Тема. Екскурс в минуле. Визначні особистості в історії України.
Мета. Дати характеристику і оцінювати гетьманів як історичних діячів, як меценатів-оборонців рідної землі; висловлювати власну оцінку історичним персоналіям; визначати їх роль в історії України; виховувати любов до історії.
Цілі:
- давати характеристику гетьманів;
- висловлювати власну оцінку;
- визначати роль гетьманів в історії України.
Тип уроку. Екскурс в минуле.
Методико-дидактичне забезпечення уроку: комп’ютерна презентація, документальні фільми історичних діячів, карта України, картки.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Повідомлення теми і цілей уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Україна – це отча земля, це рідний край, де ти народився, широкі простори, прекрасні села і міста. Тут живуть працьовиті і волелюбні люди. Заселений простір надзвичайно великий. Щоб його перетнути треба йти цілих 90 днів долаючи щодня 30 км із заходу на схід. Сьогодні ми з вами зробимо екскурс в минуле та вивчимо визначних особистостей України.
Зараз Україна готується до виборів. Різним політикам (ви бачите по телевізору) дають різні характеристики, оцінюють їх діяльність. Ми спробуємо дати характеристику та оцінити діяльність деяких українських гетьманів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. «А ви думали, що Україна так просто. Україна – це супер. Україна – це ексклюзив. По ній пройшли всі катки історії. На ній відпрацьовані всі види випробувань. Вона загартована найвищим гартом. В умовах сучасного світу їй немає ціни.»
Л. Костенко
2. Перша станція – Б. Хмельницький.
«Так хто ж він - чи зрадник чи розумний та хитрий воїн, чи захисник і Мойсей українського народу?»
М. Грушевський «Історія Русів»
Запитання 1. Як ви розумієте епіграф М. Грушевського «Історія Русів»?
Запитання 2. Розгадайте кросворд і запишіть. Перегляньте документальний фільм: «Хмельницький. Цікаві факти біографії». https://www.youtube.com/watch?v=4VZGzeY3J5A
|
Б |
о |
г |
д |
а |
н |
|||||
|
С |
у |
б |
о |
т |
і |
в |
||||
П |
р |
а |
в |
о |
с |
л |
а |
в |
я |
|
|
|
г |
е |
т |
ь |
м |
а |
н |
|
|||
|
З |
и |
н |
о |
в |
і |
й |
|
|||
Г |
а |
н |
н |
а |
|||||||
Розгадайте кросворд:
1. Назвіть ім’я гетьмана, який очолив НВВ.
2. Родовий хутір Хмельницького.
3. Релігія, яку сповідували козаки.
4. Титул, який мав Б. Хмельницький.
5. Інше ім’я Богдана Хмельницького.
6. Перша дружина Б. Хмельницького.
Фільм: «Хмельницький. Цікаві факти біографії».
https://www.youtube.com/watch?v=4VZGzeY3J5A
Підсумок завдань.
Домашнє завдання. Перегляньте фільм: «Рокове кохання Богдана Хмельницького».
3. Друга станція – Іван Виговський.
«Гетьман Іван Виговський — лицар національної ідеї.»
Роман Юрія Мушкетика "На брата брат"
Перед тим як переглянути документальний фільм про Івана Виговського і сам Гадяцький договір, який був підписаний у 1658 році між гетьманом і польським урядом, дайте відповідь на запитання: які наслідки для гетьмана та України мав Гадяцький договір?
Документальний фільм: «Іван Виговський – козацька звитяга»
https://www.youtube.com/watch?v=vOe9MchWpSI
Гадяцький договір («Гадяцька унія») - угода, укладена в 1658 р. між гетьманом І. Виговським і польським урядом у м. Гадяч.
Договір передбачав входження до складу Речі Посполитої Київщини, Брацлавщини, Чернігівщини на правах федерації. Ці землі передбачалося об'єднати у Велике князівство Руське. Українська старшина одержувала шляхетські привілеї, чисельність козацького реєстрового війська збільшувалася до 60 тисяч чоловік. Православному духівництву гарантувалася свобода богослужіння. Представники вищого православного духівництва та української шляхти одержали місця в польському сеймі. Польський сейм затвердив Гадяцький договір, але він не набув реальної сили, тому що І. Виговський був повалений у 1659 р. у ході повстання.
Підсумок.
В радянській історіографії Гадяцьку угоду трактували однозначно негативно, Виговського зображали, як людину, що продала Україну шляхетській Польщі. Але в новітній історичній науці склалися більш адекватні суперечливим реаліям тієї доби уявлення. Сучасна російська дослідниця Тетяна Таірова-Яковлева називає Гадяцький трактат феноменом думки української політичної еліти того часу: “Гадяцьку угоду можна порівняти тільки із Конституцією Пилипа Орлика. Саме так корисно і цікаво вивчати цей документ.”
На думку Н. Яковенко “Ідеї Гадяцького трактату є яскравою пам’яткою політико-правової думки свого часу, що за умов реалізації справді б мали шанс утвердити майбутнє польсько-литовсько-білорусько-української спільноти і оновити Річ Посполиту через нові форми співжиття народів”
4. Третя станція – І. Мазепа.
«Постать гетьмана Мазепи як сюжет для літератури можна поставити у ряд таких постатей, як Прометей, Мойсей, Фауст. Серед українських героїв у світі він не мав собі рівних.»
Р. Горак
Запитання 1. Ким був Іван Мазепа: зрадник чи захисник-керманич українського народу?
Документальний фільм: «Іван Мазепа.»
https://www.youtube.com/watch?v=DLrRzXOh9io
(Вільний мікрофон)
- Іван Мазепа – непересічна особа. Він був видатною особою, хоч і з багатьма вадами, що притаманні людині. Отже, він був звичайною людиною. Але те, що в кінці свого життя, здобувши слави, розкошуючи в достатку, багатстві, вирішив усе це віддати за примарну ідею звільнення України з-під ярма Росії, здобуття для рідної землі волі, підносить його над усім земним. Це – Постать, це – Герой. Чи міг би хоч хтось із наших сучасних політиків пожертвувати всім заради України? Навряд чи. Тому я глибоко поважаю Івана Мазепу саме за цей його вчинок.
Я визнаю, що Мазепа був визначною людиною, мав багато різних талантів,
а отже, посів відповідне місце в історії не лише України. Але вважаю, що
виступити проти Росії, Петра І його примусили обставини, а не стійкі
переконання, переживання за долю держави. Упродовж всього періоду
гетьманування він вірою і правдою служив царизму, одержуючи за це славу і
винагороди.
А хоч би й так. Головне те, що він намагався зробити для держави, а
значить, і для народу. Уявімо, якщо тоді Росія була переможена, історія
України рухалася б зовсім іншим шляхом, і я вважаю, далеко не гіршим. Про
це красномовно свідчить життя народу Швеції та інших скандинавських
країн.
Закріплення вивченого матеріалу.
Учні повинні записати, ким був Іван Мазепа:
Метод «Асоціативний кущ».
Український православний старанний
Шляхтич спудей
державний діяч Придворний короля
політик Іван Мазепа артилерист
меценат інтелектуал
поет гетьман поліглот
патріот службовець гетьманського уряду
5. Четверта станція – Пилип Орлик.
"Ця людина могла б стати канцлером найкращої з європейських держав, і вона б тільки прикрасила цю державу своєю діяльністю..".
Альфред Єнсен, шведський історик початку ХХ століття
5 квітня 2020 року буде відзначатися 310 років від дня написання конституції України, яку було написано у Молдові.
Пилип Орлик (1710-1714рр.) гетьман війська Запорозького та Правобережної України, гетьман України в еміграції (1714-1742 рр.). Володів 9 мовами. В уряді гетьмана Мазепи – він був писарем. Існує такий цікавий факт, що Мазепа був хресним батьком сина Пилипа Орлика. Підтримував його в намаганні створити союз за участю Польщі та Швеції для здобуття незалежності України від влади російського царя Петра І.
Запитання.1
У чому і кому присягав майбутній гетьман Пилип Орлик?
Запитання.2
Чому конституцію Пилипа Орлика можна вважати основним законом демократичної держави?
Запитання.3
Як ви ставитесь до діяльності Пилипа Орлика до діяльності України в еміграції?
ПРИСЯГА ГЕТЬМАНА ОРЛИКА
Я, Пилип Орлик, новообраний Запорозького війська гетьман, присягаю Господові Богу, славленому в святій Тройці, на тому, що, будучи обраний, оголошений і виведений на знаменитий уряд гетьманський вільними голосами, за давніми правами та звичаями військовими, за зволенням найяснішої королівської величності шведської, протектора нашого, від генеральної старшини і всього Запорозького війська тут, при боці його королівської величності, і яке біля Дніпра на Низу залишається, через посланих осіб, що ці договори й постанови, тут описані і межи мною і тим-таки Запорозьким військом узаконені й утверджені з повною порадою на акті теперішньої елекції по всіх пунктах, комматах та періодах незмінно виконувати, милість, вірність і старатливе дбання до малоросійської Вітчизни, матері нашої, про добро ЇЇ посполитим, про публічну цілість, про розширення прав та вольностей військових, скільки сили, розуму та способів стане, мати, жодних факцій не ладнати зі сторонніми державами та народами, а всередині у Вітчизні на зруйнування і хоч яке пошкодження, оголошувати усілякі підступи Вітчизні, правам та вольностям військовим, шкідливі генеральній старшині, полковникам і кому належить, обіцяю і повинність беру зберігати до вищих і заслужених у Запорозькому війську осіб пошанування й любов до всього старшого і меншого товариства, а до переступників, згідно артикулів правних, справедливість. У цьому мені. Боже, допоможи, непорочне се Євангеліє та невинна страсть Христова.
А те все підписом руки моєї власної і печаткою військовою стверджую.
Діялось у Бендері, року 1710, квітня 5 дня. Пилип Орлик, гетьман Запорозького
війська рукою власною.
Документальний фільм: «Пилип Орлик – гетьман-емігрант. Історичні етюди».
https://www.youtube.com/watch?v=3TJ7_KpR-_Y
З Конституції Пилипа Орлика": "Во ім'я Отця і Сина і Святого духа - Бога, уславленого у Святій Трійці. Нехай здійсниться задля віковічної слави і пам'яті війська запорозького і всього руського народу... Уклали саме у цей надзвичайно сприятливий для здійснення такої справи час угоду... заради відновлення і зміцнення своїх зневажених прав і вольностей. І постановили, щоб не тільки його ясновельможність за щасливого свого гетьманування свято дотримувався духу оцих угод і конституцій, про що присяг своєю честю, але щоб їх незмінно виконували й інші гетьмани - наступники того уряду у Війську Запорозькому..". Ось така собі на початку ХVIII століття президентсько-парламентська республіка!
Без прийняття "Правового укладу та конституції відносно прав і вольностей війська Запорозького" Орлик не бажав ставати гетьманом. До речі, під час її написання деякі статті виносились, як би тепер сказали, на всеукраїнський референдум. Вони передавалися із Бендер у вигляді списків, іноді у зашифрованому вигляді - аби документ, а разом із ним і вірна Орликові людина не опинилися в руках прибічників Петра Першого.
Він не міг тоді уявити, що наступна Конституція України з'явиться мало не через 300 років...
Конституція США була створена на 77 років пізніше, тому нашу конституцію можна вважати найпершою в історії.
Запитання. В якому році була прийнята конституція України? (1996)
ІV. Підсумок уроку. Підведення підсумків цілей уроку:
Вони українці – вони прославили нашу Україну.
V. Домашнє завдання. Перегляньте фільм: «Рокове кохання Богдана Хмельницького».