Урок на тему:"Єднають нас усіх пісні Івасюка". ( Безсполучникове складне речення)

Про матеріал
Даний конспект уроку допоможе учням не тільки закріпити вивчене про безсполучникове складне речення, а й збагатить відомостями про незабутнього Володимира Івасюка.
Перегляд файлу

9 клас

Конспект уроку української мови

Єднають нас усіх пісні Івасюка

 

Тема. Безсполучникове складне речення. Тренувальні вправи.

 Мета. Узагальнити знання учнів про безсполучникове складне речення; закріпити навички вживання розділових знаків та синтаксичного  розбору речень; розвивати вміння користуватись різними видами речень для висловлення своїх думок; підвищувати грамотність учнів; здійснювати диференційоване навчання; виховувати любов до української пісні, гордість за славних синів рідної землі.  

Обладнання: грамзаписи пісень про Володимира Івасюка, роздавальний матеріал, картки самооцінки навчальної діяльності на уроці; твори про Івасюка, фотоматеріал.

Епіграфи до уроку:  Злітай понад плаями,

                                 «Червона руто », знов,

                                Буди наші думки і приспану любов!

                                Виходить з берегів пісень наших ріка,

                                Єднають нас усіх пісні Івасюка.

                                                                       Т. Кукурудза

           

Не вилі­тайте метеликами від культу­ри свого народу! Не будьте примхами моди, яка з музами несумісна! Не йдіть у мандри до далеких морів у пошуках живої води. Вода найкраща, найцілюща — тут, з криштале­вого джерела, звідки все почи­нається!

В. Зінкевич

 

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Діти готуються до уроку. Звучить пісня Теодора Кукурудзи «Пам’яті Івасюка».

 

Пам’яті В. Івасюка

Щось у рути червоної запах осінній,

Хоч гойдається літо в барвистім розмаю.

Твоя пісня не вмерла в журнім голосінні,

А розквітла калиною в батьківськім краю.

                                Приспів:

Злітай понад плаями, «Червона руто», знов,

Буди наші думки і приспану любов;

Виходить з берегів пісень наших ріка,

Єднають нас усіх пісні Івасюка.

 

А у тебе в душі раювали співанки,

І дзвінкий водограй, і розлога тополя,

Вишиття українське і тихі світанки,

Бо тебе із піснями пошлюбила доля.

                          Приспів.

А останнє тепло заховалось у вітах,

І ні сліду від цвіту татарського зілля.

Ой,чия ж то вина, що могила у квітах,

Два перстені твого зачекались весілля?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Гра «Очікування»

На учнівських партах лежать червоні пелюстки квітки, учні мовчки читають записану на дошці тему уроку, епіграф і, слухаючи пісню про Івасюка, записують свої очікування від уроку. Вчитель збирає ці пелюстки-очікування і створює з них символічну квітку – червону руту.

 

2. Планування роботи на уроці.

Учитель разом з учнями планує роботу на уроці, пропонує схему самооцінки навчальної діяльності.

 

Картка самооцінки навчальної діяльності на уроці

 

(прізвище та ім’я учня)

Вид роботи

Можливість набраних балів

Кількість набраних балів

Тести, мовний диктант

3

 

Пояснювальний диктант

3

 

Музичні акварелі

3

 

Творча робота

3

 

 

3. Представлення проекту «Життєвий шлях В. Івасюка»

 

Володимир Івасюк народився  4 березня 1949 року в мальовничому буковинському селі Кіцмань у сім’ї інтелігенції.  Змалку ріс лагідним хлопцем, товариші любили його за благородство, простоту, готовність допомогти у скрутну хвилину. З друзями він був скромним і вельми тактовним, хоча мав неабиякі музичні і художні здібності. Портрет Т.Шевченка, намальований Володею і виставлений у шкільному музеї, приваблював відвідувачів, які говорили про талановитість юного художника.

Після закінчення навчання у Кіцманській загальноосвітній та музичній школах Володимир Івасюк здобуває вищу освіту у Чернівецькому і Львівському медичних інститутах та консерваторії.

Його любов’ю та життям стає пісня. Свою знамениту, найпопулярнішу “Червону руту” автор створив, коли йому було всього 19 років. А в 20 років він став настільки популярним, що його піснями “Червона рута”, “Водограй”, “Я піду в далекі гори” відкривалися найпрестижніші пісенні фестивалі не лише в нашій країні, а й далеко за її межами. Головною виконавицею цих пісень стала славетна наша співачка Софія Ротару.

