Урок на тему "М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ключові події повісті. Винахідливість, підприємливість та кмітливість героїв твору. Підсумковий урок"

Про матеріал

Авторська розробка уроку із зарубіжної літератури у 5 класі Горбачевської Адріани Михайлівни, вчителя зарубіжної літератури вищої категорії Солочинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Свалявської районної ради Закарпатської області

Перегляд файлу

 

 

Тема: М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ключові події повісті.

 Винахідливість, підприємливість та кмітливість героїв твору. Підсумковий урок

Цілі: навчальна: підсумувати та поглибити знання учнів про твір, його провідні ідеї, ху­дожні особливості, розповідати про основні події твору; 

розвивальна: формувати навички аналізу великого прозового твору, розвивати образне мислення, акторські здібності  школярів, характеризувати героїв та обставини; 

виховна: виховувати на провідних ідеях дружби, кохання, людяності, оптимізму, сили духу та ін., утверджених у книзі Марка Твена.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.          Отже стали всі рівненько,

             Привіталися гарненько

            Один одному щиро посміхнулись!

            На урок старанність не забули взяти?

            Отже, починаймо працювати.

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання

Щоб потім життям ви не йшли навмання,

Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Тому  Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.

Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.

Ми з вами познайомилися із хлопчиком Томом Сойєром, зрозуміли, що він – звичайна дитина – бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас винахідлива (зумів важку роботу перетворити на розвагу й «прибуткову» справу), життєрадісна, чутлива до краси. Він постійно вигадує якісь витівки, завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи на робить це зі злими намірами.

Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі.

 

-Як ви гадаєте, про що це свідчить?  (Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки).

 

Тож давайте ще раз повторимо все, що ми вчили з даної теми, згадаємо ті епізоди твору, які вам найбільше сподобались

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

 

 

IV. Актуалізація опорних знань учнів

1. «Літературний бліц»

Кожному з вас по черзі я задам по декілька питань. Відповіді на запитання треба давати швидко. Якщо ви не знаєте відповідь, відповідатиме хтось з ваших товаришів, який першим підніме руку.

  1. Хто виховував Тома Сойєра? (Тітка Поллі)
  2. У якому містечку жив головний герой? (У американському Санкт-Петербурзі)
  3. На березі якої річки було це місто? (Міссісіпі)
  4. Яке покарання отримав однієї суботи Том за свої витівки? (Білити паркан)
  5. Яка правда із Томових вуст, коли він говорив про причину свого спізнення,  приголомшила вчителя?

/Том сказав правду, що зустрівся побазікати з Геком Фінном./

  1. Яке покарання на нього чекало?

/Різки, посадити за парту до дівчаток./

  1. Ким був у містечку Гекльберрі Фінн? (Безпритульним)
  2. Чому місцеві мами ненавиділи Гека? (Тому що його наслідували всі діти)
  3. Навіщо Том і Гек пішли вночі на цвинтар? (Щоб випробувати засіб від бородавок)
  4.                                          Яка там з ними трапилася пригода? (Вони стали свідками злочину)
  5.        Назвіть героїв, які були присутні при вбивстві лікаря?( Том, Гек, індіанець Джо, метис Меф Поттер, лікар Робінзон)
  6.          Чому Том порушив обіцянку мовчати, яку дав своєму другові Геку? (Хотів урятувати невинну людину)

13) З ким випадково зустрівся Том у печері?( З індіанцем Джо)

14) Що означає псевдонім Марк Твен? (Мірка-два, достатня, щоб не стати на мілину)

2. «Картинна галерея»

– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».

Ваше завдання – пригадати, який епізод з  твору зображений на кожній ілюстрації.

  • Яким багачем став Том?

 / Зачит. власником яких «багатств» став Том?

  • Чому дітлахи містечка обожнювали Гека і заздрили йому?

/ Діти йому заздрили тому, що Геку можна було робити все що заманеться, не дотримуючись правил і заборон. /

 

3.  – «Заплутана відповідь» або «Злови помилку».

– Діти! А чи добре ви знаєте зміст твору? Зараз ми це перевіримо. Я роздам вам картки з текстом. Давайте прочитаємо його і скажемо, чи немає в ньому фактичних помилок.

(Учні читають по черзі і виправляють помилки)

       Горе та й годі мені з цим Томом! Геть хлопчисько відбився від рук! Якось наказала йому побілити паркан, то він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його.

                   Ой, не виконую я свого обов'язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба.

         Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе звернув на Сіда.

        А нещодавно взагалі щез, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідно­го Тома!

        Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відо­мо! І що ж бо ви думали? Він з'явився у церкві саме на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і знову цей шибеник десь подівся. Томе, де ти?

Помилки й неточності.

1. Том не вимазався вапном, коли фарбував паркан.

2. Том — син покійної сестри тітоньки Поллі, а не брата.

3. Том не розбивав цукорниці і не зізнавався в цьому.

4. Том заблукав у печері з Беккі Тетчер, а не з Геком.

5.На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері, а після втечі на острів.

