Урок на тему "Гомологи метану, їх будова, назви, фізичні властивості" спрямований на продовження вивчення будови, фізичних властивостей насичених вуглеводнів, формування уявлень про гомологічні ряди, ознайомлення з номенклатурою алканів; формування вмінь знаходити спільні ознаки і властивості, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій.
УРОК 2
Тема уроку: Гомологи метану, їх будова, назви, фізичні властивості
Мета: продовжити вивчення будови, фізичних властивостей насичених вуглеводнів, сформувати уявлення про гомологічні ряди, ознайомити з номенклатурою алканів ; формувати вміння знаходити спільні ознаки і властивості, формулювати узагальнюючі висновки, застосовувати набуті знання на практиці та оцінювати результати виконаних дій; виховувати дбайливе відношення до праці, ініціативності, наполегливості в досягненні мети.
Тип уроку: комбінований.
Нові поняття і терміни: гомологи, гомологічна різниця, гомологічний ряд.
Обладнання: роздаткові картки, набори для моделювання молекул, комп’ютер, презентація
Очікувані результати: наприкінці уроку учні мають називати перших 10 представників гомологічного ряду метану та загальну формулу алканів; складати та пояснювати електронні та структурні формули алканів; збирати моделі їх молекул; характеризувати фізичні властивості насичених вуглеводнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Експрес-опитування
ІІІ. Мотивація до навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку. (3-7 слайди)
Робота в групах
Учні отримують завдання, пригадати особливості у прізвищах різних народів, працюють над ними протягом 3 хвилин і презентують відповіді кожної групи.
Префікси і закінчення говорять про певні спільні характеристики. Родинні відносини є і серед органічних речовин.
Пояснюються значення іншомовних слів: декада, октава, нанометр, пентагон, пентаграма.
ІV. Сприйняття і освідомлення учнями нового навчального матеріалу. (8-14 слайди)
Під час пояснення наголошуємо на тому, що слово «ГОМОЛОГИ» походить від грецького “homologos”, “homos” – подібний, схожий та “logos” – слово, закон. Пригадуючи тему, звертаємо увагу, що будемо шукати подібність і схожість речовин до метану, підкреслюючи суфікс -ан.
Робота у групах
Пропонуємо учням знайти назви «родичів» метану в запропонованих етикетках лікарських та косметичних засобів: ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ, Кармоліс, Дип Фріз, NIVEA DEODORANT, лак та пінка для волосся WELLAFLEX тощо (додаток № 1). Це – пропан, бутан, пентан.
Використовуючи набори для моделювання молекул учні збирають моделі молекули пентану.
Збільшуючи і зменшуючи ланцюг на один-два атоми Карбону учні роблять висновок, що молекули подібні за зигзагоподібною будовою і відрізняються на одну або декілька груп –СН2–.
Розглянувши моделі алканів, учні можуть зробити висновок, що до кожного атома Карбону приєднано 2 атоми Гідрогену, ще 2 атоми Н знаходяться біля крайніх атомів Карбону. Таким чином учні самостійно виводять загальну формулу алканів: CnH2n+2.
Користуючись загальною формулою учні складають формули гомологів метану.
Алкани – гомологи метану
СН4 метан
С2H6 етан
C3H8 пропан
C4H10 бутан
C5H12 пентан
C6H14 гексан
C7H16 гептан
C8H18 октан
C9H20 нонан
C10H22 декан
Як називаються формули, за допомогою яких відображують будову молекул органічних речовин? (Структурні).
Напишіть структурну формулу метану. Спробуйте побудувати структурні формули етану, пропану, бутану
Фізичні властивості:
VІ. Підведення підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.
На завершення, підкреслити, що учні самостійно «відкрили» будову і властивості гомологів метану. Побажати маленьких відкриттів щодня.
Домашнє завдання:
§18 (Хімія. 9 клас. П.П. Попель). Виконати завдання №174, 176 ст.116
Пошукати в яких ще косметичних чи лікувальних засобах використовуються гомологи метану, на яких фізичних властивостях ґрунтується це застосування або знайти цікаву інформацію «Алкани навколо нас».
Використані джерела:
1. Березан О.В. Органічна хімія: Посібник для вчителів хімії та учнів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв, гімназій, слухачів і викладачів підготовчих відділень вузів/ Березан О.В. – К.: Абрис, 2000.
2. Боєчко Ф.Ф. та ін. Органічна хімія: Проб. Підручник для 10 – 11 класів (шкіл) хімічних профілів та класів (шкіл) з поглибленим вивченням предмета/ Ф.Ф. Боєчко, В.М. Найдан, А.К. Грабовий. – К.: Вища школа, 2001.
3. Попель П.П. Хімія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів/ П.П. Попель, Л.С. Крикля. – К.: ВЦ «Академія», 2009.
4. Шаблон презентації [Електронний ресурс] – Режим доступу http://pedsovet.su/load/97
Додаток 1
ДИП ФРІЗ
Назва: ПАНТЕНОЛ СПРЕЙ
| Міжнародна непатентована назва: Dexpanthenol
NIVEA DEODORANT FRESH
-
Кармолис