВК: Гайсинська СЗШ-інтернат І-ІІІ ступенів - гімназія
Дем´янюк Ганна Володимирівна
Урок №4
Тема: Ділення з остачею. Конгруенції та їх властивості
Мета: Вдосконалити вміння учнів знаходити неповну частку та остачу, оперувати з конгруенціями; розвивати розумові операції, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією; виховувати самостійність, організованість і мотиви діяльності.
Тип уроку: урок формування навичок і вмінь
Обладнання: підручник, картки
Хід уроку:
(«Мозковий штурм»)
- розв’язування біля дошки з обговоренням, обміном думками, пропозиціями.
1) Непарне число m ділиться націло на 3. Чому дорівнює остача при діленні числа m на 6?
Розв’язання: при діленні цілого числа на 6 можуть бути отримані остачі 0,1,2,3,4,5. Тому будь-яке ціле число можна подати в одному з таких виглядів: .
З цих чисел кратні 3 тільки числа виду . Оскільки число m непарне,то воно може бути тільки виду . Отже, число m при діленні на 6 дає в остачі 3.
кратне 5.
Розв’язання. Розглянемо п’ять послідовних цілих чисел: . Оскільки модуль різниці будь-яких двох таких чисел менший від 5 і не дорівнює нулю,то він не ділиться націло на 6. Отже, усі ці п’ять чисел дають різні остачі при діленні на 5. Різних остач при діленні на 5 також 5. Отже, одне з цих чисел при діленні на 5 дає остачу 0.
Міркуючи аналогічно, можна довести, що серед m послідовних цілих чисел є тільки одне, яке кратне m.
3) Чому може дорівнювати остача при діленні числа на 5, де ?
Розв’язання: Має місце одна з п’яти конгруенцій: , , , , . Піднесемо обидві частини кожної з цих конгруенцій до четвертого степеня: , , , , . Отже, при діленні числа на 5 в остачі можуть бути отримані тільки числа 0 і 1.
4) Доведіть, що при будь-якому натуральному n значення виразу
кратне 7.
Розв’язання: Маємо: . Очевидно, що . Застосовуючи послідовно властивості конгруенцій, запишемо:
, , , . Права частина останньої конгруенції при діленні на 7 дає в остачі 0. Отже, така властивість притаманна й лівій частині конгруенції.
5) Знайдіть остачу від ділення числа 729 на 5.
Розв’язання: Задача зводиться до того, щоб знайти ціле число х, яке задовольняє дві умови6: і . Маємо: , , .Отже, шукане число 2.
1) Доведіть, що остача при діленні на 3 квадрата цілого числа може дорівнювати тільки 0 або 1.
2) Чому може дорівнювати остача при діленні числа m3 на 7?
3) Відомо, що (a2+b2)3. Доведіть, що (a2+b2)9.
4) Використовуючи конгруенції, доведіть, що при будь-якому натуральному значенні n значення виразу: 1)11n+14*6n кратне 5;
2)52n+1+2n+4+2n+1 кратне 23; 3) 32n+11*5n кратне 4
5) Знайдіть остачу від ділення числа а на b, якщо a=599,b=3;
3. Домашня робота
1) Чи існує ціле числа, яке при діленні на 6 дає остачу 4, а при діленні
на 9 остачу 5?
2) Доведіть, що квадрат непарного числа при діленні на 8 дає в остачі 1.
3) Чому може дорівнювати остача при діленні числа k3 на 9?
4) Відомо, що (m2+n2)7. Доведіть, що (m2+n2)49.
5) Використовуючи конгруенції, доведіть, що при будь-якому натуральному значенні n значення виразу:
1)17n+25*4n кратне 13; 4)62n+3n+2+3n кратне 11;
2)16n+42n+1 кратне 5; 5)17*212n+1+9*432n+1 кратне 8;
3)15n+23n-30 кратне 7; 6)25n+3+5n*3n+2 кратне 17;
Використані джерела:
1. Алгебра підручник для 8 класу з поглибленим вивченням математики,
А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків, «Гімназія», - 2009
2. Алгебра та початки аналізу 10 клас, профільний рівень
А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків «Гімназія», - 2010
3. О.Ю. Карік, Матеріали для факультативних занять, спецкурсів, гуртків, математика 5-7, Харків, - «Основа», - 2008