Тема: Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях.
Мета: навчити учнів розрізняти повні й неповні речення, вживати тире в неповних реченнях, обґрунтовувати вживання неповних простих речень у складі складних та діалогах, розвивати увагу, пам'ять, спостережливість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: фотоілюстрація «Зимовий пейзаж», роздатковий матеріал «Односкладні речення», «Знайди пару!», дошка, підручники.
Хід уроку:
І. Настановчо-мотиваційний етап.
- День сьогодні похмурий, але ми зможемо підняти настрій, подарувавши один одному щиру посмішку та побажавши успіхів. Побажайте подумки успіхів і тим учням, які відсутні на уроці.
ІІ. Повторення раніше вивченого.
«Естафета» ( Клас ділиться на 2 команди. Кожному учню даю по реченню. Завдання: знайти граматичну основу і записати її на дошці під номером, який відповідає номеру речення. Перемагає та команда, яка швидко і правильно справилася із завданням.)
1.Люблю свій край. 2. Розуму не купиш. 3.У нашому селі будують церкву. 4. Вибрати не можна тільки Батьківщину.
1.За всіх скажу. 2.З полови хліба не спечеш. 3.Весною в селі прокидаються рано. 4.Стало весело на душі від успіхів у класі.
- Як називаються ці речення? (односкладні)
- Які ви знаєте види односкладних речень?
- Яких речень не було? (називних)
Опис фотоілюстрації називними реченнями.
(Білосніжна зима. Грудень. Засніжені дерева. Біла снігова ковдра…)
- Який вірш нещодавно вивчали? Згадайте, можливо, там теж є односкладні речення. (В. Сосюра «Любіть Україну»). Визначте вид.
ІІІ. Засвоєння нових знань.
Записати речення. Що ви помітили в другій частині речення?
Брехня стоїть на одній нозі, а правда – на двох.
Фізкультхвилинка + ЗСЗ (збагачення словникового запасу)
На дошці записую слово «компетентний». Учні пояснюють значення слова, складають з ним речення, а потім рухами голови записують це слово в повітрі.
Записати речення. Підкреслити всі члени речення. Визначити неповні речення та зробити висновок про вживання тире в неповних реченнях.
Пташка радіє весні, а дитина – матері. Готуй сани влітку, а воза – взимку.
(На парти роздаю картки з частинами речень. Кожна пара повинна поєднати 2 частини, склавши 4 прислів’я)
Пташка красна своїм пір’ям,… а соловей кінчає.
Ластівка день починає,… а людина – своїми знаннями.
Гарна мати сім’ю на ноги поставить,.. а в друге вилізе.
В одне вухо влізе,… а погана мати родину споганить.
ІУ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника, виконати впр. 208 (І, ІІ), скласти діалог на тему «Моя майбутня професія», використовуючи неповні речення (6-8 реплік).
У. Підсумок уроку.
Заповніть таблицю
Знаю |
Умію |
Потрібно попрацювати |
|
|
|