Тема уроку: Кути, утворені при перетині двох прямих січною. Ознака паралельності прямих.
Мета уроку:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Обладнання:
Хід уроку
Досягти успіху можна тільки тоді, коли є певна мета. Тому скористаємось планом вивчення теми, ознайомимось з ним та за цим планом сформулюємо мету нашого уроку.
План вивчення теми
Підготуємо наші зошити до роботи. Хочу нагадати, що під час роботи з діловими документами запорукою успіху є старанне, охайне, уважне ставлення до ціє роботи. (Запис дати, теми.)
IІІ. Актуалізація опорних знань
Повторимо означення, теореми, аксіоми, які будуть нам потрібні протягом уроку під час вивчення нової теми. В картці контролю теоретичних знань №1 замість пропусків вставте потрібні слова. Правильна відповідь оцінюється одним балом.
Картка контролю теоретичних знань №1
Наведіть приклади із оточення, які можуть бути моделями паралельних прямих. (Учні наводять свої приклади.)
Паралельність прямих дуже часто зустрічається у навколишньому світі: узбіччя доріг, лінії електропередач, береги річок.
Міст з’єднує береги річки, але річку – перетинає, тобто міст перетинає лівий та правий береги в двох місцях. Створимо математичну модель цієї картини. Так, як береги річки паралельні – накреслимо дві паралельні прямі (a| | b), міст перетинає береги річки в двох місцях – проведемо пряму с, яка перетинає пряму а в точці А, пряму b в точці B. Давайте зробимо висновок із даної моделі про пряму с. Вона називається січною. То яке ж визначення має січна?
Пряма с називається січною відносно прямих а і b, якщо вона перетинає їх у двох точках.
a| | b
c a в точці А
c b в точці B
Кути, утворені при перетині двох прямих січною
При перетині прямих а і b січною с утворилося вісім кутів.
Дамо визначення внутрішнім одностороннім, внутрішнім різностороннім та відповідним кутам.
Внутрішніми односторонніми кутами називаються кути, які лежать з одного боку від січної с між прямими а і b.
Внутрішніми різносторонніми кутами називаються кути, які лежать з різних боків від січної с між прямими а і b.
Відповідні кути лежать з одного боку від січної с, причому сторона одного з них частиною сторони іншого.
Вправа № 132
Як називаються кути 1 і 2 на рисунках 105 – 107?
Історична довідка
В першій книзі “Начала” Евкліда (давньогрецький вчений III ст. до н.д.) подано про ознаку паралельності двох прямих.
Наступний матеріал є дуже важливим у житті та побуті, про свідчить такий факт. При прокладання залізничної або трамвайної колій паралельність має вирішальне значення (непаралельність призводить до аварій).
Ознака паралельності прямих і наслідки з неї
Теорема. Якщо при перетині двох прямих січною відповідні кути рівні, то прямі паралельні.
Доведіть, що прямі а і b паралельні.
Наслідок 1
Якщо при перетині двох прямих січною внутрішні різносторонні кути рівні, то прямі паралельні.
<1 = <2
<1 = <3, бо вони ________.
Отже, <2 = <3, бо вони ________.
За ознакою паралельності прямих маємо: a || b
Наслідок 2
Якщо при перетині двох прямих січною сума внутрішніх односторонніх кутів дорівнює 180°, то прямі паралельні.
<1 + <2 = 180°
<2 i <3 – суміжні, тому <2 + <3 = ______.
< 1 = <3, бо вони _____ .
За ознакою паралельності прямих маємо: a || b
Наслідок 3
Дві прямі, перпендикулярні до третьої прямої, паралельні.
а ┴ b
b ┴ c
Враховуючи наслідок 2 маємо а || b.
Чи паралельні прямі а і b?
Задача №136
Якими є прямі a і b (паралельними чи прямими, що перетинаються)?
Задача №137 (письмово)
На рисунку визначено міри двох кутів, що утворилися при перетині прямих m і n січною p. Обчисліть міри всіх інших кутів, що утворилися. Чи паралельні прямі m і n?
Дано: < 1 = 70º
< 7 = 120º
Розв’язання
< 1 і < 4 – суміжні; < 4 = 180º - 70º = 110º
< 4 = < 2 = 110º - вертикальні
< 5 = < 7 = 120º- вертикальні
< 5 і < 6– суміжні; < 6 = 180º - 120º = 60º
< 6 = < 8 = 60º - вертикальні
Відповідь: 1)< 1 = < 3 = 70º; < 4 = < 2 = 110º; < 5 = < 7 = 120º; < 6 = < 8 = 60º;
2) прямі m і n не паралельні.
Підсумок уроку
Пряма с пертинає прямі а і b, як показано на рисунках. Визначте істинність тверджень (якщо твердження істинне, поставте знак»+», якщо хибне «-»):
<1 = <3,то а||b
<1 + <2 = 180°, то а||b
<1 + <4 = 180°, то а||b
<3 = <4, то а||b
<5 = <3, то а||b
<5 + <3 = 180°, то а||b
<8 =<3, то а||b
<8 + <3 = 180°, то а||b
<6 = <7, то а||b
<6 + <7 = 180°, то а||b
<6 = <8, то а||b
<5 + <8 = 180°, то а||b
Відповіді
Варіант |
Номери завдань |
|||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
I |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
- |
- |
+ |
+ |
+ |
II |
+ |
+ |
- |
- |
- |
+ |
+ |
- |
- |
- |
+ |
- |
Рефлексія.
Домашнє завдання
Рівень Б: №138, 147.
Рівень В: №148, 152.