Тема. Комедія Івана Карпенка-Карого «Мартин Боруля», її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя.
Мета. Формувати компетентності: предметні: знати зміст п’єси «Мартин Боруля»; розповідати про історичну основу твору; визначати головний конфлікт твору, проблематику п’єси; визначати жанр драматичного твору; розкривати «секрет» тривалого сценічного життя;
ключові : визначати проблеми, порушені у творі, розуміти їх актуальність для сучасного життя; висловлювати судження про духовні й матеріальні цінності; розуміти специфіку виражальних засобів театрального мистецтва;
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання. Портрет письменника, виставка його творів, кінофільм «Мартин Боруля», мультимедійна презентація, кроссенс «Образна система трагікомедії «Мартин Боруля».
І.Організаційний момент
Як колосочок зростає з маленького пшеничного зернятка, так і шлях до знань починається з роботи на уроці. Тому я бажаю вам успіху і натхнення.
І.Франко схилявся перед талантом І.Карпенка-Карого, великого майстра драматичної творчості. «Обняти такий широкий горизонт,- писав І.Франко,- заселити його таким множеством живих дюдських типів міг тільки першорядний поетичний талант й великий обсерватор людського життя».
Звідки ж бралися сюжети його п’єс? Як створювалися живі, динамічні характери персонажів?
ІІ. Цілепокладання.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку; визначення очікуваних результатів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне запитання: чи завжди відмова від свого “Я” заради мрій про зміну соціального становища задовольняє духовні потреби людини?
Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
Щоб пригадати жанри драматичного твору, учні доповнюють терміни їх визначеннями.
1. Драма - |
А) це драматичний твір, у якому відображається смішне і потворне в житті, висміюються негативні риси людей та соціальні вади. |
2. Трагедія - |
Б) це один із 3 основних родів літератури (крім епосу та лірики), в основу якого покладено соціальний і побутовий конфлікт. |
3. Трагікомедія - |
В) драматичний твір, в основу якого покладено дуже гострий, непримиримий і життєво важливий для певної епохи конфлікт, що провадить до поразки, часто й загибелі героя; виникла у Стародавній Греції. |
4. Комедія - |
Г) драматичний жанр, якому властиві риси одночасно і трагедії, і комедії. |
ІІІ. Цілереалізація.
1.Ознайомлення з історією написання твору (випереджувальне завдання).
Батько І. Карпенка-Карого, Карпо Адамович, за походженням був зубожілим шляхтичем, якого імперська влада після приєднання правобережних українських земель до Росії позбавила станового привілею, змусивши йменуватись міщанином, «доказывающим дворянство».
Для Карпа Адамовича це «доказування» дворянського титулу стало чи не сенсом усього життя, тоді як діти дивилися на марні батькові клопоти з іронією. Дружина І. Карпенка-Карого Софія Віталіївна згадувала про те, як Карпо Адамович затіяв судову справу про визнання роду Тобілевичів дворянським: «і все, здається, було вже зовсім готове, коли раптом хтось із писарів довідався, що в давніх паперах Тобілевич, а в нових Тобелевич, — і в дворянстві відмовили. Батько мало не заслаб з горя. Зібрав докупи всі права, герб, грамоту, зв’язав наглухо мотузкою і заховав на самий спід скрині…». Цікавою була реакція старшого Тобілевича на п’єсу «Мартин Боруля»: «Через багато літ, коли давня залежність і бідність згадувались як тяжкий сон, прочитав Іван батькові свою комедію «Мартин Боруля», старий слухав, а врешті з німим докором погрозив синові пальцем, а в очах було повно сліз. У цій комедії він пізнав себе, своє колишнє горе».
2 Загальна характеристика твору «Мартин Боруля».
-Який літературний рід, жанр?
- Який характер комедії?
- Які прошарки населення відображені у творі?
- Визначте час дії.
-Який літературний напрям твору?
- Визначте тему твору.
-Яку ідею закладено автором? Що засуджує?
3.Майстерня літературного критика (оформлення схеми «Загальна ха-
рактеристика твору»).
4.Робота над змістом твору «Мартин Боруля».
Сюжетний ланцюжок комедії І Карпенка-Карого «Мартин Боруля»
Завдання: за подними ілюстраціями відтворіть сюжет твору І Карпенка-Карого «Мартин Боруля»
5.Читання фрагментів комедії в особах. Бесіда за прочитаним.
-Діалог між Мартином Борулею та Омельком.
Яке враження справляє Омелько?Як веде себе Мартин Боруля?
- Діалог між Мартином Борулею та Степаном.
Який спосіб життя веде в місті Степан? Як він сприймає батькові поради?
- Діалог між Мартином Борулею та Палажкою.
Як спілкується Мартин Боруля з дружиною, про що це свідчить?Якою постає перед читачем Палажка?
6 . Кінозала (перегляд відеофрагментів, зіставлення з текстом твору).
Розмова Гервасія Гуляницького з Мартином про сватання Миколи з Марисею.
-Якими є ці персонажі?
- Як розуміти вислів «Щабльові дворяни- ось хто вони з Борулею»?
-Чи вдало, на вашу думку, дібрані актори?
7. Робота в групах:
1 група. Розглянути кроссенс «Образна система трагікомедії І.Карпенка –Карого «Мартин Боруля»та впізнати персонажів (Додаток 1).
2 група. Визначити проблеми, які порушуються у творі, з поданих на картках.
-проблема людської гідності, усвідомлення того, що щастя не в чині або посаді;
-проблема праці, як духовної потреби і джерела матеріального статку;
-проблема батьків і дітей;
-проблема кохання і сімейного щастя.
3 група. Визначити композицію комедії, встановивши відповідність.
1. Експозиція |
А. Домовленість Борулі із повіреним Трандалєвим про апеляцію щодо визнання Мартина дворянином. |
2. Зав’язка |
Б. Знайомство з родиною Мартина Борулі. |
3. Кульмінація |
В. Мартин Боруля спалює папери про дворянство. |
4. Розв’язка |
Г. Відмова у дворянстві. |
|
Д. Приїзд жениха Націєвського, його втеча із заручин, помста Борулі |
Відповідь: 1Б, 2А, 3Г, 4В
4 група. Визначити конфлікт у творі. (На прикладі образу головного героя, Мартина Борулі, І.Карпенко-Карий розкриває конфлікт здорової народної моралі з «манією» дворянства, породжений відстоюванням своєї людської гідності. Автор до мінімуму звів роль комедійної інтриги, віддавши перевагу внутрішній дії.
ІV.Рефлексивно-оцінюючий етап. Чим вразила чи, можливо, зворушила вас п’єса «Мартин Боруля»?
Так уже склалося, що людині притаманно чогось хотіти, щось комусь доводити, нехтувати дружніми стосунками, моральними цінностями. Тільки треба визначитися, чи насправді це потрібно нам. А ще завжди залишатися… людиною.
V. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
VІ. Домашнє завдання.
Додаток 1.
Кроссенс «Образна система трагікомедії І.Карпенка –Карого «Мартин Боруля»
Завдання: розгляньте кроссенс та впізнайте персонажів твору.