Працюючи над змістом твору, визначити особливості каки як чарівної, розкрити значення фантастичних елементів у творі, охарактеризувати образи головних героїв; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, висловлювати власну думку з приводу прочитаного твору і навички зв'язного мовлення школярів; виховувати повагу до самобутньої культури Китаю, неприйняття зла, почуття справедливості.
Урок зарубіжної літератури
у 5 класі
з теми:
“Китайська народна казка
“Пензлик Маляна”.
Значення фантастичних елементів”
Учительки
зарубіжної літератури
Михайлівської СЗШ І-ІІІ ст.
Шаргородського району
Вінницької області
Гарматюк Н. Ю.
Мета: працюючи над змістом твору, визначити особливості каки як
чарівної, розкрити значення фантастичних елементів у творі, охарактеризува-
ти образи головних героїв; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів,
висловлювати власну думку з приводу прочитаного твору і навички зв’язного
мовлення школярів; виховувати повагу до самобутньої культури Китаю,
неприйняття зла, почуття справедливості.
Тип уроку: поглибленого вивчення художнього твору.
Облпаднання: призентації до уроку, мультиплікаційний фільм “Пензлик
Маляна”, китайська мелодія, пано із зображення предметів та героїв казки.
Епіграф уроку: Святе мистецтво!
В пензлі чи пері
Є сила дати вічність
кожній рисі…
В. Вордсворт
І. Мотивація навчання
Учитель. Шановні учні, сьогодні ми з вами знову помандруємо до Китаю,
щоб детальніше довідатися про долю маленького, але чесного і працьовитого
хлопчика Маляна.
ІІ. Актуалізація знань
Щоб потрапити у казку до Маляна, вам потрібно буде відповісти на запитання фей-чарівниць.
Фея І. Що таке казка?
Фея ІІ. Які є види казок?
Фея І. Які казки є найдавнішими?
Фея ІІ. З яких частин складається казка?
Фея І. Що таке сюжет казки?
Фея ІІ. Що таке мандрівний сюжет твору?
Учитель. Які види мистецтва були розвинені у Китаї?
Прокоментуйте їх, переглянувши ілюстрації.
(Перегляд призентації І (слайд 2) “Витвори мистецтва Китаю”).
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Еврестична бесіда за змістом казки “Пензлик Маляна”.
(Перегляд призентації І (слайд 4))
2. Повідомлення учителя про образотворче мистецтво Китаю.
(Перегляд призентації І (слайд 5))
Стародавні китайські художники малювали тільки тушшю.
Туш – це водяна чорна або кольорова фарба для малювання і
креслення, а в країнах Сходу – ще й для письма.
Найкраща чорна туш виготовляється із сажі і клею.
У Китаї образам природи надавали символічного значення:
дракон здавна вважався символом влади;
фенікс – безсмертя;
журавель є втіленням надії на щастя, добробуту, сімейного благополуччя.
3. Визначення жанрових особливостей чарівних казок.
(Перегляд призентації ІІ (слайд 2))
Учитель. На минулому уроці ми з вами записали у зошити реалістичні риси казки “Пензлик Маляна”, сьогодні ж давайте простежимо за фантастичними елементами у творі і порівняємо їх.
Після зіставлення реального і вигаданого у казці пропоную вам дати відповідь на питання:
4. Визначення фантастичних рис казки.
Робота у зошитах з таблицею
“Реальне і фантастичне у казці “Пензлик Маляна”.
(Перегляд призентації ІІ (слайд 3))
Реальне |
Фантастичне |
|
|
Висновок У казці реальний і фантастичний світи поєднуються між собою, відображаючи дійсність і мрію – культуру і побут китайців та одвічне прагнення народу добра, краси, справедливості, добробуту, здійснення мрій. Казка належить до групи чарівних казок. |
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
5. Визначення морального уроку казки.
Робота з таблицею
“Добро і зло у казці “Пензлик Маляна”.
(Перегляд призентації ІІ (слайд 4))
Перетворення пензлика Маляна |
|
ДОБРО |
ЗЛО |
Життя.
Здійснення мрій.
Добробут .
Свобода. Журавель, який злетів – Щастя, Гармонія. |
Смерть.
Потворність .
Ненаситність.
Загибель. |
Висновок Чарівний пензлик у казці відображає істинне обличчя героїв, стає символом добра, краси, перемоги, здійснення мрій, прагнення китайського народу до справедливості. Чарівництво пензлика допомагає усвідомити, як влаштований світ, і що добро завжди перемагає зло. |
6. Характеристика образів поміщика та імператора (із цитуванням тексту твору) як втілення зла у казці.
Складання опорної схеми “Порівняльна характеристика поміщика та імператора” (кола Вена).
(Перегляд призентації ІІ (слайд 5))
7. Інсценізація діалогу між імператором та Маляном.
8. Творчий переказ фрагментів казки “Пензлик Маляна”
Робота в групах.
Кожна з творчих груп призентує предмет на пано і розповідає фрагмент казки, де присутній цей предмет або герой.
9. Перегляд фрагментів мультиплікаційного фільму “Пензлик Маляна”.
ІV. Підсумок уроку
Метод “Мікрофон”.
Закінчити речення:
V. Домашнє завдання: намалювати ілюстрацію до улюбленого епізоду казки “Пензлик Маляна”.
1