Тема: краса і сила земної любові в трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»
Мета:
- з'ясувати особливості вирішення теми краси і сили земної любові В. Шекспіром;
- узагальнити відомості про тематично-ідейні, композиційно-смислові особливості трагедії "Ромео і Джульєтта", специфіку образів, проблематику тощо;
- розвивати творчі здібності учнів, уміння формувати й висловлювати свої думки;
- розвивати пізнавальні здібності учнів, вміння застосовувати знання із зарубіжної літератури;
- виховувати в учнів почуття прекрасного, сприяти вихованню високих людських почуттів, непримиренності до зла та жорстокості;
- сприяти формуванню особистої гідності, розуміння цінності людських почуттів і життя загалом; виховувати здатність до сильних і щирих почуттів, оптимізм.
Обладнання: текст твору, портрет Шекспіра, ілюстрації до твору, презентація до трагедії «Ромео і Джульєтта», інтерактивна гра у формі презентації, музика до твору, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент (емоційний настрій)
Привітання
Добрий день, діти! Добрий день, шановні гості! Ми раді вас вітати на нашому уроці.
Вступне слово вчителя (звучить музика)
Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з творчістю відомого митця, драматурга – В. Шекспіра і будемо говорити про шедевр у жанрі трагедії «Ромео і Джульєтта», що став одним із найдорогоцінніших перлин світової драматургії.
Отож тема нашого уроку – «Краса і сила земної любові в трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта».
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Діти, ми сьогодні повинні узагальнити наші знання про твір В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта», виявити красу і силу земної любові у трагедії та з’ясувати тематично-ідейні, композиційно-смислові особливості твору, специфіку образів, проблематику тощо.
У цьому нам допоможуть такі форми робіт, як відеопрезентація «Анкета трагедії «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра, інтерактивна гра-презентація та індивідуальні картки.
III. Актуалізація навчального матеріалу
3.1. Перевірка Д/З
Слово вчителя.
Не можна говорити про В. Шекспіра та його творчість, не почувши виконання його творів мовою оригіналу. І в нас зараз є така можливість послухати цитати з твору «Ромео і Джульєтта».
Вам потрібно було підготувати цитати з твору, які вам особисто найбільше сподобалися, а можливо – просто про кохання й красу.
(Діти зачитують обрані ними цитати з твору та вказують, чому саме їх вони обрали для цитування).
І, звичайно ж, хто не знає цей знаменитий вислів:
Сумнішої оповіді не знайдете,
Ніж про любов Ромео і Джульєтти (князь).
Також дома вам потрібно було повторити увесь матеріал по вивченому твору, а саме:
- тематично-ідейну спрямованість трагедії «Ромео і Джульєтта»;
- проблематику;
- систему образів;
- особливості сюжету та композиції твору.
Усе це допоможе вам на сьогоднішньому уроці узагальнення вивченого матеріалу по трагедії «Ромео і Джульєтта».
3.2. Відеопрезентація
Слово вчителя.
А зараз ми візуально зможемо нагадати все це за допомогою відеопрезентації. Тут також представлені цитати із трагедії «Ромео і Джульєтта», які стали відомими на весь світ.
(Скриншот відеопрезентації «В. Шекспір. Ромео і Джульєтта. Анкета твору», покликання – https://www.youtube.com/watch?v=svI9Ax_RgyM. Автор – А. Химинець).
Всім увага на екран (демонстрування відеопрезентації).
(Бесіда під час відеопрезентації).
1) Чому «світла» трагедія? (… бо вона пройнята оптимістичною вірою в людину, кохання і добро).
2) Тема, ідея твору.
3) - Проблема кохання, як вона розкривається автором, за допомогою яких образів.
- Проблема життя і смерті.
- Проблема батьків і дітей (батьки ворогують, а діти кохають).
- Помста і прощення.
4) Бесіда по образах твору.
- Хто тут не згаданий?
- Він відіграв ключову роль у фіналі трагедії (брат Джованні ніс листа).
- Які слова сказав Меркуціо для Ромео? Цей вислів став «крилатим»? («Чума на два ваші роди»).
5) Зачитування прологу.
6) Зачитування експозиції.
7) Сумніших оповідей не знайдете…
8) До кохання і після кохання.
9) Чи є образи Ромео і Джульєтти «вічними»? (так, цими образами захоплюється людство уже декілька століть. Знімалися і продовжують зніматися художні фільми про Ромео і Джульєтту).
ІV. Систематизація навчального матеріалу
4.1. Інтерактивна гра-презентація
Слово вчителя. Далі, діти, ми деталізуємо зміст твору «Ромео і Джульєтта», особливості образів головних героїв та з’ясуємо, чи уважні ви читачі.
Все це зробимо у формі інтерактивної гри-презентації.
(Скриншот інтерактивної гри-презентації до твору «Ромео і Джульєтта». Автор – О. Котова, покликання на групу «Галерея літературних цікавинок» у мережі Фейсбук – https://www.facebook.com/groups/1274657676335938/).
(Пояснення правил гри).
1. Поділ класу на 3 команди (по 5-6 учнів у команді). Діти з початку уроку сидять трьома групами. На столі лежить аркуш паперу, на якому команда записує свій номер та учасників.
2. – Хід переходить по черзі від команди до команди.
3. Коли відповідь дадуть перша, друга і третя команди, то це 1 раунд. Таких раундів буде 10. Гра закінчиться тоді, коли на полі залишиться 5 комірок.
4. Зачитування правил у самій презентації.
5. – Перехід на слайд із категоріями.
6. Кожна команда може обирати будь-яку категорію.
7. Коли хід надається першій команді, то учні кажуть, наприклад: «Категорія «Що, де, коли» - 10», і записують число 10 собі на аркуші. Якщо відповідь буде правильна, то число 10 залишається, якщо неправильна – то 10 перекреслюється.
8. Уточнення правил вибору комірок.
– Маємо право вибрати комірки із тими самими числами тільки 2 рази. Наприклад: дві – «50», дві – «30» і т.д. Третю обирати не можна.
9. Якщо вибрали 3 комірки з однаковою кількістю балів, то команді дається штраф – стільки ж балів віднімаємо, скільки балів має ця комірка (яку повторили третій раз).
10. Оцінка буде для всіх членів команди, до якої додамо оцінку за індивідуальну роботу, яка буде після гри, та виведемо середню оцінку за весь урок.
(Здійснення гри).
Підведення підсумків гри (діти додають свої бали, але за браком часу не переводять їх у 12-бальну систему).
Слово вчителя. Діти, додайте свої бали і можете орієнтовно глянути у таблицю переведення балів в оцінку. Я ці бали підсумую з оцінками за індивідуальну роботу і виведу середню оцінку за урок. Бали за гру оголошувати я не буду, але призові місця назву.
4.2. Робота з індивідуальними картками
Слово вчителя. А зараз, діти, давайте попрацюємо індивідуально, проявимо свої знання і творчість.
Вам потрібно впізнати героя твору за ілюстраціями, назвати роди головних героїв та прокоментувати цитату із трагедії «Кохання може все і все здолає».
(Дітям роздаються індивідуальні картки із завданнями).
(Зразок індивідуальної картки для учнів).
- Можливо, хтось хоче продемонструвати свою творчість – ми залюбки подивимося і послухаємо. Нам було б дуже цікаво послухати, як ви прокоментували слова Шекспіра «Кохання може все і все здолає».
4.3. Рефлексія
Слово вчителя.
А тепер висловіть свої думки та почуття, продовжуючи речення:
Твір Шекспіра примушує задуматись над………….
Трагедія навчила мене……….
Як би я був Ромео………
Як би я була Джульєта………..
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Вам, діти, дякую за працю.
Ви всі молодці!
Наш урок підходить до завершення, тому ось вам домашнє завдання: ми з вами переглядали фільм «Ромео і Джульєтта» режисера Карла Карлеї. Знайдіть, будь ласка, інші екранізації цієї безсмертної трагедії, а також, можливо, відомі оперні постановки.
На завершення нашого уроку хочу сказати:
Ми привідкрили завісу у світ Шекспірівських творів. Сподіваюсь, що цей урок збагатив вас новими знаннями, пробудив бажання і надалі знайомитися із надбаннями талановитого драматурга, творіння якого до цього часу не сходять зі сцени театрів.
Великий драматург навіть не підозрював, яким довгим буде життя його трагедії «Ромео і Джульєтта». Я бажаю вам всім знайти свою справжню, світлу та чисту любов.
1