Урок
зі смаком шоколаду
з елементами тренінгу
Тема: Складнопідрядне речення.
Мета: пояснити учням структурні відмінності складнопідрядних речень; формувати вміння визначати вид складного речення, учити працювати в групах; розвивати вміння аналізувати та визначати види речень; виховувати колективізм, естетичні смаки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація, картки, маркери та ватмани.
Даруйте всім шоколад,
І світ стане щасливішим.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Хвилинка-антисуржик.
Напишіть правильно
Опинитися в дурнях (пошитися в дурні)
Диву даєшся (не дивуєшся)
Прийшло на думку (спало на думку)
Справа в тому (річ у тім)
В кінці кінців (кінець кінцем)
Кожний раз (щоразу)
2. Бесіда.
- Яку частину мови називають сполучником?
- На які групи вони поділяються?
- Вкажіть види сполучників сурядності.
- Вкажіть види сполучників підрядності.
ІІ. Мотивація розумової діяльності.
- Прочитайте уважно епіграф.
- Про які солодощі йдеться?
- Що можете сказати про речення?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати не лише над складним реченням, а й поговоримо про улюблені солодощі кожної дитини – шоколад.
ІУ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.
А) Шоколад вперше приготували за три тисячі років до нашої ери.
Науковці стверджують, що древня цивілізація ольмеків вперше спробувала напій із какао-бобів.
- Підкресліть граматичну основу в кожному реченні.
- Як називається перше речення?
- Що можете сказати про друге речення?
(Складне речення – це…)
Б) Цивілізація індіанців майя прийшла на зміну ольмекам, які почали готувати напій із бобів какао-дерева.
Згодом цінність какао-бобів виросла на стільки, що майя почали використовувати їх у якості монет, валюти.
До наших днів дійшли історії про «шоколадних фальшивомонетників», які діставали із стручків боби, набивали їх піском, склеювали і пускали в хід.
- Підкресліть граматичну основу в кожному реченні.
- Що можна сказати про кожне із цих речень? (сполучникові й безсполучникові)
- За допомогою яких сполучників приєднуються частини речення?
Висновок.
Коментоване письмо. Розставити розділові знаки. Вказати вид кожного речення.
Переповідають що імператор ацтеків Монтесума надзвичайно полюбляв какао і споживав його до 50 чашок на день. Какао полюбляли його оспівували у піснях і легендах. Одна з них розповідає що колись серед народу жив чарівник Кветцалькоатль який посадив велику кількість какао-дерев. З плодів цих чудових дерев люди почали готувати напій який додав їм сили та мудрості. Споглядаючи на результат своєї праці Кветцалькоатль став дуже гордитися і боги покарали його за це позбавивши розуму. У безумстві чарівник зруйнував свій сад. Уціліло лише одне дерево і з того часу воно дарує людям радість.
У. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в групах.
(Завдання на картках. Інші групи виправляють, якщо допущені помилки)
Розставити розділові знаки, вказати вид речення.
Завдання для першої групи.
Історія розвитку шоколаду
Завдання для другої групи
Лікувальні властивості шоколаду
Завдання для третьої групи
Види шоколаду
Творче завдання.
УІ. Підбиття підсумків уроку.
- Чи справдились ваші очікування?
(Метод «Мікрофон»)
УІІ. Домашнє завдання.
Дібрати цікавий матеріал про шоколад, використовуючи складні речення.