Урок на тему "Гомологи метану, їх будова, назви, фізичні властивості".

Про матеріал

Урок на тему "Гомологи метану, їх будова, назви, фізичні властивості" спрямований на продовження вивчення будови, фізичних властивостей насичених вуглеводнів, формування уявлень про гомологічні ряди, ознайомлення з номенклатурою алканів; формування вмінь знаходити спільні ознаки і властивості, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій.

Перегляд файлу

 

 

УРОК 2

Тема уроку: Гомологи метану, їх будова, назви, фізичні властивості

Мета: продовжити вивчення будови, фізичних властивостей насичених вуглеводнів,  сформувати уявлення про гомологічні ряди, ознайомити з номенклатурою алканів ; формувати вміння знаходити спільні ознаки і властивості, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці  та оцінювати результати виконаних дій;  виховувати дбайливе відношення до праці, ініціативності, наполегливості в досягненні мети.

Тип уроку: комбінований.

Нові поняття і терміни: гомологи, гомологічна різниця, гомологічний ряд.

Обладнання: роздаткові картки, набори для моделювання молекул, комп’ютер, презентація

Очікувані результати: наприкінці уроку учні мають називати перших 10 представників гомологічного ряду метану та загальну формулу алканів; складати та пояснювати електронні та структурні формули алканів; збирати моделі їх молекул; характеризувати фізичні властивості насичених вуглеводнів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

 

Експрес-опитування

 

 

 

 

 

 

  1. Охарактеризуйте будову та фізичні властивості метану.
  2. Із запропонованих моделей молекул виберіть моделі молекули метану.

 

ІІІ. Мотивація до навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку. (3-7 слайди)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

Учні отримують  завдання, пригадати особливості у прізвищах різних народів, працюють над ними протягом 3 хвилин і презентують відповіді кожної групи.

Префікси і закінчення говорять про певні спільні характеристики. Родинні відносини є і серед органічних речовин.

 

 

 

 

 

Пояснюються  значення іншомовних слів: декада, октава, нанометр, пентагон, пентаграма.

 

ІV. Сприйняття і освідомлення учнями нового навчального матеріалу. (8-14 слайди)

Під час пояснення наголошуємо на тому, що  слово «ГОМОЛОГИ» походить  від грецького “homologos”, “homos” – подібний, схожий та “logos” – слово, закон. Пригадуючи тему, звертаємо увагу, що будемо шукати подібність і схожість речовин до метану, підкреслюючи суфікс -ан.

Робота у групах

Пропонуємо учням знайти назви «родичів» метану в запропонованих етикетках лікарських та косметичних засобів:  ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ, Кармоліс, Дип Фріз, NIVEA DEODORANT, лак та пінка для волосся  WELLAFLEX тощо (додаток № 1). Це – пропан, бутан, пентан.

Використовуючи набори для моделювання молекул учні збирають моделі молекули пентану.

Збільшуючи і зменшуючи ланцюг на один-два атоми Карбону учні роблять висновок, що молекули подібні за зигзагоподібною будовою і відрізняються на одну або декілька груп –СН2–.

 

Розглянувши моделі алканів, учні можуть зробити висновок, що до кожного атома Карбону приєднано 2 атоми Гідрогену, ще 2 атоми Н знаходяться біля крайніх атомів Карбону. Таким чином учні самостійно виводять загальну формулу алканів: CnH2n+2.

 

 

Користуючись загальною формулою учні складають формули гомологів метану.

Алкани – гомологи метану


СН4  метан

С2H6  етан

C3H8  пропан

C4H10  бутан

C5H12  пентан

C6H14   гексан

C7H16  гептан

C8H18  октан

C9H20  нонан

C10H22 декан


 

 

 

 

 

 

Як називаються формули, за допомогою яких відображують будову молекул органічних речовин? (Структурні).

Напишіть структурну формулу метану. Спробуйте побудувати структурні формули етану, пропану, бутану

 

 

 

 

 

 

 

Фізичні властивості:

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.

На завершення, підкреслити, що учні самостійно «відкрили» будову і властивості гомологів метану. Побажати маленьких відкриттів щодня.

Домашнє  завдання:

§18 (Хімія. 9 клас. П.П. Попель). Виконати  завдання №174, 176 ст.116

Пошукати в яких ще косметичних  чи лікувальних засобах використовуються гомологи метану,  на яких фізичних властивостях ґрунтується це застосування або знайти цікаву інформацію «Алкани навколо нас».

Використані джерела:

1. Березан О.В. Органічна хімія: Посібник для вчителів хімії та учнів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, слухачів і викладачів підготовчих відділень вузів/ Березан О.В. – К.: Абрис, 2000.

2. Боєчко Ф.Ф. та ін. Органічна хімія: Проб. Підручник для 10 – 11 класів (шкіл) хімічних профілів та класів (шкіл) з поглибленим вивченням предмета/ Ф.Ф. Боєчко, В.М. Найдан, А.К. Грабовий. – К.: Вища школа, 2001.

3. Попель П.П. Хімія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів/ П.П. Попель, Л.С. Крикля. – К.: ВЦ «Академія», 2009.

4. Шаблон презентації [Електронний ресурс] – Режим доступу http://pedsovet.su/load/97

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

ДИП ФРІЗ

  • Міжнародна непатентована назва: Comb drug
  • Виробник: "SSL Industries Ltd" від імені "Mentholatum Co Ltd" для "Mentholatum Company Limited", Шотландія/Великобританія
  •  Лікарська форма: Спрей
  • Форма випуску: Спрей для зовнішнього застосування по 135 г (200 мл) у балончиках № 1
  • Діючі речовини: 1 балончик містить:n-пентану - 54.0 г, левоментолу - 2.7 г
  • Допоміжні речовини: диметиловий ефір, етанол
  • Фармакотерапевтична група: Різні препарати, які мають протизапальну дію.
  • Показання: Симптоматичне лікування болю у м'язах, включаючи біль у попереку, ревматичного болю, ішіасу, люмбаго, фіброзних запалень, болю від забиття, судом та розтягнень зв'язок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва: ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ 

| Міжнародна непатентована назва: Dexpanthenol

  • Виробник: "Chauvin Ankerpharm GmbH", Німеччина
  • Лікарська форма: Аерозоль
  • Форма випуску: Аерозоль по 130 г у балонах № 1
  • Діючі речовини:100г аерозолю містять декспантенолу-4.63 г
  • Допоміжні речовини: Віск рідкий, спирт цетилстеариловий емульгуючий, парафін рідкий, кислота надоцтова, вода очищена, пропан, бутан, ізобутан.
  • Фармакотерапевтична група: Група пантотенатів
  • Показання: Різні ушкодження шкіри, у тому числі садна, тріщини шкіри, асептичні післяопераційні рани, трофічні виразки, сонячні та термічні опіки, дерматози, що супроводжуються виразками та ерозіями, дефекти епітелію, пролежні.
  • Термін придатності: 3р.

NIVEA DEODORANT FRESH

  • СТРАНА-ПРОИЗВОДИТЕЛЬ: Германия.
  •  НАЗНАЧЕНИЕ: для ухода за кожей в деликатных местах и предотвращения запаха пота.
  • СОСТАВ: бутан, изобутан, денатурированный спирт, пропан, парфюмерная отдушка, пропиленгликоль, метил фенилбутанол.
  • УПАКОВКА: флакон-спрей, 150 мл.
  • ЭФФЕКТ ДЕЙСТВИЯ: антимикробные вещества, содержащиеся в дезодоранте, препятствуют развитию бактерий и предотвращают возникновение неприятного запаха. Бутан, изобутан и пропан обеспечивают спрею характерную воздушность. Денатурированный спирт является сильным антисептиком, пропиленгликоль увлажняет кожу, парфюмерная отдушка с ароматом свежести придает логическое завершение

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кармолис

  • Дозировка:  300мл
  • Форма:  спрей наружн.
  • Состав на 100г: масло японской мяты 0,3г, пропан/бутан 99,7г.
  •  Клиническая фармакология: Кармолис охлаждающий спрей оказывает успокаивающий, противовоспалительный, «охлаждающий» и сопутствующий противозудный эффекты, способствуя снижению болевых ощущений в коже. Благодаря широкому действию ментола, спрей влияет на кожные рецепторы и приводит к рефлекторному сужению сосудов кожи, уменьшению отека и красноты, которые возникают при различных травмирующих кожу воздействиях.

 

Кармолис спрей наружн. фл. 300 мл

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
2172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку