Літературне читання
3 клас
Тема. Леонід Глібов «Коник-стрибунець»
Мета. Продовжити знайомити учнів із жанром байки, розширювати знання про творчість Л. Глібова, вчити передавати в інтонації характери дійових осіб, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки, висловлювати оцінні судження морального змісту щодо прочитаного; розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, уміння працювати у парах; розвивати творчу уяву, допитливість, увагу, артикуляційні здібності; виховувати бережне ставлення до природи та комах, виховувати цілеспрямованість у досягненні поставленої мети та бажання стати активними читачами.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Л.Глібова, мультимедійна презентація, картки із сонечком та хмаркою.
Хід уроку
І. Організація класу.
Усміхнися всім навколо
Небу, сонцю і всім людям,
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде!
- Діти, що ви очікуєте від уроку.(Відповіді дітей .)
- нових знань;
- знайомство з новими авторами;
- з новими жанрами;
- позитивних емоцій;
- цікаві тексти;
- цікаві завдання;
- знайомство з новими персонажами;
- хороших оцінок.
(Слайд 3)
– Щоб наш урок був гарним, цікавим змістовним і ви досягли успіху якими ви бажаєте бути на уроці?
У- уважним, усміхненим, умілим.
С-старанним, спостережливим.
П- працьовитим, пильним, правдивим.
І- інтелектуальним.
Х- хоробрим, хорошим.
- Любі, діти! Я хочу почати цей урок з прохання: подаруйте один – одному теплу, щиру посмішку. Я бачу, що кожен із вас готовий до уроку. У мене сьогодні гарний настрій. Якби можна було передати мій настрій за допомогою образу, то це було б яскраве сонечко. У вас на парті є хмаринка і сонечко. Оберіть той образ, який відповідає вашому настрою. Мені дуже приємно бачити, що мій настрій сонечко наче у десятках дзеркал передає ваш настрій. Сьогодні у нас незвичайний урок, багато хто з вас хвилюється, проте я впевнена, що ваші знання, вміння і хороший настрій допоможуть нам досягти бажаної мети.
II. Вправи на розчитування та артикуляцію.
- Але перш ніж розпочати вивчати матеріал уроку, давайте зробимо розминку для наших ротиків, щоб вони були слухняними.
1. Артикуляційна зарядка. ( Слайд 4)
Попросимо тиші – ц-ц-ц.
Розженемо галасливих птахів – кш-кш-кш.
Дзюркоче вода у струмочку – дз-дз-дз.
Загуркотів у полі трактор – р-р-р.
Закаркали ворони – кар-кар-кар.
2. Чистомовка.
Жу-жу-жу – вам мурашку покажу.
Жі-жі-жі – гострі точимо ножі.
Зу-зу-зу – погодуй мою козу.
Са-са-са – укусила ніс оса.
Ра-ра-ра – ми весела дітвора.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
1. Мозковий штурм
– Згадайте з якими літературними жанрами ви вже знайомі?( Відповіді дітей: казка, оповідання, твір, вірш, п’єса, легенда)
– Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А з яким, ви скажете, коли розв'яжете ребус.
( Слайд 6 )
Оголошення теми уроку
На уроці ми познайомимося з новим жанром --- байкою .
- На уроці ми познайомимося з творчістю відомого українського байкаря Леоніда Івановича Глібова.
( Слайд 7 )
Довідкове бюро:
1. Леонід Глібов народився у с. Веселий Поділ на Полтавщині. Батько і мати його були освіченими людьми. ( Слайд 8 )
2. У дитинстві був веселим і жвавим, він дуже любив слухати казки баби Одарки, дуже ясно уявляючи собі риси вдачі і звички тварин. Найбільше він любив доглядати за квітами, за що його родичі називали «Льолик - квітчастий королик» ( Слайд 9 ) ( Слайд 10 )
3. Навчаючись у гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші „Сон”. Друзям цей вірш дуже сподобався.
4. Леонід Іванович дуже любив дітей. Деякий час працював учителем історії та географії. Про нього залишилися спогади, як про хорошого вчителя.
5. Хвороба серця та астма підірвали здоров’я Леоніда Івановича Глібова.
6. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.
7. Глібов написав багато жартівливих пісеньок, віршованих загадок та акровіршів для дітей. Друкував він їх під псевдонімом « Дідусь Кенир».
– так сусіди прозвали його батька, коли той купив співучу пташку.
- Так, діти, Л.І.Глібов залишив після себе дуже великий спадок: байки,
вірші - загадки, акровірші, які дуже подобаються дітям (звернути увагу на виставку книжок). ( Слайд 11 )
VI. Оголошення теми уроку
Відгадування загадок
– А тепер відгадайте з якими героями байки Л. Глібова ми зустрінемось зараз.
– Персонажі байки мають спільну ознаку – вони комахи. А які – дізнаєтесь, відгадавши загадки.
Стрибає пружинка –
Зелена в неї спинка –
З трави на стеблинку,
З гілки на стежинку. (Коник – стрибунець ) (Слайд 12)
Всі біжать і поспішають
На собі щось таскають
Вміють місто будувати
без відра і без лопати.( Мурахи) (Слайд 13 )
1 учень
Про коника-стрибунця говорять, що він «розмовляє» крилами, слухає передніми ногами і легко «віддає» ворогові задню лапу, якщо це може врятувати йому життя. За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі.
-Кого із цих комах ви можете назвати працьовитими?
Слухання байки «Коник-стрибунець» вчителем
Відкрийте підручники на сторінці 95 і знайдіть байку «Коник-стрибунець».
Зараз ви прослухаєте байку й спробуєте створити у своїй уяві малюнок до твору.
2. Словникова робота. (Слайд 14)
вдатний – здібний
досхочу - вдосталь
розкошував – жив у достатку
проворний – швидкий, спритний
небораче – невдаха
небоже - бідолахо
байдуже – не звертав уваги ні на що
непереливки – дуже погано, скрутно
- Які з них вам незнайомі?
- Тепер прочитайте разом .
ФІЗХВИЛИНКА. ( Слайд 15 )
4. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
Поділ байки на частини.
Перегляньте очима текст байки. На скільки частин ви б поділили текст байки? (На чотири частини)
Чому ви поділили текст на чотири частини?
Складання малюнкового плану (слайд №16)
Розгляньте серію малюнків, розташуйте їх відповідно до кожної частини байки.
Робота над першою частиною байки. ( Слайд 17 )
- Розгляньте ілюстрацію до першої частини байки. Зачитайте уривок байки.
Читаючи, намагайтеся передати голосом ставлення автора до подій та героїв.
Яким зображено коника? (Веселий, безтурботний, вдатний, співучий.)
Прочитайте опис коника. Який темп, тон читання треба обрати? (Прискорений, бадьорий, веселий)
У степу, в траві пахучій,
Коник, вдатний молодець,
І веселий, і співучий,
І проворний стрибунець,
Чи в пшениченьку, чи в жито,
Досхочу розкошував
І цілісінькеє літо,
Не вгаваючи, співав;
Розгулявся на всі боки,
Все байдуже, все дарма...
- Як він почувався влітку? Доведіть словами байки,прочитайте.
-Чому у кінці речення стоять три крапки?
-Яку паузу треба зробити при читанні? (Незавершена думка; щоб зацікавити читача наступними подіями)
Робота на другою частиною байки. ( Слайд 18 )
- Розгляньте ілюстрацію до другої частини байки.
- Зачитайте другу частину байки.
- Як треба читати слова Коника, Мурахи? (слова Коника – швидко, голосно, злякано; слова Мурахи – звичайно, рішуче).
Коли гульк — аж в степ широкий
Суне злючая зима.
Коник плаче, серце мліє;
Кинувсь він до Мурав'я;
— Дядьку, он зима біліє!
От тепер же згину я!
Чуєш — в лісі ворон кряче,
Вітри буйнії гудуть?
Порятуй, порадь, земляче,
Як се лихо перебуть!
— Опізнився, небораче, —
Одказав земляк йому, —
Хто кохав життя ледаче —
Непереливки тому.
- Чи змінилася поведінка коника? Чому?
- Що призвело його до цього?
- Якими словами передано страх Коника?
- Як він називає зиму?
- Зачитайте опис зими.
- До кого звернувся коник?
- Зачитайте, що відповів йому Мураха ?
- Як, по-вашому, провів літо Мураха?
Робота над третьою частиною байки. ( Слайд 19 )
- Розгляньте ілюстрацію до третьої частини байки та зачитайте її.
Як же в світі не радіти?
Все кругом тебе цвіте, —
Каже Коник, — пташки, квіти,
Любе літечко на те;
Скочиш на траву шовкову —
Все співав би та співав. —
- Як Коник намагався пояснити свою поведінку, прочитайте?
- Які риси характеру йому властиві? (байдужість, безтурботність, лінь)
Робота над четвертою частиною байки. ( Слайд 20 )
-Розгляньте ілюстрацію до четвертої частини байки. Зачитайте її.
На таку веселу мову
Муравей йому сказав:
— Проспівав ти літо боже, —
Вдача вже твоя така, —
А тепер танцюй, небоже,
На морозі гопака!
- Що таке гопак?
- До кого звертається Мураха?
- Якими є його слова? (Повчальними).
- Кого стосується це повчання?
- Чи тільки Коника стосуються ці слова?
- Які недоліки людського характеру засуджуються у байці? (Лінь, байдужість, безтурботність).
- Хто з дійових осіб байки вам сподобався?
- Чию поведінку ви засуджуєте?
Повторне читання байки мовчки.
- Як змінилася поведінка Коника? Чому?
Читання «Ланцюжком».
Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
- Яким був Коник? Прочитайте його опис.
- Яким було його життя влітку?
- Що змінилося з приходом зими?
- Зачитайте, що просив Коник у Мурав'я?
- Що відповів йому Мураха? Знайдіть ці рядки.
- Як ви зрозуміли ці слова?
- Як по-вашому провів літо Мураха?
- Хто вам подобається? Чию поведінку засуджуєте? Чому?
- Знайдіть слова, в яких зазначено мораль байки. Що автор в них засуджує?
- Від яких рис характеру нас застерігає?
- Пригадайте прислів’я в яких засуджувалася б лінь. (відповіді учнів)
V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань. (Слайд 21)
1. Характеристика героїв байки.
Спробуйте дібрати слова для характеристики героїв.
- Діти, чому вчить нас ця байка? Ми знаємо, що в байках через образи тварин, птахів, комах засуджуються людські вади і повчають нас діяти злагоджено, як у байці «Лебідь, Щука й Рак», бути працьовитими, як у байці «Коник — стрибунець». А як ви гадаєте, як би в природі тварини, птахи, звірі були безтурботними, не подбали про житло, їжу. Чим би це їм загрожувало? Тому в природі все влаштовано раціонально, взаємопов’язано. А коли виникає небезпека ми можемо прийти на допомогу: підгодувати пташку, убезпечити мурашник. Бо ми люди істоти розумні, свідомі і дбаємо не лише про своє життя, а й турбуємося про братів наших менших.
2. Робота над виразністю читання байки.
- Байка близька до казки, тому дійові особи подібні до казкових. Читаючи байку, потрібно намагатися передати голосом ставлення автора до подій, що зображені. Діти, давайте згадаємо, який Коник на початку байки, яким він став у кінці байки.
— Отже, на початку байки Коник веселий, безтурботний, тому початок байки треба читати бадьорим голосом, у пришвидшеному темпі. Зверніть, будь ласка, увагу на незавершеність думки, позначену крапками. Тут потрібно зробити довшу паузу, щоб зацікавити читача наступними подіями.
- Знайдіть речення в яких є звертання. Чи з однаковою інтонацією будете їх читати?
(Перші два речення треба читати благальним, тремтячим голосом, а наступні – впевнено, повчальним тоном).
- Знайдіть питальні речення. Як їх правильно читати?
4. Робота у парах. Вправа «Впіймай помилку» (Слайд 22).
Попрацюємо в парах над деформованим текстом.
Перевірте, чи правильно ви виправили помилки. (Слайд 23)
5. Гра « З'єднай пари» (Слайд 24)
Завдання: з'єднати назву байки і приказку, яка визначає головну думку твору.
«Лебідь, Щука і Рак» Зима спитає, де літо було.
«Коник – стрибунець» Берись дружно, не буде сутужно.
6. Аудіювання до байки.
VІ. Підсумок уроку
Робота за методиками критичного мислення на уроках читання.
Прийом Сенкан.
Байка
- Означення цього іменника (два прикметники)
Цікава, повчальна
- Дія іменника (три дієслова)
Схвалює, засуджує, виховує
- Речення, що є визначенням цього поняття.
Байка – віршований твір повчального змісту
(Слайд 25)
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
Леонід Глібов ( Слайд 26 )
1