Тема уроку: Капустяні,салатно-шпинатні овочі: види, хімічний склад і харчова цінність. Вимоги до якості.
Розвиваюча мета: розвити в учнів комунікабельність, вміння орієнтуватись в виробничих умовах, сприяти розумовому розвитку учнів, зростання їх спостережливості, пізнавального інтересу до теми.
Виховна мета: виховувати почуття відповідальності за професією “Кухар”.
Навчальна мета: навчити учнів послідовності обробки овочів..
Тип уроку: засвоєння нових знань
Метод проведення уроку: лекція розповідь, з використанням технологічних схем.
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
- збірник рецептур страв та кулінарних виробів;
Хід уроку:
1. Організаційна частина
- привітання;
- перевірка учнів згідно списку та готовність до уроку.
2. Актуалізація попередніх знань учнів
Вияснення бази знань учнів перед вивченням нової теми за допомогою усного опитування.
№ п/п |
Дії викладача |
Дії учнів |
Викладач ставить запитання |
Учні відповідають |
|
1 |
Скільки способів обробки картоплі ви знаєте? |
Механічний, термічний. |
2 |
Що таке калібрування ? |
Розподіл бульб за розміром |
3 |
Для чого здійснюють сульфітацію? |
Щоб картопля під час зберігання не темніла. |
4 |
Якщо корінці хрону зав’яли, що необхідно робити ? |
Замочити їх в холодній воді. |
5 |
Інулін знаходиться в овочах? |
Топінамбур, корінь цикорію |
6 |
Молоду картоплю краще обчищати… |
Під час миття |
2.2. Бліц-тестування
Викладач роздає картки опитування «Бліц-тестування» в 2-х варіантах. На кожне питання два варіанта відповіді. Учень вибирає вірну відповідь (додаток 1).
Харчова цінність капустяних овочів залежить від вмісту в них цукрів — 4-4,5 % у вигляді глюкози і фруктози, білків — 1,8-2,8 % (4,8 % у брюссельській і савойській), органічних кислот (переважно яблучна та лимонна), мінеральних речовин — 0,7-1,3 % (солі кальцію, фосфору, калію, натрію, заліза та ін.).
До складу білків капусти входить сірка, яка зумовлює запах сірководню при тепловій обробці і квашенні капусти.
Капустяні овочі є важливим джерелом вітаміну С (50-120 мг%), а також вітамінів В1, В2, РР, фолієвої кислоти, холіну. В білоголовій капусті знайдено вітамін С.
Білоголова капуста найбільш поширена серед капустяних овочів, містить 2,5 % білків, 5 % цукрів, 0,8 % мінеральних речовин, до 70 мг% вітаміну С.
Головка капусти складається з листя і внутрішнього качана. Листя щільно прилягає одне до одного. Чим щільніша головка, тим соковитіша й біліша капуста. Внутрішній качан буває різної довжини і становить 4-9 % від маси головки. Він багатий на клітковину і вважається відходом. Кулінарні властивості капусти визначаються тугістю головки і коротким внутрішнім качаном. Використовують таку капусту для квашення, тушкування, приготування салатів, борщів. Пухкі головки мають довгий внутрішній качан і позеленіле листя, в якому мало цукрів та інших харчових речовин, багато клітковини, їх використовують для приготування голубців, фарширування.
Червоноголова капуста має фіолетово-червоне забарвлення, зумовлене наявністю антоціанів. Вона багата на вітаміни, мінеральні речовини (солі натрію, калію, магнію, заліза), цукри, містить білки, ферменти, фітонциди, клітковину. За вмістом вітаміну С цей вид капусти майже вдвічі, а за вмістом каротину — в чотири рази перевершує білоголову. Використовують червоноголову капусту тільки для щ готування салатів і маринування.
Савойська капуста зовні схожа на білоголову, але має ніжне, трохи зморшкувате, ніби гофроване, кучеряве листя світло-зеленого кольору, яке утворює пуд головку. За смаком нагадує цвітну капусту. Савойська капуста містить більше азотистих і мінеральних речовин, ніж білоголова. Використовують так, як білої лову, крім квашення.
Цвітна капуста — це нерозквітле суцвіття (головка), яке складається з м'ясі тих укорочених паростків, що закінчуються зачатками бутонів. В Їжу використовують капусту з білими головками, в яких мало клітковини, багато повноцінних білків (2,5 %), вітаміну С (70 мг%). Капуста має ніжний смак, добре засвоюється є цінним дієтичним продуктом при шлунково-кишкових захворюваннях. Зеленуваті і сірі головки капусти грубі, гірчать.
Брюссельська капуста має високе стебло, на якому у пазухах листків розміщені дрібні щільні головочки (до 90 шт.) масою 8-14 г кожна, діаметром 2-6 см. Капуста характеризується підвищеним вмістом білків (4,8 %), мінеральних речовин (1,3 %), вітаміну С (120 мг%). Стимулює процес заживання ран, корисна при цукровому діабеті і серцево-судинних захворюваннях, сприяє посиленню і відновленню функцій підшлункової залози.
Листкова (пекінська) капуста. Це однолітня трав'яниста рослина. При рані посівах утворюється добре розвинена розетка листків, а при літніх формується пухка головка. Листки сидячі, з хвилястими зубчастими краями. Цей вид капусти містить великий набір вітамінів (А, В1 В2 РР та ін.) і мінеральних солей, то використовується в дієтичному харчуванні як вітамінний, загально зміцнюючий продукт, який сприяє нормалізації водно-сольового обміну в організмі. В ї використовують листя і головку сирими, вареними, тушкованими і консервованими. Салати з листків капусти дуже ніжні, без гіркоти.
Кольрабі — рослина родини капустяних. За хімічним складом близька до біг толової капусти. Кольрабі характеризується значним вмістом білкових речовин цукрів і вітаміну С, в ній багато солей фосфору, заліза, кальцію. Завдяки великому вмісту мінеральних солей і сирого білка цей вид капусти широко застосовується в дієтичному і дитячому харчуванні, корисний вагітним жінкам. У кулінарії використовують для приготування салатів, перших та других варених і тушкованих страв.(Додаток 2)
Їстівною частиною кольрабі є молоде, ніжне, потовщене стебло, що нагад велику ріпу, світло-зеленого або фіолетово-синього кольору. За смаком нагад внутрішній качан білоголової капусти, проте м'якоть значно солодша, ніжніша, соковитіша, має білий колір.
Обробка капустяних овочів. Капусту біло - , червоноголову і савойську обробляють вручну. Спочатку її сортують, видаляють забруднене, пошкоджене, пожовкле листя, а також те, що загнило, потім відрізують зовнішню частину качана і миють у ваннах. Якщо капуста пошкоджена гусінню, й розрізують і кладуть на 30 хв. у холодну підсолену воду (50-60 г солі на 1 л води) і знову промивають.
4. Обговорення нової теми
Яка хімічна речовина зумовлює запах сірководню при тепловій обробці і квашенні капусти? (сірка).
Що необхідно зробити, якщо капуста пошкоджена гусінню? (покласти у холодну солону воду на 20 хв.)
5. Підведення підсумків уроку
- відмітити кращих учнів;
- охарактеризувати недоліки в робот;
- виставити оцінки в журнал теоретичного навчання їх прокоментувати.
6. Домашнє завдання
Повторити тему уроку «Капустяні,салатно-шпинатні овочі: види, хімічний склад і харчова цінність. Вимоги до якості».
Організувати прибирання робочих місць у аудиторії.
Додаток 1
Бліц-тестування №1
1 |
Калібрування розподіл бульб за якістю. |
Так |
Ні |
2 |
Вирізають вічка в бульбах вручну |
Так |
Ні |
3 |
У червоній редиски обчищають шкірочку |
Так |
Ні |
4 |
Механічний спосіб обробки картоплі застосовують при централізованому виробництві |
Так |
Ні |
5 |
Для поліпшення смаку кулінарних виробів , їх шпигують (морквою, салом, часником, білим корінням) |
Так |
Ні |
6 |
Маса м’яса бокової та зовнішньої частини задньої ноги для тушкованого м’яса 1,5-2,5 кг |
Так |
Ні |
Бліц-тестування №2
1 |
Сортування розподіл бульб за розміром. |
Так |
Ні |
2 |
Обчищання здійснюють за допомогою картопле очисних машин. |
Так |
Ні |
3 |
У білій редиски обчищають шкірочку |
Так |
Ні |
4 |
М’ясо відбиваємо для розпушування сполучної тканини. |
Так |
Ні |
5 |
Чи можемо використовувати вирізку для варіння |
Так |
Ні |
6 |
М’ясні страви є джерелом повноцінних білків, жирів, мінеральних речовин. |
Так |
Ні |
Додаток № 2
Види капустяних овочів
1.Капуста білоголова,
2.Капуста червоноголова
3. Капуста савойська,
,
4. Капуста цвітна,
5. Капуста брюссельська
6. Капуста пекінська
Тема програми: Овочі, гриби; обробка, продукти їх переробки
Тема уроку: Тематична атестація.
Розвиваюча мета: розвити в учнів комунікабельність, вміння орієнтуватись в виробничих умовах, сприяти розумовому розвитку учнів, зростання їх спостережливості, пізнавального інтересу до теми.
Виховна мета: виховувати почуття відповідальності за професію.
Навчальна мета: навчити учнів послідовності обробки овочів..
Тип уроку: підведення підсумків по темі.
Метод проведення уроку: самостійна робота, тестування
Комплексно-методичне забезпечення уроку:
- тести;
Тести по темі: «Класифікація овочів»
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів;
г) десертних овочів.
2.Топинамбур - відноситься до …
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних овочів.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) коренеплодів.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) гарбузових овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) гарбузових овочів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) гарбузових овочів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) коренеплоди.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) коренеплодів.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) коренеплодів.
а) капустяних овочів;
б) бульбоплодів;
в) салатно – шпинатних овочів.
г) десертних.
Тести по темі: «Обробка овочів»
а) морква, буряк, кріп;
б) цибуля, хрін, часник;
в) батат; топінамбур, картопля;
г) ревінь, артишоки, спаржа.
а) фітонцидів;
б) глікозидів;
в) солоніну;
г) синігріну.
а) до 1%;
б) до 10%;
в) до 5%;
г) до 20%.
а) видалення пошкоджених овочів;
б) розподіл овочів за розміром;
в) розподіл овочів за ступенем достигання;
г) розподіл овочів за якістю.
а) видалення пошкоджених овочів;
б) розподіл овочів за розміром;
в) розподіл овочів за ступенем достигання;
г) розподіл овочів за якістю.
а) видалення пошкоджених овочів;
б) розподіл овочів за розміром;
в) розподіл овочів за ступенем достигання;
г) видалення тих частин, що мають понижену харчову цінність.
а) видалення пошкоджених овочів;
б) обробка овочів від потемніння;
в) розподіл овочів за ступенем достигання;
г) розподіл овочів за якістю.
а) при t – 4 -7 °C – 48 год;
б) при t –14 -17 °C – 48 год;
в) при t – 0 °C – 48 год;
г) при t – 20 - 25 °C – 48 год.
а) у холодній воді 2 – 3 год;
б) у холодній воді 24 год;
в) на повітрі 24 год;
г) у гарячій воді 2 -3 год.
а) під час миття у холодній воді;
б) під час миття у гарячий воді;
в) без води;
г) немає правильної відповіді.
а) її кладуть у холодну воду на 2 – 3 год;
б її кладуть у гарячу воду на 2 – 3 год);
в) її кладуть у холодну воду на 20 -30 хв;
г) її кладуть у холодну підсолену воду на 20 – 30хв .
а) кладуть у холодну воду;
б кладуть у гарячу воду;
в) кладуть у підсолену холодну воду;
г) немає правильної відповіді .
б) відрізають бадилля та обчищають шкірочку;
в) відрізають бадилля;
г) відрізають корінець.
Тести по темі: «Підготовка овочів до фарширування»
а) 5хв;
б) 1 -2 хв;
в) 10 хв;
г) 20 хв.
а) зберегти форму;
б) для видалення гіркоти;
в) зберегти колір;
г) зберегти смак.
а) 15 -20хв до напівготоності;
б) 1год до напівготовності;
в) 30 хв до готовності;
г) немає правильної відповіді.
а) варять;
б) печуть;
в) тушкують;
г) припускають.
а) нарізують навпіл;
б) нарізують на брусочки;
в)нарізують на циліндри;
г) використовують цілими.
а) нарізують навпіл;
б) нарізують на брусочки;
в)нарізують на циліндри;
г) використовують цілими.
Тести по темі: «Обробка консервованих овочів»
а) промити холодною воддою;
б) промити гарячою водою;
в) промити холодною водою з цукром;
г) немає правильної відповіді
а) її зберігають у холодній воді;
б) її зберігають у гарячий воді;
в)не зберігають, а відразу використовують;
г) зберігають у закритому посуді.
а) нарізують навпіл;
б) обчищають та нарізують;
в) не обчищають;
г) не обчищають, видаляють насіння.
а) замочують на 3 -4 год;
б) замочують на 24 год;
в)замочують н 12 год;
г) замочують на 20 -30 хв.
а) замочують на 3 -4 год;
б) замочують на 24 год;
в)замочують н 12 год;
г) не замочують.
а) горошок, цукрова кукурудза;
б) кабачки, патисони;
в) зелень;
г) не має правильної відповіді.
а) горошок, цукрова кукурудза;
б) кабачки, патисони;
в) зелень;
г) не має правильної відповіді.
а) цукор, сіль, прянощі;
б) розчин солі;
в) томати;
г) не має правильної відповіді.
а) цукор, сіль, прянощі;
б) розчин солі;
в) томати;
г) не має правильної відповіді.
а) цукор, сіль, прянощі;
б) розчин солі;
в) томати;
г) не має правильної відповіді.
Тести по темі: «Обробка грибів»
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
а) губчастих;
б) пластинчастих;
в) сумчастих;
г) не має правильної відповіді.
Слайди до теми : Класифікація овочів
№ 1
№ 2
№3
№4
№ 5
№6
№7
№8
№9
№10
№11
№12
№13