Він прийшов до нас з першими підсніжниками, а відійшов у вічність, коли квітувала рідна земля.

24 квітня 1979 року – день “зникнення” Володимира Івасюка. Знайшли його аж 18 травня повішеним на височезному дереві у Брюховецькому лісі. Поламані ребра, синяки на тілі від побоїв свідчили про його насильницьку смерть.

Володимир Івасюк прожив лише 30 років. Свій вічний спочинок знайшов у Львові на Личаківському цвинтарі. Після похоронів його могила стала місцем паломництва для справжніх українців.

За життя Володимир Івасюк майже не мав офіційних відзнак свого блискучого мистецтва. Проте здобув найвищу нагороду – справжню шану, щиру славу і людську любов.

Через 10 років після його смерті у 1989 р. засновано фестиваль української пісні “Червона рута”, який щорічно проходить у Чернівцях.

У 1994 році композитору Володимиру Івасюку посмертно присуджено найвищу нагороду – Державну премію України ім. Т.Шевченка.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Гра «Пунктуаційно-орфографічна  розминка».

 

У висловлюваннях про Івасюка пояснити орфограми,  вжиті розділові знаки.

Пісня була його любов’ю, його життям. У тій своїй безмежній любові не зраджував і повсякчас відстоював раз і назавжди обрані мистецькі й громадські позиції художника, підказані джерелами. Чинити так може тільки істинний художник.

Василь Зінкевич

 

Володя був досить енергійним, витривалим. Наші репетиції відбувались уно­чі. Він приїздив поїздом до Вижниці після деся­тої вечора, і ми співали навіть до четвертої ранку. Відтак компо­зитор їхав до Львова до медінс­титуту.

 

Марія Ісак

 

Володя з ніжністю говорив, що народна пісня – це скарбниця, в якій зберігається душа нації. Це казкова левада, на якій буяє наша мова, що носить у собі тонкощі задушевної лірики, глибини мудрості наших предків, витончений розум трудівників, розкотистий сміх, повен доброти, нищівного сарказму і веселощів травневого вітру.

Галина Івасюк

 

Володя був прекрасною людиною: щирою, доброю, людяною, товариською! А головне – він умів радіти успіхам інших.

Левко Дутківський

 

«Для мене є однозначним, що у той момент, коли вибухнув талант Івасюка, це було конче необхідно Україні. Він дав нову якість українській пісні, новий порух... Сам Івасюк зробив для України набагато більше, ніж цілі творчі спілки. Масштаб цієї постаті дорівнює Шевченковій», — зазначив Тарас Петриненко.

Завжди,

коли долає туга,

я повертаюся до твого світла

й проймаюсь голосом

співучих трав твого дитинства

і сповіддю твоєї скрипки і рояля.

Тоді моє обличчя

ледь-ледь світлішає,

мов у дитини,

що плакала занадто довго.

Михайло Івасюк – учитель, письменник, фольклорист.

 

ІІІ. Вправи на застосування й закріплення знань, умінь і навичок.

Робота з використанням комп’ютерних технологій.

Учні об’єднуються в дві  групи: 1 –  працює за комп’ютерами,

2 – працює за партами під керівництвом учителя.

  1.   1. Тести.

 

Який розділовий знак слід поставити у реченні?

Свої найкращі пісні композитор В. Івасюк написав на власні вірші «Червона рута», «Водограй», «Я піду в далекі гори», «Пісня буде поміж нас», «Аве Марія» та інші.

А). Тире.

Б). Кома.

В). Двокрапка.

 

Яке з речень вірша В. Івасюка є безсполучниковим?

А). Червону руту не шукайте

І ніжних пелюсток-вогнів.

Б). В лісах даремно не блукайте –

Ніхто цю квітку не зустрів.

В). Це символ мрійника-поета,

Вогонь душі, вогонь митця,

Що враз згорів, немов комета...

Знайдіть безсполучникові складні  речення, у яких необхідно поставити двокрапку:

А) Немовлям Володя ледь не став інвалідом у пологовому будинку медсестра, закрапуючи малятам очі, погано розраху­вала концентрацію ліків.

Б)  Від сліпоти його врятувало те  що він рефлекторно заплющив очі.

В) По щоках потекли чорні сльози  які обпалили обличчя.

Г)  Батько серед ночі повіз сина у Чернівці  де йому промили очі.

Д) Казали  хлопчик народився у сорочці... ( Галина Івасюк )

 

 У якому реченні потрібно поставити крапку з комою?

А). Щось у рути червоної запах осінній

Хоч гойдається літо в барвистім розмаю.

Б). Твоя пісня не вмерла в журнім голосінні.

А розквітла калиною в батьківськім краю.

                      В).Злітай понад плаями, «Червона руто», знов   

Буди наші думки і приспану любов

Виходить з берегів пісень наших ріка

Єднають нас усіх пісні Івасюка. ( Теодор Кукурудза )

 

 Знайдіть складне речення, яке містить підрядне означальне.

А). Осінні трави шелестять, 

Із гір біжать стрімкі потоки.

Б).  Назад немає вороття,

Та пам’ять є на довгі роки.

В). “Червона рута “й “Водограй ”

У пам’яті навік зостались,

Сади, які тобі цвіли,

Обсипались, та не зів’яли.

 

 Яке з даних речень не є безсполучниковим?

А). Чотирирічним він уже грав у дитячому оркестрі а в п'ять — узявся за скрипку.

Б). Рідні жартува­ли грати на скрипці Володя навчився швидше, ніж читати-писати.

В). У п'ятнадцять років він склав першу пісню  у шіст­надцять створив один із перших українських ВІА — ансамбль "Бу­ковинка". (Галина Івасюк)

 

 

  1.   2.  Гра «Закінчи речення».

1). Речення, яке об’єднує  за змістом та інтонаційно 2 або більше простих, називається …

2). Речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за допомогою інтонації, називається…

3). Складне речення, яке складається з головної частини і підрядної, називається …

4). Між частинами безсполучникового складного речення, які виражають одночасність, послідовність дій, ставиться …

5). Якщо зміст частин безсполучникового складного речення протиставляється або зіставляється, ставиться …

6). Двокрапка у безсполучниковому складному реченні ставиться, якщо друга частина …

 

3.1. Диктант «Тиша».

Учні в тексті розставляють пропущені розділові знаки.

 

Червона рута  найзнаменитіша пісня Володимира Івасюка яка стала символом усього найкращого  найчистішого в сучасній українській естраді. Як же вона була створена

Саме у багатющій батьковій бібліотеці юний Володя тоді ще старшокласник  натрапив на збірник коломийок  упорядкований Володимиром Гнатюком  а там   на такі рядки

Назбирала троєзілля,

Червону рутоньку,

Та й хотіла вчарувати

Мене, сиротоньку.

 

Заворожений образом червоної рути  дев’ятнадцятирічний Володя створив свою прекрасну пісню/

 

  3.2. Пояснювальний диктант                    

- Діти, давайте зараз на хвилинку  заглянемо в меморіальний музей Івасюка, який знаходиться в Чернівцях. Там є ось такі цікаві експонати: рояль,  2 скрипки.

У реченнях підкреслити ГО, розставити розділові знаки.

1.  У центрі кімнати давній австрійський рояль якому понад 100 років. Придбав інструмент Михайло Івасюк  за гонорар від роману Червоні троянди.

2. Дві скрипки це розповідь про співпрацю В. Івасюка з Софією Ротару. Перша пісня Івасюка яку виконала співачка Балада про дві скрипки.

3. Софія Ротару і нині вважає що такого композитора як Івасюк не було й немає в Україні Він тільки торкнувся струн моєї душі і вони зазвучали.

 

4. Гра «Музичні акварелі».

Робота з текстами пісень на музику Івасюка.

- Діти, зараз кожен з вас отримає пісенний текст, ви в своїх зошитах запишете назву пісні, перепишете виділене речення і зробите його синтаксичний розбір (самостійно) .

 

5. Музична хвилинка.

-                    Діти, зараз давайте запросимо на наш урок пісню.

 Після цього виконаєте таке завдання: реченням пісні знайти схеми-відповідники.

Пісня «Мальви»

1. Заснули мальви біля хати,

 Їх місяць вийшов колихати.

2. І тільки мати не засне:

Жде вона мене…

3. О мамо рідна, ти мене не  жди,

Мені в наш дім ніколи не прийти:

З мойого серця мальва поросла

І кров’ю зацвіла.

4. Не плач же, мамо, - ти ж бо не одна,

Багато мальв насіяла війна.

5. Вони шепочуть для тебе восени:

«Засни, засни, засни, засни».

 

6. Творча робота.

1 група – написати твір-мініатюру на тему: «Пісенна доля В. Івасюка».

2 група – скласти 3 складних речення про Івасюка, вказати їх вид. 

 

ІV.  Домашнє завдання.

Вправа 286 -  усно, вправи  287 – 289 (за вибором) – письмово.

 

V. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2023
Переглядів
311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку