Мета: Навчити учнів трактувати ознаки подільності натуральних чисел у загальному вигляді за допомогою «мови конгруенції»; розвивати навички та вміння розв'язувати завдання на подільність; виховувати організованість, мотиви діяльності.
Тип уроку: комбінований урок
Цикл уроків з алгебри на тему «Основи теорії подільності»
для 8 класів з поглибленим вивченням математики
підготувала вчитель математики
НВК: Гайсинська СЗШ-інтернат І-ІІІ ступенів - гімназія
Дем´янюк Ганна Володимирівна
Урок №7
Тема: Ознаки подільності
Мета: Навчити учнів трактувати ознаки подільності натуральних чисел у загальному вигляді за допомогою «мови конгруенції»; розвивати навички та вміння розв’язувати завдання на подільність; виховувати організованість, мотиви діяльності.
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: підручник, картки
Хід уроку:
(фронтальне опитування)
Узагальнимо ознаки подільності на 2,5,10,3 і 9 за допомогою «мови конгруенції»
Теорема:
Доведення: Запишемо очевидні конгруенції:
Помножимо обидві частини першої конгруенції на
, другої – на , третьої – на ….. -ї – на . Маємо
Додавши ці конгруенції, отримаємо:
Наслідок (ознака подільності на 9) Натуральне число ділиться націло на 9 тоді й тільки тоді, коли сума цифр його десяткового запису ділиться націло на 9.
Теорема:
Наслідок (ознака подільності на 3) Натуральне число ділиться націло на 3 тоді й тільки тоді, коли сума цифр його десяткового запису ділиться націло на 3.
Теорема:
Наслідок (ознака подільності на 11). Пронумеруємо цифри десяткового запису натурального числа справа наліво числами 0,1,2,…, n. Натуральне число ділиться націло на 11 тоді і тільки тоді. Коли різниця між сумою цифр з парними номерами і сумою цифр з непарними номерами ділиться націло на 11.
Наприклад, для числа 2387605 маємо: (5+6+8+2)-(0+7+3)=11. Отже, це число кратне 11.
1) Доведіть, що число 1000003000001 не є квадратом натурального числа.
Розв’язання. Сума цифр даного числа дорівнює 5. Отже, це число при діленні на 3 дає остачу 2. Проте квадрат натурального числа при діленні на3 дає в остачі або 0, або 1.
3. Розв’язування вправ
1) Доведіть, що
2) Доведіть, що
- робота в групах (завдання на картках)
1. Запишіть, використовуючи по одному разу кожну з цифр 0, 1, 4, 7, найбільше і найменше чотирицифрові числа, які кратні 15.
2. До числа 15 допишіть зліва і справа по одній цифрі так, щоб утворене число було кратне 15. Скільки розв’язків має задача?
3. Замість зірочок поставте такі цифри, щоб число 3*4* ділилося націло на 9. Знайдіть усі можливі розв’язки.
4. Замість зірочок поставте такі цифри, щоб число 42*4* ділилося націло на 72.
5. Знайдіть найменше натуральне число, кратне 36, у запису якого зустрічаються всі 10 цифр.
6. Чи існує натуральне число, добуток цифр якого дорівнює 143341143?
7. Чи може натуральне число. У записі якого є тільки цифри 0 і 6,бути квадратом натурального числа?
8. Розв’яжіть рівняння: .
4) Домашня робота
1) Доведіть, що
2) До числа 34 допишіть зліва і справа по одній цифрі так, щоб утворене число було кратне 5. Скільки розв’язків має задача?
3) Замість зірочок поставте такі цифри, щоб число *74* ділилося націло на 18. Знайдіть усі можливі розв’язки.
4) Замість зірочок поставте такі цифри, щоб число 283*64* ділилося націло на 55.
Використані джерела:
1. Алгебра підручник для 8 класу з поглибленим вивченням математики,
А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків, «Гімназія», - 2009
2. Алгебра та початки аналізу 10 клас, профільний рівень
А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків «Гімназія», - 2010
3. О.Ю. Карік, Матеріали для факультативних занять, спецкурсів, гуртків, математика 5-7, Харків, - «Основа», - 2008