Урок на тему: К.Симонов "Жди мене"

Про матеріал
Проаналізувати зміст та художню своєрідність вірша К.М. Симонова «Жди мене…»; вдосконалити навички виразного читання, критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.
Перегляд файлу

 

Тема: Поетизація високого почуття, розкриття його сутності у поезії     К.М.  Симонова  «Жди мене…»

Мета:  формування предметних компетентностей: визначити місце ліричних творів у творчому доробку К.Симонова; визначати провідні ідеї; розвивати словниковий запас, навички зв’язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати потребу у високих естетичних та гуманних цінностях.( соціальна і громадянська компетенції)

Формування ключових  компетентностей: уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно – мистецьких явищ; комунікативної: розвивати навички роботи в колективі; інформаційної: розвивати навички роботи з біографією К. М. Симонова, проаналізувати зміст та художню своєрідність вірша  К.М. Симонова  «Жди мене…»; вдосконалювати навички виразного читання, критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурної: виховувати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати кругозір школярів.

Розвивати вміння бачити та аналізувати деталі в художньому тексті;

Виховувати повагу до загальнолюдських  цінностей.

Обладнання: тексти поезії; аудіозапис авторського виконання поезії;слайди, інтерактивні плакати.

Хід уроку

Мы оба с тобою из племени,

Где если дружить – так дружить,

Где смело прошедшего времени

Не терпят в глаголе «любить».

К. М. Симонов

І. Організаційний момент.

IІ.Актуалізація опорних знань.

  •         Чи любите ви писати вірші (листи) про кохання?
  •         Що повинна відчувати людина отримуючи такі повідомлення?
  •         На що спроможне кохання?

III. Оголошення теми, мети уроку

 Сьогодні ми познайомимось з творчістю поета-фронтовика Костянтина Михайловича Симонова й спробуємо зрозуміти, яку ж «магію слів» приховує у собі його твір .

(Запис теми у зошит)

IV.  Мотивація навчальної діяльності.

  1.     Робота з епіграфом. Ах, війна, ти, війна, що ж ти підла накоїла
  2.     Учитель розповідь про лихоліття Другої світової війни
  3.     А зараз до вашої уваги пісня  на слова Булата Шалвовича Окуджави «Хлопчики» у виконанні Ю.Костенко та А.Мартинової. Учитель:
  •         Як ви розумієте слова  К. М. Симонова «…прошедшего времени\\

Не терпят в глаголе «любить»?

  •         Чи погоджуєтесь ви із твердженням поета про те, що дружба та кохання не мають минулого часу?
  •         Як ви вважаєте, яке випробування для закоханих найвідповідальніше?(вміння чекати і залишатися вірними).
  •         Як події у світовій літературі ХХ століття стали важкими випробуваннями для багатьох людей?(Події Другої світової війни).

Слово вчителя. Війна – страшна руйнівна сила, яка не жалієнікого…Як вижити на війні та не втратитипри цьому найдорогоціннішого в собі – людяності, вірності, кохання? Вірш К. М. Симонова «Жди мене» розповість нам, що робило воїнів міцнішими за сталь у часи жорстоких випробувань.

Перегляд відео – презентації на вірш Симонова «Жди меня»

Проблемне питання.

  •         Що надає ліричному герою сили, щоб вижити? При яких умовах солдати повертаються з війни?

V. Формування нових знань.

1. Повідомлення про К. М. Симонова.

2. Історія створення вірша. Повідомлення учнів.

3. Слухання поезії «Жди меня» у виконанні автора

4. Виразне читання поезії  учнями.

5. Робота з текстом.

Вірш К. М. Симонова знали напам’ять, інколи його знаходили в карманах солдатських гімнастерок.

  •         Як вигадаєте, чому поезія знайшла такий відгук у серцях мільйонів людей?(Вірш нагадує лист)
  •         Які художні світинампоказані? (свій - чужий,далекий – близький, війна – смерть).
  •         Визначте роль ліричного героя в тексті?Що придає тексту автобіографічний характер? (Герой-автор. Займенник – «мене»).
  •         Чи є в тексті час? (Нема. Воно було написане в 1941році).
  •         А зараз ми будемо формувати з вами математичну компетентність
  •         Простежте, скільки разів повторюється «жди мене»(І - 6, ІІ – 3, ІІІ -  2).

( робота зі схемами)

Построфове читання тексту. Читання І строфи.

  •         Яке символічне значення числа 6 в І строфі? (Число диявола, страх  смерті).
  •         Чому на початку війни герой-автор знаходиться у такому пригніченому стані? (Симонов почав війну в 1939 році кореспондентом на Халгін-Голі, мав уявлення що несе війна).
  •         Як герой просить чекати його? (Коли інших не чекають).
  •         Яке значення в І строфі  словосполучення «жди мене»? (Це крик душі, молитва).

Читання ІІ строфи.

  •         Як помінялась інтонація звернення ліричного героя до коханої?  (він наказує).
  •         Чому вино гірке? (від сліз; він наказує не оплакувати, не хоронити раніше часу).
  •         Яке символічне значення числа 3 у ІІ строфі? (Божий початок, а значить життя).

Читання ІІІ строфи.

  •         Чи помінявся внутрішній світ героя? ( він перестав боятися смерті).
  •         Чому люди говорять, що солдату «повезло»? (вони не чекали його, не вірили у повернення).
  •         При яких умовах солдати повертаються з війни? («Просто ты умела ждать, как никто другой»).
  •         Яке смисловезначеннямає число 2? (Це кохання, яке спроможне творити дива – врятувати, захистити воїна від куль).

 

З одного боку, думка проста й зрозуміла, з іншого, словосполучення «жди мене» звучить як заклинання «Амінь»в молитві в І строфі, наказ – ІІ строфі, в ІІІ – як гімн коханню. Гармонію душі герой знаходить у поєднанні природного (чекати, значить вірити, сподіватися, любити) та божественного початку (вірі надії, любові), що й дає цілісність всьомухудожньоготвору.

УЗАГАЛЬНЮЮЧА ЗМІСТОВА ТАБЛИЦЯ

«ЖДИ МЕНЕ» - ЦЕ  МАГІЯ СЛІВ…

І СТРОФА

«ЖДИ» (6 разів)

 

ІІ СТРОФА

«ЖДИ» (3 рази)

 

ІІІ СТРОФА

«ЖДИ» (2 рази)

 

СМЕРТЬ

ЖИТТЯ

ЛЮБОВ

минуле

теперішнє

майбутнє

«желтые дожди»,

«снега метут»,

«жара»;

«других не ждут»,

«писем не придет»,

«надоест всем…»

«не желай добра всем, кто знает наизусть,

что забыть пора»,

«пусть поверят

сын и мать»,

«пусть друзья устанут…»,

«сядут у огня, выпьют горькое вино на помин души…»,

«выпить не спеши»

«я вернусь всем смертям назло»,

«ожиданием своим ты спасла меня»

 

«Просто ты

умела ждать,

как никто другой.»

 

МОЛИТВА

НАКАЗ

ГІМН

ВІРА - НАДІЯ- ЛЮБОВ

 

Слово вчителя.

Вже понад десять років існує соціальний інтернаціональний телевізійний проект пошуку людей під назвою «Жди мене» (в Україні з 07. 02. 2007 року), за допомогою якого було знайдено більш ніж  150000 людей. Як на вашу думку, чому проект назвали саме так?

  •         Порівняйте оригінальний текст з перекладом  Юрія Гончаренка. Чи можна вважати переклад близьким до оригіналу? Чому? 
  •         Чому в 2014 році вірш К. М. Симонова пережив нову хвилю популярності у нашій країні?

Перегляд відеокліпу.  Перегляд відеоролику про героїв АТО

VІ. Узагальнення набутих знань, умінь та навичок.

- Що надало ліричному герою сили, щоб вижити?

- Чому  епіграфом стали саме ці слова?

Вірш Симонова відомий не тільки в Україні, а й за кордоном . Він перекладений різними мовами.

 Скласти сенкани до слів війна,кохання

VІІ. Домашнє завдання.

Підготувати виразне читання напам’ять одного звивчених віршів на тему дружби і кохання.

Прочитати твір «Пістрява стрічка»

docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку