Тема уроку: Громадянська участь у житті суспільства
Тип уроку: урок застосування вмінь та знань
Завдання: формування в учнів громадянської компетентності, враховуючи:
-
Когнітивний компонент – уміння тлумачити поняття «демократичний громадянин», «культура громадянськості», «демократизації суспільства», «активна громадянська позиція»; описувати участь демократичного громадянина у житті суспільства; висловлювати власне ставлення до важливості активної громадянської позиції;
-
Ціннісний компонент – уміння аналізувати зв’язки між рівнем життя суспільства і активною громадянською позицією громадян; висловлювати судження щодо змін у житті громади внаслідок зростання культури громадянськості;
-
Діяльнісний компонент – уміння обирати, оцінювати, програмувати і конструювати різні види діяльності, спрямовані на активну участь у житті суспільства.
Хід уроку
І. Активізація і корекція опорних знань з теми «Демократія. Демократичні інститути. Цінності демократії» у форматі бліц питань та відповідей (усно або письмово):
-
Що передбачає громадянська компетентність? (передбачає здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов'язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства);
-
Соціальний порядок забезпечується… (соціальними нормами);
-
Невтручання у особисте життя особи це… (приватність);
-
Свобода совісті – право вільного вибору світогляду – так чи ні? (так);
-
Без чого не обходиться конституціоналізм? (без конституції);
-
Демократію варто захищати бо… (вона має цінності для більшості людей);
-
Конституція це… (Основний Закон держави);
-
Громадянськість пов’язана з громадянською компетентністю – так чи ні? (так);
-
Наведіть хоча б один приклад соціальних норм. (норми моралі);
-
Громада пов’язана з певною географічною місцевістю – так чи ні? (так).
ІІ. Самостійна робота учнів: використовуючи Інтернет ресурси знайти тлумачення для термінів:
-
демократичний громадянин – здійснює постійний контроль дій влади й бере активну участь у суспільно-політичному житті не тільки під час виборів;
-
культура громадянськості – ставлення людини до держави і дій влади, що проявляються у законослухняності та критичній вимогливості;
-
демократизації суспільства – залучення громадськості до вироблення та впровадження політики (зокрема, вдосконалення виборчої системи);
-
активна громадянська позиція – здатність ініціювати зміни на користь суспільства.
ІІІ. Актуалізація набутих на попередньому етапі знань: проаналізувати дані національного опитування громадської думки щодо громадянського залучення ( стор. 117 підручника/Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В./), пов’язавши їх з відповідними термінами. При виконанні цього завдання учні мають звернути увагу на два ключових показника: 8% опитаних регулярно бере участь у зборах громади та інших громадських заходах; 43% опитаних це не цікаво. Учні вибудовують логічний ланцюжок:
-
більшість громадян не є демократичним, що означає відсутність у них відповідного рівня правосвідомості, моральності, патріотизму;
-
лише 8% громадян здатні ініціювати зміни на користь суспільства, оскільки вони займають активну громадянську позицію;
-
у більшості низький рівень культури громадянськості, а це є перешкодою для демократизації суспільства оскільки неможливо залучити більшість громадян до вироблення та впровадження державної політики.
Висновок: у проблемах суспільства винні не тільки органи державної влади, але й байдужі люди.
ІУ. Пошукова робота: визначення шляхів підвищення рівня громадянської участі у житті суспільства: учням пропонується висловити свої аргументи «за» і «проти» з приводу наступних проявів громадянської активності:
Висновок: є різні можливості для того, щоб проявити свою громадянську активність й взяти участь у вирішенні проблем життя суспільства. Вибір залежить від багатьох чинників, зокрема, й власної рішучості та сміливості.
Домашнє завдання: опрацювати інформацію на стор. 120 підручника та
висловити свою думку щодо важливості волонтерства у житті суспільства.
Дослідити волонтерську діяльність у рідному місті/селі й зробити необхідні висновки щодо її впливу на життя місцевої громади.
Оцінювання власної роботи на уроці учні здійснюють самостійно, враховуючи зауваження учителя.