Тема уроку: Кримське ханство (8 клас)
Тип уроку: урок формування умінь та навичок
Форма уроку: із застосуванням технологій розвитку критичного мислення Мета уроку: з'ясувати особливості життя народів, що мешкали у Кримському ханстві; ознайомитись із структурою населення та влади цієї держави, релігійними уподобаннями та традиціями населення Кримського півострова;
осмислення учнями подій історії кримських татар як частини історії своєї Батьківщини й викликати позитивне емоційно - особистісне ставлення до них, формувати в учнів уміння ефективної співпраці у команді, креативності, та
грамотного користування пропонованими фактами як кроками до побудови переконань.
Хід уроку
1. Актуалізацію опорних знань можна провести, використовуючи стратегію
«Гронування»..
Завдання 1. Прогронувати тему:«Утворення Кримського ханства»:
Таврія,Солхат, Бахчисарай...
Золота Орда, улус монголів, італійські купецькі факторії, Кафа...
Хаджи Девлет-Гірей, незалежність Криму від Золотої Орди, 1443 рік, підтримка Великого князівства Литовського...
Хан, диван...
Набіги на українські землі, ясир...
Підкорення ханства Османською імперією, 1478 рік...
Оголошення теми уроку: Кримське ханство у XVI - XVII століттях
Учитель спільно з учнями за допомогою карти з'ясовує форми взаємовідносин Кримського ханства, орд татарів - мешканців Північного Причорномор'я та Османської імперії.
Учнями створюється узгоджувальна таблиця: Система васальної залежності», в якій школярі цифрами помічають залежність орд від Кримського ханства та Османської мперії.
| Буждацька | орда(Білгородська |
Єдисанська |
Джамбуйлуцька |
Єдичкульська |
Кубанська а орда |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Кримське ханство |
Кримське ханство |
Кримське ханство |
Кримське ханство |
Кримське ханство |
Османська імперія |
Османська імперія |
|
|
|
Учитель зауважує, що у подвійній васальній залежності перебували орди, що географічно розташовані на захід від Дніпра. Далі необхідно з'ясувати, яке значення мала двійна васальна залежність для орд.
Особливістю даної теми є наявність великої кількості понять тюркського мовного походження, тому доречно застосувати таку вправу,як: «Труднощі перекладу»
Учні записують іншомовні слова.
Приклад: бей, бейліки, муфтій, мурза, калга - султан, нуреддін - султан, падишах,
диван, тарак- тамга.
Завдання до запропонованих слів:
Завдання 1. З'ясувати значення кожного виписаного слова.
Завдання 2. Пошук слова, що близьке за значенням в українській мові.
Завдання 3. Скласти речення із застосуванням слова - поняття.
Після виконання даних завда• здійснюється ознайомлення з результатами
роботи.
При вивчені розділу «Соціальна структура та господарство» доцільним може бути поділ класу на групи відповідно до роду занять і що належали до умовної суспільної піраміди. Кожна із груп визначає проблеми і завдання, які постають
перед особами даного тимчасового статусу.
Наприклад:
Група 1. Представники роду Гереїв (нащадків Чингісхана).
Група 2. Беї (керівники семи татарських родів).
Група 3.Мурзи (родичі беїв).
Група 4. Муфтії (духовенство).
Група 5. Кочові татари.
Група б. Татари - землероби.
Група 7. Ремісники (поліетнічна і полірелігійна громада)
Група 8. Ясир (невільники)
Після того, як будуть озвучені проблеми та завдання і шляхи їх розв'язання кожною групою, учні дають відповіді на запитання: Що впливало на внутрішню і зовнішню політику Кримського ханства? Чому кримські татари періодично здійснювали набіги у землі своїх північних сусідів? Яким чином у Кримському ханстві вдалося мирно співіснувати мусульманам та християнам?
Домашнє завдання. Застосовуючи технологічний прийом « Щоденник подвійних нотаток», вказати, яким явищам у житті Кримського ханства, ви даєте позитивну оцінку, а яким - негативну. Вказати на причини таких суджень.