Урок на тему: "Г.К.Андерсен "Снігова королева". Змалювання фантастичного світу зла, розкриття зв'язку між ним та вадами людського характеру."

Про матеріал
Урок розвиває творчі здібності учнів, мислення, стимулює мовленнєву діяльність.
Перегляд файлу

Тема уроку: Г.К.Андерсен "Снігова королева".

Змалювання фантастичного світу зла, розкриття зв'язку між ним та вадами людського характеру.

Мета уроку: Зацікавити учнів творчістю Г.К.Андерсена, підвести до розуміння своєрідності його творів;

розвивати творчу уяву, навички вибіркового, виразного читання та розуміння прочитаного;

виховувати почуття доброти, поваги до людей;

викликати інтерес до країни Данії, батьківщини славетного казкаря, шанобливе ставлення до культури її народу.

Обладнання: портрет Г.К.Андерсена, виставка творів письменника, ілюстрації до казки, опорна схема "Образна форма уявлення біографії", музичний запис Свиридова "Заметіль", записи на дошці. Портрети перекладачів.

Тип уроку: Урок входження в казку (вивчення нового навчального матеріалу).

 

Структура уроку

І. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.

а. Вступне слово вчителя.

б. Моделювання образної форми уявлення біографії письменника.

в. "Бібліотекар".

г. Повідомлення "Шлях казок Андерсена до українського читача".

II. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

III. Сприйняття та усвідомлення матеріалу

 

  1. Історія написання казки.
  2. Робота над змістом першого оповідання.
  3. Відповіді на запитання.
  4. Словникова робота.
  5. "Мікрофон".
  6. 10002.jpg"Художник".
  7. "Режисер".
  8. "Порада-прохання".
  9. "Зустріч з казковими героями".
  10. Робота з підручником.
  11. Інсценізація уривку.
  12. Читання в особах.
  13. "Добре-погано".
  14. "Розмова по телефону".
  15. Читання "хвилькою".
  16. "Подорож з героями".
  17. "Власні почуття".
  18. Робота в групах.
    1.   10002.jpgПідсумок уроку

V. Виставлення та мотивація оцінок

  1. Диференційоване домашнє завдання

Епіграф до уроку

Світ навколо нас сповнений краси.

Розплющ очі й дивись.

                                               Г.К.Андерсен

Поміж Балтійським і Північним морями

Старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія, в ньому народжувалися і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть.

                                                 Г.К.Андерсен

 

Хід уроку

  1. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

а.  Вступне слово вчителя

Поміж Балтійським і Північним морями

Старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія,

в ньому народжувались і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть.

Г.К.Андерсен

  • Діти, а що вам відомо про Данію?
  • Чи знаєте ви, що в цій маленькій північній країні народився прекрасний казкар світу, улюбленець дітей, якого називають "королем казок" Г.К.Андерсен.
  • А хто з вас знайомився з його казками?

В пам'яті скандинавського народу зберігалися уявлення про міфічні істоти. На ґрунті цих уявлень зростав талант Андерсена.

Пізніше сам казкар із вдячністю згадає свою батьківщину:

В квітучій Данії, де народився я,

Бере мій світ моє начало.

Там датською пісні мені співала,

Казки шептала матінка моя.

Тож давайте відкриємо книгу життя письменника і спробуємо за допомогою символів створити образну форму уявлення біографії

б. Моделювання образної форми уявлення

Ганс Крістіан Андерсен

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\20004.jpg(1805-1875)

 

Символ - умовне позначення якогось предмета, поняття або явища. На політичній карті світу цю країну позначають крапкою (символ крапки). 1805 року у старовинному містечку Оденсе народився майбутній казкар.

  • Чи знаєте ви у якій родині він народився? Народився Андерсен у бідній родині чоботаря (символ чобота).

Ганс був єдиною дитиною в сім’ї (символ одиниці).

Батьки любили свого сина. І, незважаючи на бідність, зігрівали його теплом і ласкою.

Найбільшою втіхою були бабусині казки. Вона брала до рук в'язання і тішила хлопця розповідями (символ клубочка).

  • Чим іще захоплювався Андерсен?

Ганса бавив до себе театр. Він влаштовував удома ляльковий театр, створював п'єси за казками, сам вирізав ножицями з паперу костюми, декорації (символ ножиці)

  •   Де ж навчався Андерсен?

Важким було життя під час навчання в гімназії. Діти глузували з нього, обзивали часом "несповна розуму". "Я почував себе гидким каченям серед самовпевнених та веселих однолітків", - писав згодом Андерсен у своїх мемуарах. Але був насправді прекрасним "лебедем" в душі і творчості (символ лебедя) 156 (символ 156) казок принесли славу письменнику. А в 50 років його визнали найкращим казкарем світу - "королем казок".

  • А якими повідомленнями про казкаря ви б хотіли поділитися?

в. "Бібліотекар"

  • Діти, давайте завітаємо до бібліотеки і дізнаємось, які казки Андерсена чекають на вас  (Ознайомлення з виставкою казок Андерсена)

г. 1) Повідомлення "Шлях казок Г.К.Андерсена до українського читача".

З чим пов'язані такі імена: П.Грабовський, М.Загірна, О.Пілка, М.Рильський, О.Іваненко?

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\12.jpg

 

 

 

 

 

 

(Так, саме вони летять на крилах прекрасних датських лебедів, прокладаючи шлях до України).

2)   Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\20006.jpg

 

3) Сприйняття та усвідомлення матеріалу.

а) Історія написання казки: Над казкою "Снігова королева" письменник працював кілька років. Його зацікавив загадковий образ дівчини із льоду, героїні скандинавського фольклору. Грізна повелителька снігів забрала до своїх володінь нареченого бідної дівчини. Така ж безжалісна до людей. Снігова королева...

- А яку пору року Андерсен описував у багатьох своїх казках? Фантастичний світ зла, змальований у казці - не просто вигадка. Він виник, очевидно, із спостережень над вадами і недоліками людського характеру - недоброзичливістю, злостивістю.

Однак не так усе погано. У казці, як і в житті, більшість людей хороші. У цьому ми переконаємось, коли зустрінемось з героями казки.

б) Робота над змістом першого оповідання, в якому йде мова про дзеркало та скалки.

"Почнімо! Коли ми дійдемо до кінця цієї історії, знатимемо більше, ніж зараз..."

Як ви вже здогадалися - початок першого оповідання, в якому йде мова про дзеркало та скалки.

в) Відповіді на запитання :

  1. Якими стають люди, котрі втратили доброту?
  2. Чому існує зло?

(Над такими запитаннями роздумував Андерсен, коли писав оповідання)

За Андерсеном, світ - прекрасний, а доброта - безмежна.

г) Словникова робота.

- Діти, чи зустрілись ви під час читання з незнайомими словами? Як ви їх зрозуміли?

Троль - чарівна ворожа людям істота.

 

 

 

 

 

 

Скалки - маленькі гострі частинки дзеркала.

Мансарда - житлове приміщення на горищі з похилою стелею або стіною.

Ринва - труба або канавка для відведення дощової води.

Тріумфальна брама - споруда з колон та дугоподібного верху.

Миля - міра довжини.

Відлига - потепління серед зими або весни.

Присікатися - причіплюватися.

            д) "Мікрофон"

  1. Яким ви уявляєте троля?
  2. Які властивості мало дзеркало, вигадане лихою потворою?
  1.   Чому радів троль?
  2.   Хто розповідав скрізь про дивне дзеркало?
  3.   Чому дзеркало розбилось?
  4. Якого лиха завдавали людям скалки із дзеркала?

е) "Художник"

  • Діти, уявіть себе художниками.
  • То яку картину ви намалювали б?
  •      Які фарби ви підібрали? Чому?

є) "Режисер"

  •            Серед вас, я впевнена, є режисери.
  •                    Що ви хотіли б змінити в цьому оповіданні?

ж) "Порада-прохання"

  •          А хто хотів би звернутись до троля з порадою чи проханням?                              Висновок: Бачите діти, що зло всесильне, "мільйони і більйони" скалок знищують у своїх серцях добрі паростки.

Якою стане людина, яка втратила можливість радіти і робити людям добро? Хто зумів боротись зі злом?

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\60009.jpgНа ці запитання ми знайдемо відповідь у другому оповіданні казки, яке називається "Хлопчик і дівчинка".

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

з)   "Зустріч з казковими героями"

  • Хто з вас діти міг опинитись на місті Кая і Герди?
  • У вас є нагода звернутись до героїв. (Діти дають запитання героям)

и)   Робота з підручником.

(Розгляд ілюстрації до казки стор. 136)

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\60008.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Який момент історії зображений ?
  • Які рядки тексту це підтверджують?
  • Як починається розповідь про Снігову королеву? Що говорить про неї бабуся, Герда і Кай?
  • Я запрошую вас до будинку, де живуть наші герої. Послухайте їхню розмову.
  • Хто зміг би голосами героїв передати цю розмову?

           і)    Інсценізація уривку

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\60010.jpg

 

 

 

"...Я посаджу її на теплу піч, і вона розтане! "

  • Як характеризують ці слова Кая? (Турботливий, рішучий, готовий захистити Герду).

Кай і Герда люблять квіти, книги. Вони були щасливі відчувати себе частинкою природи. Та в їхньому житті з'являється Снігова королева.

  • Якою Кай побачив її вперше?
  • З чим порівнюють очі королеви?
  • А як ви розумієте слова "не було ні спокою, ні тепла

ї)    Читання в особах

  • Проаналізуйте почуття й емоції хлопчика в окремих реченнях.

й)    "Добре - погано"

Серце хлопчика перетворюється на холодну крижину - це погано, тому що... (вбирає в себе тільки погане й бридке). Маленька Герда поспішає на допомогу - це добре, тому що... (вона дуже любить свого друга Кая).

             к)    "Розмова по телефону"

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\70011.jpg

 

 

 

 

 

 

  • А хто з вас хоче допомогти Каю?
  • Спробуйте звернутись по телефону до найкращих друзів.

л)   Читання "хвилькою"

  • Уявіть собі, що ви разом з Каєм мчите серед маленьких хмаринок, ваші щічки пощипує морозець, а вітер наспівує чарівну мелодію.

Складіть діалог: (робота в групах).

1 група "Розмова з хмаринкою"

2 група "Розмова з сніжинкою"

3 група "Розмова з вітром"

4 група "Розмова з місяцем"

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\70011.jpgВ народних і літературних казках природа співчуває героям.

"Буря вила і стогнала, ніби співала старовинні казки"

  • Чому і над ким вила і стогнала буря?

(Вона оплакувала Кая, який із доброго і слухняного став злим, холодним, егоїстичним).

м)  "Власні почуття"

  •   Які символи ви спостерігали в казці?
  •   Що символізує троянда?
  •   А що, на вашу думку, символізує сніжинка?

н) Робота в "групах"

1 група - опис троянди у порівнянні.

2 група - опис сніжинки у порівнянні з героями.

3 група - розповідь про троянду.

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\80012.jpg4 група - розповідь про сніжинку

 

 

 

 

 

 

  • А кому із героїв ви хотіли б подарувати троянду? IV. Підсумок уроку
  • То якою стає людина, яка втратила можливість радіти і дарити іншим добро?
  • А що потрібно робити, щоб здолати зло?
  • А хто з вас бореться зі злом?

( на добро відповідати... на зло відповідати..)

Доведіть, що казка "Снігова королева" - літературна.

  • Чому Андерсена вважають прекрасним "лебедем" датської землі?

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\90013.jpg

 

 

 

  1.             Виставлення та мотивація оцінок.

VІ.      Домашнє завдання.

Високий рівень:

а) завдання №2 стор. 144 знайти порівняння і заповнити таблицю.

б) скласти розповідь про Кая та Герду від імені мишки.

в) прочитати 3-4 опов.

Достатній рівень:

а) прочитати 3-4 опов.

б) виписати цитати для характеристики Снігової королеви.

Середній рівень:

а) прочитати 3 опов.

б) знайти ключові слова для характеристики Снігової королеви.

Низький рівень:

а) прочитати два оповідання

б) давати відповіді на запитання стор. 144

 

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Мои рисунки\10.jpg

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
2750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку