8 клас
Додаток, означення, обставина як члени речення ( повторення)
повторити, узагальнити i систематизувати знання про
рек-ЕННЯ', УДОСКОНаЛйТй
ВМ1ННЯ 1 НаВћ“1Кй ДОРеЧНО ВйКОРйСТОВуваТй означення i обставини в усному та
писемному
спонукати
до поглибленого вивчення мови; за допомогою мовленневодидактичного
сприяти вихованню Haui0Ha.JIbH0T
Тип уроку: урок повторення набутих знань.
Обладнання: пцручники, схеми,
дидактичний (картки),
картки.
рСЗУЛЬТа А и. у -тН1 ПРР11 иди.ЮТЬ у 5 оМО)КУТЬ визначити в реченш
додатки, означення та обставини, розвиватимуть навички доречно використовувати
члени в усному та писемному
поглиблять вмшня поясшовати значення
вщомих смв.
Випереджувальне завдання: пригадати визначення понять:
додаток, означення, обставина.
обраний
учень- народознавець отримав завдання пояснити значення сл1в «оденки», «бинди».
Етйграф уроку. е ще люди сонш, наче сови,
А
до слова- це ..
П к; ттплм-•
уроку момент
-Доброго ранку! робочих Налаштуйтесь на серйозну
роботу. Ми пригадаемо який вивчали у 5 kJIaci. Бажаю BCiM плщно попращовати, а кожен
з вас хай побажа€
однокласшжам.
-Cka)kiTb, а чого
залежить ваш на
-У кожного з вас на € сигнальна картка. Спробуйте
визначити емотт1тлиий
стяи (Яктттп иястпуй гапнтлЙ- обипасткся каптка зеленого
похмурий- Протягом уроку ви
можете картку залежно
настрою).
опорних знань
1. Запитання до
- Що ви знаете про члени речення?
-Чим члени вц головних?
-Пригадайте, що називаеться означенням, на ki питання чим виража€ться?
- Сформулюйте визначення додатка, обставини.
- Як називаються речення, що члени?
III, навчальноТ
1 значення слова «другорядний»
пробЛЕМПЕ тт • т аппл.т
Отже, члени речення не дуже важлив{ для вираження думок? ( з використанням методу «Займи позищю»)
Спробу€мо
2. Мовний експеримент
- Наш народознавець пояснить значення смв, яка минулого уроку викликали в нас Це слова «бинди» та «зимсик>>. Але про значення цих сл1в, використовуючи лише головн1 члени речення.
- Який висновок можна зробити про роль другорядних у IV. Оголошення теми, мети уроку та 2' ИПIГРсири.
- Думаю, в kiui уроку ви зможете цю фразу або спростувати
V. Опрацювання нового
1. вчителя
Ми з вами пригадали, що в kPiM i присудка.€ й слова, яю розширюють його 3MiCT, пояснюючи 0kpeMi його члени.
У другорядш члени залежать частин мови- iMeWMk1B, тощо. Залежно в та значення члени подшяються на три групи: додатки, означення та пбот D тлитж
2. Робота з (Пентилюк M.I. мова. 8 клас) Виконання вправи 95( ст. 64) Один учень пращо€ дошки
З. Тренувальне завдання.
записують текст, визначають та члени речення. (кожен учень отримуе картку з надрукованим текстом)
Нгжна душа нашого народу бринить у Слово, оповите любов 'ю, захооить у серце i настроюе струни . дивиться муорими очима i промовляе до нас зеленою травою, яблуневою весною, червоним ociHHiM зойком клена i слова.
ПюДина onnpynyanavp наЙДоппэтир vaiuump йогп а pnngi. Вона ХПЧР рлпапл,! голосно i щиро сказати всьому свгтовг про свог• почуття i зорянг мргт. (за 1. Вихованцем)
4. Весела перерва
Вчитель зачиту€ анекдоти, усно визначають другорядш члени речення
Мати виргшила тримати сина в суворому порядку:
-Куди ти йДеш?
- Куди хочу.
- А коли вернешся?
-Куди захочу.
-Добре, негЈДнику, дивись,- Hi
секундою Чует? ( визначити обставини)
Куди йДеш?
До сусгда
uvcO :
Пити варення з чаем.
Ти, напевно, хотгв сказати: чай з варенням?
Hi, я знаю. шо говорю. Чай з военням я п 'ю вдома.
(визначиги додатки)
На уроцг малювання школярг отрииали завДання наисиювати своЕх батькјв.
Проходячи мгжряДами, вчитель зупиняеться бЈля одного учня:
-Петю, чому ти намааював своему 6ambk0Bi зелене волосся? - Тому що в мене нема лисог• фарби опопи-1У11И Оог{и-тыННЯ
5. Творча робота
•
Скласти усну про те, що
схема ( на
• Скласти речення за схемами
VI.
вивченого
1. У поданих реченнях визначте означення, 3p06iTb висновок про те, чим вони переважно виражаються.
Прислухаючись до мови старих людей, ми чуемо багато слгв-
7ьсрльо, о vvv[
ЛЬИПУОЬИИПИ. э
немов пЈДе у небуття величезний пласт
мовного багатства, яке було для наших стихјею повсякДенного побутування.
Через зовнгшню екзотику Давнјх слгв ми Доторкуемось до багатој• скарбнищ,
невичерпного Джерела, яке несе в c06i гени нашого родовоДу, що зв 'язують
минуле з сучаснши та майбутнгм. (В. Чайкгвська) 3p06iTb висновок про роль
означень у MOBi.
2.
Поширте подаш
речення якомога другорядних
члеюв ВЈтер шумгв. Дощущух. Сонце посмгхнулось.
VII. Рефлексивно- етап
1. складають використовуючи
початки фраз, на
-Я зрозумгв(ла) -Я навчився .
- Я xomiB би...
- 71 не 5Н(Ј5умш...
з учнями.
- Чи досягли ми поставлених - Що нам давалося важче?
- З якими завданнями ми впоралися
легко? З. Робота з уроку.
- А зараз звернгмо ще раз увагу на епјграф. Хто бажае
висловити свою думку щодо слЈвДмитра БЈлоуса'? ЗгоДнЈ ви з цгею фразою чи
хочете Ј7 спростувати?
4.
- За cmapaHHicmb отримуе оцгнку
-
Ще Доведеться
трохи попрацювати.
VIII. Домашн€ завдання та коментар вчителя щодо його виконання
1. Виписати уривок з украТнськоТ
народно? означення
2. Виконати вправу 96 (ст.65)
IX. Анонс наступного уроку.
-Наступного уроку ви матииете можливјсть вЈДчути себе
помилки однокиасникгв та самг оцгните свою роботу на уроцг.