 

 

 

 

IV. Формування вмінь та навичок.

(Розділ 6. Том в школі.)

Слово вчителя. Діти, чи були у вас випадки, коли ви дуже не хотіли йти до школи. Які причини ви вигадували своїм батькам, аби залишитись вдома (по секрету). Чи вдалося вам хоч раз обхитрити своїх батьків? Зараз ми з вами дізнаємось, на які витівки був здатен Том, аби не піти до школи.

 На минулому уроці ви отримали завдання підготувати виразне читання уривку «Томові страждання».

  1. Ланцюжкове читання

 

Зачитати від слів: «  У понеділок уранці Том прокинувся дуже нещасний» до слів: «, й почав надсадно стогнати».

 

  • Чому Том почувався нещасним по понеділках?

 /Тому що потрібно було йти до школи/

  • На які хвороби він вирішив поскаржитись тітці, щоб не піти до школи? / Біль у животі, шатався зув, біль у пальці ноги/.
  • Які синоніми до слова «школа» ви можете дібрати, враховуючи її сприйняття Томом? (Школа = «в'язниця» = «кайдани»).

Яку перевагу над хлопчаками мав Том, втративши зуб? / Міг плюватись особливим манером /.

  • Яку проблему порушує автор у цьому епізоді?(небажання дітей ходити до школи)

 

 

2. Створення проблемної ситуації, мотивація навчальної діяльності учнів

Ви уважно читали 2,9,та 31 розділи «Пригод Тома Сойєра». Проте нам замало знати, де, що і коли відбувається, ми маємо зрозуміти, навіщо автор влаштовує такі випробування своєму головному героєві, які важливі думки приховує за зовнішньою стороною дії, чи справді діти по - своєму бачать, думають і відчувають

Тож ми спробуємо виокремити головні теми та думки, які в цих розділах втілює автор.

(Випереджальне завдання)

Також кожен з вас повинен був підготувати переказ улюбленого епізоду. Але не простий переказ, а творчий: розповідати треба від імені літературного героя.

Переказ епізодів, що найбільше сподобалися.

А) «фарбування паркану»

- Визначте провідну ідею цього епізоду.

 

— Які риси вдачі Тома Сойєра розкриваються у другому розділі? (Винахідливий розум, психологічні здібності, до певної міри вміння маніпулювати іншими, надзвичайні організаторські здібності.)

Підсумкове слово вчителя: Вам, нинішнім дітям, власникам сучасних телефонів, айфонів та інших пристроїв важко уявити, що справжнім скарбом для Тома та його товаришів можуть бути скляні кульки, апельсинові шкірки та подібні дрібниці. Але для ровесників Марка Твена, дитинство яких проходило в бідності, без іграшок, без солодощів і розваг, це було справжнім скарбом, багатством (саме так почувався Том), тому що кожну річ він міг обміняти на потрібну, в чому ви переконались, читаючи твір.

Б) «Зустріч Тома і Гека»

 — В чому полягала головна мета зустрічі Тома і Гека з точки зору самих хлопців, з точки зору автора? (Хлопці домовились про нічну зустріч з подальшим відвідуванням кладовища. Автор розширює світ пригод дітей, знімає просторові й часові обмеження, дає своїм головним героям більше свободи і самостійності. «Свій» світ єднає двох головних героїв — Тома і Гека.)

В) «Трагедія на цвинтарі»

  • — У який момент події перестають бути грою і пригодою? (Коли хлопці стали свідками вбивства, злякались, побачили страшну підступність індіанця Джо.) Бесіда.
  • Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали? (Тому що вони всі його боялися.)
  • Чому Том і Гек спочатку мовчали? (По-перше, хлопці поклялися мовчати. По-друге, вони теж боялися, як і дорослі.)
  • Як хлопці сприйняли свідчення індіанця Джо на суді? (Були вражені брехнею індіанця.)
  • Чому Том і Гек ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує? (Хлопці ходили до ув’язненого Портера, тому що співчували йому і намагалися підтримати невинного бідолаху. З їхнього боку це був вияв благородства і сміливості. Адже вони ризикували своїм життям.)
  • Як хлопці допомогли слідству? (Том виступив у суді і розказав усю правду.)
  • Як ви думаєте, чи боявся він це зробити? (Звичайно, адже індіанець Джо міг з ним поквитатися в будь-який момент.)

Висновок. Гра закінчилась. Хлопці зіткнулись із жорстокістю світу дорослих, який у даній ситуації не просто обмежує їхню свободу і бажання, а стає відкрито ворожим і небезпечним. Художня опозиція «світ дітей» — «світ дорослих» стає гостро контрастною.

 

Д) «заблукали у печері»

  • Як Том проявив себе у печері? (мужньо, сміливо, відповідально)
  • Чи можна довірити своє життя в скрутну хвилину такому як Том? Чи не покине він у біді? Чи хотіли б ви мати такого друга? (Так. Він надійний)

Висновки. XXXI розділ розкриває перед читачами силу Томових почуттів до Беккі. Він здатен заради неї ризикнути життям зовсім по-дорослому. Проте, залишаючись дітьми, вони були досить необачними й потрапили у таку страшну ситуацію, яка мало не коштувала їм обом життя. Це гірка наука на власних помилках. Але екстремальна ситуація продемонструвала силу волі дітей, особливо Тома, надзвичайно розвинене почуття відповідальності за життя дорогої  йому людини, здатність до самопожертви.

 

 

 

 3.Знайомлячи нас зі своїм героєм Томом Сойєром, автор в тексті використовує цілий ряд фразеологізмів. Ваше завдання: знайти  фразеологізми, витлумачити їх зміст і визначити, як їх можна співвіднести з героями твору та їх вчинками.

Викидати коники

Вередувати, виявляти свою примхливість;

Робити що-небудь незвичайне, несподіване або легковажне.

Так говорить тітка Поллі про Тома, який був здатен на будь-які витівки

Збити з пантелику

Дезорієнтувати, заплутувати кого-небудь.

Своєю поведінкою Том міг спантеличити будь-кого

Руки опускаються

Хто-небудь впадає в апатію, стає байдужим, пасивним, бездіяльним; не хоче робити чогось.

Це тітка Поллі втрачала часом сили і терпіння при вихованні Тома

Дурня клеїти

Безвідповідально ставитися до виконання своїх обов’язків, вдаючи, що не розумієш шо потрібно робити, що від тебе вимагають.

Поведінка хлопчаків

Голову відірвати

Суворо покарати кого-небудь.

Так могли покарати хлопчаків містечка, передусім Тома

Сунути носа не в свої справи

Безцеремонно втручатися в що-небудь, переважно в те, що не стосується когось. 

Хлопчати могли втрутитись у будь-чиї справи

 

4.А тепер давайте спробуємо разом дати відповідь на запитання:  «Чим саме вам подобаються герої книги?»

 

5. Сюжет улюбленого твору втілено у багатьох жанрах мистецтва(розглядаємо наочність(додаток 1)),зокрема в кіно. Ми переглянули худ.фільм(1981р) .Чи знайшли ви відмінності між текстом і екранізацією? (1. Субота-неділя; однооке кошеня-цуценя(фарбування паркану).2. Персик – яблуко(дав Беккі)

 

 

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

1.Підсумкова бесіда.

  •                   Які риси характеру притаманні Тому Сойєру та Гекльберрі Фінну? (Благород­ство у ставленні до дівчат, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях, чесність, сміливість, благородство, відсутність жадібності, байдужість до грошей.)             
  •                   Як на вашу думку, чи завжди Том і Гек чинили правильно? (Вони іноді бешкетували. Однак у критичних ситуаціях хлопці завжди приймали важливі, правильні рішення. Тому їхні вчинки заслуговують на повагу.)
  •                   Чи завжди дорослі герої повісті чинили правильно? (На жаль, ні. Най­страшніше, що їхні помилки бачили діти.) Чи хотіли б ви мати такого друга? (Так. Він надійний)
  •                    

- «Що спільного в мене з Томом Сойєром?»   (на дошці запис Том + Я)

 

2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

-Визначте провідні ідеї  твору М. Твена.

     Хлопці шукали скарб, а  знайшли цінності добра честі, благородства, порядності, взаємоповаги, взаєморозуміння,  прагнення допомогти  людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви,  рішучість у діях.

Очікувані відповіді

Утвердження сили дружби, кохання, людяності.

Уславлення сили духу, порядності, добра, милосердя

Засудження жорстокості, зла у світі дорослих.

 

3.«Знайди зайву проблему» (за повістю Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”»

  • Проблеми цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;
  • дружби, взаємодопомоги, людяності, кохання;
  •  мужності, мудрості та вірності  дикої тварини.
  • стосунків батьків, дорослих і дітей.

 

 

4.Дайте відповідь на питання: Яким було дитинство у героїв твору?Порівняйте його із своїм .

створення променевої таблиці за допомогою кольорових наліпок до слова ДИТИНСТВО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                   (епітети:щасливе,мрійливе,світле,радісне,безтурботне,безпечне,веселкове,щедре,босоноге, бешкетливе, незабутнє, бідне, миле, памятне,обездолене
  •                   Чому   вас навчила повість?
  •                   Як ви гадаєте, чого сьогоднішні хлопці можуть навчитися у Тома і Гека?
  •                   справжньої хлоп’ячої дружби,
  •                   порядності,
  •                   сміливості,
  •                   шляхетності,
  •                   доброти,
  •                   романтизму,
  •                   терплячості,
  •                   толерантності.
  •                    

 

2. Узагальнююче слово вчителя.

Зачитати учням вірш

Дитинство – це пора казкова:

цікава, добра, золота;

у ньому вічність дріб’язкова –

живе лиш мрія молода.

Там сміх і радість, хвилювання,

очей замріяний політ,

падіння, злет, розчарування,

життя грайливе юних літ.

–Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.

 

( оцінювання)

V. Домашнє завдання

Розпочати читати «Поліанну» Е.Портер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Горева Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Semenova Anzhela
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 березня 2019
Переглядів
47023
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку