5 клас Зарубіжна література
Урок № 35 Дата:24.01.19
Тема. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ставлення автора до своїх героїв.
Мета: поглибити в учнів поняття про автора твору, його позицію відповідно
до героїв повісті; продовжити роботу над характеристикою образів Тома
Сойєра та Гека Фінна, з’ясувати авторське ставлення до них; розвивати
навички виразного читання, усного зв'язного мовлення, уміння міркувати над
проблемами твору, визначати роль засобів художньої виразності в тексті;
розвивати в школярів естетичний смак, уміння бачити красу слова;
формувати гуманістичний світогляд учнів, їхнє позитивне ставлення до
навколишнього світу.
Обладнання: текст повісті «Пригоди Тома Сойєра», ілюстративний матеріал, комп'ютер.
Тип уроку: комбінований
Горе можна пережити наодинці, але радість – щоб пізнати її вповні – треба розділити з іншою людиною.
Марк Твен
Хід уроку
І. Організаційний момент (привітання, перевірка готовності учнів до уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
-
Перевірка домашнього завдання.
Учні вдома заповнювали діаграму Вена, створюючи порівняльну характеристику героїв повісті М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» (Том, Гек, Беккі).
-
Бесіда з учнями.
-
Що вас найбільше вразило в поведінці Тома?
-
Які його вчинки ви схвалюєте, а які засуджуєте?
-
А які вчинки Гека заслуговують на схвалення?
-
Що Гек, на вашу думку, робив неправильно?
-
Чи можна Беккі назвати позитивним персонажем? Чому?
-
Як автор ставиться до своїх героїв?
Про це ми поговоримо сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з епіграфом.
Ми вже знаємо, що авторська оцінка спрямовує читача на правильне розуміння змісту твору. Але ставлення автора до героїв автобіографічного твору слід відрізняти від незалежної оцінки. Образ автора у автобіографічному творі — художній двійник реальної особистості письменника, змодельоване ним уявлення про себе і відтворене у свідомості читача. Тож давайте з'ясуємо, як Марк Твен ставиться до своїх героїв.
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Проблемне питання.
Як автор може виражати своє ставлення до героїв твору?
Учні висловлюють свої думки, а вчитель продовжує.
-
За допомогою слів-ремарок, які можуть характеризувати не лише вчинки, а й внутрішній світ героя.
-
Засобами комічного.
-
Індивідуалізацією мовлення.
-
Специфікою поведінки.
-
Його ставленням до інших героїв твору та інших героїв до нього.
-
Наділяючи його виразними звичками, манерами, іменем, прізвищем чи прізвиськом.
-
Його ставленням до природи.
-
Речовою характеристикою.
-
Засобами психологічного аналізу (щоденники, сни, листи тощо).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Прочитати цитати і з'ясувати, яку оцінку автор дає героєві.
-
Раптом позад неї щось шурхнуло, і вона обернулася-саме вчасно, щоб схопити за полу куртки невеликого хлопчиська й не дати йому втекти.
-
- Ой, тітонько, мерщій оберніться!
Стара рвучко обернулася і про всяк випадок сторожко підібрала спідницю. А хлопчисько миттю дременув геть, видряпався на високий паркан і зник з очей.
-
Тітка Поллі з хвилину постояла розгублена, потім тихенько засміялася:
-
Ну й розбишака ж, хай йому абищо! Невже я так нічого й не навчуся?... Та боже ж мій, у цього хлопчиська і витівки щоразу інші…Та він же, сердешна дитина, син моєї покійної сестри.
-
А от Сід, Томів молодший (чи, власне, зведений) брат, на той час уже закінчив своє діло: то був слухняний хлопчик, який не любив пустощів і нікому не завдавав клопоту.
-
Том аж ніяк не був Зразковим Хлопчиком у містечку.
-
-Тітонько, а коли Сід тягає цукор, ви його не б'єте.
-
Сід, радий, що йому все сходить з рук, миттю схопив цукорницю - та ще й з такою зловтіхою, що Томові несила було терпіти. Але цукорниця вислизнула в Сіда з рук і розбилася. Том був у захваті, але здержав язика і промовчав…Ото буде втіха подивитися, як дістане по заслузі цей мазунчик…А в наступну мить сам простягся по підлозі.
-
Директор був миршавий чоловічок років тридцяти п'яти, з рудуватою цапиною борідкою і коротко підстриженим рудуватим волоссям.
-
Бідолаха (Том) нутром чув, що тут щось не те і до правди краще не докопуватись.
-
Гекльберрі був сам собі господар і робив усе, що йому заманеться. За сухої погоди він ночував на чужих ганках, а коли дощило-в порожній бочці.
-
В Тома стало зовсім кепсько на душі, і він злякався, що його вина непрощенна.
-
Тітка Поллі зовсім занепала духом, і її сиві коси геть побіліли.
-
Переглянувши уривки з кінофільму, пояснити, до якого виду авторської оцінки вдається письменник.
-
Том і Гек стають свідками вбивства на кладовищі (57 хв.)
-
Том і Гек відвідують у в'язниці Поттера (1г. 22 хв.)
-
Том свідчить на суді (1 г. 28 хв.)
-
Хлопці втікають на острів (1 г. 34 хв.)
-
Том та Беккі заблукали в печері (2 г. 34 хв.)
VІІ. Узагальнення знань.
-
Підсумкова бесіда.
До яких засобів авторської оцінки вдається письменник?
Як він ставиться до своїх героїв?
-
Вправа «Бумеранг».
Один учень починає речення і називає того, хто його продовжить.
Тітка Поллі добра жінка, бо……намагалася виховувати Тома як сина.
VІІІ. Домашнє завдання.
Стор. 172-174 читати, усно відповідати на питання, вивчити терміни.
ІХ. Підсумок уроку.