Урок на тему "Колісний рушій. Пневматичні шини. Передній міст."

Про матеріал
Сучасний урок з предмету "Будова автомобіля" з використанням інтерактивних методів навчання. Мета уроку: вивчити будову ведучих та напрямних коліс, ознайомити учнів з будовою шин та правилами їх експлуатації, вивчити будову переднього неведучого моста колісних тракторів; розвивати логічне та образне мислення; прищеплювати інтерес до обраної професії; виховувати активність, увагу, кмітливість
Перегляд файлу

План уроку теоретичного навчання на тему

 "Колісний рушій. Пневматичні шини. Передній міст."

 

Тема програми. Ходова частина та механізми керування тракторів

Тема уроку. Колісний рушій. Пневматичні шини. Передній міст.

Мета уроку: вивчити будову ведучих та напрямних коліс, ознайомити учнів з будовою шин та правилами їх експлуатації, вивчити будову переднього неведучого моста колісних тракторів; розвивати логічне та образне мислення; прищеплювати інтерес до обраної професії; виховувати активність, увагу, кмітливість

Тип уроку: комбінований

Методи уроку: словесні (розповідь, пояснення, бесіда), наочні (ілюстрування, демонстрування), інтерактивні (асоціативний кущ, незакінчені речення)

Матеріально-технічне забезпечення: підручники А. Ф. Головчук «Трактори», В. А. Гречуха «Трактор. Будова та експлуатація», плакати, трактори МТЗ-80, Т-150-К, ДТ-75,   Т-150, картки-завдання, комп’ютер, презентація.

Норма часу: 2 години

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Привітання

2. Перевірка присутності учнів

3. Перевірка готовності учнів до уроку

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Опитування учнів методом «Асоціативний кущ» (слайд 2)

Вчитель визначає тему, над якою проводитиметься робота «Ходова частина трактора» , а учні згадують все, що виникає в їхній пам’яті з цієї теми (призначення, основні частини, прохідність трактора, колія та база колісного трактора, просвіти: дорожній, агротехнічний)

  1.     Фронтальне опитування за схемою «Типи остовів» (слайд 3)
  1.     Індивідуальна робота частини учнів за картками-завданнями

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (повідомлення теми і завдань уроку)

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу

1. Призначення та будова ведучих та напрямних коліс (слайд 4)

Колісний рушій служить для перекочування трактора. У ролі рушія у колісних тракторів застосовують напрямні і ведучі колеса з пневматичними шинами. Такі колеса добре амортизують поштовхи та удари, чим забезпечують можливість підвищення швидкості ру­ху трактора. Пневматичні шини, маючи значні розміри і невеликий внутрішній тиск, деформуються, внаслідок чого їх опорна поверхня збільшується. Це поліпшує зчеплення коліс з грунтом і зменшує їх буксування. Навантаження на задні і передні колеса більшості тракторів, за винятком Т-150К і К-700, розподіляється нерівно­мірно. Задні колеса сприймають 70...75%, передні колеса — ЗО...25% загальної ваги трактора.

Для зменшення витрат потужності на перекочування задні ко­леса, за винятком коліс тракторів типу Т-150К і К-700, мають більші діаметри і ширину, ніж передні. Внаслідок цього тиск на грунт зменшується, прохідність трактора поліпшується, зменшу­ються витрати потужності на самоперекочування, а відповідно зро­стає тягова потужність трактора.

Колеса, на які через трансмісію передається крутний момент від колінчастого вала двигуна, називаються ведучими. Ко­леса, за допомогою яких змінюють напрямок руху трактора, назива­ють напрямними..

Для зручності класифікації ко­лісних тракторів за ходовою части­ною прийнято колісну формулу, яка складається з двох цифр, з'єднаних між собою буквою К. Перша цифра означає загальне число коліс трак­тора, друга — число ведучих коліс. Універсальні — це просапні тракто­ри з чотирма колесами, з яких 2 ведучі (позначається 4К2), а якщо у такого трактора всі колеса ведучі, то позначення буде 4К4.

Будову колеса показати на слайді та записати

2. Будова шин та їх маркування (слайд 5-6)

На передніх і задніх колесах тракторів різних марок застосову­ються пневматичні шини, які відрізняються розмірами та внутріш­нім тиском.

На бічній поверхні кожної покришки позначено основні розміри; товарний знак, або назву заводу-виготівника; модель по­кришки; серійний номер.

Основні розміри покришки мають метричне або дюймове по­значення. Наприклад: 72-665; 15.5К-38; 16.9К-30. Перша цифра - ширина профілю шини, мм або дюйм; друга — посадочний діаметр шини, обід колеса, в мм або дюймах; К — умовний знак шини з радіальним напрямом ниток корду. Серійний номер шини має ско­рочене позначення заводу-виготівника, місяць і рік виготовлення та номер покришки.

Наприклад, Д 10 03974320 розшифровується так: Д — Дніпро­петровський шинний завод, 10 — жовтень, 03 — рік виготовлення покришки, потім — номер покришки. На боковинах покришок трак­торних шин додатково вказується число шарів корду, знак напряму обертання, найбільше допустиме навантаження на шину, допусти­мий мінімальний і максимальний внутрішній тиск.

Пневматичні шини складаються з двох частин — покришки і камери.

Покришка складається із каркаса, подушкового ша­ру (брекера), протектора, двох бортів, дротяних кілець.

Каркас—основна частина покришки. Його виготовляють з кількох шарів міцного корду—особливого виду тканини із кручених ниток бавовни, віскози, капрону.

У шинах які називають діагональними, нитки корду лежать під кутом одна до одної, а в радіальних шинах—паралель­но.

Число шарів корду в каркасі від 4 до 18 залежить від наванта­ження, на яке розраховується пневматична шина.

Подушковий шар (брекер) з гуми або гумового корду захищає каркас від поштовхів і ударів.

Протектор призначений для зчеплення покришки з дорогою. Гума протектора міцна і стійка до стирання.

Для кращого зчеплення з ґрунтом на поверхні протектора веду­чих коліс виготовлено грунтозачепи.

Борти — жорсткі частини покришки, призначені для закріп­лення покришки на ободі колеса.

Камера — це замкнута кільцева трубка з еластичної гуми товщи­ною 1,5...5 мм, залежно від розмірів покришки.

Через вентиль, встановлений в камері, накачують або випуска­ють стиснуте повітря.

Вентиль складається з корпуса і золотника, звер­ху закривається ковпачком.

3. Правила експлуатації шин (слайд 7)

Від тиску повітря в пневматичній шині залежить її дов­говічність.

Підпружна дія пневматичної шини залежить від навантаження на неї і внутрішнього тиску повітря. Нормальний тиск — це тиск, рекомендований заводом-виготівником, забезпечує найвигіднішу деформацію шини в період роботи трактора, зменшує руйнуван­ня ниток каркасу і забезпечує добре зчеплення колеса з ґрунтом. Від підвищення тиску шина стає чутливішою до ударів і порізів на перешкодах, прискорює процес утомленості каркасу, що призводить до його передчасного розриву. При цьому погіршується зчеплення колеса з ґрунтом. Знижений тиск збільшує підпружність і деформацію шини і каркас швидко вихо­дить з ладу, зчеплення з дорогою на твердому ґрунті погіршується. Тому, залежно від виду роботи трактора і його марки, необхідно змінювати і величину внутрішнього тиску в шинах.

4. Будова та дія переднього неведучого моста трактора МТЗ – 80 (слайд 8)

Передній міст трактора залеж­но від призначення може мати різні конструкції. Найбільше роз­повсюдження мають мости з регу­люючою колією коліс, які встанов­люються на універсально-просап­них тракторах.

Такий міст складається із труб­частої балки 1  і двох по­воротних кулаків 2, в яких роз­міщено осі 3 поворотних цапф 4. Трубчаста балка шарнірно з'єднана з вушками переднього бруса осто­ва трактора.

Щоб збільшити стійкість трактора при його русі і полегши­ти керування ним, колеса встановлюють не перпендикулярно до опорної площини, а під певни­ми кутами.

Кути встановлення передніх коліс (слайд 9):

а — кут, який утворює розвал коліс (1,5...4°), необхідній для по­яви осьової сили Р, яка притискує маточину колеса до внутрішньо­го підшипника та розвантажує зовнішній підшипник переднього колеса і гайку його кріплення від осьових зусиль;

β — кут поперечного нахилу осі цапфи (0...60) разом з кутом а зменшують відстань X між продовженням осі 3 цапфи і точкою до­тику коліс з ґрунтом, що полегшує поворот колеса. Наявність кута β при повороті коліс в той чи інший бік зумовлює деяке підняття передньої осі трактора. При цьому, під дією сили тяжіння трактора, колеса прагнуть повернутися в початкове положення;

у — кут поздовжнього нахилу цапфи (3...120). Таке розміщення осі збільшує стійкість коліс при прямолінійному русі трактора.

5. Конструктивні особливості переднього неведучого моста тракторів

    ЮМЗ-6, Т-25 (слайд 10-11)

Показати на слайді

6. Підвіска (слайд  12)

Підвіска – це сукупність пристроїв для пружного з’єднання остова з рушієм. Вона пом’якшує поштовхи, які сприймаються рушієм від нерівностей ґрунту і дороги, забезпечуючи необхідну плавність ходу машини.

За характером взаємодії коліс і кузова під час руху трактора всі підвіски поділяються на залежні і незалежні

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Фронтальне опитування за методом «Незакінчені речення» (слайд 13)

Закінчити речення:

  1.     «У ролі рушія в колісних тракторах застосовують …»
  2.     «Колесо складається з …»
  3.     «Тиск в шинах коліс змінюється в залежності від …»
  4.     «Колія тракторів змінюється такими способами …»
  5.     «Я зрозумів, що …»

 

VI. Підсумок уроку

1. Виставлення оцінок

2. Відповіді на запитання учнів

 

VII. Домашнє завдання (слайд 14)

Вивчити за конспектом та підручником А. Ф. Головчук «Трактори» с. 209-215

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
20 грудня 2022
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку