Тема програми. Ходова частина та механізми керування тракторів
Тема уроку. Колісний рушій. Пневматичні шини. Передній міст.
Мета уроку: вивчити будову ведучих та напрямних коліс, ознайомити учнів з будовою шин та правилами їх експлуатації, вивчити будову переднього неведучого моста колісних тракторів; розвивати логічне та образне мислення; прищеплювати інтерес до обраної професії; виховувати активність, увагу, кмітливість
Тип уроку: комбінований
Методи уроку: словесні (розповідь, пояснення, бесіда), наочні (ілюстрування, демонстрування), інтерактивні (асоціативний кущ, незакінчені речення)
Матеріально-технічне забезпечення: підручники А. Ф. Головчук «Трактори», В. А. Гречуха «Трактор. Будова та експлуатація», плакати, трактори МТЗ-80, Т-150-К, ДТ-75, Т-150, картки-завдання, комп’ютер, презентація.
Норма часу: 2 години
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Привітання
2. Перевірка присутності учнів
3. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Опитування учнів методом «Асоціативний кущ» (слайд 2)
Вчитель визначає тему, над якою проводитиметься робота «Ходова частина трактора» , а учні згадують все, що виникає в їхній пам’яті з цієї теми (призначення, основні частини, прохідність трактора, колія та база колісного трактора, просвіти: дорожній, агротехнічний)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (повідомлення теми і завдань уроку)
ІV. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Призначення та будова ведучих та напрямних коліс (слайд 4)
Колісний рушій служить для перекочування трактора. У ролі рушія у колісних тракторів застосовують напрямні і ведучі колеса з пневматичними шинами. Такі колеса добре амортизують поштовхи та удари, чим забезпечують можливість підвищення швидкості руху трактора. Пневматичні шини, маючи значні розміри і невеликий внутрішній тиск, деформуються, внаслідок чого їх опорна поверхня збільшується. Це поліпшує зчеплення коліс з грунтом і зменшує їх буксування. Навантаження на задні і передні колеса більшості тракторів, за винятком Т-150К і К-700, розподіляється нерівномірно. Задні колеса сприймають 70...75%, передні колеса — ЗО...25% загальної ваги трактора.
Для зменшення витрат потужності на перекочування задні колеса, за винятком коліс тракторів типу Т-150К і К-700, мають більші діаметри і ширину, ніж передні. Внаслідок цього тиск на грунт зменшується, прохідність трактора поліпшується, зменшуються витрати потужності на самоперекочування, а відповідно зростає тягова потужність трактора.
Колеса, на які через трансмісію передається крутний момент від колінчастого вала двигуна, називаються ведучими. Колеса, за допомогою яких змінюють напрямок руху трактора, називають напрямними..
Для зручності класифікації колісних тракторів за ходовою частиною прийнято колісну формулу, яка складається з двох цифр, з'єднаних між собою буквою К. Перша цифра означає загальне число коліс трактора, друга — число ведучих коліс. Універсальні — це просапні трактори з чотирма колесами, з яких 2 ведучі (позначається 4К2), а якщо у такого трактора всі колеса ведучі, то позначення буде 4К4.
Будову колеса показати на слайді та записати
2. Будова шин та їх маркування (слайд 5-6)
На передніх і задніх колесах тракторів різних марок застосовуються пневматичні шини, які відрізняються розмірами та внутрішнім тиском.
На бічній поверхні кожної покришки позначено основні розміри; товарний знак, або назву заводу-виготівника; модель покришки; серійний номер.
Основні розміри покришки мають метричне або дюймове позначення. Наприклад: 72-665; 15.5К-38; 16.9К-30. Перша цифра - ширина профілю шини, мм або дюйм; друга — посадочний діаметр шини, обід колеса, в мм або дюймах; К — умовний знак шини з радіальним напрямом ниток корду. Серійний номер шини має скорочене позначення заводу-виготівника, місяць і рік виготовлення та номер покришки.
Наприклад, Д 10 03974320 розшифровується так: Д — Дніпропетровський шинний завод, 10 — жовтень, 03 — рік виготовлення покришки, потім — номер покришки. На боковинах покришок тракторних шин додатково вказується число шарів корду, знак напряму обертання, найбільше допустиме навантаження на шину, допустимий мінімальний і максимальний внутрішній тиск.
Пневматичні шини складаються з двох частин — покришки і камери.
Покришка складається із каркаса, подушкового шару (брекера), протектора, двох бортів, дротяних кілець.
Каркас—основна частина покришки. Його виготовляють з кількох шарів міцного корду—особливого виду тканини із кручених ниток бавовни, віскози, капрону.
У шинах які називають діагональними, нитки корду лежать під кутом одна до одної, а в радіальних шинах—паралельно.
Число шарів корду в каркасі від 4 до 18 залежить від навантаження, на яке розраховується пневматична шина.
Подушковий шар (брекер) з гуми або гумового корду захищає каркас від поштовхів і ударів.
Протектор призначений для зчеплення покришки з дорогою. Гума протектора міцна і стійка до стирання.
Для кращого зчеплення з ґрунтом на поверхні протектора ведучих коліс виготовлено грунтозачепи.
Борти — жорсткі частини покришки, призначені для закріплення покришки на ободі колеса.
Камера — це замкнута кільцева трубка з еластичної гуми товщиною 1,5...5 мм, залежно від розмірів покришки.
Через вентиль, встановлений в камері, накачують або випускають стиснуте повітря.
Вентиль складається з корпуса і золотника, зверху закривається ковпачком.
3. Правила експлуатації шин (слайд 7)
Від тиску повітря в пневматичній шині залежить її довговічність.
Підпружна дія пневматичної шини залежить від навантаження на неї і внутрішнього тиску повітря. Нормальний тиск — це тиск, рекомендований заводом-виготівником, забезпечує найвигіднішу деформацію шини в період роботи трактора, зменшує руйнування ниток каркасу і забезпечує добре зчеплення колеса з ґрунтом. Від підвищення тиску шина стає чутливішою до ударів і порізів на перешкодах, прискорює процес утомленості каркасу, що призводить до його передчасного розриву. При цьому погіршується зчеплення колеса з ґрунтом. Знижений тиск збільшує підпружність і деформацію шини і каркас швидко виходить з ладу, зчеплення з дорогою на твердому ґрунті погіршується. Тому, залежно від виду роботи трактора і його марки, необхідно змінювати і величину внутрішнього тиску в шинах.
4. Будова та дія переднього неведучого моста трактора МТЗ – 80 (слайд 8)
Передній міст трактора залежно від призначення може мати різні конструкції. Найбільше розповсюдження мають мости з регулюючою колією коліс, які встановлюються на універсально-просапних тракторах.
Такий міст складається із трубчастої балки 1 і двох поворотних кулаків 2, в яких розміщено осі 3 поворотних цапф 4. Трубчаста балка шарнірно з'єднана з вушками переднього бруса остова трактора.
Щоб збільшити стійкість трактора при його русі і полегшити керування ним, колеса встановлюють не перпендикулярно до опорної площини, а під певними кутами.
Кути встановлення передніх коліс (слайд 9):
а — кут, який утворює розвал коліс (1,5...4°), необхідній для появи осьової сили Р, яка притискує маточину колеса до внутрішнього підшипника та розвантажує зовнішній підшипник переднього колеса і гайку його кріплення від осьових зусиль;
β — кут поперечного нахилу осі цапфи (0...60) разом з кутом а зменшують відстань X між продовженням осі 3 цапфи і точкою дотику коліс з ґрунтом, що полегшує поворот колеса. Наявність кута β при повороті коліс в той чи інший бік зумовлює деяке підняття передньої осі трактора. При цьому, під дією сили тяжіння трактора, колеса прагнуть повернутися в початкове положення;
у — кут поздовжнього нахилу цапфи (3...120). Таке розміщення осі збільшує стійкість коліс при прямолінійному русі трактора.
5. Конструктивні особливості переднього неведучого моста тракторів
ЮМЗ-6, Т-25 (слайд 10-11)
Показати на слайді
6. Підвіска (слайд 12)
Підвіска – це сукупність пристроїв для пружного з’єднання остова з рушієм. Вона пом’якшує поштовхи, які сприймаються рушієм від нерівностей ґрунту і дороги, забезпечуючи необхідну плавність ходу машини.
За характером взаємодії коліс і кузова під час руху трактора всі підвіски поділяються на залежні і незалежні
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Фронтальне опитування за методом «Незакінчені речення» (слайд 13)
Закінчити речення:
VI. Підсумок уроку
1. Виставлення оцінок
2. Відповіді на запитання учнів
VII. Домашнє завдання (слайд 14)
Вивчити за конспектом та підручником А. Ф. Головчук «Трактори» с. 209-215