ТЕМА: ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ: СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ
УРОК У 5 КЛАСІ (З ВИКОРИСТАННЯМ ІМАГОТЕРАПІЇ)
Мета: поглибити знання школярів про синоніми, антоніми й омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів, виробляти вміння й навички використання синонімів, антонімів та омонімів у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів, розрізняти омоніми, омофони, омоформи, омографи, формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати естетичні смаки, формувати психічне, духовне здоров'я.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Методичний прийом: імаготерапія (перевтілення).
Хід уроку
Слово вчителя
− Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
А тепер за парту
Всі сідайте рівно.
І до нашої роботи
Візьмемось сумлінно.
— Діти, ми продовжуємо вивчати лексичні скарби рідної мови. Однак сьогодні у нас незвичайний урок, до нас ось-ось мають завітати гості. Але вони аж ніяк не можуть дійти згоди, бо кожен вважає себе найважливішим. Це три рідні брати, і нам потрібно відгадати, хто вони, дізнатися, чому між ними виникла суперечка, і разом допомогти їм помиритися.
Заходять троє учнів у різних костюмах: 1 -й брат у костюмі із зображенням сонця й місяця; 2-й — у красивому казковому костюмі; 3-й — у костюмі із зображенням різних видів ключів.
1-й брат
Три брати жили на світі,
Був один з них працьовитий,
Ну а другий хвальковитий,
Третій був ледачий дуже.
Слухай казку про них, друже.
День і ніч брати сварились .
І ніколи не мирились.
Все, що перший будував,
Другий миттю руйнував.
Той мовчить, а той кричить,
Той хоробрий і правдивий,
Той брехливий, полохливий.
Дуже горді й незалежні,
Абсолютно протилежні.
У мові вони живуть,
їх... (антонімами) звуть.
2-й брат
Хто порівнятися може зі мною:
Я і прекрасний, чарівний, казковий,
Роблю все скоро, швидко, раптово
Є в мене хата, будинок і дім ,
І звуть мене... (синонім).
3-й брат
Розрізнити нас не кожен може —
Звуки всі і наголос в нас той же,
А приглянься: як поміж братами,
Є відмінність і між нами. (Омоніми)
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Учитель.
Ми їх впізнали — молодці. А чому ж вони брати, хто їхня матінка? Про це ми дізнаємося сьогодні на уроці. Зараз ми попросимо їх розказати про себе, та з'ясуємо, звідки походять такі цікаві їхні імена й чому між ними виникла суперечка.
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь братів
1-й брат. Моє ім'я походить від грецького «аntі» — проти, тому й маю протилежне лексичне значення. Антоніми завжди групуються парами і є однаковими частинами мови, наприклад день — ніч (показує на костюмі місяць і сонце). Антоніми вживаються під час зображення контрастних явищ, надаючи мові особливої виразності. З нашою допомогою думку можна висловити точно й дохідливо, яскраво й образно. Отже, без нас у мові обійтися неможливо.
2-й брат. Моє ім'я також походить від грецького слова: «Sіпопитоs» означає однойменний, тобто такий, що має близьке чи однакове лексичне значення , і різний звуковий склад: наприклад, чарівний, прекрасний, красивий, чудовий, казковий, захоплюючий (демонструє свій костюм). Уміле використання нас у мові робить її багатшою, барвистішою, здатною виражати найтонші відтінки думок, почуттів, переживань. Без нас мовлення було б дуже бідним, тому наша роль є надзвичайно важливою.
3-й брат. Моє ім'я також походить, з грецької мови: «hотоs» означає однаковий, тому й маємо ми однаковий звуковий склад, але різні за лексичним значення. Ось, наприклад, слово «ключ» (показує на різні зображення ключа на своєму костюмі) може мати зовсім різні лексичні значення.
У мене є ще побратими — неповні (часткові) омоніми:
● омофони — слова, що мають однакове звучання, але різні за значенням і графічним зображенням: віра (іменник від дієслова вірити) — Віра (власна назва іменника); вжиті (дієприкметник) — в житі (прийменник та іменник);
● омоформи — слова, які збігаються у вимові в деяких граматичних формах (різні частини мови): поле (іменник — лан) — поле (дієслово);
● омографи — слова, що збігаються в написанні, але різняться за вимовою, зокрема наголосом
(атлас — атлас).
Отже, нас розрізнити можна тільки в реченні, а ще слід відрізняти від багатозначних слів. Невдале вживання омонімів може спричинити двозначність
думки.
2. Гра «Упізнай героя за малюнком»
Кожен із братів показує малюнок. Потрібно визначити, що зображено на малюнку й до якої лексичної групи належать ці слова.
3. Гра «Цікаві вправи»
Учитель. Кожен із братів підготував для нас завдання. Тож потрібно довести, що воно вам цілком під силу.
1-й брат. Треба відгадати загадки, виписати антоніми, дати визначення антонімів.
1. Білі мухи налетіли, чорну землю густо вкрили. (Сніг)
2. Влітку наїдається, а взимку висипляється. (Ведмідь)
3. Вдень по небу ґуля, а вночі спочиває. (Сонце)
2-й брат. Слід виписати із вірша спільнокореневі слова й синоніми, записати у дві колонки, пояснити, чим вони відрізняються, чітко сформулювавши правило, що таке синонім.
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
― Є в ній ліс — лісок — лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак!
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль»;
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль...
3-й брат. Треба виписати й розподілити у три колонки — омоформи, омофони, омографи. На підставі правила пояснити, чому ви так вважаєте.
Я візьму легенький прут,
Пожену гусят на Прут.
Хоч купатиму не в милі,
Стануть чисті всі та милі.
Зажену їх всіх у замок
І закрию на замок.
4. Завдання «Допоможемо братам»
Учитель. Наші гості переконалися, що з їхніми завданнями ми впоралися добре. Тепер давайте спробуємо їх помирити, виконавши завдання, доведемо, що всі вони між собою зв'язані й виконують важливу функцію в нашому мовленні.
Завдання. Пригадати твори літератури, усної народної творчості, де ми зустрічали наших героїв. Назвати групу слів за значенням і з'ясувати, яку роль вони виконують у даному висловлюванні.
1) Учні називають загадки, інші відгадують їх і коментують.
2) Друг мій воду набирає, я у вирій відлітаю. (Журавель)
3) Тезко мій збудує дім, я дам воду в домі тім. (Кран)
4) З'їжджалися дочки у гості до діда;
Ось там Завірюха санчатами їде,
За нею метелиця слідом мете,
Хурделиця Хугу з собою веде.
А тільки-но вітер у полі завіє,
Як стануть на лижі Хуртеча й Завія.
Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала
Найменша — улюблена донечка Віхола.(Мороз)
5) Спить, дрімає, весни чекає. (Дерево)
6) Вдень вікно розбивається, а вночі вставляється. (Ополонка)
7) Із землі підніме й мале, а через хату не перекине й велике. (Пір'їна)
Творче завдання. Написати міні-твір, використавши різні за значенням слова, які запам'ятали під час уроку. Діти пишуть і зачитують, називаючи синоніми, антоніми, омоніми, які вони використали у своїй роботі.
Наприклад: «Хоча вночі ще прохолодно, але вдень тепле, лагідне, ніжне сонечко нагріває повітря. Із вирію повертаються ключі журавлів, а з-під каменя пробивається джерельний ключ. Це прийшла весна. Дивовижний, чудовий, незвичайний, вражаючий настрій переповнює душу».
Учитель. Діти, чи зрозуміли ви, чому ж наші гості — брати? Як називається їхня матуся? (Лексикологія)
— А мама їхня,― сховалася в ребусі.
Завдання: відгадати ребус.
IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
Брати наші помирились,
Після них слова лишились...
— Як ми зуміли помирити братів? Чим сподобався даний урок? Висловіть свої побажання нашим гостям, адже ми з ними ще зустрінемося на наступних уроках.
Підсумок підбивають гості Антонім, Синонім, Омонім, які дякують учням за активну роботу.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Правила в підручнику с. 213-228.
2. На вибір (за рівнями складності):
* написати казку про роль антонімів, синонімів, омонімів у мові;
* дібрати прислів'я, приказки, загадки, у змісті чи відгадці яких були б антоніми, синоніми, омоніми.
* скласти і записати 3 речення, у яких використати антоніми, синоніми, омоніми.
1