Тема уроку: Г.К.Андерсен "Снігова королева".
Змалювання фантастичного світу зла, розкриття зв'язку між ним та вадами людського характеру.
Мета уроку: Зацікавити учнів творчістю Г.К.Андерсена, підвести до розуміння своєрідності його творів;
розвивати творчу уяву, навички вибіркового, виразного читання та розуміння прочитаного;
виховувати почуття доброти, поваги до людей;
викликати інтерес до країни Данії, батьківщини славетного казкаря, шанобливе ставлення до культури її народу.
Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, виставка творів письменника, ілюстрації до казки, опорна схема "Образна форма уявлення біографії", музичний запис Свиридова "Заметіль", записи на дошці. Портрети перекладачів.
Тип уроку: Урок входження в казку (вивчення нового навчального матеріалу).
Структура уроку
І. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
а. Вступне слово вчителя.
б. Моделювання образної форми уявлення біографії письменника.
в. "Бібліотекар".
г. Повідомлення "Шлях казок Андерсена до українського читача".
II. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
III. Сприйняття та усвідомлення матеріалу
V. Виставлення та мотивація оцінок
Епіграф до уроку
Світ навколо нас сповнений краси.
Розплющ очі й дивись.
Г.К.Андерсен
Поміж Балтійським і Північним морями
Старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія, в ньому народжувалися і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть.
Г.К.Андерсен
Хід уроку
а. Вступне слово вчителя
Поміж Балтійським і Північним морями
Старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія,
в ньому народжувались і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть.
Г.К.Андерсен
В пам'яті скандинавського народу зберігалися уявлення про міфічні істоти. На ґрунті цих уявлень зростав талант Андерсена.
Пізніше сам казкар із вдячністю згадає свою батьківщину:
В квітучій Данії, де народився я,
Бере мій світ моє начало.
Там датською пісні мені співала,
Казки шептала матінка моя.
Тож давайте відкриємо книгу життя письменника і спробуємо за допомогою символів створити образну форму уявлення біографії
б. Моделювання образної форми уявлення
Ганс Крістіан Андерсен
(1805-1875)
Символ - умовне позначення якогось предмета, поняття або явища. На політичній карті світу цю країну позначають крапкою (символ крапки). 1805 року у старовинному містечку Оденсе народився майбутній казкар.
Ганс був єдиною дитиною в сім’ї (символ одиниці).
Батьки любили свого сина. І, незважаючи на бідність, зігрівали його теплом і ласкою.
Ганса бавив до себе театр. Він влаштовував удома ляльковий театр, створював п'єси за казками, сам вирізав ножицями з паперу костюми, декорації (символ ножиці)
Важким було життя під час навчання в гімназії. Діти глузували з нього, обзивали часом "несповна розуму". "Я почував себе гидким каченям серед самовпевнених та веселих однолітків", - писав згодом Андерсен у своїх мемуарах. Але був насправді прекрасним "лебедем" в душі і творчості (символ лебедя) 156 (символ 156) казок принесли славу письменнику. А в 50 років його визнали найкращим казкарем світу - "королем казок".
в. "Бібліотекар"
г. 1) Повідомлення "Шлях казок Г.К.Андерсена до українського читача".
З чим пов'язані такі імена: П.Грабовський, М.Загірна, О.Пілка, М.Рильський, О.Іваненко?
(Так, саме вони летять на крилах прекрасних датських лебедів, прокладаючи шлях до України).
2) Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
3) Сприйняття та усвідомлення матеріалу.
а) Історія написання казки: Над казкою "Снігова королева" письменник працював кілька років. Його зацікавив загадковий образ дівчини із льоду, героїні скандинавського фольклору. Грізна повелителька снігів забрала до своїх володінь нареченого бідної дівчини. Така ж безжалісна до людей. Снігова королева...
- А яку пору року Андерсен описував у багатьох своїх казках? Фантастичний світ зла, змальований у казці - не просто вигадка. Він виник, очевидно, із спостережень над вадами і недоліками людського характеру - недоброзичливістю, злостивістю.
Однак не так усе погано. У казці, як і в житті, більшість людей хороші. У цьому ми переконаємось, коли зустрінемось з героями казки.
б) Робота над змістом першого оповідання, в якому йде мова про дзеркало та скалки.
"Почнімо! Коли ми дійдемо до кінця цієї історії, знатимемо більше, ніж зараз..."
Як ви вже здогадалися - початок першого оповідання, в якому йде мова про дзеркало та скалки.
в) Відповіді на запитання :
(Над такими запитаннями роздумував Андерсен, коли писав оповідання)
За Андерсеном, світ - прекрасний, а доброта - безмежна.
г) Словникова робота.
- Діти, чи зустрілись ви під час читання з незнайомими словами? Як ви їх зрозуміли?
Троль - чарівна ворожа людям істота.
Скалки - маленькі гострі частинки дзеркала.
Мансарда - житлове приміщення на горищі з похилою стелею або стіною.
Ринва - труба або канавка для відведення дощової води.
Тріумфальна брама - споруда з колон та дугоподібного верху.
Миля - міра довжини.
Відлига - потепління серед зими або весни.
Присікатися - причіплюватися.
д) "Мікрофон"
е) "Художник"
є) "Режисер"
ж) "Порада-прохання"
Якою стане людина, яка втратила можливість радіти і робити людям добро? Хто зумів боротись зі злом?
На ці запитання ми знайдемо відповідь у другому оповіданні казки, яке називається "Хлопчик і дівчинка".
з) "Зустріч з казковими героями"
и) Робота з підручником.
(Розгляд ілюстрації до казки стор. 136)
і) Інсценізація уривку
"...Я посаджу її на теплу піч, і вона розтане! "
Кай і Герда люблять квіти, книги. Вони були щасливі відчувати себе частинкою природи. Та в їхньому житті з'являється Снігова королева.
ї) Читання в особах
й) "Добре - погано"
Серце хлопчика перетворюється на холодну крижину - це погано, тому що... (вбирає в себе тільки погане й бридке). Маленька Герда поспішає на допомогу - це добре, тому що... (вона дуже любить свого друга Кая).
к) "Розмова по телефону"
л) Читання "хвилькою"
Складіть діалог: (робота в групах).
1 група "Розмова з хмаринкою"
2 група "Розмова з сніжинкою"
3 група "Розмова з вітром"
4 група "Розмова з місяцем"
В народних і літературних казках природа співчуває героям.
"Буря вила і стогнала, ніби співала старовинні казки"
(Вона оплакувала Кая, який із доброго і слухняного став злим, холодним, егоїстичним).
м) "Власні почуття"
н) Робота в "групах"
1 група - опис троянди у порівнянні.
2 група - опис сніжинки у порівнянні з героями.
3 група - розповідь про троянду.
4 група - розповідь про сніжинку
( на добро відповідати... на зло відповідати..)
Доведіть, що казка "Снігова королева" - літературна.
VІ. Домашнє завдання.
Високий рівень:
а) завдання №2 стор. 144 знайти порівняння і заповнити таблицю.
б) скласти розповідь про Кая та Герду від імені мишки.
в) прочитати 3-4 опов.
Достатній рівень:
а) прочитати 3-4 опов.
б) виписати цитати для характеристики Снігової королеви.
Середній рівень:
а) прочитати 3 опов.
б) знайти ключові слова для характеристики Снігової королеви.
Низький рівень:
а) прочитати два оповідання
б) давати відповіді на запитання стор. 144