Урок на тему "Хімічні властивості метану та його гомологів." має на меті
ознайомити учнів з хімічними властивостями метану та його гомологів; навчити складати відповідні рівняння реакцій; установити залежність між будовою алканів та їхніми хімічними властивостями; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки; розглянути правила техніки безпеки при поводженні з вибуховими речовинами в побуті.
УРОК 3
Тема. Хімічні властивості метану та його гомологів.
Мета: ознайомити учнів з хімічними властивостями метану та його гомологів; навчити складати відповідні рівняння реакцій; установити залежність між будовою алканів та їхніми хімічними властивостями; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки; розглянути правила техніки безпеки при поводженні з вибуховими речовинами в побуті.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Обладнання й матеріали: комп'ютери або мультимедійна дошка, комп’ютерна презентація.
Очікувані результати: наприкінці уроку учні мають характеризувати хімічні властивості метану та його гомологів; ілюструвати властивості речовин рівняннями хімічних реакцій; визначати дослідним шляхом насичені вуглеводні; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою та властивостями речовин; знати та дотримуватися правил безпечного поводження з органічними речовинами.
ІІ. Активізація опорних знань учнів
Експрес-контроль
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
1. Хімічна інертність алканів.
Учні самостійно вивчають текст слайду 5.
Розповідь вчителя:
2. Взаємодія з киснем.
Учні самостійно вивчають текст слайду 7.
Перегляд відео демонстрації «Горіння метану» ( слайд 8 )
Розповідь вчителя. Суміш метану з повітрям ( 10% метану ) є вибухонебезпечною. При використанні газових плит та котлів необхідно постійно стежити за тим, щоб полум’я не згасло. З метою діагностування витоку газу, у нього додають невелику кількість одоранту – речовини з відчутним, характерним запахом.
3. Окиснення гомологів метану.
Учні самостійно вивчають текст слайду 9.
Перегляд відео демонстрації «Горіння рідких алканів» слайд 10
4. Взаємодія з галогенами.
Пояснення вчителя. Алкани — досить інертні сполуки, що пояснюється високою міцністю зв'язків С-С і С-Н. Вони взаємодіють тільки з дуже активними речовинами, наприклад, за реакцією заміщення вони взаємодіють із галогенами.
Учні самостійно вивчають текст слайду 12.
Пояснення вчителя. При реакції галогалогенування один атом галогену заміщає атом Гідрогену і входить до складу органічної молекули, а інший з'єднується з атомом Гідрогену, що заміщується, й утворює молекулу галоген оводню. В залежності від кількості галогену, що бер участь у реакції може заміщуватися різна кількість атомів Гідрогену.
Назви утворених продуктів реакції походять від назв алканів і утворюються так само, як і назви розгалуджених алканів: до карбонового ланцюга алкану приєднані замісники – атоми галогену.
5. Термічний розклад.
Пояснення вчителя. Як і для всіх органічних сполук, для алканів характерні реакції термічного розкладу.
Учні самостійно вивчають текст слайду 13.
Пояснення учителем процесу крекінгу.
6. Демонстрація розкладу парафіну.
Учні переглядають дослід на слайді 14.
7. Джерела алканів та способи їх добування ( слайд 15 )
8. Добування алканів в лабораторії І спосіб.
Учні самостійно вивчають текст слайду 16.
Пояснення вчителя. У цій реакції атоми Натрію завдяки великій хімічній активності відщеплюють атоми Хлору від молекули хлорметану й утворюють стійку сполуку - натрій хлорид. Метильні радикали, що при цьому залишаються, об'єднуються один з одним з утворенням алканів. Зверніть увагу, що в цій
реакції відбувається збільшення довжини карбонового скелета: в молекулі продукту реакції атомів Карбону більше, ніж у молекулах реагентів.
Уперше цю реакцію вивчив французький учений Шарль Вюрц, тому зараз взаємодію галогенопохідних алканів з натрієм називають реакцією Вюрца.
Якщо взяти сполуку іншого алкану з іншим галогеном, то реакції відбуватиметься аналогічно.
9. Добування алканів в лабораторії ІІ спосіб.
Перегляд відео демонстрації «Добування метану в лабораторії» ( слайд 17 )
Пояснення вчителя. Іншою відомою реакцією є метод Дюма. Він полягає в тому, що сіль органічних (карбонових) кислот прожарюють у присутності лугів. Наприклад, при прожарюванні натрій ацетату (солі оцтової кислоти) з натрій гідроксидом утворюється метан:
Зверніть увагу, що в цій реакції відбувається зменшення довжини карбонового скелета: в ланцюгу оцтової кислоти два атоми Карбону, а в продукті реакції — метані — на один атом Карбону менше
ІV. Перевірка розуміння і корекція засвоєння учнями нового матеріалу
V. Підведення підсумків уроку
Домашнє завдання: Опрацювати § 19 ( Хімія 9 кл. П.П.Попель ). Виконати завдання № 178, 180
Використані джерела: