Урок з літературного читання для 3-го класу, для кращого сприймання та економії часу пропоную додатковий матеріал, розчитку, скоромовку, назви птахів, додати хвилинку-цікавинку помістити в окремі папки для кожної пари учнів.
НВК №209 «Сузір’я»
Конспект уроку літературного читання в 3 класі
КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ
ТАЄМНИЦІ.
ОКСАНА ІВАНЕНКО «СИНИЧКА».
Автор Козирєва Д.Л.
ТЕМА. КОЛИ ТВІР ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. ОКСАНА ІВАНЕНКО «СИНИЧКА» (скорочено)
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Оксани Іваненко; формувати вміння будувати усні монологічні висловлювання; учити правильно, свідомо та виразно читати прозові твори, аналізувати прочитане; самостійно визначати або приймати мету, яку ставить оавтор; розвивати зв'язне мовлення, фонематичний слух, образне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, українська мова.
Обладнання: портрет О. Іваненко, індивідуальні картки , предметні картинки із зображенням синички та зимуючих птахів; аудіозапис голосів птахів, опора схема; таблиця Шульте
Хід уроку
І. Вступна часнина
1. Організаційний момент
Встали всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
2. Перевірка домашнього завдання4
- над яким розділом ми працюємо? (казки українських письменників)
- Чим авторська казка відрізняється від народної?
- Ми читали казки про різні явища в природі, хто написав казку про осінь, яку вона має назву? (Дід Осінник»), а про зиму? « Снігуроньчина пісня» ( вірно, молодці).
3. Артикуляційні вправи
1. Дихальна гімнастика
- Поринувши у зимовий світ, уявіть на своїй долонці сніжинку, легесенько її здмухніть, а ось ще одна здмухніть її сильніше і ще сильніше.
- у Вас на партах лежать папки, розгорніть їх, підготуємось до читання:
- перша таблиця, читаємо парами стовпчики складів, самостійне читання рядків дощиком із поступовим наростанням голосу.
- на наступній сторінці пошепки швидко прочитайте слова
- вчимо скоромовку, усі разом читаємо повільно, перший ряд читає швидко, другий і третій. Самостійно 30 с. вчимо, хто готовий? Слухання 3-4 скоромовок)
Зима, зимонька зима,
Запорошена земля,
На засніженій землі,
Видно зайченят сліди
2. Складіть приказки та прислів’я, наступна сторінка у папці ( вивішую на правій дошці)
● комашок немає багато Де пташок, там. ( Де багато пташок, там немає комашок).
● пташка Яка така пісня, й. ( Яка пташка, така й пісня.)
● у небі в жмені, ніж Краще синиця журавель. (Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі).
- Що в них спільного?
- Як ви розумієте кожне висловлювання?
II. Основна частина
1. Дотекстова діяльність
1) Актуалізація опорних знань
Вправа «Шиворіт-навиворіт» (зображення впізнаних птахів вивішують на дошці).
зибляк ( зяблик) рукак (курка)
пшак ( шпак ) діник (індик)
репеліпка (перепілка) віпень (півень)
койса ( сойка ) сугак (гусак)
дзірд (дрізд) какач (качка)
чисинка ( синичка ) зеселень ( селезень )
клісо (сокіл) росока (сорока)
2. Повідомлення теми уроку.
- Так, птахи є окрасою нашого життя: забарвленням радують наш зір, а дзвінкими голосами – слух. Дуже цікаво спостерігати за поведінкою птахів. Особливо навесні, коли природа пробуджується від тривалого зимового сну, а все навколо сповнюється пташиним співом. Там радо сповіщають про своє повернення з вирію перелітні птахи, радіють кінцю зими птахи витривалі, яким удалося витримати сильні морози й великі снігопади не полишаючи рідний край. Бути спостережливими й дбайливими любителями природи радить нам українська письменниця Оксана Іваненко у своїй збірці «Лісових казок». Про це й говоритимемо сьогодні на уроці.
3. Розповідь про життєвий і творчий шлях Оксани Іваненко
Народилася Оксана Іваненко 13 квітня 1906 року в Полтаві. Її мати працювала вчителькою в дитячому притулку. Батько був редактором газети. У 6 років Оксана вже сама видавала журнал для дітей «Гриб».
З дитинства дівчинка захоплювалася літературою : «У нас була велика бібліотека, вона розміщувалась у невеличкій літній кімнаті. Бібліотека, згадує вона – це було наше володіння.
Оксана з дитинства мріяла стати вчителькою. Тому в роки Першої світової війни з великою радістю допомагала організовувати безкоштовну школу для біженців і робітників.
У 16 років Оксана почала працювати вихователькою в дошкільному дитбудинку. Тут вона почала створювати інсценівки і казки спеціально для дітей.
Першу книгу «Майка та жабка» Оксана Іваненко видала друком у 24 роки. Відтоді вийшло в світ близько 50 книжок для юних читачів. Її книга «Маленьким про великого Тараса» доступно розповідає дітям про Кобзаря, а також популяризує його поезію.
2) Підготовка учнів до сприймання казки
1. Робота із назвою казки
- про яку пташку ця загадка?
Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
І ця пташка невеличка
Називається … (синичка)
(Демонстрація зображення синички)
У казці вам зустрінуться слова, значення яких ми маємо з’ясувати до початку читання. Як ви розумієте слова спитати з острахом?
3. Первинне сприймання змісту тексту учнями
Слухання казки
4. Перевірка первинного сприймання
- Що вас найбільше вразило в цій казці?
- Який епізод казки видався радісним?
- Що з прочитаного залишилося незрозумілим?
Фізкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!
5. Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту
Словникова робота: весь стовпчик слів, читає спершу перший варіант, потім другий:
зарипіла
з’явилося
дзюрчали
зацвірінчала
1) Самостійне читання казки учнями.
Назвіть персонажів казки. Хто з них хвилювався за синичку?
2)читання казки учнями, змійкою по реченню.
3) Вибіркове читання
Вправа «Пошуковці»
4) релаксація, слухання співу синички
- з яким настроєм співала синичка?
5) Цікава інформація про синичку ( читання по черзі)
III.Заключна частина
(Діти підгодовуйте птахів узимку).
Отже, птахи – друзі людини і заслуговують на дбайливе та уважне ставлення до себе, особливо у важкий для них зимовий час.
2. Домашнє завдання
- Виразно читати казку с. 77-79, вміти розповідати про письменницю.
1