Урок зарубіжної літератури у 5 класі з теми: “Китайська народна казка “Пензлик Маляна”. Значення фантастичних елементів”

Про матеріал

Працюючи над змістом твору, визначити особливості каки як чарівної, розкрити значення фантастичних елементів у творі, охарактеризувати образи головних героїв; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, висловлювати власну думку з приводу прочитаного твору і навички зв'язного мовлення школярів; виховувати повагу до самобутньої культури Китаю, неприйняття зла, почуття справедливості.

Перегляд файлу

 

 

 

Урок зарубіжної літератури

у 5 класі

з теми:

Китайська народна казка

Пензлик Маляна.

Значення фантастичних елементів

 

 

 

 

 

 

Учительки

зарубіжної літератури

Михайлівської СЗШ І-ІІІ ст.

Шаргородського району

Вінницької області

Гарматюк Н. Ю.

Мета: працюючи над змістом твору, визначити особливості каки як

чарівної, розкрити значення фантастичних елементів у творі, охарактеризува-

ти образи головних героїв; розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів,

висловлювати власну думку з приводу прочитаного твору і навички звязного

мовлення школярів; виховувати повагу до самобутньої культури Китаю,

неприйняття зла, почуття справедливості.

Тип уроку: поглибленого вивчення художнього твору.

Облпаднання: призентації до уроку, мультиплікаційний фільм “Пензлик

Маляна, китайська мелодія, пано із зображення предметів та героїв казки.

Епіграф уроку: Святе мистецтво!

                             В пензлі чи пері

                            Є сила дати вічність

                                         кожній рисі…

                                       В. Вордсворт

 

 

 

 

 

 

 

І. Мотивація навчання

Учитель. Шановні учні, сьогодні ми з вами знову помандруємо до Китаю,

щоб детальніше довідатися про долю маленького, але чесного і працьовитого

хлопчика Маляна.

ІІ. Актуалізація знань

Щоб потрапити у казку до Маляна, вам потрібно буде відповісти на запитання фей-чарівниць.

Фея І. Що таке казка?

Фея ІІ. Які є види казок?

Фея І. Які казки є найдавнішими?

Фея ІІ. З яких частин складається казка?

Фея І. Що таке сюжет казки?

Фея ІІ. Що таке мандрівний сюжет твору?

Учитель. Які види мистецтва були розвинені у Китаї?

      Прокоментуйте їх, переглянувши ілюстрації.

(Перегляд призентації І (слайд 2) “Витвори мистецтва Китаю”).

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Еврестична бесіда за змістом казки Пензлик Маляна.

(Перегляд призентації І (слайд 4))

  • Чому мрія Маляна навчитися малювати була нездійсненною?
  • Чому хлопчик зайшов до школи?
  • Чим пояснюється поведінка учителя?
  • Що означають слова Маляна: «Хіба, коли бідний, то й малювати не дозволяється?»?
  • Чи потрібні людині гроші, щоб творити? Думку обґрунтуйте, опираючись на текст казки.
  • Чи заслужив Малян чарівного пензлика?

2. Повідомлення учителя про образотворче мистецтво Китаю.

(Перегляд призентації І (слайд 5))

Стародавні китайські художники малювали тільки тушшю.       

Туш – це водяна чорна або кольорова фарба для малювання і

креслення, а в країнах Сходу – ще й для письма.

Найкраща чорна туш виготовляється із сажі і клею.

У Китаї образам природи надавали символічного значення:

дракон здавна вважався символом влади;

феніксбезсмертя;

журавель є втіленням  надії на щастя, добробуту, сімейного благополуччя.

3. Визначення жанрових особливостей чарівних казок.

(Перегляд призентації ІІ (слайд 2))

  • Які особливості чарівних казок ви знаєте?
  • Який головний конфлікт будь-якої казки?
  • Яким зазвичай є фінал казки?
  • Які герої казки «Пензлик Маляна» виступають на боці Добра, а які зі сторони Зла?
  • До якого виду казок відноситься казкаПензлик Маляна”?

Учитель. На минулому уроці ми з вами записали у зошити реалістичні риси казки “Пензлик Маляна”, сьогодні ж давайте простежимо за фантастичними елементами у творі і порівняємо їх.

     Після зіставлення реального і вигаданого у казці пропоную вам дати відповідь на питання:

  • Для чого вигадка у казці?

4. Визначення фантастичних рис казки.

     Робота у зошитах з таблицею

Реальне і фантастичне у казці Пензлик Маляна.

(Перегляд призентації ІІ (слайд 3))

Реальне

Фантастичне

  •   Мрія хлопця навчитися малювати.
  •   Школа для дітей заможних родин та зустріч з учителем.
  •   Природа та предмети побуту Китаю, які зображує Малян.
  •   Поміщик та його маєток.
  •   Життя та побут бідних селян (на прикладі образу Маляна).
  •   Недомальовані картини на продаж.
  •   Імператорський двір з імператором, придворними та слугами.
  • Сон Маляна, який перетворює мрію юнака на дійсність.
  •   Сивобородий дідусь, що дарує чарівний предмет (є уособленням сили добра, мудрості, допомоги).
  •   Чарівний предмет, чудодійна сила якого заключається в тому, що картини, намальовані ним, оживають.
  •   Чарівні перетворення.

Висновок

У казці реальний і фантастичний світи поєднуються між собою, відображаючи дійсність і мрію – культуру і побут китайців та одвічне прагнення народу добра, краси, справедливості, добробуту, здійснення мрій. Казка належить до групи чарівних казок.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

5. Визначення морального уроку казки.

   Робота з таблицею

Добро і зло у казці Пензлик Маляна.

(Перегляд призентації ІІ (слайд 4))

 

Перетворення пензлика Маляна

ДОБРО

ЗЛО

  •   Картини природи –

Життя.

  •   Птах, що злітає –

Здійснення мрій.

  •   Реманент селянам - Допомога,

Добробут .

  •   Грубка, коржики -  Порятунок.
  •   Бамбукова драбина, баский білогривий кінь –

Свобода.

  Журавель, який злетів – Щастя, Гармонія.

  •   Лук та стріли –

 Смерть.

  •   Дракон (влада) – жаба -              Нікчемність .
  •   Фенікс (безсмертя) -            общипана курка –

Потворність .

  •   Купи золота – каміння - Жадібність.
  •   Золотий ланцюг із цеглин – удав –

Ненаситність.

  •   Море, корабель, вітер, хвилі -

Загибель.

Висновок

Чарівний пензлик у казці  відображає істинне обличчя героїв, стає символом добра, краси, перемоги, здійснення мрій, прагнення китайського народу до справедливості. Чарівництво пензлика допомагає усвідомити, як влаштований світ, і що добро завжди перемагає зло.

 

  6. Характеристика образів поміщика та імператора (із цитуванням тексту твору) як втілення зла у казці.

    Складання опорної схеми Порівняльна характеристика поміщика та імператора (кола Вена).          

(Перегляд призентації ІІ (слайд 5))

7. Інсценізація діалогу між імператором та Маляном.

8. Творчий переказ фрагментів казки Пензлик Маляна

Робота в групах.

Кожна з творчих груп призентує предмет на пано і розповідає фрагмент казки, де присутній цей предмет або герой.

9. Перегляд фрагментів мультиплікаційного фільму Пензлик Маляна.

ІV. Підсумок уроку

Метод Мікрофон.

Закінчити речення:

  • Я хочу бути схожим на Маляна, тому що…
  • Малян пережив багато випробувань, але переміг зло і кривду, тому що…

V. Домашнє завдання: намалювати ілюстрацію до улюбленого епізоду казки Пензлик Маляна.

 

1

 

docx
Додано
29 квітня 2018
Переглядів
13128
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку