Урок “Що ж мені суджено – щастя чи мука?”(за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»)

Про матеріал
Форма проведення уроку: дискусія у стилі телевізійного ток-шоу. На уроці прагнемо знайти відповіді на питання «У чому краса людських взаємин?»; розвивати творчу уяву учнів, самостійність мислення; виховувати в учнів високі моральні якості, гуманістичні ідеали, любов до природи і бережливе ставлення до неї.
Перегляд файлу

 

Тема. “Що ж мені суджено – щастя чи мука?”(за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»)

 

Мета: знайти  відповіді на   питання «У чому краса людських взаємин?»; розвивати творчу уяву учнів, самостійність мислення; виховувати в учнів високі моральні якості, гуманістичні ідеали, любов до природи і бережливе ставлення до неї.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

 

Форма проведення: дискусія у стилі телевізійного ток-шоу.

 

Обладнання: текст твору, мультимедійна презентація, відеоролик – уривок із кінофільму «Лісова пісня», уривок із фільму про Лесю Українку.

 

ХІД  УРОКУ

 

І. Організаційний момент

- Доброго дня, розпочнемо наш урок. Психологічний тренінг (Слайд)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Музика (Слайд)

 

...Ти чуєш, як бринить струна якась тремтяча? Тремтить в глибині і б’ється враз зі мною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!» - так писала  відома дочка українського народу, яку Іван Якович Франко називав «чи не єдиним чоловіком на Україні».

 

  • Ми з вами вже декілька уроків  вивчаємо творчість Лесі Українки. Тож  пропоную на хвилинку відвідати Колодяжне, де поетеса провела майже все своє життя.

 

(Слайд - гіперпосилання) Уривок із фільму про музей Лесі Українки

 

ІІІ. Повідомлення теми, завдань та епіграфа уроку.

Слово вчителя. (Слайд)

  • Леся Українка – сильна, мужня жінка, яка вміла самовіддано, щиро, безкорисливо кохати, віддавала всі струни своєї душі цьому почуттю. У ньому вбачала поетеса справжні цінності життя людського, призначення людини на землі, повноцінне щастя, до цього й закликала своїх сучасників, про нього писала у своїх творах, зокрема у «Лісовій пісні».
  • Увага на екран! (Слайд - гіперпосилання)

Відеоролик – монолог Мавки «…що ж мені суджено – щастя чи мука?»

 

Тема уроку – це слова із монологу Мавки, щойно Вами прослуханого: “Що ж мені суджено – щастя чи мука?”(за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня») (Слайд). Запишіть тему до зошитів.

Музика (гіперпосилання)

Завдання уроку: знайти  відповіді на   питання «У чому краса людських взаємин?»; розвивати творчу уяву учнів, самостійність мислення; виховувати в учнів високі моральні якості, гуманістичні ідеали, любов до природи і бережливе ставлення до неї.(Слайд)

          -  “Лісова пісня” Лесі Українки – прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову і водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею через любов і красу. Тому я і взяла епіграфом до сьогоднішнього уроку поетичні рядки Дмитра Павличка, запишіть його.(Слайд).

Епіграф уроку:

… життя росте лишень з любові,

Лишень краса людей навчає жить.

Д. Павличко

Ключові фрази уроку визначені учнями на попередньому уроці (Слайд)

 “Що ж мені суджено – щастя чи мука?”

  “Бач, я тебе за те люблю найбільше, чого ти сам в собі не розумієш, хоча душа твоя про те співає виразно – щирим голосом сопілки”.

 “Людина тільки може так дивитись”.

 “… він до мене звів такий болючий погляд туги й каяття, без надії…”

 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

- Сьогоднішній урок ми проведемо у формі дискусії у стилі телевізійного ток-шоу «Я так думаю», на якому я буду ведучою. (Слайд) Попередньо, учні, вам було повідомлено тему дискусії, обрано трьох експертів. Ви повинні були заздалегідь визначитися зі своєю позицією щодо поставленої проблеми, придумати запитання до експертів, які, в свою чергу, мали підготувати додаткову інформацію з теми дискусії.

 

Словникова робота

  • То що ж таке дискусія? (Дискусія – це суперечка, словесне змагання, в якому кожний відстоює свою думку) (Слайд)

 

  • Пригадаємо правила ведення нашої дискусії(Слайд)
  • Усі учасники дискусії говорять коротко та конкретно.
  • Надавати слово для виступу може лише ведучий.
  • Ведучий може зупинити промовця, який перевищив ліміт часу.
  • Виступ експертів триває по 1-2 хвилини кожен.
  • Учні ставлять запитання експертам або роблять повідомлення (не більше 1 хвилини).
  • Експерти ставлять один одному запитання.

 

  • Як ви думаєте, яке людське почуття мала на увазі Леся Українка, вкладаючи до уст Мавки слова «щастя чи мука»? (Кохання).

 

  • Чому Леся Українка створила «Лісову пісню», який епізод із її біографії надихнув написати цей величний гімн природі та коханню. (Слайд)

 

  • Кохання одному дає безмежну радість, іншому –тугу і сум. На жаль, часто трапляється, що у коханні є так званий «трикутник», який і приносить закоханим смуток та сльози. У «Лісовій пісні» такий «трикутник» складають…( Мавка, Лукаш, Килина)

(Слайд)

 

  • У трикутнику кохання троє персонажів, тому й на нашому ток-шоу присутні троє експертів, які й працюватимуть з нами, аналізуючи три образи-персонажі із «Лісової пісні». Отож, проблемні питання, що розглядатимемо на дискусії:

(Слайд, музика)

 

  1. «Образ Мавки - мрія про ідеальну людину, про самовіддане і щире кохання».
  1.  «Лукаш - символ духовного падіння та зцілення людини».
  2. «Килина - образ духовно убогої  людини,  що перебуває у дисгармонії з природою».

- Запишіть проблеми до зошитів. А тепер надаємо слово нашим експертам.

 

Експерт 1. Усю силу чуття, весь свій поетичний дар перелила Леся Українка в лісову міфологічну істоту — Мавку.(Слайд) Її образ є особливим. Героїня "Лісової пісні" має в серці "те, що не вмирає". Це невмируще — незгасимий вогонь кохання, яке в змозі перемогти все, навіть смерть.

 

Ведучий. Прошу присутніх задавати питання експертові.

Учень. Лісова дівчина красива як ззовні, так і всередині, тобто її зовнішня краса перебуває у гармонії з внутрішнім світом і змінюється відповідно до переживань дівчини. Як ви можете прокоментувати такий момент, чому так показано Мавку у творі, адже насправді у житті це не завжди так?

 

Експерт 1. Тільки у доброї, душевно багатої людини всі переживання, хвилювання  відбиваються не лише морально, у серці, а відображаються на обличчі, поведінці, рухах, тому деякі люди передчасно старіють. Така доля й спіткала наша героїню. Пропоную поспостерігати за такими змінами у її зовнішності. Як змальовує поетеса Мавку в ту ніч, коли у неї прокинулося кохання до Лукаша?

Учень. "Мавка, в ясно-зеленій одежі, з розпущеними чорними, з зеленим полиском косами»; «наче лісова царівна у зорянім вінку на темних косах".

Учень. А Лукаш при їх першій зустрічі сказав: «…як панна, бо й руки білі, і сама тоненька, і якось так убрана не по-наськи…» І звернув увагу на колір очей, які були то сині, то зелені, то карі, то чорні.

Експерт 2. Але зі змісту твору ми бачимо, що ніщо людське їй не чуже, наприклад, у другій дії Мавка одягається у буденний одяг сільської дівчини. Де поділася та безтурботна дівчина природи, якою ми бачимо на початку твору?

Експерт 1. Вона змушена це зробити за намовою матері Лукаша.

Учень. Але ж вона й могла цього не робити. Прокоментуйте.

Експерт 1. Мавка виглядає в селянському одязі убого, принижено: «…на ній сорочка з десятки, скупо пошита і латана на плечах, вузька спідничина з набиванки і полинялий фартух з димки…». З вільної лісовички вона перетворюється на покірну служницю, що жне на чужій ниві.

Учень. Чому ж Мавка робить те, від чого відмовляється її душа?

Експерт 1. Все це терпить заради великого кохання до Лукаша, з яким вирішила назавжди поєднати свою долю. Це підтверджує монолог Мавки із Русалкою Польовою.

Аудіозапис (гіперпосилання) - монолог Мавки із Русалкою Польовою

Експерт 3. Але ж Лукаш зрадив коханню! Тоді навіщо ця жертва? Зовнішня краса Мавки в'яне, їй не допомагає навіть пишний одяг.

 

Експерт 1. Лісова дівчина вірить у кращі людські чесноти, вона не може усвідомити, що хтось здатний на зраду, на підлість, не може змиритися з цим. Бо це суперечить її сутності.

 

Учень. Але ж врешті-решт дійсно жертва дівчини Лукашеві не потрібна.  "Мавка йде назустріч Лукашеві, - йдеться у тексті. – Обличчя її відбиває смертельною блідістю проти яскравої одежі, конаюча надія розширила її великі темні очі, рухи в неї поривчасті і зникаючі, наче щось в ній обривається». Лукаш, побачивши її такою каже: "Яка страшна! Чого ти з мене хочеш?"

 

Експерт 1. Так, але кохання – почуття жертовне. Тому Леся Українка у фіналі показує Мавку у дивній своїй красі, "спалахує раптом давньою красою у зорянім вінці".

 

   Учень. Як ви прокоментуєте слова Мавки: "Ні! Я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає."? Яку істину утверджує поетеса такими словами своєї героїні?

 

Експерт 1. Все високе, благородне, величне — вічне. І ніякі дрібні думки, погані вчинки і тлінні життєві негаразди не здатні знищити його. Насамкінець хочу запитати у присутніх: який висновок про образ Мавки Ви зробили для себе?

 

Учень. Я зрозумів, що переступивши фізично поріг буденного життя, в якому існують розрахунок, взаємна плата, користолюбство, Мавка не може переступити цього порога духовно.

 Учень. Я усвідомив, що незважаючи ні на що, вона до кінця залишається ідеально чистою, незрадливою, щирою, бо саме так розуміє кохання.

Ведучий. Дякуємо експертові за надані відповіді. Думаю, що він переконав нас  у своїй позиції: Мавка як лісова істота не підвладна жорстокості, зраді, людській жадобі до матеріального.

  • Але чи всі персонажі твору є такими ж? Хто є антиподами Мавки в естетичному та ідейному плані? Які риси втілюють ці персонажі? (Лукаш, мати Лукаша, Килина. Вони звичайні люди, для яких першочерговими цінностями є матеріальні блага)
  • Отож, надаємо слово другому експертові.

Експерт 2. Два світи зіткнулися у "Лісовій пісні" — добро і зло, природа і буденність, й між цими світами — "людський хлопець", (Слайд) відкритий і талановитий настільки, щоб закохати у себе гармонійне породження природи, але й темний, нерозвинений душею настільки, щоб його згубити. Хто ж він такий насправді?

Експерт 1.  Погоджуюся з Вами: Лукаш — лагідний, щирий хлопець, з повагою він ставиться до старших, з любов'ю — до дядька Лева. Але ми чітко бачимо, що  є щось, що не дає йому змоги зрозуміти значення того нового, що надає його життю зустріч з надзвичайним коханням?

Експерт 2. Звичайно. Це наслідки родинного виховання: нерішучість, залежність від матері, дитяча нерозвиненість душі. Наприклад, коли мати прискіпується до Мавки, Лукаш, спробувавши боронити дівчину, одразу ж поступається.

Учень. Я підтримую експерта. Прикладом цього є й те, що матеріальні цінності здаються йому чимось більш стійким, ніж музика та кохання, які не можна сховати до скрині, зварити в печі та потримати в руках.

Учень. Образ Лукаша в драмі Лесі Українки реалістичний. І мова, і поведінка, і зовнішній вигляд — все це типові риси поліського хлопця, все це відповідало поліській дійсності. Однак Лукаш і не такий, як усі. В чому це проявляється?

Експерт 2. Від природи він наділений поетичною душею, музичним хистом. І це відразу відчула й оцінила лісова царівна Мавка. Але, на жаль, Лукаш не відзначається цільним характером, не зумів надовго зберегти свій поетичний порив. Він має співучу душу, але не розуміє, не вміє зберегти скарбів своєї душі. «А що воно таке?» — питає він Мавку про ті скарби.

Експерт 3. Лукаша називають драматичним образом. Я не зовсім згідний. Якщо, на Вашу думку, це так, то доведіть.

Експерт 2.  Драматизм образу Лукаша — в його роздвоєності, в його нерозумінні самого себе, в неусвідомленні справжнього щастя, мети життя.

Учень. Негативні риси Лукаша перемагають, він зраджує кохання. Як ви розцінюєте його зраду: засуджуєте чи вважаєте, що це звичайна річ і у нього на це були свої причини?

Експерт 2. Засуджувати кого-небудь дуже легко, але завжди потрібно «взутися у чужі чоботи» і оцінити ситуацію з власного боку, хоча зрада загалом – негативний вчинок з усіх сторін. Щодо Лукаша, то однозначно: які б у нього причини не були, вони його не виправдовують, він доросла людина, здатна відповідати за скоєне.

Учень. Чи змінила зрада Лукаша? Якщо змінила, то як?

 

Експерт 2. Співуча душа Лукаша стала черствою і холодною. Але у мене є запитання до присутніх: як Ви розумієте слова Мавки, сказані Лукашеві, "...не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись"? У чому, на вашу думку, найбільша трагедія Лукаша?

 

Учень. Я вважаю, що за своєю душевною сутністю Лукаш був добрим, щирим, вірним, але його вчинки під впливом оточення в більшості не відповідали його духовним перлинам.

 

Учень. Він піддавався саме негативним впливам оточуючих, пануюче зло світу домінувало над добром його душі.

 

 

Ведучий. Нам зрозуміла позиція другого експерта, дякуємо йому.

Повною протилежністю Мавки у творі є вдова Килина, згодом – дружина Лукаша. Про цей образ ми поговоримо з третім експертом. Надаємо слово. (Слайд)

 

Експерт 3. Килина у драмі – це розкішна вдовиця, за своєю суттю подібна до Лукашевої матері, говірка, хазяйновита, роботяща жінка, але при цьому груба натура. Наприклад, грубо кокетує з Лукашем: звертається до нього «Не лізь, як слимак! Ото ще верисько!», підбиває його ногою.

 

Учень. Хто з персонажів твору розгледів справжню сутність вдови і чому?

 

Експерт 3. Мавка наділена надприродною чутливістю до злого, недоброго, тому відразу відчула, що вдова лукава та хижа. Вона й застерігає Лукаша: «Лукашу, нехай ся жінка більше не приходить – я не люблю її: вона лукава, як видра»… «Нехай вона до нас у ліс не ходить».

 

Учень. На мою думку, Килина насправді не така вже й погана людина, наприклад,  любить допомогти, про що свідчить епізод, коли вона взяла з рук Мавки серпа і вижала всю ниву Лукашевої матері; вміє поспівчувати знову ж таки матері Лукаша.

 

Експерт 3. Це враження помилкове, Килина не вміє співчувати. До прикладу, коли знесилена Мавка приходить до хати Лукаша, вона її не лише проганяє, а й проклинає. Це говорить ще й про те, що вона мстива і не боїться кари за свої гріхи.

 

 Учень. Ми дійшли висновку, що не тільки Мавка, яка була лісовою дитиною природи, а й людський хлопець Лукаш любили природу. У яких же відносинах Килина перебуває із природою?

 

Експерт 3. Для неї природа – це ніщо, нежива істота, жодної цінності не має. Цитую: 1. «Я з кодлом лісовим не накладаю так, як твій рід». 2. «Та я б і цілий ліс продати рада або протеребити, - був би грунт, як у людей, не ся чортівська пуща».

 

Експерт 1. Як Ви гадаєте, чи заслуговує Килина на безапеляційний осуд?

 

Експерт 3. На мою думку, жінці скоріше слід співчувати. Її життя обмежено суто матеріальними потребами, але так сталося не лише через її характер, а й через обставини. Вона ж насправді не була ініціатором одруження з Лукашем, але скористалася такою нагодою, а потім ще й змушена терпіти байдужість чоловіка та вічні докори свекрухи.

 

Ведучий. Експерте, Ваша позиція також зрозуміла, дякуємо.

 

V. Підсумки уроку

 

Учитель. Підведемо підсумки нашої дискусії – слово для висновків надаємо експертам.

 

Експерт 1. (Слайд) Незвичайне змалювання образу Мавки починається зі своєрідного освітлення. Леся Українка опромінює свою героїню полум'яним зоряним ореолом, який супроводить Мавку протягом усієї п'єси. Це огнистее сяйво то розгоряється, то пригасає, залежно від розвитку дії, настрою і стану Мавки. Й в останньому монолозі героїні безсмертя асоціюється з ясним вогнем, вільними іскрами:

Відео – останній монолог Мавки (гіперпосилання)

 

Експерт 2. (Слайд) Незважаючи ні на що,  Леся Українка не виносить остаточного вироку Лукашеві. Обернений на вовкулаку, Лукаш тужить. Чисті витоки його душі змивають бруд, надають рішучості. Мавка прощає невірного, слабкого коханого. У випробуваннях визріває його душа, мужніє талант. І надією на життя лунає серед зими весняна пісня Лукашевої сопілки.

Музика – гра сопілки (гіперпосилання)

Експерт 3. Залишившись вдовою з двома дітьми, Килина піклувалася перш за все про те, як їх нагодувати, одягнути, як утвердити для них «авторитет» серед людей. І в погоні хоч за якими-небудь матеріальними статками, за найнеобхіднішим для існування своїх дітей вона також розгубила свої духовні скарби, а може, навіть не змогла їх і придбати за тією безперервною турботою про хліб насущний.

(Слайд)

Вчитель. Дякую всім за участь у дискусії. Підсумувати вище сказане, дати відповідь на запитання, чим є кохання – щастям чи мукою – допоможе нам діалог Мавки з Русалкою, коли Лукаш проміняв одухотворену Мавку на простакувату Килину. Знайдіть у тексті цей епізод,  зачитаймо його в особах. (Дія ІІ від слів Русалки: “Ти плачеш Мавко?” до слів Мавки: “Так він пролинув.”)

(Слайд)

  • Чиї роздуми про кохання – Мавки чи Русалки -  ви вважаєте  більш слушними? Чому? Обґрунтуйте. (Відповіді учнів)

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Ось і дійшов кінця наш сьогоднішній урок. Ми пригадали зміст, образи драми Лесі Українки «Лісова пісня». (Слайд) Перед Вами, учні, ілюстрації до твору. Давайте усно, одним реченням,  «підпишемо» їх.

Демонстрація малюнків, відповіді учнів

 

  • Для закріплення змісту драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки кожен з вас, учні, отримує тестові завдання. Після написання зробимо взаємоперевірку.

 

Взаємоперевірка тестових завдань

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання  (Слайд)

  • Вивчити напам’ять останній монолог Мавки.
  • У письмовій формі викладіть думку, починаючи “Я пробачаю (не пробачаю) зраду, бо …” (за бажанням).
  • Вивчити біографію Миколи Вороного.

 

Заключне слово вчителя.

   Ось і пролунала для вас “Лісова пісня” Лесі Українки. Кожний почув щось своє, але всі почули, що незнищенна любов, як і незнищенна природа і все, що народилося від добра і краси. Не спокушайтесь на скороминуще, бо розплата буде гіркою і важкою. Живіть так, щоб не зневажити “душі своєї цвіту”, бо «… життя росте лишень з любові, лишень краса людей навчає жить». (Слайд)

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
2020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку