Тема уроку. Додавання раціональних чисел.
Мета уроку.
Дидактична: сформувати уявлення про зміст дії додавання раціональних чисел; вивести правило додавання раціональних чисел з однаковими та різними знаками; виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування типових задач з даної теми.
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до здобуття нових знань.
Виховна: виховувати культуру математичного мовлення та сумлінне ставлення до навчання.
Обладнання: підручник, робочий зошит, презентація, роздруковані правила та модель термометра.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Клас: 6
Рівень стандарту
Тема уроку: Додавання раціональних чисел.
Мета уроку.
Дидактична: сформувати уявлення про зміст дії додавання раціональних чисел; вивести правило додавання раціональних чисел з однаковими та різними знаками; виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування типових задач з даної теми.
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес до здобуття нових знань.
Виховна: виховувати культуру математичного мовлення та сумлінне ставлення до навчання.
Обладнання: підручник, робочий зошит, презентація, роздруковані правила та модель термометра.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Хід уроку
Етап уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Вчитель демонструє учням перезентацію. Закликає до наполегливої праці на уроці. |
Уважно слухають вчителя. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Пропонує учням усні завдання:
1. Які дії можна виконувати над числами? 2. Як називають компоненти дії додавання? 3. Які числа називаються цілими? раціональними? 4. Як називають числа, які більше нуля? А менше?
|
Дають відповіді на запитання вчителя: 1. Арифметичні дії, а саме додавання, віднімання, множення, ділення. 2. Доданок, доданок, сума — це назви чисел при додаванні. 3. Цілими числами називають натуральні числа, їм протилежні числа і число 0. Раціональними числами називають цілі числа і дробові числа. 4. Числа, які більше нуля називають додатними. Числа, які менше нуля називають від`ємними.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Мотивація навчальної діяльності |
1.Проблемне запитання: «Гілки смородини витримують температуру -19,50С, а якщо їх загартувати, то можуть витримати температуру на 580С нижчу. Яку температуру можуть витримати гілки смородини після загартування?» Для розв`язання цієї задачі нам знадобляться знання, вміння та навички, яких ми набудемо сьогодні на уроці. 2. Вчитель розповідає цікаві історичні відомості про додатні та від`ємні числа. |
Обдумують відповідь на запитання, висувають свої версії. (Орієнтовна відповідь -19,50С - 580С = 77,50С)
Уважно слухають вчителя. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Сприйняття та первинне усвідомлення нового матеріалу |
1. Вчитель пропонує учням розв`язати такі три задачі: 1. Термометр показує +3 °С. Потім температура підвищилась на 2 °С. Яку температуру показує термометр зараз? 2. Термометр показував -4 °С. Потім температура знизилась на 1 °С. Яку температуру показує термометр зараз? 3. Термометр показував 5°С. Потім температура знизилась на -6 °С. Яку температуру показує термометр зараз?
Формулює разом з школярами правила додавання раціональних чисел з однаковими та різними знаками, та правила, що з них випливають. |
Розв`язують задачі. Один учень біля дошки – інші в зошитах. 1. +3 + (+2) = 5 або +3 + (+2) = (|+3| + |+2|) = + (3 + 2)+ = 5. 2. -4 + (-1) = -5. Звернемо увагу, що -4 + (-1) = - (|-4| +|-1|) = -(4 + 1) = -5. Роблять висновок, з допомогою вчителя, що: щоб додати 2 числа з однаковими знаками, достатньо додати їх модулі і перед результатом поставити їх спільний знак.
3. 5 + (-6)=-( |-6| - |5|)= -(6-5)=-1.
Роблять висновок, з допомогою вчителя, що: щоб додати 2 числа з різними знаками, достатньо знайти модулі доданків, від більшого модуля відняти менший модуль, перед отриманим числом поставити знак доданка з більшим модулем. Правила учні записують в зошити: 1. Щоб додати два числа з однаковими знаками, треба: 1) знайти модулі доданків; 2) знайти суму модулів цих доданків; 3) перед результатом поставити їх спільний знак.
2. Щоб додати два 1) знайти модулі доданків; 2) додати модулі доданків; 3) перед отриманим числом поставити знак «—».
3. Щоб додати два 1) знайти модулі доданків; 2) від більшого модуля відняти менший модуль; 3) перед отриманим числом поставити знак доданка з більшим модулем. 4. Сума двох протилежних чисел дорівнює нулю. 5. Для будь-якого раціонального числа виконується таке: а+0=0+а=а, де а – раціональне число. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Застосування учнями знань та вмінь у стандартних умовах із метою набуття навичок |
Вчитель пропонує учням виконати тренувальні вправи: Обчисліть:
1. 110 + 120 2. -110 + (-120) 3. -107 + (-18) 4. -25 + (-50) 5. -0,5 + (-2,5) 6. -6,3 + (-4,7) 7. -20 + 20 8. 56 + 43 9. 125 + 5 10. 168 + (-0,5) 11. 48 + 35 12. 48 + (-35) 13. -56 + (-12) 14. -6 + 59 15. 3,4 + (-3,4) 16. 120,5 + 0 17. 175, 3 + (-175) 18. -45 + (-13) 19. -70 +56 20. 11 + (- 25)
|
Один учень виконує приклад біля дошки – інші в зошитах.
1. 230 2. – 230 3. – 125 4. – 75 5. – 3 6. – 11 7. 0 8. 99 9. 130 10. 167,5 11. 83 12. 13 13. – 68 14. 53 15. 0 16. 120,5 17. 0,3 18. – 58 19. – 14 20. – 14
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Підсумки уроку. Домашнє завдання.
|
Отже, сьогодні ми з вами вивели правила додавання раціональних чисел з однаковими та різними знаками; навчиися застосовувати це правило для розв`язування типових задач.
Домашня робота: № 958, № 959, № 962, № 963, |
Записують домашнє завдання.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Домашня робота (розв`язання)
№ 958 Заповніть таблицю:
№ 959 Учора температура повітря була -4 0С. Сьогодні: 1) потеплішало на 30С; 3) потеплішало на 40С;
2) похолоднішало на 30С; 4) потеплішало на 60С. 1) -4 + 3 = -1 ,отже, сьогоднішня температура -10С. 2) -4 + 4 = 0 ,отже, сьогоднішня температура 00С. 3) -4 + (-3) = -7 ,отже, сьогоднішня температура -70С. 4) -4 + 6 = 2 ,отже, сьогоднішня температура 20С. № 962 Виконайте додавання: 1) -9 + 6 = -3 2) 4 + (-1) = -3 3) -6 + 20 = 14 4) 20 + (-40) = -20 5) -2,3 + 1,4 = - 0,9 6) 1,6 + (-4,1) = - 2,5 7) -0,8 + 1 = 0,2 8) -1,8 +1,8 = 0. № 963 Виконайте додавання: 1) -7 + 12 = 5 2) 13 + (-18) = -5 3) -19 + 15 = -4 4) 40 + (-20) = 20 5) -1,7 + 3 = 1,3 6) 2,8 + (-5,5) = - 2,7 7) 5 + (-6,9) = -1,9 8) 2,7 + (-2,7) = 0.
|