Авторська розробка уроку із зарубіжної літератури у 5 класі Горбачевської Адріани Михайлівни, вчителя зарубіжної літератури вищої категорії Солочинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Свалявської районної ради Закарпатської області
Тема: М. Твен «Пригоди Тома Сойєра». Ключові події повісті.
Винахідливість, підприємливість та кмітливість героїв твору. Підсумковий урок
Цілі: навчальна: підсумувати та поглибити знання учнів про твір, його провідні ідеї, художні особливості, розповідати про основні події твору;
розвивальна: формувати навички аналізу великого прозового твору, розвивати образне мислення, акторські здібності школярів, характеризувати героїв та обставини;
виховна: виховувати на провідних ідеях дружби, кохання, людяності, оптимізму, сили духу та ін., утверджених у книзі Марка Твена.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Отже стали всі рівненько,
Привіталися гарненько
Один одному щиро посміхнулись!
На урок старанність не забули взяти?
Отже, починаймо працювати.
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання
Щоб потім життям ви не йшли навмання,
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Тому Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.
Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.
Ми з вами познайомилися із хлопчиком Томом Сойєром, зрозуміли, що він – звичайна дитина – бешкетлива, неслухняна, лінькувата, але водночас винахідлива (зумів важку роботу перетворити на розвагу й «прибуткову» справу), життєрадісна, чутлива до краси. Він постійно вигадує якісь витівки, завдаючи дорослим чимало клопоту, але ніколи на робить це зі злими намірами.
Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі.
-Як ви гадаєте, про що це свідчить? (Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки).
Тож давайте ще раз повторимо все, що ми вчили з даної теми, згадаємо ті епізоди твору, які вам найбільше сподобались
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
IV. Актуалізація опорних знань учнів
1. «Літературний бліц»
Кожному з вас по черзі я задам по декілька питань. Відповіді на запитання треба давати швидко. Якщо ви не знаєте відповідь, відповідатиме хтось з ваших товаришів, який першим підніме руку.
/Том сказав правду, що зустрівся побазікати з Геком Фінном./
/Різки, посадити за парту до дівчаток./
13) З ким випадково зустрівся Том у печері?( З індіанцем Джо)
14) Що означає псевдонім Марк Твен? (Мірка-два, достатня, щоб не стати на мілину)
2. «Картинна галерея»
– А зараз ми побуваємо з вами у картинній галереї, експонатами якої є ілюстрації до повісті «Пригоди Тома Сойєра».
Ваше завдання – пригадати, який епізод з твору зображений на кожній ілюстрації.
/ Зачит. власником яких «багатств» став Том?
/ Діти йому заздрили тому, що Геку можна було робити все що заманеться, не дотримуючись правил і заборон. /
3. – «Заплутана відповідь» або «Злови помилку».
– Діти! А чи добре ви знаєте зміст твору? Зараз ми це перевіримо. Я роздам вам картки з текстом. Давайте прочитаємо його і скажемо, чи немає в ньому фактичних помилок.
(Учні читають по черзі і виправляють помилки)
Горе та й годі мені з цим Томом! Геть хлопчисько відбився від рук! Якось наказала йому побілити паркан, то він повернувся весь у вапні. Я вже й сама була не рада, що покарала його.
Ой, не виконую я свого обов'язку щодо хлопця, бачить Бог! У ньому наче біс сидить, та помилуй мене, Боже, він же, сердешна дитина, син мого покійного брата, і мені просто не стає духу лупцювати його. Хоча й треба.
Ось він цукорницю розбив, сам у цьому зізнався, а потім усе звернув на Сіда.
А нещодавно взагалі щез, заблукав із Геком у печері. Я вже думала, що й не побачу мого бідного Тома!
Скільки сліз я тоді пролила, тільки Богові відомо! І що ж бо ви думали? Він з'явився у церкві саме на своїй поминальній службі! Горе та й годі! Ось і знову цей шибеник десь подівся. Томе, де ти?
Помилки й неточності.
1. Том не вимазався вапном, коли фарбував паркан.
2. Том — син покійної сестри тітоньки Поллі, а не брата.
3. Том не розбивав цукорниці і не зізнавався в цьому.
4. Том заблукав у печері з Беккі Тетчер, а не з Геком.
5.На свою поминальну службу Том прийшов не після пригод у печері, а після втечі на острів.
IV. Формування вмінь та навичок.
(Розділ 6. Том в школі.)
Слово вчителя. Діти, чи були у вас випадки, коли ви дуже не хотіли йти до школи. Які причини ви вигадували своїм батькам, аби залишитись вдома (по секрету). Чи вдалося вам хоч раз обхитрити своїх батьків? Зараз ми з вами дізнаємось, на які витівки був здатен Том, аби не піти до школи.
На минулому уроці ви отримали завдання підготувати виразне читання уривку «Томові страждання».
Зачитати від слів: « У понеділок уранці Том прокинувся дуже нещасний» до слів: «, й почав надсадно стогнати».
/Тому що потрібно було йти до школи/
Яку перевагу над хлопчаками мав Том, втративши зуб? / Міг плюватись особливим манером /.
2. Створення проблемної ситуації, мотивація навчальної діяльності учнів
Ви уважно читали 2,9,та 31 розділи «Пригод Тома Сойєра». Проте нам замало знати, де, що і коли відбувається, ми маємо зрозуміти, навіщо автор влаштовує такі випробування своєму головному героєві, які важливі думки приховує за зовнішньою стороною дії, чи справді діти по - своєму бачать, думають і відчувають
Тож ми спробуємо виокремити головні теми та думки, які в цих розділах втілює автор.
(Випереджальне завдання)
Також кожен з вас повинен був підготувати переказ улюбленого епізоду. Але не простий переказ, а творчий: розповідати треба від імені літературного героя.
Переказ епізодів, що найбільше сподобалися.
А) «фарбування паркану»
- Визначте провідну ідею цього епізоду.
— Які риси вдачі Тома Сойєра розкриваються у другому розділі? (Винахідливий розум, психологічні здібності, до певної міри вміння маніпулювати іншими, надзвичайні організаторські здібності.)
Підсумкове слово вчителя: Вам, нинішнім дітям, власникам сучасних телефонів, айфонів та інших пристроїв важко уявити, що справжнім скарбом для Тома та його товаришів можуть бути скляні кульки, апельсинові шкірки та подібні дрібниці. Але для ровесників Марка Твена, дитинство яких проходило в бідності, без іграшок, без солодощів і розваг, це було справжнім скарбом, багатством (саме так почувався Том), тому що кожну річ він міг обміняти на потрібну, в чому ви переконались, читаючи твір.
Б) «Зустріч Тома і Гека»
— В чому полягала головна мета зустрічі Тома і Гека з точки зору самих хлопців, з точки зору автора? (Хлопці домовились про нічну зустріч з подальшим відвідуванням кладовища. Автор розширює світ пригод дітей, знімає просторові й часові обмеження, дає своїм головним героям більше свободи і самостійності. «Свій» світ єднає двох головних героїв — Тома і Гека.)
В) «Трагедія на цвинтарі»
Висновок. Гра закінчилась. Хлопці зіткнулись із жорстокістю світу дорослих, який у даній ситуації не просто обмежує їхню свободу і бажання, а стає відкрито ворожим і небезпечним. Художня опозиція «світ дітей» — «світ дорослих» стає гостро контрастною.
Д) «заблукали у печері»
Висновки. XXXI розділ розкриває перед читачами силу Томових почуттів до Беккі. Він здатен заради неї ризикнути життям зовсім по-дорослому. Проте, залишаючись дітьми, вони були досить необачними й потрапили у таку страшну ситуацію, яка мало не коштувала їм обом життя. Це гірка наука на власних помилках. Але екстремальна ситуація продемонструвала силу волі дітей, особливо Тома, надзвичайно розвинене почуття відповідальності за життя дорогої йому людини, здатність до самопожертви.
3.Знайомлячи нас зі своїм героєм Томом Сойєром, автор в тексті використовує цілий ряд фразеологізмів. Ваше завдання: знайти фразеологізми, витлумачити їх зміст і визначити, як їх можна співвіднести з героями твору та їх вчинками.
Викидати коники |
Вередувати, виявляти свою примхливість; Робити що-небудь незвичайне, несподіване або легковажне. |
Так говорить тітка Поллі про Тома, який був здатен на будь-які витівки |
Збити з пантелику |
Дезорієнтувати, заплутувати кого-небудь. |
Своєю поведінкою Том міг спантеличити будь-кого |
Руки опускаються |
Хто-небудь впадає в апатію, стає байдужим, пасивним, бездіяльним; не хоче робити чогось. |
Це тітка Поллі втрачала часом сили і терпіння при вихованні Тома |
Дурня клеїти |
Безвідповідально ставитися до виконання своїх обов’язків, вдаючи, що не розумієш шо потрібно робити, що від тебе вимагають. |
Поведінка хлопчаків |
Голову відірвати |
Суворо покарати кого-небудь. |
Так могли покарати хлопчаків містечка, передусім Тома |
Сунути носа не в свої справи |
Безцеремонно втручатися в що-небудь, переважно в те, що не стосується когось. |
Хлопчати могли втрутитись у будь-чиї справи |
4.А тепер давайте спробуємо разом дати відповідь на запитання: «Чим саме вам подобаються герої книги?»
5. Сюжет улюбленого твору втілено у багатьох жанрах мистецтва(розглядаємо наочність(додаток 1)),зокрема в кіно. Ми переглянули худ.фільм(1981р) .Чи знайшли ви відмінності між текстом і екранізацією? (1. Субота-неділя; однооке кошеня-цуценя(фарбування паркану).2. Персик – яблуко(дав Беккі)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
1.Підсумкова бесіда.
- «Що спільного в мене з Томом Сойєром?» (на дошці запис Том + Я)
2.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
-Визначте провідні ідеї твору М. Твена.
Хлопці шукали скарб, а знайшли цінності добра честі, благородства, порядності, взаємоповаги, взаєморозуміння, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях.
Очікувані відповіді
Утвердження сили дружби, кохання, людяності.
Уславлення сили духу, порядності, добра, милосердя
Засудження жорстокості, зла у світі дорослих.
3.«Знайди зайву проблему» (за повістю Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”»
4.Дайте відповідь на питання: Яким було дитинство у героїв твору?Порівняйте його із своїм .
створення променевої таблиці за допомогою кольорових наліпок до слова ДИТИНСТВО
2. Узагальнююче слово вчителя.
Зачитати учням вірш
Дитинство – це пора казкова:
цікава, добра, золота;
у ньому вічність дріб’язкова –
живе лиш мрія молода.
Там сміх і радість, хвилювання,
очей замріяний політ,
падіння, злет, розчарування,
життя грайливе юних літ.
–Дитинство – найкраща пора в житті людини. Пам’ятайте про те, що воно ніколи не повториться. Бажаю вам якомога довше не розлучатися з дитинством, щоб у кожного з вас воно було неповторним, яскравим, радісним, щасливим.
( оцінювання)
V. Домашнє завдання
Розпочати читати «Поліанну» Е.Портер