Дана розробка складається з двох уроків на тему: "Прості та складені числа. Основна теорема арифметики. Канонічний розклад натурального числа. "
Мета: ознайомити учнів з основними властивостями простих чисел та теоремами, що з ними пов'язані; навчити використовувати ці властивості під час розв'язання різноманітних вправ; вдосконалити вміння та навички розв'язувати завдання на подільність чисел за допомогою малої теореми Ферма.
Цикл уроків з алгебри на тему «Основи теорії подільності»
для 8 класів з поглибленим вивченням математики
підготувала вчитель математики
НВК: Гайсинська СЗШ-інтернат І-ІІІ ступенів - гімназія
Дем´янюк Ганна Володимирівна
Урок №10
Тема: Прості та складені числа. Основна теорема арифметики. Канонічний розклад натурального числа.
Мета: Вдосконалити вміння та навички розв’язувати завдання на подільність чисел за допомогою основних властивостей простих чисел, малої теореми Ферма.
Тип уроку: урок формування навичок і вмінь
Обладнання: підручник, картки
Хід уроку:
1. Актуалізація опорних знань
- (у формі гри «Мікрофон»)
2. Розв’язування вправ
- (робота в парах)
1) Знайдіть усі прості числа p такі, що числа і були також прості
2) Числа a та b такі, що .Доведіть, що число є складеним.
3) Цілі числа a та b такі, що значення виразу кратне 11. Доведіть. Що значення виразу кратне 11.
4) Числа є простими. Знайдіть .
5) Доведіть, що число є складеним.
- Завдання підвищеного рівня складності (окремо на картках учням з високим рівнем знань)
1) Доведiть, що iснує безлiч простих чисел, при дiленнi яких на 3 остача дорiвнює 2.
2) Доведiть, що число n = p1m1 p2m2 pkmk , записане в канонічному виглядi,
має (m1+1)(m2+1)(mk+1) натуральних дiльникiв.
3) Знайдіть усі прості числа , які задовільняють рівняння
4) Знайдіть усі прості числа такі, що число є точним квадратом натурального числа.
5) Доведіть, що число кратне 35.
3. Самостійна робота ( завдання на картках)
Варiант 1 |
Варiант 2 |
1. Знайдiть найбiльший спiльний дiльник i найменше спільне кратне чисел 2736 i 1140. 2. Доведiть, що при будь-якому натуральному n дріб нескоротний. 3. Вiдомо, що числа p, p+4, p+14 — простi. Знайдiть p. 4. Доведiть, що якщо p— просте число, p> 3, то p2-1 дiлиться на 12. 5. Знайдiть кiлькiсть дiльникiв числа 2700. 6. Доведiть, що в ряду натуральних чисел iснують 2003 складених чисел, якi йдуть поспiль.
|
1. Знайдiть найбiльший спiльний дiльник i найменше спiльне кратне чисел 1020 i 1224. 2. Доведiть, що при будь-якому натуральному n дрiб нескоротний. 3. Вiдомо, що числа p, p+10, p+20 — простi. Знайдiть p. 4. Доведiть, що якщо p, q — простi числа, p>3, q>3, то p2-q2 дiлиться на 24. 5. Знайдiть кiлькiсть дiльникiв числа 3600. 6. Доведiть, що в ряду натуральних чисел iснують 2008 складених чисел, якi йдуть поспiль.
|
4. Домашня робота
1) Знайдіть усі прості числа p такі, що числа і були також прості.
2) Числа m та n такі, що .Доведіть, що число є складеним.
3) Цілі числа m та n такі, що значення виразу кратне 17. Доведіть, що значення виразу кратне 17.
4) Числа є простими. Доведіть, що число теж просте.
5) Доведіть, що число є складеним.
Цикл уроків з алгебри на тему «Основи теорії подільності»
для 8 класів з поглибленим вивченням математики
підготувала вчитель математики
НВК: Гайсинська СЗШ-інтернат І-ІІІ ступенів - гімназія
Дем´янюк Ганна Володимирівна
Урок №9
Тема: Прості та складені числа. Основна теорема арифметики. Канонічний розклад натурального числа.
Мета: ознайомити учнів з основними властивостями простих чисел та теоремами, що з ними пов’язані; навчити використовувати ці властивості під час розв’язання різноманітних вправ
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник
Хід уроку:
1. Актуалізація опорних знань (робота біля дошки)
2. Пояснення нового матеріалу
Розглянемо деякі властивості простих чисел.
Теорема: Якщо просте число ділиться націло на порсте число , то .
Доведення. Число має тільки два натуральних дільники: 1 і .Оскільки ,то .
Теорема: Для будь-якого натурального числа справедливе одне з двох тверджень: або НСД .
Доведення: Число має тільки два натуральних дільники: 1 і , отже НСД
Може набувати тільки двох значень: 1 і . Якщо НСД , то .
Теорема: якщо , де просте число, то або , або .
Доведення: Якщо , то теорему доведено. Якщо число не кратне числу, то за попередньою теоремою маємо, що НСД . Тоді .
Наслідок: Якщо добуток натуральних чисел ділиться націло на порсте число , то хоча б один з множників ділиться на число .
Інтуїтивно зрозуміло, що будь-яке складене число можна подати у вигляді добутку простих чисел (розкласти на прості множники). Цей факт підкреслює особливу роль простих чисел як елементів. З яких будується будь-яке натуральне число. Тому теорему, яка обгрунтовує існування такого розкладу, називають основною теоремою арифметики. Першим її довів к.Ф.Гаусс.
Теорема (основна теорема арифметики):
Будь-яке натуральне число, відмінне від 1, або є простим. Або може бути подане у вигляді добутку простих чисел. Два розклади натурального числа на прості множники можуть відрізнятися один від одного лише порядком слідування множників.
Означення: Розклад натурального числа у вигляді , де натуральні числа, - попарно різні прості числа, називають канонічним розкладом натурального числа.
Теорема (мала теорема Ферма): Якщо натуральне число не ділиться націло на просте число , то .
Наслідок: Для будь-якого натурального числа і простого числа маємо
3.Розв´язування вправ (разом з вчителем)
1. Знайдіть усі такі натуральні числа , що числа є простими
Розв´язання: Оскільки різниця жодних з двох даних чисел не ділиться націло на 3, то всі вони дають різні остачі при діленні на 3. Отже, одне з цих чисел кратне 3, а оскільки воно є простим, то саме воно дорівнює 3. Зрозуміло, що це мже бути тільки число . Звідси . Тоді .
2. Натуральне число таке, що , де - послідовні прості числа, більші за 2. Доведіть, що число складене.
Розв´язання: Нехай . Тоді , тобто . Оскільки - послідовні прості числа, то число - складене.
3. Розв´яжіть у простих числах рівняння
Розв´язання: Якщо , то х – непарне число, і ліва частина рівняння більша за 2 і є парним числом. У цьому випадку число z – простим бути не може. Отже, х=2. Маємо . Якщо y – непарне число, то число можна розкласти на множники. Кожний з яких більший за 1. Знов-таки в цьому випадку число z– простим бути не може. Звідси y – парне просте число, тобто y=2. Тоді . Тому х=2, y=2, z=5
4. Знайдіть остачу від ділення числа на 101
Розв´язання: Оскільки 101 – просте число, то за малою теоремою Ферма .Звідси . Отже, остача рівна 9.
5. Доведіть, що коли натуральне число n не ділиться націло на 1,то або , або .
Розв´язання: За малою теоремою Ферма .Звідси , або .Оскільки число 17 є порстим числом, то твердження задачі випливає з теореми.
4. Домашня робота:
1) При яких n число n2 – 1 дiлиться на 3?
2) Доведiть, що якщо числа a i b не дiляться на 3, але конгруентнi за модулем 3, то число ab – 1
дiлиться на 3. Чи правильне обернене твердження?
3) Доведiть, що при будь-яких цiлих числах a i b число ab(a4 – b4) дiлиться на 4.
4) Доведiть, що при жодному натуральному n число 3n – 1 не є точним квадратом.
5) Знайдiть остачу вiд дiлення числа 6528 на 11.
Використані джерела:
1. Алгебра підручник для 8 класу з поглибленим вивченням математики,
А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків, «Гімназія», - 2009
2. Алгебра та початки аналізу 10 клас, профільний рівень
А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків «Гімназія», - 2010
3. О.Ю. Карік, Матеріали для факультативних занять, спецкурсів, гуртків, математика 5-7, Харків, - «Основа», - 2008